Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Controlling finansowy

Sylabus przedmiotu Komunikacja w biznesie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Komunikacja w biznesie
Specjalność Marketing i sprzedaż
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Karolina Ertmańska <karolina.ertmanska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 25 2,00,50zaliczenie
warsztatyWR5 20 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy na temat roli oraz specyfiki procesów komunikacyjnych w biznesie
C-2Przekazanie wiedzy na temat technik oraz narzędzi wspomagających procesy komunikacyjne w organizacji
C-3Wykształcenie umiejętności interpersonalnych i komunikacyjnych niezbędnych w praktyce biznesowej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Istota i specyfika komunikacji w biznesie2
T-A-2Proces komunikacji. Komunikacja w organizacjach2
T-A-3Zasady komunikacji werbalnej2
T-A-4Zasady komunikacji niewerbalnej2
T-A-5Style komunikacji i typy postaw w procesie komunikacji2
T-A-6Zakłócenia i bariery w procesie komunikacji2
T-A-7Manipulacja i wywieranie wpływu w procesie komunikacji3
T-A-8Komunikacja w czasie rekrutacji2
T-A-9Komunikacja w grupie pracowniczej, zebrania biznesowe, etyka w biznesie2
T-A-10Komunikacja a wizerunek przedsiebiorstwa2
T-A-11Złote zasady komunikacji2
T-A-12Zarządzanie komunikacją w sytuacjach kryzysowych2
25
warsztaty
T-WR-1Zasady komunikacji werbalnej2
T-WR-2Zasady komunikacji niewerbalnej2
T-WR-3Zakłócenia i bariery w procesie komunikacji2
T-WR-4Komunikacja w czasie rekrutacji2
T-WR-5Komunikacja w grupie pracowniczej4
T-WR-6Techniki asertywnej komunikacji2
T-WR-7Zarządzanie komunikacją w sytuacjach kryzysowych2
T-WR-8Strategie i techniki negocjacji4
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach25
A-A-2konsultacje2
A-A-3przygotowanie do zajęć22
49
warsztaty
A-WR-1uczestnictwo w zajęciach20
A-WR-2przygotowanie do zajęć30
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Klasyczna metoda problemowa
M-2Metoda aktywizująca: metoda przypadków
M-3Metoda aktywizująca: inscenizacja
M-4Metoda eksponująca: film
M-5Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Wykonywanie ćwiczeń praktycznych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_M01/5.2_W01
Student zna i rozumie istotę kluczowych decyzji związanych z zagadnieniem komunikacji w biznesie i ich wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstwa
Z_1P_W01, Z_1P_W02C-1, C-2T-A-5, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-A-10M-2, M-1, M-5S-2, S-1
Z_1P_M01/5.2_W02
Student zna i rozumie techniki i narzędzia wspomagające procesy komunikacyjne w biznesie
Z_1P_W04C-2T-A-4, T-A-9, T-A-3, T-A-7, T-A-8, T-A-11, T-A-6M-2, M-1, M-5S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_M01/5.2_U01
Potrafi trafnie stosować narzędzia i techniki wspomagające procesy komunikacyjne w biznesie
Z_1P_U03C-3, C-2T-WR-5, T-WR-3, T-WR-4, T-WR-2, T-WR-1M-3, M-5S-2, S-1
Z_1P_M01/5.2_U02
Potrafi wykorzystać rozwinięte umiejętności interpersonalne i komunikacyjne
Z_1P_U04, Z_1P_U01C-3T-WR-7, T-WR-8, T-WR-6M-3, M-5S-1, S-2
Z_1P_M01/5.2_U03
Potrafi zaproponować rozwiązania komunikacyjne w ramach danej organizacji
Z_1P_U01, Z_1P_U02C-3T-WR-6, T-WR-3, T-WR-7M-3, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_M01/5.2_K01
Student jest gotów do komunikowania celów organizacji i zasięgania opinii ekspertów do ich realizacji
Z_1P_K02C-3T-WR-6, T-WR-5, T-WR-4M-4, M-3, M-5S-2, S-1
Z_1P_M01/5.2_K02
Student jest gotów do krytycznej oceny stosowanych sposobów komunikacji oraz do ich doskonalenia
Z_1P_K01, Z_1P_K02, Z_1P_K04C-3T-WR-8, T-WR-3, T-WR-7, T-WR-6M-3, M-1, M-5S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_M01/5.2_W01
Student zna i rozumie istotę kluczowych decyzji związanych z zagadnieniem komunikacji w biznesie i ich wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstwa
