Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Controlling finansowy

Sylabus przedmiotu Matematyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Matematyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Perzyńska <joanna.perzynska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 18 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL1 36 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość matematyki ze szkoły ponadpodstawowej w zakresie rozszerzonym

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie przez studentów podstawowej wiedzy z matematyki wyższej niezbędnej do zrozumienia przedmiotów wykorzystujących zaawansowany aparat matematyczny takich jak: statystyka, ekonometria i in.
C-2Zdobycie przez studentów umiejętności posługiwania się wybranymi programami komputerowymi przy rozwiązywaniu zadań z matematyki wyższej
C-3Przygotowanie studentów do stosowania wiedzy matematycznej w zarządzaniu i ekonomii

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Macierze i wyznaczniki, równania macierzowe, układy równań liniowych. Rozwiązywanie zadań z algebry liniowej z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego8
T-L-2Granice ciągów i funkcji. Asymptoty i ciągłość funkcji jednej zmiennej6
T-L-3Kolokwium 12
T-L-4Pochodna funkcji jednej zmiennej oraz jej zastosowanie do badania przebiegu zmienności funkcji8
T-L-5Całka nieoznaczona i oznaczona funkcji jednej zmiennej8
T-L-6Pochodne cząstkowe i ekstremum lokalne funkcji dwóch zmiennych2
T-L-7Kolokwium 22
36
wykłady
T-W-1Macierze i wyznaczniki, równania macierzowe, układy równań liniowych4
T-W-2Granice ciągów i funkcji, ciągłość funkcji3
T-W-3Pochodna funkcji jednej zmiennej, ekstrema lokalne i globalne funkcji jednej zmiennej, badanie przebiegu zmienności funkcji jednej zmiennej4
T-W-4Pochodne cząstkowe funkcji wielu zmiennych, ekstrema lokalne i globalne funkcji dwóch zmiennych3
T-W-5Całka nieoznaczona i oznaczona funkcji jednej zmiennej3
T-W-6Kolokwium1
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach36
A-L-2przygotowanie do zajęć6
A-L-3przygotowanie do kolokwiów6
A-L-4konsultacje2
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2studiowanie literatury przedmiotu2
A-W-3przygotowanie do kolokwium3
A-W-4konsultacje2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno-problemowy
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem wybranych programów komputerowych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności podczas wykładów
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności podczas laboratoriów
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium z wykładów
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwia z laboratoriów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_B03/1.3_W01
Student zna i rozumie teoretyczne podstawy analizy matematycznej i algebry liniowej wraz z przykładami ich zastosowań w zarzadzaniu i ekonomii
Z_1P_W01C-1, C-3T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4M-1S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_B03/1.3_U01
Student potrafi wykorzystać poznane definicje i twierdzenia analizy matematycznej oraz algebry liniowej do rozwiązywania praktycznych zadań
Z_1P_U02, Z_1P_U01C-3, C-2T-L-7, T-L-1, T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6M-2S-4, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_B03/1.3_K01
Student jest gotów do uznania znaczenia matematyki w rozwiązywaniu problemów dotyczących organizacji oraz zjawisk gospodarczych
Z_1P_K02, Z_1P_K01C-1, C-3, C-2T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-L-1, T-L-3, T-L-7, T-L-5, T-L-4, T-L-2, T-L-6M-1, M-2S-1, S-3, S-2, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_B03/1.3_W01
Student zna i rozumie teoretyczne podstawy analizy matematycznej i algebry liniowej wraz z przykładami ich zastosowań w zarzadzaniu i ekonomii
2,0Student nie zna i nie rozumie teoretycznych podstaw analizy matematycznej i algebry liniowej oraz nie zna przykładów ich zastosowania
3,0Student zna i rozumie w stopniu dostatecznym teoretyczne podstawy analizy matematycznej i algebry liniowej wraz z przykładami zastosowań
3,5Student zna i rozumie w stopniu więcej niż dostatecznym teoretyczne podstawy analizy matematycznej i algebry liniowej wraz z przykładami zastosowań
4,0Student zna i rozumie w stopniu dobrym teoretyczne podstawy analizy matematycznej i algebry liniowej wraz z przykładami zastosowań
4,5Student zna i rozumie w stopniu więcej niż dobrym teoretyczne podstawy analizy matematycznej i algebry liniowej wraz z przykładami zastosowań
5,0Student zna i rozumie w stopniu bardzo dobrym teoretyczne podstawy analizy matematycznej i algebry liniowej wraz z przykładami zastosowań

