Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Controlling finansowy

Sylabus przedmiotu Controlling marketingu i sprzedaży:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Controlling marketingu i sprzedaży
Specjalność Controlling finansowy
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Karolina Ertmańska <karolina.ertmanska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 30 2,50,70zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 1,50,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy rachunkowości
W-2Podstawy marketingu

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Wykształcenie umiejętności prowadzenia działań z zakresu controllingu marketingu
C-2Wykształcenie umiejętności prowadzenia działań z zakresu controllingu sprzedaży

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Cele, zadania, instrumenty controllingu marketingu2
T-A-2Pomiar kosztów i przychodów działań marketingowych2
T-A-3Sposoby i narzędzia kontroli działań marketingowych4
T-A-4Tworzenie i monitorowanie budżetu marketingu i sprzedaży2
T-A-5Raportowanie wewnętrzne2
T-A-6Audyt marketingowy3
15
laboratoria
T-L-1Ustalanie poziomu kosztów i przychodów działań marketingowych4
T-L-2Sporządzanie budżetów marketingu i sprzedaży4
T-L-3Sposoby i narzędzia kontroli działań marketingowych4
T-L-4Narzędzia raportowania wewnętrznego4
T-L-5Audyt marketingowy (strategii i procesów planowania marketingowego)4
T-L-6Sporządzanie raportów zarządczych.4
T-L-7Controlling mediów6
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2konsultacje2
A-A-3przygotowanie do zajęć20
37
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2przygotowanie do zajęć32
62

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe
M-2Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metoda aktywizująca: metoda przypadków
M-4Metoda aktywizująca: metoda sytuacyjna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
S-2Ocena formująca: Zadania praktyczne
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wykonanych zadań

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_M03/5.2_W01
Student zna i rozumie ogólne zasady projektowania działań z zakresu controllingu w marketingu i sprzedaży
Z_1P_W01, Z_1P_W02C-1T-A-4, T-A-6, T-A-5, T-A-1, T-L-7M-3, M-1, M-4S-3, S-1
Z_1P_M03/5.2_W02
Student zna i rozumie mechanizmy stosowania instrumentów controllingu w marketingu i sprzedaży
Z_1P_W01, Z_1P_W02C-2, C-1T-A-6, T-A-4, T-A-5M-1, M-3, M-4S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_M03/5.2_U01
Student potrafi zastosować właściwe metody diagnozy sytuacji i zaproponować działania doskonalące w marketingu i sprzedaży
Z_1P_U02, Z_1P_U03, Z_1P_U04, Z_1P_U08C-1, C-2T-L-5, T-A-3, T-L-7, T-L-6, T-L-1, T-L-4, T-L-3, T-A-2, T-L-2M-1, M-2, M-4, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_M03/5.2_K01
Student jest gotów do zdobywania informacji niezbędnych do zastosowania narzędzi controllingowych w marketingu i sprzedaży
Z_1P_K02, Z_1P_K01C-2, C-1T-L-2, T-L-5, T-L-6, T-L-3M-1, M-2, M-3, M-4S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_M03/5.2_W01
Student zna i rozumie ogólne zasady projektowania działań z zakresu controllingu w marketingu i sprzedaży
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym zna zasady projektowania działań z zakresu controllingu w marketingu i sprzedaży
3,5
4,0
4,5
5,0
Z_1P_M03/5.2_W02
Student zna i rozumie mechanizmy stosowania instrumentów controllingu w marketingu i sprzedaży
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym zna mechanizmy stosowania instrumentów controllingu w marketingu i sprzedaży
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_M03/5.2_U01
Student potrafi zastosować właściwe metody diagnozy sytuacji i zaproponować działania doskonalące w marketingu i sprzedaży
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi zastosować metody diagnozy sytuacji i zaproponować działania doskonalące w marketingu i sprzedaży
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_M03/5.2_K01
Student jest gotów do zdobywania informacji niezbędnych do zastosowania narzędzi controllingowych w marketingu i sprzedaży
2,0
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym pozyskać informacje niezbędne do zastosowania narzędzi controllingowych w marketingu i sprzedaży
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Sojak S, Rachunkowość zarządcza i rachunek kosztów, Wydawnictwo TNOiK, Toruń, 2012, Tom I: 2012, Tom II: 2014
  2. Szejniuk A, Kontrola, controlling czy audyt: istota i znaczenie w zarządzaniu organizacją, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń, 2018
  3. Moeller R, Nowoczesny audyt wewnętrzny, Wydawnictwo Nieoczywiste, Warszawa, 2018
  4. Cybulski K, Zarządzanie działem sprzedaży firmy: prognozowanie, organizowanie, motywowanie, kontrola, PWN, Warszawa, 2012
  5. Kozielski R, Wskaźniki marketingowe, Wydawnictwo Nieoczywiste, Warszawa, 2017

Literatura dodatkowa

  1. Parmenter D, Kluczowe wskaźniki efektywności (KPI):tworzenie, wdrażanie i stosowanie, Helion, Gliwice, 2016
  2. Dobiegała-Korona B., Doligalski T, Zarzadzanie wartością klienta. Pomiar i strategie, Poltex, Warszawa, 2011
  3. Havlíček K., Břečková P., Significance and differences of marketing and sales controlling, Central European Business Review, Prague, 2013, VOLUME 2, NUMBER 3

