Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Gospodarka turystyczna (S1)

Sylabus przedmiotu Współczesne koncepcje i metody zarządzania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka turystyczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Współczesne koncepcje i metody zarządzania
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Sworowska-Baranowska <Anna.Sworowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 10

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 25 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień z zakresu zarządzania oraz wybranych zagadnień z zakresu polityki społecznej i gospodarczej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Pozyskanie wiedzy nt. założeń i umiejętności stosowania wybranych koncepcji i metod zarządzania w podejmowaniu decyzji gospodarczych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Charakterystyka przedsiębiorstwa. Analiza SWOT.2
T-A-2Analiza interesariuszy.6
T-A-3Koncepcja modelu biznesowego przedsiębiorstwa.6
T-A-4Strategiczna karta wyników.6
T-A-5Zarządzanie poprzez wartości2
T-A-6Społeczna odpowiedzialność biznesu.1
T-A-7Kolokwium pisemne2
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach25
A-A-2Przygotowanie do zajęć15
A-A-3Przygotowanie do kolokwium10
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład konwersatoryjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
S-2Ocena formująca: Prace zespołowe
S-3Ocena formująca: Kolokwium pisemne
S-4Ocena podsumowująca: Suma punktów z aktywności, prac zespołowych i kolokwium pisemnego

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GT_1A_D25/5.10_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna i rozumie strategiczne aspekty uwarunkowujące podejmowanie decyzji
GT_1A_W01, GT_1A_W05, GT_1A_W07C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GT_1A_D25/5.10_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi analizować jakie kluczowe czynniki decydują o metodach i technikach zarządzania
GT_1A_U01C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GT_1A_D25/5.10_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna i rozumie strategiczne aspekty uwarunkowujące podejmowanie decyzji
2,0Student nie zna i nie rozumie najważniejszych aspektów dotyczących zarządzania, uwarunkowujących decyzje gospodarcze.
3,0Student zna i rozumie w sposób ogólny najważniejsze aspekty dotyczące zarządzania, uwarunkowujące decyzje gospodarcze.
3,5Student zna i rozumie w sposób ogólny najważniejsze aspekty dotyczące zarządzania, uwarunkowujące decyzje gospodarcze oraz scharakteryzować jak to działa w praktyce.
4,0Student zna i rozumie w sposób ogólny tłumaczyć najważniejsze aspekty dotyczące zarządzania, uwarunkowujące decyzje gospodarcze oraz rozpoznaje przyczyny.
4,5Studentzna i rozumie w sposób pełny najważniejsze aspekty dotyczące zarządzania, uwarunkowujące decyzje gospodarcze oraz rozpoznaje przyczyny.
5,0Student zna i rozumie sposób ponadprzeciętny najważniejsze aspekty dotyczące zarządzania, uwarunkowujące decyzje gospodarcze oraz rozpoznaje przyczyny.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GT_1A_D25/5.10_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi analizować jakie kluczowe czynniki decydują o metodach i technikach zarządzania
2,0Student nie umie analizować czynników wpływających na zarządzanie w organizacji.
3,0Student potrafi w sposób ogólny ocenić stan organizacji w zakresie zarządzania.
3,5Student umie ocenić stan organizacji i sformułować rozwiązanie w zakresie strategii zarządzania.
4,0Student umie ocenić stan organizacji i sformułować rozwiązanie mając na uwadze najważniejsze czynniki wpływające na zarządzanie w organizacji.
4,5Student umie dokonać oceny organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi dobrać metody ich identyfikacji w zakresie zarządzania.
5,0Student umie dokonać oceny organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi dobrać metody ich identyfikacji, oceniając jednocześnie potencjalne scenariusze organizacji w przyszłości.

Literatura podstawowa

  1. Machaczka J., Determinanty konkurencyjności współczesnych organizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków, 2014, ibuk
  2. Tyszkiewicz R., Zarządzanie relacjami z interesariuszami organizacji, PLACET, Warszawa, 2017, ibuk
  3. Michałkiewicz A., Mierzejewska W., Contemporary organisation and Management. Challenges and trends, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2020, ibuk
  4. Osterwalder A., Pigneur Y., Tworzenie modeli biznesowych: Podręcznik wizjonera., Helion, Gliwice, 2012
  5. Kaplan R., Norton D., Strategiczna karta wyników. Jak przełozyć strategię na działanie, PWN, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Glinka B., Kostera M. (red. nauk.), Nowe kierunki w organizacji i zarządzaniu. Organizacje, konteksty, procesy zarządzania, Wolters Kluwer, Warszawa, 2016, drugie, ibuk
  2. Buczkowski B., Kuna-Marszałek A. (red.), Biznes we współczesnej gospodarce, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2016, ibuk
  3. Giniga K., Amaratunga D., Haigh R., Mapping stakeholders associated with societal challenges: A methodological framework, "Procesia Engineering". Elsevier, 2018, Nr 212, ss. 1195-1202
  4. Wolnicki M., Piasecki R., New Challenges Facing the Global Economy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2021, ibuk
  5. Obłój K., Myśl strategicznie! Jak przygotować i zmieniać organizację w odpowiedzi na wyzwania otoczenia, Poltext, Warszawa, 2022