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_B03/1.3_U01
Student potrafi wykorzystać poznane definicje i twierdzenia analizy matematycznej oraz algebry liniowej do rozwiązywania praktycznych zadań
2,0Student nie potrafi wykorzystać poznanych definicji i twierdzeń analizy matematycznej oraz algebry liniowej do rozwiązywania praktycznych zadań
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym wykorzystać poznane definicje i twierdzenia analizy matematycznej oraz algebry liniowej do rozwiązywania praktycznych zadań
3,5Student potrafi w stopniu więcej niż dostatecznym wykorzystać poznane definicje i twierdzenia analizy matematycznej oraz algebry liniowej do rozwiązywania praktycznych zadań
4,0Student potrafi w stopniu dobrym wykorzystać poznane definicje i twierdzenia analizy matematycznej oraz algebry liniowej do rozwiązywania praktycznych zadań
4,5Student potrafi w stopniu więcej niż dobrym wykorzystać poznane definicje i twierdzenia analizy matematycznej oraz algebry liniowej do rozwiązywania praktycznych zadań
5,0Student potrafi w stopniu bardzo dobrym wykorzystać poznane definicje i twierdzenia analizy matematycznej oraz algebry liniowej do rozwiązywania praktycznych zadań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_B03/1.3_K01
Student jest gotów do uznania znaczenia matematyki w rozwiązywaniu problemów dotyczących organizacji oraz zjawisk gospodarczych
2,0Student nie jest gotów do uznania znaczenia matematyki w rozwiązywaniu problemów dotyczących organizacji oraz zjawisk gospodarczych
3,0Student jest gotów w stopniu dostatecznym do uznania znaczenia matematyki w rozwiązywaniu problemów dotyczących organizacji oraz zjawisk gospodarczych
3,5Student jest gotów w stopniu więcej niż dostatecznym do uznania znaczenia matematyki w rozwiązywaniu problemów dotyczących organizacji oraz zjawisk gospodarczych
4,0Student jest gotów w stopniu dobrym do uznania znaczenia matematyki w rozwiązywaniu problemów dotyczących organizacji oraz zjawisk gospodarczych
4,5Student jest gotów w stopniu więcej niż dobrym do uznania znaczenia matematyki w rozwiązywaniu problemów dotyczących organizacji oraz zjawisk gospodarczych
5,0Student jest gotów w stopniu bardzo dobrym do uznania znaczenia matematyki w rozwiązywaniu problemów dotyczących organizacji oraz zjawisk gospodarczych

Literatura podstawowa

  1. Krysicki W., Włodarski L., Analiza matematyczna w zadaniach. cz 1 i 2, PWN, Warszawa, 2014
  2. Piszczała J., Matematyka i jej zastosowanie w naukach ekonomicznych, AE, Poznań, 2008
  3. Banaś J., Podstawy matematyki dla ekonomistów, WNT, Warszawa, 2023
  4. Sołtysiak J., Zastosowanie matematyki w ekonomii i zarządzaniu, WSH, Gdańsk, 2002
  5. Winnicki K., Miklewska J., Perzyńska J., Zbiór przykładów i zadań z matematyki dla studentów studiów zaocznych, AR, Szczecin, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Batóg B., Bieszk-Stolorz B., Foryś I., Guzowska M., Heberlein K., Matematyka dla studentów ekonomii, finansów i zarządzania, Diffin, Warszawa, 2020
  2. Babula E., Czerwonka L., Zastosowanie matematyki w ekonomii i zarządzaniu / Mathematical applications in economics and management, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2015
  3. Osborne M.J., Mathematical methods for economic theory, https://mjo.osborne.economics.utoronto.ca/index.php/tutorial/index/1/toc
  4. Hoy M., Livernois J., McKenna Ch., Rees R., Stengos T., Mathematics for Economics, MIT Press, 2022, 4

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Macierze i wyznaczniki, równania macierzowe, układy równań liniowych. Rozwiązywanie zadań z algebry liniowej z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego8
T-L-2Granice ciągów i funkcji. Asymptoty i ciągłość funkcji jednej zmiennej6
T-L-3Kolokwium 12
T-L-4Pochodna funkcji jednej zmiennej oraz jej zastosowanie do badania przebiegu zmienności funkcji8
T-L-5Całka nieoznaczona i oznaczona funkcji jednej zmiennej8
T-L-6Pochodne cząstkowe i ekstremum lokalne funkcji dwóch zmiennych2
T-L-7Kolokwium 22
36

