Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Controlling finansowy
Sylabus przedmiotu Analityka HR:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Analityka HR | ||
Specjalność | HR, kadry i płace | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Jaworska <Elzbieta.Jaworska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna wiedza z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi pomiaru efektynwości działań HR, a także oceny i interpretacji wskaźników oraz raportowania w obszarze HR |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu pomiaru efektynwości działań HR, a także oceny i interpretacji wskaźników oraz raportowania w obszarze HR |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Koncepcja kapitału intelektualnego | 2 |
T-A-2 | Kapitał ludzki w organizacji | 2 |
T-A-3 | Controlling HR a controlling przedsiębiorstwa | 2 |
T-A-4 | Strategiczna karta wyników jako narzędzie pomiaru dokonań w obszarze społecznego wymiaru odpowiedzialności przedsiębiorstwa wobec pracowników | 2 |
T-A-5 | Wskaźniki pomiaru efektywności w HR | 3 |
T-A-6 | Raportowanie dokonań przedsiębiorstwa w obszarze HR | 3 |
T-A-7 | Zaliczenie | 1 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do koncepcji kapitału intelektualnego | 2 |
T-L-2 | Pomiar kapitału intelektualnego z zastosowaniem metod finansowych | 4 |
T-L-3 | Pomiar kapitału intelektualnego z zastosowaniem metod niefinansowych | 4 |
T-L-4 | Wskaźniki pomiaru efektywności procesu szkolenia i rozwoju pracowników | 2 |
T-L-5 | Wskaźniki pomiaru rotacji i absencji pracowników | 2 |
T-L-6 | Wskaźniki pomiaru efektywności systemów wynagrodzeń i świadczeń | 2 |
T-L-7 | Wskaźniki związane z opisami struktury zatrudnienia | 2 |
T-L-8 | Indeks różnorodności | 2 |
T-L-9 | Analiza i ocena zakresu raportowania w obszarze HR | 8 |
T-L-10 | Przedstawienie wniosków z analizy przypadków dotyczących oceny zakresu raportowania w obszarze HR | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | konsultacje | 2 |
A-A-3 | przygotowanie do zajęć | 10 |
A-A-4 | przygotowanie do zaliczenia | 10 |
37 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | przygotowanie do zajęć i prezentacji | 32 |
62 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy z wykorzystaniem technik multimedialnych, wyjaśnienie |
M-2 | Metoda przypadków, dydskusja dydaktyczna |
M-3 | Ćwiczenia przedmiotowe z użyciem komputera |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Aktywność studentów na zajęciach |
S-2 | Ocena formująca: Ocena za wykonane zadania indywidualne/grupowe |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena ćwiczeń przedmiotowych |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena ćwiczeń praktycznych obejmujących przedstawienie wniosków z analizy przypadków na temat raportowania w obszarze HR |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_M02/5.2_W01 Student zna i rozumie zasady wyceny kapitału intelektualnego i ludzkiego różnymi metodami, a także pomiaru efektywności działań HR, jak również analizy, oceny i interpretacji wskaźników oraz raportowania w obszarze HR | Z_1P_W01, Z_1P_W03, Z_1P_W02 | — | C-1 | T-A-2, T-A-5, T-L-8, T-A-4, T-L-6, T-L-7, T-L-4, T-L-5, T-L-1, T-A-3, T-L-2, T-A-1, T-L-3, T-L-9, T-A-6 | M-3, M-1, M-2 | S-4, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_M02/5.2_U01 Student potrafi wyceniać kapitał intelektualny i ludzki, analizować i wnioskować na podstawie wskaźników związanych z kapitałem intelektualnym i procesami HR a także porównywać i oceniać zakres ujawnień informacji w obszarze HR w raportach niefinansowych | Z_1P_U08, Z_1P_U07, Z_1P_U03, Z_1P_U02, Z_1P_U05 | — | C-2 | T-A-3, T-A-2, T-A-5, T-L-4, T-A-1, T-L-6, T-L-7, T-L-5, T-A-6, T-L-9, T-L-1, T-A-4, T-L-3, T-L-2, T-L-8 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-4, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_M02/5.2_K01 Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu analityki HR, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów praktycznych, a także do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych | Z_1P_K01, Z_1P_K02, Z_1P_K04, Z_1P_K05 | — | C-1, C-2 | T-L-4, T-A-4, T-A-5, T-A-1, T-L-8, T-L-6, T-L-3, T-L-2, T-L-7, T-L-9, T-L-1, T-L-5, T-A-2, T-A-6, T-A-3 | M-2, M-3, M-1 | S-4, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_M02/5.2_W01 Student zna i rozumie zasady wyceny kapitału intelektualnego i ludzkiego różnymi metodami, a także pomiaru efektywności działań HR, jak również analizy, oceny i interpretacji wskaźników oraz raportowania w obszarze HR | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie zasad wyceny kapitału intelektualnego i ludzkiego różnymi metodami, a także pomiaru efektywności działań HR, jak również analizy, oceny i interpretacji wskaźników oraz raportowania w obszarze HR |
3,0 | Student zna i rozumie zasady wyceny kapitału intelektualnego i ludzkiego różnymi metodami, a także pomiaru efektywności działań HR, jak również analizy, oceny i interpretacji wskaźników oraz raportowania w obszarze HR w co najmniej 55% | |
3,5 | Student zna i rozumie zasady wyceny kapitału intelektualnego i ludzkiego różnymi metodami, a także pomiaru efektywności działań HR, jak również analizy, oceny i interpretacji wskaźników oraz raportowania w obszarze HR w co najmniej 65% | |
4,0 | Student zna i rozumie zasady wyceny kapitału intelektualnego i ludzkiego różnymi metodami, a także pomiaru efektywności działań HR, jak również analizy, oceny i interpretacji wskaźników oraz raportowania w obszarze HR w co najmniej 75% | |