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Cele, zadania, instrumenty controllingu marketingu2
T-A-2Pomiar kosztów i przychodów działań marketingowych2
T-A-3Sposoby i narzędzia kontroli działań marketingowych4
T-A-4Tworzenie i monitorowanie budżetu marketingu i sprzedaży2
T-A-5Raportowanie wewnętrzne2
T-A-6Audyt marketingowy3
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ustalanie poziomu kosztów i przychodów działań marketingowych4
T-L-2Sporządzanie budżetów marketingu i sprzedaży4
T-L-3Sposoby i narzędzia kontroli działań marketingowych4
T-L-4Narzędzia raportowania wewnętrznego4
T-L-5Audyt marketingowy (strategii i procesów planowania marketingowego)4
T-L-6Sporządzanie raportów zarządczych.4
T-L-7Controlling mediów6
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2konsultacje2
A-A-3przygotowanie do zajęć20
37
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2przygotowanie do zajęć32
62
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_M03/5.2_W01Student zna i rozumie ogólne zasady projektowania działań z zakresu controllingu w marketingu i sprzedaży
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_W01Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie, wyjaśniające zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę z zakresu dyscypliny nauki o zarządzaniu i jakości oraz ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej właściwe dla programu studiów
Z_1P_W02Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zastosowania praktyczne wiedzy w działalności zawodowej związanej z zarządzaniem organizacjami
Cel przedmiotuC-1Wykształcenie umiejętności prowadzenia działań z zakresu controllingu marketingu
Treści programoweT-A-4Tworzenie i monitorowanie budżetu marketingu i sprzedaży
T-A-6Audyt marketingowy
T-A-5Raportowanie wewnętrzne
T-A-1Cele, zadania, instrumenty controllingu marketingu
T-L-7Controlling mediów
Metody nauczaniaM-3Metoda aktywizująca: metoda przypadków
M-1Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe
M-4Metoda aktywizująca: metoda sytuacyjna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena wykonanych zadań
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym zna zasady projektowania działań z zakresu controllingu w marketingu i sprzedaży
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_M03/5.2_W02Student zna i rozumie mechanizmy stosowania instrumentów controllingu w marketingu i sprzedaży
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_W01Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie, wyjaśniające zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę z zakresu dyscypliny nauki o zarządzaniu i jakości oraz ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej właściwe dla programu studiów
Z_1P_W02Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zastosowania praktyczne wiedzy w działalności zawodowej związanej z zarządzaniem organizacjami
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejętności prowadzenia działań z zakresu controllingu sprzedaży
C-1Wykształcenie umiejętności prowadzenia działań z zakresu controllingu marketingu
Treści programoweT-A-6Audyt marketingowy
T-A-4Tworzenie i monitorowanie budżetu marketingu i sprzedaży
T-A-5Raportowanie wewnętrzne
Metody nauczaniaM-1Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda aktywizująca: metoda przypadków
M-4Metoda aktywizująca: metoda sytuacyjna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena wykonanych zadań
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym zna mechanizmy stosowania instrumentów controllingu w marketingu i sprzedaży
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_M03/5.2_U01Student potrafi zastosować właściwe metody diagnozy sytuacji i zaproponować działania doskonalące w marketingu i sprzedaży
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_U02Absolwent potrafi rozwiązywać problemy i wykonywać zadania z zakresu zarządzania poprzez właściwy dobór źródeł i informacji z nich pochodzących, a także poprzez dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji
Z_1P_U03Absolwent potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do formułowania i rozwiązywania problemów oraz wykonywania zadań typowych dla działalności zawodowej związanej z zarządzaniem organizacjami
Z_1P_U04Absolwent potrafi komunikować się ze współpracownikami i otoczeniem z użyciem specjalistycznej terminologii
Z_1P_U08Absolwent umie współpracować z innymi osobami w ramach prac zespołowych, także o charakterze interdyscyplinarnym
Cel przedmiotuC-1Wykształcenie umiejętności prowadzenia działań z zakresu controllingu marketingu
C-2Wykształcenie umiejętności prowadzenia działań z zakresu controllingu sprzedaży
Treści programoweT-L-5Audyt marketingowy (strategii i procesów planowania marketingowego)
T-A-3Sposoby i narzędzia kontroli działań marketingowych
T-L-7Controlling mediów
T-L-6Sporządzanie raportów zarządczych.
T-L-1Ustalanie poziomu kosztów i przychodów działań marketingowych
T-L-4Narzędzia raportowania wewnętrznego
T-L-3Sposoby i narzędzia kontroli działań marketingowych
T-A-2Pomiar kosztów i przychodów działań marketingowych
T-L-2Sporządzanie budżetów marketingu i sprzedaży
Metody nauczaniaM-1Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe
M-2Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne
M-4Metoda aktywizująca: metoda sytuacyjna
M-3Metoda aktywizująca: metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zadania praktyczne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi zastosować metody diagnozy sytuacji i zaproponować działania doskonalące w marketingu i sprzedaży
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_M03/5.2_K01Student jest gotów do zdobywania informacji niezbędnych do zastosowania narzędzi controllingowych w marketingu i sprzedaży
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_K02Absolwent jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z zakresu zarządzania oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Z_1P_K01Absolwent jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejętności prowadzenia działań z zakresu controllingu sprzedaży
C-1Wykształcenie umiejętności prowadzenia działań z zakresu controllingu marketingu
Treści programoweT-L-2Sporządzanie budżetów marketingu i sprzedaży
T-L-5Audyt marketingowy (strategii i procesów planowania marketingowego)
T-L-6Sporządzanie raportów zarządczych.
T-L-3Sposoby i narzędzia kontroli działań marketingowych
Metody nauczaniaM-1Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe
M-2Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metoda aktywizująca: metoda przypadków
M-4Metoda aktywizująca: metoda sytuacyjna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zadania praktyczne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym pozyskać informacje niezbędne do zastosowania narzędzi controllingowych w marketingu i sprzedaży
3,5
4,0
4,5
5,0