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Charakterystyka przedsiębiorstwa. Analiza SWOT.2
T-A-2Analiza interesariuszy.6
T-A-3Koncepcja modelu biznesowego przedsiębiorstwa.6
T-A-4Strategiczna karta wyników.6
T-A-5Zarządzanie poprzez wartości2
T-A-6Społeczna odpowiedzialność biznesu.1
T-A-7Kolokwium pisemne2
25

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach25
A-A-2Przygotowanie do zajęć15
A-A-3Przygotowanie do kolokwium10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_D25/5.10_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna i rozumie strategiczne aspekty uwarunkowujące podejmowanie decyzji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty, obiekty i zjawiska z zakresu gospodarki turystycznej, a także metody i teorie wyjaśniające zależności występujące między nimi stanowiące podstawową wiedzę ogólną z ekonomii, finansów i zarządzania tworzących podstawy teoretyczne gospodarki turystycznej oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej
GT_1A_W05Zna dylematy współczesnej gospodarki, w tym gospodarki turystycznej i rozumie czynniki wpływające na jej stan i zmiany
GT_1A_W07Zna i rozumie podstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości, w tym przedsiębiorczości indywidulanej
Cel przedmiotuC-1Pozyskanie wiedzy nt. założeń i umiejętności stosowania wybranych koncepcji i metod zarządzania w podejmowaniu decyzji gospodarczych.
Treści programoweT-A-1Charakterystyka przedsiębiorstwa. Analiza SWOT.
T-A-2Analiza interesariuszy.
T-A-3Koncepcja modelu biznesowego przedsiębiorstwa.
T-A-4Strategiczna karta wyników.
T-A-5Zarządzanie poprzez wartości
T-A-6Społeczna odpowiedzialność biznesu.
T-A-7Kolokwium pisemne
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
S-2Ocena formująca: Prace zespołowe
S-3Ocena formująca: Kolokwium pisemne
S-4Ocena podsumowująca: Suma punktów z aktywności, prac zespołowych i kolokwium pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie najważniejszych aspektów dotyczących zarządzania, uwarunkowujących decyzje gospodarcze.
3,0Student zna i rozumie w sposób ogólny najważniejsze aspekty dotyczące zarządzania, uwarunkowujące decyzje gospodarcze.
3,5Student zna i rozumie w sposób ogólny najważniejsze aspekty dotyczące zarządzania, uwarunkowujące decyzje gospodarcze oraz scharakteryzować jak to działa w praktyce.
4,0Student zna i rozumie w sposób ogólny tłumaczyć najważniejsze aspekty dotyczące zarządzania, uwarunkowujące decyzje gospodarcze oraz rozpoznaje przyczyny.
4,5Studentzna i rozumie w sposób pełny najważniejsze aspekty dotyczące zarządzania, uwarunkowujące decyzje gospodarcze oraz rozpoznaje przyczyny.
5,0Student zna i rozumie sposób ponadprzeciętny najważniejsze aspekty dotyczące zarządzania, uwarunkowujące decyzje gospodarcze oraz rozpoznaje przyczyny.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_D25/5.10_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi analizować jakie kluczowe czynniki decydują o metodach i technikach zarządzania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_U01Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę z zakresu gospodarki turystycznej do formułowania i rozwiazywania złożonych i nietypowych problemów, a także wykonywania zadań w warunkach nie w pełni przewidywalnych
Cel przedmiotuC-1Pozyskanie wiedzy nt. założeń i umiejętności stosowania wybranych koncepcji i metod zarządzania w podejmowaniu decyzji gospodarczych.
Treści programoweT-A-1Charakterystyka przedsiębiorstwa. Analiza SWOT.
T-A-2Analiza interesariuszy.
T-A-3Koncepcja modelu biznesowego przedsiębiorstwa.
T-A-4Strategiczna karta wyników.
T-A-5Zarządzanie poprzez wartości
T-A-6Społeczna odpowiedzialność biznesu.
T-A-7Kolokwium pisemne
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
S-2Ocena formująca: Prace zespołowe
S-3Ocena formująca: Kolokwium pisemne
S-4Ocena podsumowująca: Suma punktów z aktywności, prac zespołowych i kolokwium pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie analizować czynników wpływających na zarządzanie w organizacji.
3,0Student potrafi w sposób ogólny ocenić stan organizacji w zakresie zarządzania.
3,5Student umie ocenić stan organizacji i sformułować rozwiązanie w zakresie strategii zarządzania.
4,0Student umie ocenić stan organizacji i sformułować rozwiązanie mając na uwadze najważniejsze czynniki wpływające na zarządzanie w organizacji.
4,5Student umie dokonać oceny organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi dobrać metody ich identyfikacji w zakresie zarządzania.
5,0Student umie dokonać oceny organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi dobrać metody ich identyfikacji, oceniając jednocześnie potencjalne scenariusze organizacji w przyszłości.