4,5 | Student zna i rozumie zasady wyceny kapitału intelektualnego i ludzkiego różnymi metodami, a także pomiaru efektywności działań HR, jak również analizy, oceny i interpretacji wskaźników oraz raportowania w obszarze HR w co najmniej 85% | |
5,0 | Student zna i rozumie zasady wyceny kapitału intelektualnego i ludzkiego różnymi metodami, a także pomiaru efektywności działań HR, jak również analizy, oceny i interpretacji wskaźników oraz raportowania w obszarze HR w co najmniej 95% |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_M02/5.2_U01 Student potrafi wyceniać kapitał intelektualny i ludzki, analizować i wnioskować na podstawie wskaźników związanych z kapitałem intelektualnym i procesami HR a także porównywać i oceniać zakres ujawnień informacji w obszarze HR w raportach niefinansowych | 2,0 | Student nie potrafi wyceniać kapitał intelektualny i ludzki, analizować i wnioskować na podstawie wskaźników związanych z kapitałem intelektualnym i procesami HR a także porównywać i oceniać zakres ujawnień informacji w obszarze HR w raportach niefinansowych |
3,0 | Student potrafi wyceniać kapitał intelektualny i ludzki, analizować i wnioskować na podstawie wskaźników związanych z kapitałem intelektualnym i procesami HR a także porównywać i oceniać zakres ujawnień informacji w obszarze HR w raportach niefinansowych w conajmniej 55% | |
3,5 | Student potrafi wyceniać kapitał intelektualny i ludzki, analizować i wnioskować na podstawie wskaźników związanych z kapitałem intelektualnym i procesami HR a także porównywać i oceniać zakres ujawnień informacji w obszarze HR w raportach niefinansowych w conajmniej 65% | |
4,0 | Student potrafi wyceniać kapitał intelektualny i ludzki, analizować i wnioskować na podstawie wskaźników związanych z kapitałem intelektualnym i procesami HR a także porównywać i oceniać zakres ujawnień informacji w obszarze HR w raportach niefinansowych w conajmniej 75% | |
4,5 | Student potrafi wyceniać kapitał intelektualny i ludzki, analizować i wnioskować na podstawie wskaźników związanych z kapitałem intelektualnym i procesami HR a także porównywać i oceniać zakres ujawnień informacji w obszarze HR w raportach niefinansowych w conajmniej 85% | |
5,0 | Student potrafi wyceniać kapitał intelektualny i ludzki, analizować i wnioskować na podstawie wskaźników związanych z kapitałem intelektualnym i procesami HR a także porównywać i oceniać zakres ujawnień informacji w obszarze HR w raportach niefinansowych w conajmniej 95% |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_M02/5.2_K01 Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu analityki HR, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów praktycznych, a także do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych | 2,0 | Student nie jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu analityki HR, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów praktycznych, a także do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych |
3,0 | Student czasami jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu analityki HR, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów praktycznych, a także do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych | |
3,5 | Student często posiada gotowość do krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu analityki HR, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów praktycznych, a także do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych | |
4,0 | Student bardzo często posiada gotowość do krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu analityki HR, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów praktycznych, a także do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych | |
4,5 | Student zazwczaj posiada gotowość do krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu analityki HR, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów praktycznych, a także do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych | |
5,0 | Student jest zawsze gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu analityki HR, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów praktycznych, a także do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych |
Literatura podstawowa
- Gross-Gołacka E., Jefmański B,, Spałek P., Kapitał intelektualny przedsiębiorstw w Polsce. Wybrane aspekty teoretyczne i praktyczne, PWE, Warszawa, 2020
- Morawiec-Bartosik A., Liczby w HR. Matematyczne ramy najbardziej ludzkiej części biznesu, Onepress, Gliwice, 2022
- Pszczółkowski P., Michalczyk R., Analityka i wskaźniki efektywności procesów HR, Wolters Kluwer, Warszawa, 2020
- Gross-Gołacka E., Zarządzanie różnorodnością. W kierunku zróżnicowanych zasobów ludzkich w organizacji, Difin, Warszawa, 2018
- Śnieżek E., Krasodomska J.,Szadziewska A., Informacje niefinansowe w sprawozdawczości biznesowej przedsiębiorstw, Nieoczywiste, Warszawa, 2018
- Jaworska E., Nadolna B., Balanced scorecard for selected confectionery companies listed on the Warsaw Stock exchange in Poland., Research for rural development, vol. 2, s. 103-110, 2019
- Jaworska E., Pomiar dokonań w obszarze społecznego aspektu odpowiedzialności przedsiębiorstwa wobec pracowników, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Nr 398, s. 179-188., 2015
Literatura dodatkowa
- GRI Standards., 2016
- ISO 30415:2021 Human resource management — Diversity and inclusion
- Dyrektywa CSRD, Dyrektywa UE 2022/2464 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) nr 537/2014, dyrektywy 2004/109/WE, dyrektywy 2006/43/WE oraz dyrektywy 2013/34/UE w odniesieniu do sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju, 2022