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Macierze i wyznaczniki, równania macierzowe, układy równań liniowych4
T-W-2Granice ciągów i funkcji, ciągłość funkcji3
T-W-3Pochodna funkcji jednej zmiennej, ekstrema lokalne i globalne funkcji jednej zmiennej, badanie przebiegu zmienności funkcji jednej zmiennej4
T-W-4Pochodne cząstkowe funkcji wielu zmiennych, ekstrema lokalne i globalne funkcji dwóch zmiennych3
T-W-5Całka nieoznaczona i oznaczona funkcji jednej zmiennej3
T-W-6Kolokwium1
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach36
A-L-2przygotowanie do zajęć6
A-L-3przygotowanie do kolokwiów6
A-L-4konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2studiowanie literatury przedmiotu2
A-W-3przygotowanie do kolokwium3
A-W-4konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_B03/1.3_W01Student zna i rozumie teoretyczne podstawy analizy matematycznej i algebry liniowej wraz z przykładami ich zastosowań w zarzadzaniu i ekonomii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_W01Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie, wyjaśniające zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę z zakresu dyscypliny nauki o zarządzaniu i jakości oraz ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej właściwe dla programu studiów
Cel przedmiotuC-1Zdobycie przez studentów podstawowej wiedzy z matematyki wyższej niezbędnej do zrozumienia przedmiotów wykorzystujących zaawansowany aparat matematyczny takich jak: statystyka, ekonometria i in.
C-3Przygotowanie studentów do stosowania wiedzy matematycznej w zarządzaniu i ekonomii
Treści programoweT-W-5Całka nieoznaczona i oznaczona funkcji jednej zmiennej
T-W-6Kolokwium
T-W-2Granice ciągów i funkcji, ciągłość funkcji
T-W-1Macierze i wyznaczniki, równania macierzowe, układy równań liniowych
T-W-3Pochodna funkcji jednej zmiennej, ekstrema lokalne i globalne funkcji jednej zmiennej, badanie przebiegu zmienności funkcji jednej zmiennej
T-W-4Pochodne cząstkowe funkcji wielu zmiennych, ekstrema lokalne i globalne funkcji dwóch zmiennych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności podczas wykładów
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie teoretycznych podstaw analizy matematycznej i algebry liniowej oraz nie zna przykładów ich zastosowania
3,0Student zna i rozumie w stopniu dostatecznym teoretyczne podstawy analizy matematycznej i algebry liniowej wraz z przykładami zastosowań
3,5Student zna i rozumie w stopniu więcej niż dostatecznym teoretyczne podstawy analizy matematycznej i algebry liniowej wraz z przykładami zastosowań
4,0Student zna i rozumie w stopniu dobrym teoretyczne podstawy analizy matematycznej i algebry liniowej wraz z przykładami zastosowań
4,5Student zna i rozumie w stopniu więcej niż dobrym teoretyczne podstawy analizy matematycznej i algebry liniowej wraz z przykładami zastosowań
5,0Student zna i rozumie w stopniu bardzo dobrym teoretyczne podstawy analizy matematycznej i algebry liniowej wraz z przykładami zastosowań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_B03/1.3_U01Student potrafi wykorzystać poznane definicje i twierdzenia analizy matematycznej oraz algebry liniowej do rozwiązywania praktycznych zadań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_U02Absolwent potrafi rozwiązywać problemy i wykonywać zadania z zakresu zarządzania poprzez właściwy dobór źródeł i informacji z nich pochodzących, a także poprzez dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji
Z_1P_U01Absolwent potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów z zakresu zarządzania w warunkach nie w pełni przewidywalnych, dobierając i stosując właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne
Cel przedmiotuC-3Przygotowanie studentów do stosowania wiedzy matematycznej w zarządzaniu i ekonomii
C-2Zdobycie przez studentów umiejętności posługiwania się wybranymi programami komputerowymi przy rozwiązywaniu zadań z matematyki wyższej
Treści programoweT-L-7Kolokwium 2
T-L-1Macierze i wyznaczniki, równania macierzowe, układy równań liniowych. Rozwiązywanie zadań z algebry liniowej z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego
T-L-5Całka nieoznaczona i oznaczona funkcji jednej zmiennej
T-L-2Granice ciągów i funkcji. Asymptoty i ciągłość funkcji jednej zmiennej
T-L-3Kolokwium 1
T-L-4Pochodna funkcji jednej zmiennej oraz jej zastosowanie do badania przebiegu zmienności funkcji
