Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Controlling finansowy

Sylabus przedmiotu Controlling w obszarze finansów z zastosowaniem metody budżetowania w MS Excel:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Controlling w obszarze finansów z zastosowaniem metody budżetowania w MS Excel
Specjalność Controlling finansowy
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Marzena Rydzewska <mrydzewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
warsztatyWR4 20 1,50,40zaliczenie
laboratoriaL4 35 2,50,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z istotą i zadaniami controllingu finansowego
C-2Przygotowanie studenta do korzystania z różnych źródeł informacji i narzędzi controllingu finansowego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Istota (pojęcia, zakres, cele zastosowania) i narzędzia controllingu w obszarze finansów3
T-L-2Progozowanie, analiza i ocena: przychodów i kosztów, wpływów i wydatków oraz monitorowanie wyników finansowych jednostki6
T-L-3Określanie zapotrzebowania na zasoby, kapitały, źródła pokrycia z uwzględnieniem ryzyka oraz kosztów6
T-L-4Key Performance Indicators w badaniu skuteczności działalności przedsiębiorstwa6
T-L-5Elementy budżetowania finansowego, analizy odchyleń i raportowania w MsExcel (funkcjonalności Excela w budżetowaniu i raportowaniu)12
T-L-6Zaliczenie ćwiczeń2
35
warsztaty
T-WR-1Dobre praktyki w controllingu finansowym - przegląd i praktyczne zastosowanie rozwiązań, w tym w obszarze budżetowania18
T-WR-2Zaliczenie warsztatów2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach35
A-L-2konsultacje2
A-L-3przygotowanie do zajęć - studiowanie literatury przedmiotu, analiza materiałów źródłowych, rozwiązywanie zadań praktycznych25
62
warsztaty
A-WR-1uczestnictwo w zajęciach20
A-WR-2analiza materiałów źródłowych13
A-WR-3przygotowanie do zaliczenia5
38

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Objaśnianie, wyjaśnianie, opowiadanie
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Indywidulne i grupowe rozwiązywanie problemów dotyczących doboru i zastosowania narzędzi controllinfu finansowego

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności i osiągnięć studentów na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Ocena ćwiczeń praktycznych/problemowych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_M03/4.2_W01
Student zna i rozumie uwarunkowania zarządzania finansami przedsiębiorstwa przy wykorzystaniu controllingu, identyfikuje i analizuje obszary, które dotyczą finansowych działań w przedsiębiorstwie
Z_1P_W02C-1, C-2T-L-4, T-L-2, T-L-1, T-L-6, T-L-3, T-L-5M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_M03/4.2_U01
Student potrafi przeprowadzić analizy dotyczące finansowych aspektów działalności jednostki z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego i formułuje na ich podstawie wnioski
Z_1P_U03C-2, C-1T-WR-1, T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-WR-2, T-L-6M-1, M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_M03/4.2_K01
Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz korzystania z wiedzy eksperckiej w przypadku trudności z samodzielną realizacją zadań, jak też myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Z_1P_K01, Z_1P_K02, Z_1P_K04C-1, C-2T-L-5, T-L-6, T-WR-1, T-L-2, T-WR-2, T-L-4, T-L-3M-1, M-2, M-3S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_M03/4.2_W01
Student zna i rozumie uwarunkowania zarządzania finansami przedsiębiorstwa przy wykorzystaniu controllingu, identyfikuje i analizuje obszary, które dotyczą finansowych działań w przedsiębiorstwie
2,0Student nie zna i nie rozumie uwarunkowań zarządzania finansami przedsiębiorstwa przy wykorzystaniu controllingu, nie identyfikuje obszarów, które dotyczą finansowych działań w przedsiębiorstwie
3,0Student zna i rozumie uwarunkowania zarządzania finansami przedsiębiorstwa przy wykorzystaniu controllingu, identyfikuje i analizuje obszary, które dotyczą finansowych działań w przedsiębiorstwie w co najmniej 55%
3,5Student zna i rozumie uwarunkowania zarządzania finansami przedsiębiorstwa przy wykorzystaniu controllingu, identyfikuje i analizuje obszary, które dotyczą finansowych działań w przedsiębiorstwie w co najmniej 65%
4,0Student zna i rozumie uwarunkowania zarządzania finansami przedsiębiorstwa przy wykorzystaniu controllingu, identyfikuje i analizuje obszary, które dotyczą finansowych działań w przedsiębiorstwie w co najmniej 75%
4,5Student zna i rozumie uwarunkowania zarządzania finansami przedsiębiorstwa przy wykorzystaniu controllingu, identyfikuje i analizuje obszary, które dotyczą finansowych działań w przedsiębiorstwie w co najmniej 85%
5,0Student zna i rozumie uwarunkowania zarządzania finansami przedsiębiorstwa przy wykorzystaniu controllingu, identyfikuje i analizuje obszary, które dotyczą finansowych działań w przedsiębiorstwie w co najmniej 95%

