Wydział Ekonomiczny - Gospodarka turystyczna (S1)
Sylabus przedmiotu Ekonomika sportu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka turystyczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekonomika sportu | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wojciech Lewicki <Wojciech.Lewicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowej problematyki ekonomicznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest przybliżenie wiedzy z zakresu występujących zależności pomiędzy ekonomią a współczesnym sportem |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Charakterystyka rynku sportu | 3 |
T-A-2 | Ekonomiczna struktura sportu zawodowego: zrównoważenie sił i niepewność wyniku | 2 |
T-A-3 | Produkt sportowy i jego klasyfikacja | 2 |
T-A-4 | Obszary działalności sportowej i źródła jej finansowania | 2 |
T-A-5 | Klub sportowy jako przedsiębiorstwo | 2 |
T-A-6 | Konsekwencje: polityka antymonopolowa a sport | 2 |
T-A-7 | Teoretyczne modele lig sportów zespołowych | 2 |
T-A-8 | Analiza wpływu wydarzeń sportowych na gospodarkę. | 2 |
T-A-9 | Współczesne rynki bukmacherskie, | 3 |
T-A-10 | Rynek sponsoringu sportowego | 2 |
T-A-11 | Najnowsze trendy w zakresie ekonomiki sportu | 2 |
T-A-12 | Zaliczenie | 1 |
25 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 25 |
A-A-2 | przygotowanie do zajeć | 10 |
A-A-3 | przygotowanie do zaliczenia | 15 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | metoda przypadków |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia pisemnego |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
GT_1A_D05/3.5_W01 Student zna i rozumie pojęcia z zakresu ekonomiki sportu oraz interpretuje główne zasady i prawa ekonomiczne występujące na rynku sportowym. | GT_1A_W02, GT_1A_W03 | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
GT_1A_D05/3.5_U01 Student potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu ekonomiki sportu dla analizy i interpretacji podstawowych problemów ekonomicznych w sporcie. | GT_1A_U01, GT_1A_U02 | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
GT_1A_D05/3.5_K01 Student jest gotów wykazywać się kreatywnością w czasie dyskusji nad znaczeniem zjawisk ekonomicznych zachodzących w szeroko rozumianym sporcie. | GT_1A_K02, GT_1A_K04 | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GT_1A_D05/3.5_W01 Student zna i rozumie pojęcia z zakresu ekonomiki sportu oraz interpretuje główne zasady i prawa ekonomiczne występujące na rynku sportowym. | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie pojęcia z zakresu ekonomiki sportu oraz interpretuje główne zasady i prawa ekonomiczne występujące na rynku sportowym. |
3,0 | Student zna i rozumie pojęcia z zakresu ekonomiki sportu oraz interpretuje główne zasady i prawa ekonomiczne występujące na rynku sportowym w co najmniej 55% | |
3,5 | Student zna i rozumie pojęcia z zakresu ekonomiki sportu oraz interpretuje główne zasady i prawa ekonomiczne występujące na rynku sportowym w co najmniej 65% | |
4,0 | Student zna i rozumie pojęcia z zakresu ekonomiki sportu oraz interpretuje główne zasady i prawa ekonomiczne występujące na rynku sportowym w co najmniej 75% | |
4,5 | Student zna i rozumie pojęcia z zakresu ekonomiki sportu oraz interpretuje główne zasady i prawa ekonomiczne występujące na rynku sportowym w co najmniej 85% | |
5,0 | Student zna i rozumie pojęcia z zakresu ekonomiki sportu oraz interpretuje główne zasady i prawa ekonomiczne występujące na rynku sportowym w co najmniej 95% |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GT_1A_D05/3.5_U01 Student potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu ekonomiki sportu dla analizy i interpretacji podstawowych problemów ekonomicznych w sporcie. | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu ekonomiki sportu dla analizy i interpretacji podstawowych problemów ekonomicznych w sporcie. |
3,0 | Student potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu ekonomiki sportu dla analizy i interpretacji podstawowych problemów ekonomicznych w sporcie w co najmniej 55% | |
3,5 | Student potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu ekonomiki sportu dla analizy i interpretacji podstawowych problemów ekonomicznych w sporcie w co najmniej 65% | |
4,0 | Student potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu ekonomiki sportu dla analizy i interpretacji podstawowych problemów ekonomicznych w sporcie w co najmniej 75% | |
4,5 | Student potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu ekonomiki sportu dla analizy i interpretacji podstawowych problemów ekonomicznych w sporcie w co najmniej 88% | |
5,0 | Student potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu ekonomiki sportu dla analizy i interpretacji podstawowych problemów ekonomicznych w sporcie w co najmniej 95% |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GT_1A_D05/3.5_K01 Student jest gotów wykazywać się kreatywnością w czasie dyskusji nad znaczeniem zjawisk ekonomicznych zachodzących w szeroko rozumianym sporcie. | 2,0 | Student nie jest gotów wykazywać się kreatywnością w czasie dyskusji nad znaczeniem zjawisk ekonomicznych zachodzących w szeroko rozumianym sporcie. |
3,0 | Student jest gotów wykazywać się kreatywnością w czasie dyskusji nad znaczeniem zjawisk ekonomicznych zachodzących w szeroko rozumianym sporcie w co najmniej 55% | |
3,5 | Student jest gotów wykazywać się kreatywnością w czasie dyskusji nad znaczeniem zjawisk ekonomicznych zachodzących w szeroko rozumianym sporcie w co najmniej 65% | |
4,0 | Student jest gotów wykazywać się kreatywnością w czasie dyskusji nad znaczeniem zjawisk ekonomicznych zachodzących w szeroko rozumianym sporcie w co najmniej 75% | |
4,5 | Student jest gotów wykazywać się kreatywnością w czasie dyskusji nad znaczeniem zjawisk ekonomicznych zachodzących w szeroko rozumianym sporcie w co najmniej 85% | |
5,0 | Student jest gotów wykazywać się kreatywnością w czasie dyskusji nad znaczeniem zjawisk ekonomicznych zachodzących w szeroko rozumianym sporcie w co najmniej 95% |
Literatura podstawowa
- Wojciech Lewicki, The Role of Innovative IT Systems, Based on GPS Services, in Human Resource Management Processes which Takes Place in a Job Performed by a Football Coach, International Business Information Management Association Conference (IBIMA), Granada, ES, 2020
- Grabowski Artur, Przedsiębiorstwa sportowe w gospodarce rynkowej : na przykładzie FC Bayern Monachium SA, Wydawnictwo WNT., Warszawa, 2014, 978-83-7926-190-1
Literatura dodatkowa
- Grzegorz Kęsicki Wojciech Lewicki, Innovative dimension of using telematics tools in training processes of young football players, TRENDS in Sport Sciences, Akademia Wychowania Fizycznego w Poznaniu, 2014, Tom: 24, Zeszyt: 4, Strony od - do: 167-173), (ISSN: 2299-9590, eISSN: 2391-436X)
- Klisiński Jan, Profesjonalizacja i profesjonaliści w zarządzaniu sportem, Wydaw. Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa, 2000, 83-7193-097-6
- Waśkowski, Zygmunt., Uwarunkowania i sposoby wdrażania orientacji marketingowej w klubach sportowych, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Poznań, 2007, ISBN: 978-83-7417-255-4