T-L-6Pochodne cząstkowe i ekstremum lokalne funkcji dwóch zmiennych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem wybranych programów komputerowych
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Kolokwia z laboratoriów
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności podczas laboratoriów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać poznanych definicji i twierdzeń analizy matematycznej oraz algebry liniowej do rozwiązywania praktycznych zadań
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym wykorzystać poznane definicje i twierdzenia analizy matematycznej oraz algebry liniowej do rozwiązywania praktycznych zadań
3,5Student potrafi w stopniu więcej niż dostatecznym wykorzystać poznane definicje i twierdzenia analizy matematycznej oraz algebry liniowej do rozwiązywania praktycznych zadań
4,0Student potrafi w stopniu dobrym wykorzystać poznane definicje i twierdzenia analizy matematycznej oraz algebry liniowej do rozwiązywania praktycznych zadań
4,5Student potrafi w stopniu więcej niż dobrym wykorzystać poznane definicje i twierdzenia analizy matematycznej oraz algebry liniowej do rozwiązywania praktycznych zadań
5,0Student potrafi w stopniu bardzo dobrym wykorzystać poznane definicje i twierdzenia analizy matematycznej oraz algebry liniowej do rozwiązywania praktycznych zadań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_B03/1.3_K01Student jest gotów do uznania znaczenia matematyki w rozwiązywaniu problemów dotyczących organizacji oraz zjawisk gospodarczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_K02Absolwent jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z zakresu zarządzania oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Z_1P_K01Absolwent jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści
Cel przedmiotuC-1Zdobycie przez studentów podstawowej wiedzy z matematyki wyższej niezbędnej do zrozumienia przedmiotów wykorzystujących zaawansowany aparat matematyczny takich jak: statystyka, ekonometria i in.
C-3Przygotowanie studentów do stosowania wiedzy matematycznej w zarządzaniu i ekonomii
C-2Zdobycie przez studentów umiejętności posługiwania się wybranymi programami komputerowymi przy rozwiązywaniu zadań z matematyki wyższej
Treści programoweT-W-5Całka nieoznaczona i oznaczona funkcji jednej zmiennej
T-W-6Kolokwium
T-W-1Macierze i wyznaczniki, równania macierzowe, układy równań liniowych
T-W-4Pochodne cząstkowe funkcji wielu zmiennych, ekstrema lokalne i globalne funkcji dwóch zmiennych
T-W-2Granice ciągów i funkcji, ciągłość funkcji
T-W-3Pochodna funkcji jednej zmiennej, ekstrema lokalne i globalne funkcji jednej zmiennej, badanie przebiegu zmienności funkcji jednej zmiennej
T-L-1Macierze i wyznaczniki, równania macierzowe, układy równań liniowych. Rozwiązywanie zadań z algebry liniowej z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego
T-L-3Kolokwium 1
T-L-7Kolokwium 2
T-L-5Całka nieoznaczona i oznaczona funkcji jednej zmiennej
T-L-4Pochodna funkcji jednej zmiennej oraz jej zastosowanie do badania przebiegu zmienności funkcji
T-L-2Granice ciągów i funkcji. Asymptoty i ciągłość funkcji jednej zmiennej
T-L-6Pochodne cząstkowe i ekstremum lokalne funkcji dwóch zmiennych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem wybranych programów komputerowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności podczas wykładów
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium z wykładów
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności podczas laboratoriów
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwia z laboratoriów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest gotów do uznania znaczenia matematyki w rozwiązywaniu problemów dotyczących organizacji oraz zjawisk gospodarczych
3,0Student jest gotów w stopniu dostatecznym do uznania znaczenia matematyki w rozwiązywaniu problemów dotyczących organizacji oraz zjawisk gospodarczych
3,5Student jest gotów w stopniu więcej niż dostatecznym do uznania znaczenia matematyki w rozwiązywaniu problemów dotyczących organizacji oraz zjawisk gospodarczych
4,0Student jest gotów w stopniu dobrym do uznania znaczenia matematyki w rozwiązywaniu problemów dotyczących organizacji oraz zjawisk gospodarczych
4,5Student jest gotów w stopniu więcej niż dobrym do uznania znaczenia matematyki w rozwiązywaniu problemów dotyczących organizacji oraz zjawisk gospodarczych
5,0Student jest gotów w stopniu bardzo dobrym do uznania znaczenia matematyki w rozwiązywaniu problemów dotyczących organizacji oraz zjawisk gospodarczych