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_M03/4.2_U01
Student potrafi przeprowadzić analizy dotyczące finansowych aspektów działalności jednostki z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego i formułuje na ich podstawie wnioski
2,0Student nie potrafi przeprowadzić prostych analiz finansowych z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego
3,0Student przeprowadza proste analizy finansowe z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego i wnioskuje na podstawie efektów przeprowadzonych analiz a proponowane rozwiązania są poprawne co najmniej w 55%
3,5Student przeprowadza proste analizy finansowe z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego i wnioskuje na podstawie efektów przeprowadzonych analiz a proponowane rozwiązania są poprawne co najmniej w 65%
4,0Student przeprowadza proste analizy finansowe z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego i wnioskuje na podstawie efektów przeprowadzonych analiz a proponowane rozwiązania są poprawne co najmniej w 75%
4,5Student przeprowadza proste analizy finansowe z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego i wnioskuje na podstawie efektów przeprowadzonych analiz a proponowane rozwiązania są poprawne co najmniej w 85%
5,0Student przeprowadza proste analizy finansowe z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego i wnioskuje na podstawie efektów przeprowadzonych analiz a proponowane rozwiązania są poprawne co najmniej w 95%

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_M03/4.2_K01
Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz korzystania z wiedzy eksperckiej w przypadku trudności z samodzielną realizacją zadań, jak też myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
2,0Student nie jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz korzystania z wiedzy eksperckiej w przypadku trudności z samodzielną realizacją zadań, jak też myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
3,0Student czasami jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz korzystania z wiedzy eksperckiej w przypadku trudności z samodzielną realizacją zadań, jak też myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
3,5Student często przejawia gotowość do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz korzystania z wiedzy eksperckiej w przypadku trudności z samodzielną realizacją zadań, jak też myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
4,0Student bardzo często przejawia gotowość do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz korzystania z wiedzy eksperckiej w przypadku trudności z samodzielną realizacją zadań, jak też myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
4,5Student na ogół przejawia gotowość do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz korzystania z wiedzy eksperckiej w przypadku trudności z samodzielną realizacją zadań, jak też myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
5,0Student zawsze jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz korzystania z wiedzy eksperckiej w przypadku trudności z samodzielną realizacją zadań, jak też myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy

Literatura podstawowa

  1. Sierpińska M. (red.), Sierpińska-Sawicz A., Węgrzyn R., Controlling finansowy w przedsiębiorstwie, PWN, Warszawa, 2023, lub wydania wcześniejsze
  2. Nita B., Sprawozdawczość zarządcza : analizy i raporty wewnętrzne w controllingu, PWN, Warszawa, 2014

Literatura dodatkowa

  1. Filipiak B., Dylewski M., Szczypa P., Budżetowanie w przedsiębiorstwie: aspekty rachunkowe, finansowe i zarządcze, CeDEWu, Warszawa, 2021
  2. Owidia-Surmacz A., Brojak-Trzaskowska M., Porada-Rochoń M., Budżetowanie i controlling w przedsiębiorstwie, CeDeWu, Warszawa, 2022
  3. Kotapski R., Budżetowanie w zarządzaniu przedsiębiorstwem budowlano-montażowym, Marina, Wrocław, 2014
  4. Humphrey M.L., Budgeting for beginners, Muffie Lynn Humphrey, 2019
  5. Humphrey M.L., Excel for budgeting, M.L. Humphrey, 2019
  6. Cypryjański J., Borawska A., Komorowski T.M., Excel dla menedżera. Casebook, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2023
  7. Kościelniak H., Monitoring finansowy w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Politechnika Częstochowska, Częstochowa, 2021, ibuk
  8. Janik W., Paździor M., Controlling finansowy jako narzędzie zarządzania przedsiębiorstwami, Polietchnika Lubelska, 2015, ibuk

