Wydział Ekonomiczny - Gospodarka turystyczna (S1)
Sylabus przedmiotu Ekonomia społeczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka turystyczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekonomia społeczna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Irena Łącka <Irena.Lacka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza o funkcjonowaniu gospodarki i społeczeństwa na poziomie szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z ważnymi problemami społecznymi, ekonomicznymi, rozwojowymi, ekologicznymi itp. w Polsce i możliwościami ich rozwiązywania w ramach III sektora. |
C-2 | Opanowanie umiejętności wykorzystania potencjału otoczenia do stworzenia przedsiębiorstwa społecznego w branży turystycznej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Geneza, istota oraz funkcje ekonomii społecznej. | 1 |
T-A-2 | Wyzwania współczesnego świata a stare i nowe zadania dla podmiotów ekonomii społecznej (w tym w branży turystycznej). | 2 |
T-A-3 | Podstawy prawne funkcjonowania podmiotów ekonomii społecznej. Programy wspierające ekonomię społeczną (w tym w obszarze turystyki). Finansowanie podmiotów ekonomii społecznej ze środków krajowych i zagranicznych. | 2 |
T-A-4 | Podmioty ekonomii społecznej na świecie i w Polsce oraz ich przykłady w branży turystcznej. | 2 |
T-A-5 | Rola ekonomii społecznej i jej możliwości aktywizacji wykluczonych w branży turystycznej. | 2 |
T-A-6 | Podmioty ekonomii społecznej w branży turystycznej (misja i charakterystyka) - przykłady regionalne i lokalne. | 2 |
T-A-7 | Organizacje poząrzadowe i wolontariat w III sektorze. Działaność organizacji pozarządowych na rzecz branży turytycznej. | 2 |
T-A-8 | Przedsiębiorczość społeczna i jej przejawy w branży turystycznej. | 2 |
T-A-9 | Potencjał otoczenia (terytorium) jako szansa dla rozwoju lokalnego i stworzenia przedsiębiorstwa społecznego w branży turystycznej. | 2 |
T-A-10 | Wykorzystanie modelu Business Canvas do stworzenia projektu przedsiębiorstwa społecznego w branży turystycznej (praca w zespołach). | 6 |
T-A-11 | Przedstawienie projektów zespołowych koncepcji przedsiębiorstw turystycznych z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej (zaliczenie ćwiczeń). | 2 |
25 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 25 |
A-A-2 | Zapoznanie się z literaturą przedmiotu i innymi źródłami informacji. | 10 |
A-A-3 | Poszukiwanie studiów przypadków i przykładów podmiotów ekonomii społecznej, w tym z branży turystycznej. | 5 |
A-A-4 | Przygotowanie ostatecznej wersji koncepcji przedsiębiorstwa społecznego w branży turystycznej i jej prezentacji multimedialnej. | 10 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca: wykład informacyjny. |
M-2 | Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna. |
M-3 | Metoda aktywizująca: metoda przypadków. |
M-4 | Metoda praktyczna: metoda projektu (praca w zespole). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena z przedstawienia koncepcji przedsiębiorstwa społecznego w branzy turystycznej. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
GT_1A_D36/6.10_W01 Student zna i rozumie ważne problemy społeczne, ekonomizne, rozwojowe, ekologiczne itp. i możliwości ich rozwiązywania w ramach III sektora. | GT_1A_W01, GT_1A_W02, GT_1A_W03, GT_1A_W05, GT_1A_W08 | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-11 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
GT_1A_D36/6.10_U01 Student potrafi stworzyć (pracując zespołowo) koncepcję przedsiębiorstwa społecznego w branży turystycznej. | GT_1A_U01, GT_1A_U02, GT_1A_U04, GT_1A_U07, GT_1A_U08 | — | C-2 | T-A-6, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11 | M-3, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
GT_1A_D36/6.10_K01 Student wykazuje postawę empatyczną, wrażliwość na problemy osób wykluczonych, problemy ekologiczne i społeczne. | GT_1A_K03 | — | C-1, C-2 | T-A-2, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11 | M-2, M-3, M-4 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GT_1A_D36/6.10_W01 Student zna i rozumie ważne problemy społeczne, ekonomizne, rozwojowe, ekologiczne itp. i możliwości ich rozwiązywania w ramach III sektora. | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie ważnych problemów społecznych, ekonomicznych, rozwojowych, ekologicznych itp. i możliwości ich rozwiązywania w ramach III sektora. |
3,0 | Student zna i rozumie ważne problemy społeczne, ekonomiczne, rozwojowe, ekologiczne itp. i możlowości ich rozwiązywania w ramach III sektora co najmniej w 55%. | |