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym rozumie istotę decyzji związanych z komunikacją w biznesie
3,5
4,0
4,5
5,0
Z_1P_M01/5.2_W02
Student zna i rozumie techniki i narzędzia wspomagające procesy komunikacyjne w biznesie
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym zna techniki i narzędzia wspomagające procesy komunikacyjne w biznesie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_M01/5.2_U01
Potrafi trafnie stosować narzędzia i techniki wspomagające procesy komunikacyjne w biznesie
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym stosuje narzędzia i techniki wspomagające procesy komunikacyjne w biznesie
3,5
4,0
4,5
5,0
Z_1P_M01/5.2_U02
Potrafi wykorzystać rozwinięte umiejętności interpersonalne i komunikacyjne
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym opanował umiejętności interpersonalne i komunikacyjne
3,5
4,0
4,5
5,0
Z_1P_M01/5.2_U03
Potrafi zaproponować rozwiązania komunikacyjne w ramach danej organizacji
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym proponuje rozwiązania komunikacyjne w ramach danej organizacji
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_M01/5.2_K01
Student jest gotów do komunikowania celów organizacji i zasięgania opinii ekspertów do ich realizacji
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi pracować w zespole wykorzystując techniki komunikacyjne
3,5
4,0
4,5
5,0
Z_1P_M01/5.2_K02
Student jest gotów do krytycznej oceny stosowanych sposobów komunikacji oraz do ich doskonalenia
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym radzi sobie z kreatywnym rozwiązywaniem problemu i doborem proponowanych działań
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Hamilton Ch., Skuteczna komunikacja w biznesie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011
  2. Morreale S.P., Spitzberg B.H., Barge J.K, Komunikacja między ludźmi, PWN, Warszawa, 2008
  3. Tierney, Elizabeth P., Doskonalenie międzyludzkiej komunikacji na 101 sposobów, IFC Press, Kraków, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Quirke B, Komunikacja wewnętrzna krok po kroku. Jak komunikacja wewnętrzna pomaga wdrażać każdą strategię w firmie, Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2012
  2. Hulewska A, Asertywność w ćwiczeniach, Samo Sedno, Warszawa, 2014
  3. Cialdini R, Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2013
  4. [Author removed at request of original publisher], Business Communication for Success, University of Minnesota, Minneapolis, 2015, https://open.lib.umn.edu/businesscommunication

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Istota i specyfika komunikacji w biznesie2
T-A-2Proces komunikacji. Komunikacja w organizacjach2
T-A-3Zasady komunikacji werbalnej2
T-A-4Zasady komunikacji niewerbalnej2
T-A-5Style komunikacji i typy postaw w procesie komunikacji2
T-A-6Zakłócenia i bariery w procesie komunikacji2
T-A-7Manipulacja i wywieranie wpływu w procesie komunikacji3
T-A-8Komunikacja w czasie rekrutacji2
T-A-9Komunikacja w grupie pracowniczej, zebrania biznesowe, etyka w biznesie2
T-A-10Komunikacja a wizerunek przedsiebiorstwa2
T-A-11Złote zasady komunikacji2
T-A-12Zarządzanie komunikacją w sytuacjach kryzysowych2
25

Treści programowe - warsztaty

KODTreść programowaGodziny
T-WR-1Zasady komunikacji werbalnej2
T-WR-2Zasady komunikacji niewerbalnej2
T-WR-3Zakłócenia i bariery w procesie komunikacji2
T-WR-4Komunikacja w czasie rekrutacji2
T-WR-5Komunikacja w grupie pracowniczej4
T-WR-6Techniki asertywnej komunikacji2
T-WR-7Zarządzanie komunikacją w sytuacjach kryzysowych2
T-WR-8Strategie i techniki negocjacji4
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach25
A-A-2konsultacje2
A-A-3przygotowanie do zajęć22
49
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - warsztaty

KODForma aktywnościGodziny
A-WR-1uczestnictwo w zajęciach20
A-WR-2przygotowanie do zajęć30