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Istota (pojęcia, zakres, cele zastosowania) i narzędzia controllingu w obszarze finansów3
T-L-2Progozowanie, analiza i ocena: przychodów i kosztów, wpływów i wydatków oraz monitorowanie wyników finansowych jednostki6
T-L-3Określanie zapotrzebowania na zasoby, kapitały, źródła pokrycia z uwzględnieniem ryzyka oraz kosztów6
T-L-4Key Performance Indicators w badaniu skuteczności działalności przedsiębiorstwa6
T-L-5Elementy budżetowania finansowego, analizy odchyleń i raportowania w MsExcel (funkcjonalności Excela w budżetowaniu i raportowaniu)12
T-L-6Zaliczenie ćwiczeń2
35

Treści programowe - warsztaty

KODTreść programowaGodziny
T-WR-1Dobre praktyki w controllingu finansowym - przegląd i praktyczne zastosowanie rozwiązań, w tym w obszarze budżetowania18
T-WR-2Zaliczenie warsztatów2
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach35
A-L-2konsultacje2
A-L-3przygotowanie do zajęć - studiowanie literatury przedmiotu, analiza materiałów źródłowych, rozwiązywanie zadań praktycznych25
62
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - warsztaty

KODForma aktywnościGodziny
A-WR-1uczestnictwo w zajęciach20
A-WR-2analiza materiałów źródłowych13
A-WR-3przygotowanie do zaliczenia5
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_M03/4.2_W01Student zna i rozumie uwarunkowania zarządzania finansami przedsiębiorstwa przy wykorzystaniu controllingu, identyfikuje i analizuje obszary, które dotyczą finansowych działań w przedsiębiorstwie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_W02Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zastosowania praktyczne wiedzy w działalności zawodowej związanej z zarządzaniem organizacjami
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z istotą i zadaniami controllingu finansowego
C-2Przygotowanie studenta do korzystania z różnych źródeł informacji i narzędzi controllingu finansowego
Treści programoweT-L-4Key Performance Indicators w badaniu skuteczności działalności przedsiębiorstwa
T-L-2Progozowanie, analiza i ocena: przychodów i kosztów, wpływów i wydatków oraz monitorowanie wyników finansowych jednostki
T-L-1Istota (pojęcia, zakres, cele zastosowania) i narzędzia controllingu w obszarze finansów
T-L-6Zaliczenie ćwiczeń
T-L-3Określanie zapotrzebowania na zasoby, kapitały, źródła pokrycia z uwzględnieniem ryzyka oraz kosztów
T-L-5Elementy budżetowania finansowego, analizy odchyleń i raportowania w MsExcel (funkcjonalności Excela w budżetowaniu i raportowaniu)
Metody nauczaniaM-1Objaśnianie, wyjaśnianie, opowiadanie
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena ćwiczeń praktycznych/problemowych
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności i osiągnięć studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie uwarunkowań zarządzania finansami przedsiębiorstwa przy wykorzystaniu controllingu, nie identyfikuje obszarów, które dotyczą finansowych działań w przedsiębiorstwie
3,0Student zna i rozumie uwarunkowania zarządzania finansami przedsiębiorstwa przy wykorzystaniu controllingu, identyfikuje i analizuje obszary, które dotyczą finansowych działań w przedsiębiorstwie w co najmniej 55%
3,5Student zna i rozumie uwarunkowania zarządzania finansami przedsiębiorstwa przy wykorzystaniu controllingu, identyfikuje i analizuje obszary, które dotyczą finansowych działań w przedsiębiorstwie w co najmniej 65%
4,0Student zna i rozumie uwarunkowania zarządzania finansami przedsiębiorstwa przy wykorzystaniu controllingu, identyfikuje i analizuje obszary, które dotyczą finansowych działań w przedsiębiorstwie w co najmniej 75%
4,5Student zna i rozumie uwarunkowania zarządzania finansami przedsiębiorstwa przy wykorzystaniu controllingu, identyfikuje i analizuje obszary, które dotyczą finansowych działań w przedsiębiorstwie w co najmniej 85%
5,0Student zna i rozumie uwarunkowania zarządzania finansami przedsiębiorstwa przy wykorzystaniu controllingu, identyfikuje i analizuje obszary, które dotyczą finansowych działań w przedsiębiorstwie w co najmniej 95%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_M03/4.2_U01Student potrafi przeprowadzić analizy dotyczące finansowych aspektów działalności jednostki z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego i formułuje na ich podstawie wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_U03Absolwent potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do formułowania i rozwiązywania problemów oraz wykonywania zadań typowych dla działalności zawodowej związanej z zarządzaniem organizacjami
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie studenta do korzystania z różnych źródeł informacji i narzędzi controllingu finansowego
C-1Zapoznanie studenta z istotą i zadaniami controllingu finansowego
Treści programoweT-WR-1Dobre praktyki w controllingu finansowym - przegląd i praktyczne zastosowanie rozwiązań, w tym w obszarze budżetowania
T-L-4Key Performance Indicators w badaniu skuteczności działalności przedsiębiorstwa
T-L-5Elementy budżetowania finansowego, analizy odchyleń i raportowania w MsExcel (funkcjonalności Excela w budżetowaniu i raportowaniu)