3,5 | Student zna i rozumie ważne problemy społeczne, ekonomiczne, rozwojowe, ekologiczne itp. i możliwości ich rozwiązywania w ramach III sektora co najmniej w 65%. | |
4,0 | Student zna i rozumie ważne problemy społeczne, ekonomiczne, rozwojowe, ekologiczne itp i możliwości ich rozwiązywania w ramach III sektora co najmniej w 75%. | |
4,5 | Student zna i rozumie ważne problemy społeczne, ekonomiczne, rozwojowe, ekologiczne itp. i możliwości ich rozwiązywania w ramach III sektora co najmniej w 85%. | |
5,0 | Student zna i rozumie ważne problemy społeczne, ekonomiczne, rozwojowe, ekologiczne itp. i możliowości ich rozwiązywania w ramach III sektora co najmniej w 95%. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GT_1A_D36/6.10_U01 Student potrafi stworzyć (pracując zespołowo) koncepcję przedsiębiorstwa społecznego w branży turystycznej. | 2,0 | Student nie potrafi stworzyć (pracując zespołowo) koncepcji przedsiębiorstwa społecznego w turystyce. |
3,0 | Student potrafi stworzyć (pracując zespołowo) koncepcję przedsiębiorstwa społecznego w branży turystycznej co najmniej w 55%. | |
3,5 | Student potrafi stworzyć (pracując zespołowo) koncepcję przedsiębiorstwa społecznego w branzy turystycznej co najmniej w 65%. | |
4,0 | Student potrafi stworzyć (pracujac zespołowo) koncepcję przedsiębiorstwa społecznego w branży turystycznej co najmniej w 75%. | |
4,5 | Student potrafi stworzyć (pracujac zespołowo) koncepcję przedsiębiorstwa społecznego w branży turystycznej co najmniej w 85%. | |
5,0 | Student potrafi stworzyć (pracując zespołowo) koncepcję przedsiębiorstwa społecznego w branży turystycznej co najmniej w 95%. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GT_1A_D36/6.10_K01 Student wykazuje postawę empatyczną, wrażliwość na problemy osób wykluczonych, problemy ekologiczne i społeczne. | 2,0 | Student nie wykazuje postawy empatycznej, wrażliwości na problemy osób wykluczonych, problemy ekologiczne i społeczne. |
3,0 | Student w ograniczonym stopniu wykazuje postawę empatyczną, wrażliwość na problemy osób wykluczonych, problemy ekologiczne i społeczne (z inspiracji nauczyciela). | |
3,5 | Student w średnim stopniu wykazuje postawę empatyczną, wrażliwość na problemy osób wykluczonych, problemy ekologiczne i społeczne (z inspiracji nauczyciela). | |
4,0 | Student samodzielnie wykazuje postawę empatyczną, wrażliwość na problemy osób wykluczonych, problemy ekologiczne i społeczne. | |
4,5 | Student samodzielnie wykazuje postawę empatyczną, wrażliwość na problemy osób wykluczonych, problemy ekologiczne i społeczne; ujawnia skłonność do ich rozwiązywania. | |
5,0 | Student samodzielne wykazuje postawę empaptyczną, wrażliwość na problemy osób wykuczonych, problemy ekologiczne i społeczne; ujawnia skłonność do ich rozwiązywania i potrafi wskazać takie rozwiązania. |
Literatura podstawowa
- Aquino R.s., Luck M., Schanzel H.A., Tourism Social Entrepreneurship for Sustainable Community Development. Review and Conceptual Fremwork, University of Newcastle, Newcastle, Australia, 2018, https://researchgate.net/publication/323130033
- Becker G.S., Murphy K.M., Ekonomia społeczna, PWN, Warszawa, 2020
- Brzuska E., Kukulak-Dolata I., Nyk M. (red.), Ekonomia społeczna. Teoria i praltyka przedsiębiorczości społecznej, Difin, Warszawa, 2017
- Kurleto M.H., Model przedsiębiorstwa społecznego, Difin, Warszawa, 2016
- Turystyka narzędziem rozwoju podmiotów ekonomii społecznej, 2011, htps://korzyscidlakazdego.pl/2022/05/23/podmioty-ekonomii-spolecznej-instytucje-wspierajace-srodowiska-zagrozone-wykluczeniem-spolecznym/
- von der Weppen J., Cochrane J., Social enerprises in tourism: An exlploratory study of operastional models and success factors, Journal of Sustainable Tourism, 2012, No 20(3), pp. 497-511, 2012
Literatura dodatkowa
- Będzik B., Kapitał społeczny w gminach wiejskich w kierunku społeczeństwa obywatelskiego, Wydawnictwo Uczelniane Zachoodniopomorskiego Uniwerystetu Technologicznego w Szczecinie, Szczecin, 2019
- Łącka I., Ekoturystyka jako obszar działalności podmiotów ekonomii społecznej, Europa Regionum, 2015, t. XXIII, s. 195-210, 2015
- Łącka I., Wieś tematyczna jako szansa na turystyczne ożywienie wsi Pomorza Zachodniego, w: Turystyka w rozwoju obszarów wiejskich, WEiOGŻ, Akademia Rolnicza w Szczecinie, Szczecin, 2005
- Łącka I., Przedsiębiorczość społeczna a wykluczenie społeczne na obszarach wiejskich w Polsce, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomiczno-Społecznej w Ostrołęce, t. 27, nr 4, s. 41-60, 2017