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_M01/5.2_W01Student zna i rozumie istotę kluczowych decyzji związanych z zagadnieniem komunikacji w biznesie i ich wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_W01Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie, wyjaśniające zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę z zakresu dyscypliny nauki o zarządzaniu i jakości oraz ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej właściwe dla programu studiów
Z_1P_W02Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zastosowania praktyczne wiedzy w działalności zawodowej związanej z zarządzaniem organizacjami
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy na temat roli oraz specyfiki procesów komunikacyjnych w biznesie
C-2Przekazanie wiedzy na temat technik oraz narzędzi wspomagających procesy komunikacyjne w organizacji
Treści programoweT-A-5Style komunikacji i typy postaw w procesie komunikacji
T-A-2Proces komunikacji. Komunikacja w organizacjach
T-A-3Zasady komunikacji werbalnej
T-A-4Zasady komunikacji niewerbalnej
T-A-1Istota i specyfika komunikacji w biznesie
T-A-10Komunikacja a wizerunek przedsiebiorstwa
Metody nauczaniaM-2Metoda aktywizująca: metoda przypadków
M-1Klasyczna metoda problemowa
M-5Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Wykonywanie ćwiczeń praktycznych
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym rozumie istotę decyzji związanych z komunikacją w biznesie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_M01/5.2_W02Student zna i rozumie techniki i narzędzia wspomagające procesy komunikacyjne w biznesie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_W04Absolwent zna i rozumie fakty i zjawiska związane z zarządzaniem organizacjami, w tym podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy na temat technik oraz narzędzi wspomagających procesy komunikacyjne w organizacji
Treści programoweT-A-4Zasady komunikacji niewerbalnej
T-A-9Komunikacja w grupie pracowniczej, zebrania biznesowe, etyka w biznesie
T-A-3Zasady komunikacji werbalnej
T-A-7Manipulacja i wywieranie wpływu w procesie komunikacji
T-A-8Komunikacja w czasie rekrutacji
T-A-11Złote zasady komunikacji
T-A-6Zakłócenia i bariery w procesie komunikacji
Metody nauczaniaM-2Metoda aktywizująca: metoda przypadków
M-1Klasyczna metoda problemowa
M-5Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Wykonywanie ćwiczeń praktycznych
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym zna techniki i narzędzia wspomagające procesy komunikacyjne w biznesie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_M01/5.2_U01Potrafi trafnie stosować narzędzia i techniki wspomagające procesy komunikacyjne w biznesie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_U03Absolwent potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do formułowania i rozwiązywania problemów oraz wykonywania zadań typowych dla działalności zawodowej związanej z zarządzaniem organizacjami
Cel przedmiotuC-3Wykształcenie umiejętności interpersonalnych i komunikacyjnych niezbędnych w praktyce biznesowej
C-2Przekazanie wiedzy na temat technik oraz narzędzi wspomagających procesy komunikacyjne w organizacji
Treści programoweT-WR-5Komunikacja w grupie pracowniczej
T-WR-3Zakłócenia i bariery w procesie komunikacji
T-WR-4Komunikacja w czasie rekrutacji
T-WR-2Zasady komunikacji niewerbalnej
T-WR-1Zasady komunikacji werbalnej
Metody nauczaniaM-3Metoda aktywizująca: inscenizacja
M-5Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Wykonywanie ćwiczeń praktycznych
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym stosuje narzędzia i techniki wspomagające procesy komunikacyjne w biznesie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_M01/5.2_U02Potrafi wykorzystać rozwinięte umiejętności interpersonalne i komunikacyjne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_U04Absolwent potrafi komunikować się ze współpracownikami i otoczeniem z użyciem specjalistycznej terminologii
Z_1P_U01Absolwent potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów z zakresu zarządzania w warunkach nie w pełni przewidywalnych, dobierając i stosując właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne
Cel przedmiotuC-3Wykształcenie umiejętności interpersonalnych i komunikacyjnych niezbędnych w praktyce biznesowej
Treści programoweT-WR-7Zarządzanie komunikacją w sytuacjach kryzysowych
T-WR-8Strategie i techniki negocjacji
T-WR-6Techniki asertywnej komunikacji
Metody nauczaniaM-3Metoda aktywizująca: inscenizacja
M-5Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Wykonywanie ćwiczeń praktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym opanował umiejętności interpersonalne i komunikacyjne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_M01/5.2_U03Potrafi zaproponować rozwiązania komunikacyjne w ramach danej organizacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_U01Absolwent potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów z zakresu zarządzania w warunkach nie w pełni przewidywalnych, dobierając i stosując właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne
Z_1P_U02Absolwent potrafi rozwiązywać problemy i wykonywać zadania z zakresu zarządzania poprzez właściwy dobór źródeł i informacji z nich pochodzących, a także poprzez dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji
Cel przedmiotuC-3Wykształcenie umiejętności interpersonalnych i komunikacyjnych niezbędnych w praktyce biznesowej
Treści programoweT-WR-6Techniki asertywnej komunikacji
T-WR-3Zakłócenia i bariery w procesie komunikacji
T-WR-7Zarządzanie komunikacją w sytuacjach kryzysowych
Metody nauczaniaM-3Metoda aktywizująca: inscenizacja
M-5Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Wykonywanie ćwiczeń praktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym proponuje rozwiązania komunikacyjne w ramach danej organizacji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_M01/5.2_K01Student jest gotów do komunikowania celów organizacji i zasięgania opinii ekspertów do ich realizacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_K02Absolwent jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z zakresu zarządzania oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Cel przedmiotuC-3Wykształcenie umiejętności interpersonalnych i komunikacyjnych niezbędnych w praktyce biznesowej
Treści programoweT-WR-6Techniki asertywnej komunikacji
T-WR-5Komunikacja w grupie pracowniczej
T-WR-4Komunikacja w czasie rekrutacji
Metody nauczaniaM-4Metoda eksponująca: film
M-3Metoda aktywizująca: inscenizacja
M-5Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Wykonywanie ćwiczeń praktycznych
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi pracować w zespole wykorzystując techniki komunikacyjne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_M01/5.2_K02Student jest gotów do krytycznej oceny stosowanych sposobów komunikacji oraz do ich doskonalenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_K01Absolwent jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści
Z_1P_K02Absolwent jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z zakresu zarządzania oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Z_1P_K04Absolwent jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Wykształcenie umiejętności interpersonalnych i komunikacyjnych niezbędnych w praktyce biznesowej
Treści programoweT-WR-8Strategie i techniki negocjacji
T-WR-3Zakłócenia i bariery w procesie komunikacji
T-WR-7Zarządzanie komunikacją w sytuacjach kryzysowych
T-WR-6Techniki asertywnej komunikacji
Metody nauczaniaM-3Metoda aktywizująca: inscenizacja
M-1Klasyczna metoda problemowa
M-5Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Wykonywanie ćwiczeń praktycznych
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym radzi sobie z kreatywnym rozwiązywaniem problemu i doborem proponowanych działań
3,5
4,0
4,5
5,0