Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Controlling finansowy
Sylabus przedmiotu Kultura i etyka biznesu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Kultura i etyka biznesu | ||
Specjalność | Marketing i sprzedaż | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sylwia Gołąb <sylwia.golab@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna znajomość zagadnień z zakresu etyki i kultury biznesu. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zasadami etycznymi w obszarze działalności zawodowej. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności analizowania i identyfikowania dylematów etycznych w biznesie. |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności rozpoznawania i analizowania zachowań noszących znamiona mobbingu. |
C-4 | Ukształtowanie umiejętności identyfikowania stereotypów i uprzedzeń w biznesie. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Podstawowe pojęcia z zakresu etyki i kultury biznesu – geneza, klasyfikacje, kategorie i zasady etyczne. | 2 |
T-A-2 | Kodeks etyczny w pracy zawodowej – elementy i zasady konstruowania. | 2 |
T-A-3 | Kodeksy etyczne w pracy zawodowej – studium przypadku. | 4 |
T-A-4 | Zachowania etyczne i nieetyczne w pracy. Narzędzia wpływania na postawy etyczne ludzi w organizacji. | 3 |
T-A-5 | Kultura biznesu. | 2 |
T-A-6 | Savoir-vivre w biznesie. | 6 |
T-A-7 | Różnice kulturowe w biznesie. | 4 |
T-A-8 | Zaliczenie przedmiotu - zaproponowanie rozwiązania dylematu etycznego. | 2 |
25 | ||
warsztaty | ||
T-WR-1 | Mobbing - etiologia, konsekwencje prawne i psychologiczne zjawiska. | 5 |
T-WR-2 | Etyczny menedżer - studium przypadku. | 5 |
T-WR-3 | Dylematy etyczne w biznesie - case study. | 5 |
T-WR-4 | Stereotypy i uprzedzenia w biznesie. | 4 |
T-WR-5 | Podsumowanie zajęć. | 1 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 25 |
A-A-2 | konsultacje | 2 |
A-A-3 | praca własna studenta obejmująca przygotowanie się do zajęć – czytanie literatury, przygotowanie do dyskusji, zapoznanie z opisem przypadku | 12 |
A-A-4 | przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 10 |
49 | ||
warsztaty | ||
A-WR-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-WR-2 | przygotowanie do warsztatów - czytanie literatury, zapozanie się z opisem przypadku | 30 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | dyskusja dydaktyczna |
M-2 | analiza przypadków |
M-3 | praca w grupie |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności na warsztatach. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena pracy zaliczeniowej. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_M01/5.1_W01 Student zna i rozumie podstawowe pojęcia, zasady i klasyfikacje z zakresu etyki i kultury biznesu. | Z_1P_W01, Z_1P_W03 | — | C-1 | T-A-1, T-A-8 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Z_1P_M01/5.1_W02 Student zna i rozumie zachowania etyczne i nieetyczne w pracy, konieczność tworzenia kodeksów etycznych w firmach, narzędzi wpływania na postawy ludzi w organizacji oraz uwarunkowania kulturowe biznesu. | Z_1P_W02, Z_1P_W03 | — | C-1 | T-A-2, T-A-4, T-A-8, T-A-6, T-A-5, T-A-7 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_M01/5.1_U01 Student potrafi analizować i identyfikować podstawowe dylematy etyczne w biznesie. Potrafi rozpoznawać i analizować zachowania noszące znamiona mobbingu oraz identyfikować stereotypy i uprzedzenia w biznesie. | Z_1P_U01, Z_1P_U07 | — | C-1 | T-WR-3, T-WR-4, T-WR-1, T-WR-2, T-WR-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_M01/5.1_K01 Student jest gotów do przestrzegania i wymagania od innych zasad etyki zawodowej. | Z_1P_K05 | — | C-1 | T-A-7, T-WR-4, T-A-6, T-WR-2, T-A-3, T-WR-1, T-A-5, T-A-4, T-WR-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_M01/5.1_W01 Student zna i rozumie podstawowe pojęcia, zasady i klasyfikacje z zakresu etyki i kultury biznesu. | 2,0 | |
3,0 | Student zna i rozumie podstawowe pojęcia, zasady i klasyfikacje z zakresu etyki i kultury biznesu, wykazuje problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Z_1P_M01/5.1_W02 Student zna i rozumie zachowania etyczne i nieetyczne w pracy, konieczność tworzenia kodeksów etycznych w firmach, narzędzi wpływania na postawy ludzi w organizacji oraz uwarunkowania kulturowe biznesu. | 2,0 | |
3,0 | Student zna i rozumie zachowania etyczne i nieetyczne w pracy, zasady tworzenia kodeksów etycznych w firmach oraz narzędzi wpływania na postawy ludzi w organizacji, oraz uwarunkowania kulturowe biznesu, wykazuje jednak problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_M01/5.1_U01 Student potrafi analizować i identyfikować podstawowe dylematy etyczne w biznesie. Potrafi rozpoznawać i analizować zachowania noszące znamiona mobbingu oraz identyfikować stereotypy i uprzedzenia w biznesie. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi dostatecznie wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji problemów etycznych w firmie, wykazuje problemy w analizie i interpretacji postawionych zagadnień tematycznych, rozwiązuje je po ukierunkowaniu przez prowadzącego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_M01/5.1_K01 Student jest gotów do przestrzegania i wymagania od innych zasad etyki zawodowej. | 2,0 | |
3,0 | Student prezentuje dostateczny poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się małą kreatywnością w działaniu i w nawiązywaniu kontaktów, ma problemy z komunikacją, mało aktywnie jest zaangażowany i uczestniczy w zajęciach, analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne po ukierunkowaniu przez prowadzącego, w niepełny sposób potrafi argumentować swoje przekonania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Gasparski W., Biznes, etyka, odpowiedzialność, PWN, Warszawa, 2013
- Kietliński K., Reyes V., Oleksyn T., Etyka w biznesie i zarządzaniu, Oficyna Ekonomiczna, Kraków, 2005
- Zenderowski R., Koziński B., Różnice kulturowe w biznesie, CeDeWu, Warszawa, 2022
Literatura dodatkowa
- George D. Chryssides, John H. Kaler, Wprowadzenie do etyki biznesu, PWN, Warszawa, 2005
- Rojek-Nowosielska M., Społeczna odpoiwiedzialność przedsiębiorstw. Model, diagnoza, ocena, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, 2017
- Molesworth, H. A., Alexander, M. D., & Bryan-Wilson, J., Work ethic, Penn State Press, 2003