T-L-2Progozowanie, analiza i ocena: przychodów i kosztów, wpływów i wydatków oraz monitorowanie wyników finansowych jednostki
T-L-3Określanie zapotrzebowania na zasoby, kapitały, źródła pokrycia z uwzględnieniem ryzyka oraz kosztów
T-WR-2Zaliczenie warsztatów
T-L-6Zaliczenie ćwiczeń
Metody nauczaniaM-1Objaśnianie, wyjaśnianie, opowiadanie
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Indywidulne i grupowe rozwiązywanie problemów dotyczących doboru i zastosowania narzędzi controllinfu finansowego
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena ćwiczeń praktycznych/problemowych
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności i osiągnięć studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przeprowadzić prostych analiz finansowych z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego
3,0Student przeprowadza proste analizy finansowe z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego i wnioskuje na podstawie efektów przeprowadzonych analiz a proponowane rozwiązania są poprawne co najmniej w 55%
3,5Student przeprowadza proste analizy finansowe z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego i wnioskuje na podstawie efektów przeprowadzonych analiz a proponowane rozwiązania są poprawne co najmniej w 65%
4,0Student przeprowadza proste analizy finansowe z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego i wnioskuje na podstawie efektów przeprowadzonych analiz a proponowane rozwiązania są poprawne co najmniej w 75%
4,5Student przeprowadza proste analizy finansowe z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego i wnioskuje na podstawie efektów przeprowadzonych analiz a proponowane rozwiązania są poprawne co najmniej w 85%
5,0Student przeprowadza proste analizy finansowe z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego i wnioskuje na podstawie efektów przeprowadzonych analiz a proponowane rozwiązania są poprawne co najmniej w 95%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_M03/4.2_K01Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz korzystania z wiedzy eksperckiej w przypadku trudności z samodzielną realizacją zadań, jak też myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_K01Absolwent jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści
Z_1P_K02Absolwent jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z zakresu zarządzania oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Z_1P_K04Absolwent jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z istotą i zadaniami controllingu finansowego
C-2Przygotowanie studenta do korzystania z różnych źródeł informacji i narzędzi controllingu finansowego
Treści programoweT-L-5Elementy budżetowania finansowego, analizy odchyleń i raportowania w MsExcel (funkcjonalności Excela w budżetowaniu i raportowaniu)
T-L-6Zaliczenie ćwiczeń
T-WR-1Dobre praktyki w controllingu finansowym - przegląd i praktyczne zastosowanie rozwiązań, w tym w obszarze budżetowania
T-L-2Progozowanie, analiza i ocena: przychodów i kosztów, wpływów i wydatków oraz monitorowanie wyników finansowych jednostki
T-WR-2Zaliczenie warsztatów
T-L-4Key Performance Indicators w badaniu skuteczności działalności przedsiębiorstwa
T-L-3Określanie zapotrzebowania na zasoby, kapitały, źródła pokrycia z uwzględnieniem ryzyka oraz kosztów
Metody nauczaniaM-1Objaśnianie, wyjaśnianie, opowiadanie
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Indywidulne i grupowe rozwiązywanie problemów dotyczących doboru i zastosowania narzędzi controllinfu finansowego
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena ćwiczeń praktycznych/problemowych
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności i osiągnięć studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz korzystania z wiedzy eksperckiej w przypadku trudności z samodzielną realizacją zadań, jak też myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
3,0Student czasami jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz korzystania z wiedzy eksperckiej w przypadku trudności z samodzielną realizacją zadań, jak też myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
3,5Student często przejawia gotowość do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz korzystania z wiedzy eksperckiej w przypadku trudności z samodzielną realizacją zadań, jak też myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
4,0Student bardzo często przejawia gotowość do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz korzystania z wiedzy eksperckiej w przypadku trudności z samodzielną realizacją zadań, jak też myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
4,5Student na ogół przejawia gotowość do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz korzystania z wiedzy eksperckiej w przypadku trudności z samodzielną realizacją zadań, jak też myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
5,0Student zawsze jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz korzystania z wiedzy eksperckiej w przypadku trudności z samodzielną realizacją zadań, jak też myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy