Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Controlling finansowy

Sylabus przedmiotu Zarządzanie konfliktem:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Zarządzanie konfliktem
Specjalność HR, kadry i płace
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Robert Rusielik <Robert.Rusielik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 25 2,00,50zaliczenie
konwersatoriaK5 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy zarządzania

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z istotą, typologią, dynamiką i strategiami rozwiązań konfliktów.
C-2Ukształtowanie umiejetności z zakresu analizy osobowości, zachowań, postaw i percepcji.
C-3Ukształtowanie umiejętności z zakresu diagnozy sytuacji konfliktowej i zarzadzania sytuacją konfliktową.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Osobowość, zachowania, postawy i postrzeganie w konflikcie.8
T-A-2Analiza sytuacji konfliktowej. Poznanie perspektyw stron konfliktu, potrzeby, słabe i mocne strony.6
T-A-3Zastosowanie róznych technik i strategii rozwiązywania konfliktów. Nauka zachowań. Komunikacja.6
T-A-4Ćwiczenie ról, umiejętności, motywowanie i przewodzenie w konflikcie.5
25
konwersatoria
T-K-1Konflikty, istota, znaczenie, ewolucja poglądów.2
T-K-2Rodzaje i źródła konfliktów.2
T-K-3Dynamika konfliktów.2
T-K-4Metody rozwiązywania konfliktów.2
T-K-5Komunikacja w konflikcie.1
T-K-6Zaliczenie.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach25
A-A-2Przygotowanie do zajęć.5
A-A-3Praca własna nad studium konfliktu.10
A-A-4Zadania, projekty, eseje do wykonania.10
50
konwersatoria
A-K-1uczestnictwo w zajęciach10
A-K-2konsultacje2
A-K-3Przygotowanie do zajęć.6
A-K-4Przygotowanie do zaliczenia.7
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda przypadków
M-2Metoda sytuacyjna
M-3Dyskusja
M-4Wykład konwersatoryjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenia poszczególnych ćwiczeń praktycznych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe na podstawie studium konfliktu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_M02/5.3_W01
Student zna i rozumie istotę i źródła konfliktów w organizacjach, sposoby ich diagnozy i rozwiązywania.
Z_1P_W01, Z_1P_W02C-1T-K-5, T-K-3, T-K-2, T-K-4, T-K-1M-3, M-4S-2
Z_1P_M02/5.3_W02
Student zna i rozumie wpływ cech indywidualnych na przebieg i strategię zarządzania konfliktem.
Z_1P_W02, Z_1P_W01C-1T-A-1, T-A-3M-3, M-4S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_M02/5.3_U01
Student potrafi przeprowadzić diagnozę sytuacji konfliktowej i na jej podstawie zaproponować właściwą strategię zarządzania konfliktem.
Z_1P_U03, Z_1P_U01C-3T-A-3, T-A-2M-1, M-2, M-3S-1, S-3
Z_1P_M02/5.3_U02
Student potrafi ocenić wpływ osobowości, postaw i zachowań na przebieg konfliktu.
Z_1P_U03, Z_1P_U01C-2T-A-4, T-A-1M-1, M-2, M-3S-1, S-3
Z_1P_M02/5.3_U03
Student potrafi dobrać i wykorzystać odpowiednie umiejetności i techniki w procesie zarządzania konfliktem.
Z_1P_U03, Z_1P_U01C-3T-A-3M-1, M-2, M-3S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_M02/5.3_K01
Student jest gotów rozwijać zdolności w zakresie autoprezentacji i komunikacji.
Z_1P_K01, Z_1P_K02C-2T-A-4, T-A-1M-3, M-1, M-2S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_M02/5.3_W01
Student zna i rozumie istotę i źródła konfliktów w organizacjach, sposoby ich diagnozy i rozwiązywania.
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym zna i rozumie istotę i źródła konfliktów w organizacjach, sposoby ich diagnozy i rozwiązywania
3,5
4,0
4,5
5,0
Z_1P_M02/5.3_W02
Student zna i rozumie wpływ cech indywidualnych na przebieg i strategię zarządzania konfliktem.
2,0
3,0Student zna i rozumie w stopniu dostatecznym wpływ cech indywidualnych na przebieg i strategię zarządzania konfliktem.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_M02/5.3_U01
Student potrafi przeprowadzić diagnozę sytuacji konfliktowej i na jej podstawie zaproponować właściwą strategię zarządzania konfliktem.
2,0
3,0Student fragmentarycznie w stopniu dostatecznym potrafi przeprowadzić diagnozę sytuacji konfliktowej i na jej podstawie zaproponować właściwą strategię zarządzania konfliktem.
3,5
4,0
4,5
5,0
Z_1P_M02/5.3_U02
Student potrafi ocenić wpływ osobowości, postaw i zachowań na przebieg konfliktu.
2,0
3,0Student fragmentarycznie w stopniu dostatecznym potrafi ocenić wpływ osobowości, postaw i zachowań na przebieg konfliktu.
3,5
4,0
4,5
5,0
Z_1P_M02/5.3_U03
Student potrafi dobrać i wykorzystać odpowiednie umiejetności i techniki w procesie zarządzania konfliktem.
2,0
3,0Student fragmentarycznie w stopniu dostatecznym potrafi dobrać i wykorzystać odpowiednie umiejetności i techniki w procesie zarządzania konfliktem.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_M02/5.3_K01
Student jest gotów rozwijać zdolności w zakresie autoprezentacji i komunikacji.
2,0
3,0Student jest gotów w stopniu dostatecznym na rozwijanie zdolności w zakresie autoprezentacji i komunikacji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Ricky W. Griffin, Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2017
  2. Michael Armstrong, Stephen Taylor, Zarządzanie zasobami ludzkimi, Wolters Kluwer Polska, 2016
  3. A.K. Koźmiński, Zarządzanie. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa, 2018
  4. Deutsch M., P. T. Coleman, Rozwiązywanie konfliktów - teoria i praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagielońskiego, Kraków, 2005
  5. Fritchie R., Leary M., Konflikty w przedsiębiorstwie, Petit, Warszawa, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Digvijaysinh Thakore, Conflict and Conflict Management, IOSR Journal of Business and Management, 2013, Volume 8, Issue 6, Dostępne online
  2. Brilman J., Nowoczesne koncepcje i metody zarządzania, PWE, Warszawa, 2002

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Osobowość, zachowania, postawy i postrzeganie w konflikcie.8
T-A-2Analiza sytuacji konfliktowej. Poznanie perspektyw stron konfliktu, potrzeby, słabe i mocne strony.6
T-A-3Zastosowanie róznych technik i strategii rozwiązywania konfliktów. Nauka zachowań. Komunikacja.6
T-A-4Ćwiczenie ról, umiejętności, motywowanie i przewodzenie w konflikcie.5
25

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Konflikty, istota, znaczenie, ewolucja poglądów.2
T-K-2Rodzaje i źródła konfliktów.2
T-K-3Dynamika konfliktów.2
T-K-4Metody rozwiązywania konfliktów.2
T-K-5Komunikacja w konflikcie.1
T-K-6Zaliczenie.1
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach25
A-A-2Przygotowanie do zajęć.5
A-A-3Praca własna nad studium konfliktu.10
A-A-4Zadania, projekty, eseje do wykonania.10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1uczestnictwo w zajęciach10
A-K-2konsultacje2
A-K-3Przygotowanie do zajęć.6
A-K-4Przygotowanie do zaliczenia.7
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_M02/5.3_W01Student zna i rozumie istotę i źródła konfliktów w organizacjach, sposoby ich diagnozy i rozwiązywania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_W01Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie, wyjaśniające zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę z zakresu dyscypliny nauki o zarządzaniu i jakości oraz ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej właściwe dla programu studiów
Z_1P_W02Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zastosowania praktyczne wiedzy w działalności zawodowej związanej z zarządzaniem organizacjami
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z istotą, typologią, dynamiką i strategiami rozwiązań konfliktów.
Treści programoweT-K-5Komunikacja w konflikcie.
T-K-3Dynamika konfliktów.
T-K-2Rodzaje i źródła konfliktów.
T-K-4Metody rozwiązywania konfliktów.
T-K-1Konflikty, istota, znaczenie, ewolucja poglądów.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja
M-4Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym zna i rozumie istotę i źródła konfliktów w organizacjach, sposoby ich diagnozy i rozwiązywania
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_M02/5.3_W02Student zna i rozumie wpływ cech indywidualnych na przebieg i strategię zarządzania konfliktem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_W02Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zastosowania praktyczne wiedzy w działalności zawodowej związanej z zarządzaniem organizacjami
Z_1P_W01Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie, wyjaśniające zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę z zakresu dyscypliny nauki o zarządzaniu i jakości oraz ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej właściwe dla programu studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z istotą, typologią, dynamiką i strategiami rozwiązań konfliktów.
Treści programoweT-A-1Osobowość, zachowania, postawy i postrzeganie w konflikcie.
T-A-3Zastosowanie róznych technik i strategii rozwiązywania konfliktów. Nauka zachowań. Komunikacja.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja
M-4Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i rozumie w stopniu dostatecznym wpływ cech indywidualnych na przebieg i strategię zarządzania konfliktem.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_M02/5.3_U01Student potrafi przeprowadzić diagnozę sytuacji konfliktowej i na jej podstawie zaproponować właściwą strategię zarządzania konfliktem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_U03Absolwent potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do formułowania i rozwiązywania problemów oraz wykonywania zadań typowych dla działalności zawodowej związanej z zarządzaniem organizacjami
Z_1P_U01Absolwent potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów z zakresu zarządzania w warunkach nie w pełni przewidywalnych, dobierając i stosując właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności z zakresu diagnozy sytuacji konfliktowej i zarzadzania sytuacją konfliktową.
Treści programoweT-A-3Zastosowanie róznych technik i strategii rozwiązywania konfliktów. Nauka zachowań. Komunikacja.
T-A-2Analiza sytuacji konfliktowej. Poznanie perspektyw stron konfliktu, potrzeby, słabe i mocne strony.
Metody nauczaniaM-1Metoda przypadków
M-2Metoda sytuacyjna
M-3Dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenia poszczególnych ćwiczeń praktycznych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe na podstawie studium konfliktu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student fragmentarycznie w stopniu dostatecznym potrafi przeprowadzić diagnozę sytuacji konfliktowej i na jej podstawie zaproponować właściwą strategię zarządzania konfliktem.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_M02/5.3_U02Student potrafi ocenić wpływ osobowości, postaw i zachowań na przebieg konfliktu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_U03Absolwent potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do formułowania i rozwiązywania problemów oraz wykonywania zadań typowych dla działalności zawodowej związanej z zarządzaniem organizacjami
Z_1P_U01Absolwent potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów z zakresu zarządzania w warunkach nie w pełni przewidywalnych, dobierając i stosując właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejetności z zakresu analizy osobowości, zachowań, postaw i percepcji.
Treści programoweT-A-4Ćwiczenie ról, umiejętności, motywowanie i przewodzenie w konflikcie.
T-A-1Osobowość, zachowania, postawy i postrzeganie w konflikcie.
Metody nauczaniaM-1Metoda przypadków
M-2Metoda sytuacyjna
M-3Dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenia poszczególnych ćwiczeń praktycznych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe na podstawie studium konfliktu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student fragmentarycznie w stopniu dostatecznym potrafi ocenić wpływ osobowości, postaw i zachowań na przebieg konfliktu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_M02/5.3_U03Student potrafi dobrać i wykorzystać odpowiednie umiejetności i techniki w procesie zarządzania konfliktem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_U03Absolwent potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do formułowania i rozwiązywania problemów oraz wykonywania zadań typowych dla działalności zawodowej związanej z zarządzaniem organizacjami
Z_1P_U01Absolwent potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów z zakresu zarządzania w warunkach nie w pełni przewidywalnych, dobierając i stosując właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności z zakresu diagnozy sytuacji konfliktowej i zarzadzania sytuacją konfliktową.
Treści programoweT-A-3Zastosowanie róznych technik i strategii rozwiązywania konfliktów. Nauka zachowań. Komunikacja.
Metody nauczaniaM-1Metoda przypadków
M-2Metoda sytuacyjna
M-3Dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenia poszczególnych ćwiczeń praktycznych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe na podstawie studium konfliktu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student fragmentarycznie w stopniu dostatecznym potrafi dobrać i wykorzystać odpowiednie umiejetności i techniki w procesie zarządzania konfliktem.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_M02/5.3_K01Student jest gotów rozwijać zdolności w zakresie autoprezentacji i komunikacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_K01Absolwent jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści
Z_1P_K02Absolwent jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z zakresu zarządzania oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejetności z zakresu analizy osobowości, zachowań, postaw i percepcji.
Treści programoweT-A-4Ćwiczenie ról, umiejętności, motywowanie i przewodzenie w konflikcie.
T-A-1Osobowość, zachowania, postawy i postrzeganie w konflikcie.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja
M-1Metoda przypadków
M-2Metoda sytuacyjna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenia poszczególnych ćwiczeń praktycznych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe na podstawie studium konfliktu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest gotów w stopniu dostatecznym na rozwijanie zdolności w zakresie autoprezentacji i komunikacji.
3,5
4,0
4,5
5,0