Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Rachunkowość

Sylabus przedmiotu Organizacja rachunkowości:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rachunkowość
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Organizacja rachunkowości
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii Menedżerskiej i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Jaworska <Elzbieta.Jaworska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bożena Nadolna <Bozena.Nadolna@zut.edu.pl>, Marzena Rydzewska <mrydzewska@zut.edu.pl>, Zofia Sawicka-Kluźniak <Zofia.Sawicka-Kluzniak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 6 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 9 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Nie jest konieczna wiedza początkowa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie słuchaczy z organizacją rachunkowości w jednostkach gospodarczych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Ustawa o rachunkowości a organizacja rachunkowości2
T-A-2Dokumentacja zasad (polityki) rachunkowości1
T-A-3Organizacja dokumentacji księgowej1
T-A-4Organizacja ksiąg rachunkowych1
T-A-5Organizacja inwentaryzacji2
T-A-6Organizacja prac sprawozdawczych i etyka zawodu księgowego1
T-A-7Zaliczenie przedmiotu1
9
wykłady
T-W-1Istota, zakres, zasady i narzędzia organizacji rachunkowości1
T-W-2Ustawa o rachunkowości a organizacja rachunkowości i dokumentacja zasad (polityki) rachunkowości1
T-W-3Organizacja dokumentacji księgowej i ksiąg rachunkowych1
T-W-4Organizacja inwentaryzacji (spis z natury, uzgodnienie sald, weryfikacja z dokumentacją, różnice inwentaryzacyjne)1
T-W-5Organizacja prac sprawozdawczych (czynności przygotowawcze, elementy sprawozdania, procedury końcowe, w tym badanie, zatwierdzanie i ogłaszanie) i etyka zawodu księgowego1
T-W-6Zaliczenie wykładów1
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2Przygotowanie do zajęć8
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia8
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach6
A-W-2Przygotowanie do zajęć9
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia10
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia problemowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć słuchacza przez zadawanie pytań w trakcie zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
R_10A_WEk/PD/R1_W01
Słuchacz zna i rozumie istotę, zakres, narzędzia organizacji rachunkowości. Zna i rozumie zasady organizacji rachunkowości jako systemu informacyjnego, w tym: zasady organizacji dokumentacji i ewidencji księgowej, inwentaryzacji, prac sprawozdawczych, z uwzględnieniem ogólnych zasad prawidłowej rachunkowości i polskiego prawa bilansowego. Zna i rozumie rozwiązania stosowane w zakresie organizacji działu rachunkowości. Zna i rozumie zasady etyki zawodu księgowego.
R_10-_W01, R_10-_W02, R_10-_W04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-6M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
R_10A_WEk/PD/R1_U01
Słuchacz potrafi zastosować narzędzia organizacji rachunkowości do organizacji obiegu dokumentów księgowych, procesu ewidencji, czynności inwentaryzacyjnych i prac sprawozdawczych. Potrafi ocenić zgodność rozwiązań organizacyjnych z ogólnymi zasadami prawidłowej rachunkowości i wymaganiami prawa bilansowego
R_10-_U04, R_10-_U01, R_10-_U02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-6M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
R_10A_WEk/PD/R1_K01
Słuchacz jest gotów samodzielnie i zespołowo analizować i proponować stosowne rozwiązania organizacyjne w zakresie procesu informacyjnego rachunkowości i funkcjonowania działu rachunkowości. Zna i docenia znaczenie kodeksu etyki zawodowej.
R_10-_K01, R_10-_K02, R_10-_K03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
R_10A_WEk/PD/R1_W01
Słuchacz zna i rozumie istotę, zakres, narzędzia organizacji rachunkowości. Zna i rozumie zasady organizacji rachunkowości jako systemu informacyjnego, w tym: zasady organizacji dokumentacji i ewidencji księgowej, inwentaryzacji, prac sprawozdawczych, z uwzględnieniem ogólnych zasad prawidłowej rachunkowości i polskiego prawa bilansowego. Zna i rozumie rozwiązania stosowane w zakresie organizacji działu rachunkowości. Zna i rozumie zasady etyki zawodu księgowego.
2,0Słuchacz nie posiada wiedzy z zakresu przedmiotu
3,0Słuchacz posiada podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu
3,5Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu dobrym
4,5Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dobrym
5,0Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
R_10A_WEk/PD/R1_U01
Słuchacz potrafi zastosować narzędzia organizacji rachunkowości do organizacji obiegu dokumentów księgowych, procesu ewidencji, czynności inwentaryzacyjnych i prac sprawozdawczych. Potrafi ocenić zgodność rozwiązań organizacyjnych z ogólnymi zasadami prawidłowej rachunkowości i wymaganiami prawa bilansowego
2,0Słuchacz nie posiada umiejętności z zakresu przedmiotu
3,0Słuchacz posiada podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu
3,5Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu dobrym
4,5Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dobrym
5,0Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
R_10A_WEk/PD/R1_K01
Słuchacz jest gotów samodzielnie i zespołowo analizować i proponować stosowne rozwiązania organizacyjne w zakresie procesu informacyjnego rachunkowości i funkcjonowania działu rachunkowości. Zna i docenia znaczenie kodeksu etyki zawodowej.
2,0Słuchacz nie posiada zdolności do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania typowych zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,0Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania typowych zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,5Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe
4,0Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania z reguły są prawidłowe
4,5Słuchacz posiada zdolność samodzielnego lub zespołowego ozwiązywania wszystkich problemów decyzyjnych, a wyniki jego pracy są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu.
5,0Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzić ocenę wyników i wskazać inne możliwości

Literatura podstawowa

  1. Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, Dz.U. 2021 r. poz. 217
  2. Kiziukiewicz T. (red.), Ustawa o rachunkowości. Komentarz, Wolters Kluwer, Warszawa, 2021
  3. Kiziukiewicz T., Organizacja rachunkowości, PWN, Warszawa, 2002
  4. Winiarska K. (red.), Organizacja rachunkowości, PWE, Warszawa, 2011
  5. Pfaff J. (red.), Rachunkowość finansowa z uwzględnieniem MSSF, PWN, Warszawa, 2020, IBUK
  6. Hass-Symotiuk M. (red.), Rachunkowość finansowa przedsiębiorstwa: od jego powstania do likwidacji, Wolters Kluwer, Warszawa, 2018

Literatura dodatkowa

  1. Artienwicz N., Jaworska E., Korzeniowska D., Maruszewska E.W., Nastrój, motywacja i stres w pracy księgowego a tworzenie informacji sprawozdawczej, Wydawnictwo IUS PUBLICUM, Instytut Prawa Gospodarczego Sp. z o.o., Katowice, 2022
  2. Artienwicz N., Jaworska E., Korzeniowska D., Maruszewska E.W., Kognitywne i społeczne uwarunkowania podejmowania decyzji z zakresu tworzenia informacji sprawozdawczej, Wydawnictwo IUS PUBLICUM, Instytut Prawa Gospodarczego Sp. z o.o., Katowice, 2021
  3. Walińska E. (red.), Meritum rachunkowości. Rachunkowość i sprawozdawczość finansowa, Wolters Kluwer, Warszawa, 2021
  4. Pałka M., Plan kont z komentarzem dla jednostek gospodarczych prowadzących działalność gospodarczą, Ekspert, Wrocław, 2016
  5. Gos W. (red.), Zasady rachunkowości. Teoria, regulacje prawne, dobre praktyki, CeDeWu, Warszawa, 2020

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Ustawa o rachunkowości a organizacja rachunkowości2
T-A-2Dokumentacja zasad (polityki) rachunkowości1
T-A-3Organizacja dokumentacji księgowej1
T-A-4Organizacja ksiąg rachunkowych1
T-A-5Organizacja inwentaryzacji2
T-A-6Organizacja prac sprawozdawczych i etyka zawodu księgowego1
T-A-7Zaliczenie przedmiotu1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota, zakres, zasady i narzędzia organizacji rachunkowości1
T-W-2Ustawa o rachunkowości a organizacja rachunkowości i dokumentacja zasad (polityki) rachunkowości1
T-W-3Organizacja dokumentacji księgowej i ksiąg rachunkowych1
T-W-4Organizacja inwentaryzacji (spis z natury, uzgodnienie sald, weryfikacja z dokumentacją, różnice inwentaryzacyjne)1
T-W-5Organizacja prac sprawozdawczych (czynności przygotowawcze, elementy sprawozdania, procedury końcowe, w tym badanie, zatwierdzanie i ogłaszanie) i etyka zawodu księgowego1
T-W-6Zaliczenie wykładów1
6

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2Przygotowanie do zajęć8
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia8
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach6
A-W-2Przygotowanie do zajęć9
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięR_10A_WEk/PD/R1_W01Słuchacz zna i rozumie istotę, zakres, narzędzia organizacji rachunkowości. Zna i rozumie zasady organizacji rachunkowości jako systemu informacyjnego, w tym: zasady organizacji dokumentacji i ewidencji księgowej, inwentaryzacji, prac sprawozdawczych, z uwzględnieniem ogólnych zasad prawidłowej rachunkowości i polskiego prawa bilansowego. Zna i rozumie rozwiązania stosowane w zakresie organizacji działu rachunkowości. Zna i rozumie zasady etyki zawodu księgowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówR_10-_W01Zna i rozumie zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych i sporządzania sprawozdań finansowych
R_10-_W02Zna i rozumie regulacje prawne niezbędne do prawidłowego prowadzenia ksiąg rachunkowych i dokonywania rozliczeń publicznoprawnych
R_10-_W04Zna i rozumie zasady etyki zawodowej księgowych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie słuchaczy z organizacją rachunkowości w jednostkach gospodarczych
Treści programoweT-W-1Istota, zakres, zasady i narzędzia organizacji rachunkowości
T-W-2Ustawa o rachunkowości a organizacja rachunkowości i dokumentacja zasad (polityki) rachunkowości
T-W-5Organizacja prac sprawozdawczych (czynności przygotowawcze, elementy sprawozdania, procedury końcowe, w tym badanie, zatwierdzanie i ogłaszanie) i etyka zawodu księgowego
T-W-4Organizacja inwentaryzacji (spis z natury, uzgodnienie sald, weryfikacja z dokumentacją, różnice inwentaryzacyjne)
T-W-3Organizacja dokumentacji księgowej i ksiąg rachunkowych
T-A-4Organizacja ksiąg rachunkowych
T-A-5Organizacja inwentaryzacji
T-A-2Dokumentacja zasad (polityki) rachunkowości
T-A-3Organizacja dokumentacji księgowej
T-A-1Ustawa o rachunkowości a organizacja rachunkowości
T-A-6Organizacja prac sprawozdawczych i etyka zawodu księgowego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia problemowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć słuchacza przez zadawanie pytań w trakcie zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie posiada wiedzy z zakresu przedmiotu
3,0Słuchacz posiada podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu
3,5Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu dobrym
4,5Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dobrym
5,0Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięR_10A_WEk/PD/R1_U01Słuchacz potrafi zastosować narzędzia organizacji rachunkowości do organizacji obiegu dokumentów księgowych, procesu ewidencji, czynności inwentaryzacyjnych i prac sprawozdawczych. Potrafi ocenić zgodność rozwiązań organizacyjnych z ogólnymi zasadami prawidłowej rachunkowości i wymaganiami prawa bilansowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówR_10-_U04Potrafi sporządzić i zinterpretować sprawozdanie finansowe
R_10-_U01Potrafi korzystać z planu kont
R_10-_U02Potrafi rozwiązać określony problem ewidencyjny
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie słuchaczy z organizacją rachunkowości w jednostkach gospodarczych
Treści programoweT-W-1Istota, zakres, zasady i narzędzia organizacji rachunkowości
T-W-2Ustawa o rachunkowości a organizacja rachunkowości i dokumentacja zasad (polityki) rachunkowości
T-W-5Organizacja prac sprawozdawczych (czynności przygotowawcze, elementy sprawozdania, procedury końcowe, w tym badanie, zatwierdzanie i ogłaszanie) i etyka zawodu księgowego
T-W-4Organizacja inwentaryzacji (spis z natury, uzgodnienie sald, weryfikacja z dokumentacją, różnice inwentaryzacyjne)
T-W-3Organizacja dokumentacji księgowej i ksiąg rachunkowych
T-A-4Organizacja ksiąg rachunkowych
T-A-5Organizacja inwentaryzacji
T-A-2Dokumentacja zasad (polityki) rachunkowości
T-A-3Organizacja dokumentacji księgowej
T-A-1Ustawa o rachunkowości a organizacja rachunkowości
T-A-6Organizacja prac sprawozdawczych i etyka zawodu księgowego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia problemowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć słuchacza przez zadawanie pytań w trakcie zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie posiada umiejętności z zakresu przedmiotu
3,0Słuchacz posiada podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu
3,5Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu dobrym
4,5Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dobrym
5,0Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięR_10A_WEk/PD/R1_K01Słuchacz jest gotów samodzielnie i zespołowo analizować i proponować stosowne rozwiązania organizacyjne w zakresie procesu informacyjnego rachunkowości i funkcjonowania działu rachunkowości. Zna i docenia znaczenie kodeksu etyki zawodowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówR_10-_K01Jest gotów korzystać z informacji w celu realizacji funkcji rachunkowości (informacyjnej, kontrolnej, optymalizacyjnej, decyzyjnej)
R_10-_K02Jest gotów współpracować z „dostawcami” danych i użytkownikami informacji z rachunkowości
R_10-_K03Ma świadomość konieczności permanentnej aktualizacji wiedzy i jest gotów ją uzupełniać
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie słuchaczy z organizacją rachunkowości w jednostkach gospodarczych
Treści programoweT-W-1Istota, zakres, zasady i narzędzia organizacji rachunkowości
T-W-2Ustawa o rachunkowości a organizacja rachunkowości i dokumentacja zasad (polityki) rachunkowości
T-W-5Organizacja prac sprawozdawczych (czynności przygotowawcze, elementy sprawozdania, procedury końcowe, w tym badanie, zatwierdzanie i ogłaszanie) i etyka zawodu księgowego
T-W-4Organizacja inwentaryzacji (spis z natury, uzgodnienie sald, weryfikacja z dokumentacją, różnice inwentaryzacyjne)
T-W-3Organizacja dokumentacji księgowej i ksiąg rachunkowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia problemowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć słuchacza przez zadawanie pytań w trakcie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie posiada zdolności do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania typowych zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,0Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania typowych zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,5Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe
4,0Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania z reguły są prawidłowe
4,5Słuchacz posiada zdolność samodzielnego lub zespołowego ozwiązywania wszystkich problemów decyzyjnych, a wyniki jego pracy są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu.
5,0Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzić ocenę wyników i wskazać inne możliwości