Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Gospodarka turystyczna (S1)

Sylabus przedmiotu Rynek usług turystycznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka turystyczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rynek usług turystycznych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Nowaczyk <Piotr.Nowaczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 18 1,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA5 20 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z ekonomii i turystyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zdobycie przez Studenta wiedzy teoretycznej oraz praktycznej w zakresie analizy rynku usług turystycznych (m.in.: popytu, podaży, równowagi rynkowej).

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Charakterystyka popytu i podaży na rynku turystycznym. Elastyczność popytu i podaży – czynniki elastyczności.3
T-A-2Podmioty gospodarcze na rynku turystycznym oraz ich oferta (oferenci, nabywcy).3
T-A-3Segmentacja na rynku turystycznym oraz typologia turystów.3
T-A-4Bariery wejścia na rynek usług turystycznych, pozycja rynkowa, testowanie nowych rynków w turystyce.3
T-A-5Równowaga rynkowa i czynniki równowagi rynkowej w turystyce.3
T-A-6Prezentacje projektów przygotowanych przez studentów.3
T-A-7Zaliczenie.2
20
wykłady
T-W-1Definicje, klasyfikacje, instytucje rynkowe, rodzaje i kierunek przepływów w procesie obsługi rynku turystycznego.3
T-W-2Turystyka zrównoważona a rozwój gospodarczy. Pojęcie i zasady koncepcji turystyki zrównoważonej.3
T-W-3Konkurencja rynkowa - rodzaje konkurencji, sygnały rynkowe, strategie wobec nabywców i dostawców.3
T-W-4Decyzje rynkowe turystów różnych grup wiekowych.3
T-W-5Teoria wymogów konsumenta usług turystycznych.2
T-W-6Ochrona konkurencji i konsumentów oraz inne zadania państwa związane z niedoskonałością rynku.2
T-W-7Międzynarodowy rynek turystyczny i jego instytucje. Globalizacja.2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2Przygotowywanie sie do zajęć10
A-A-3Przygotowywanie się do zaliczenia10
A-A-4Przygotowanie prejektu10
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2egzamin2
A-W-3Przygotowanie do zajęć3
A-W-4Przygotowanie do egzaminu2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: samodzielny projekt
S-2Ocena formująca: zaliczenie z ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GT_1A_C22/5.5_W01
Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia dotyczące rynku turystycznego, podmiotów kształtujących ten rynek oraz jego otoczenie.
GT_1A_W01, GT_1A_W03C-1T-W-1, T-W-2, T-A-1, T-A-2, T-W-3, T-A-3, T-W-4, T-W-5, T-A-4, T-A-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GT_1A_C22/5.5_U01
Student potrafi ocenić procesy i zjawiska zachodzące na rynku usług turystycznych
GT_1A_U01C-1T-W-1, T-W-2, T-A-1, T-A-2, T-W-3, T-A-3, T-W-4, T-W-5, T-A-4, T-A-5, T-W-6, T-W-7, T-A-7, T-A-6M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GT_1A_C22/5.5_K01
Student jest gotów do poszerzania wiedzy o rynku usług turystycznych
GT_1A_K02C-1T-W-1, T-W-2, T-A-1, T-A-2, T-W-3, T-A-3, T-W-4, T-W-5, T-A-4, T-A-5, T-W-6, T-W-7, T-A-7, T-A-6M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GT_1A_C22/5.5_W01
Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia dotyczące rynku turystycznego, podmiotów kształtujących ten rynek oraz jego otoczenie.
2,0Student nie zna i nie rozumie podstawowe zagadnienia dotyczące rynku turystycznego, podmiotów kształtujących ten rynek oraz jego otoczenie.
3,0Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia dotyczące rynku turystycznego, podmiotów kształtujących ten rynek oraz jego otoczenie na poziomie co najmniej 55%.
3,5Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia dotyczące rynku turystycznego, podmiotów kształtujących ten rynek oraz jego otoczenie na poziomie co najmniej 65%.
4,0Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia dotyczące rynku turystycznego, podmiotów kształtujących ten rynek oraz jego otoczenie na poziomie co najmniej 75%.
4,5Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia dotyczące rynku turystycznego, podmiotów kształtujących ten rynek oraz jego otoczenie na poziomie co najmniej 85%.
5,0Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia dotyczące rynku turystycznego, podmiotów kształtujących ten rynek oraz jego otoczenie na poziomie co najmniej 95%.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GT_1A_C22/5.5_U01
Student potrafi ocenić procesy i zjawiska zachodzące na rynku usług turystycznych
2,0Student nie potrafi ocenić procesów i zjawisk zachodzących na rynku usług turystycznych
3,0Student potrafi ocenić procesy i zjawiska zachodzące na rynku usług turystycznych na poziomie co najmniej 55%
3,5Student potrafi ocenić procesy i zjawiska zachodzące na rynku usług turystycznych na poziomie co najmniej 65%
4,0Student potrafi ocenić procesy i zjawiska zachodzące na rynku usług turystycznych na poziomie co najmniej 75%
4,5Student potrafi ocenić procesy i zjawiska zachodzące na rynku usług turystycznych na poziomie co najmniej 85%
5,0Student potrafi ocenić procesy i zjawiska zachodzące na rynku usług turystycznych na poziomie co najmniej 95%

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GT_1A_C22/5.5_K01
Student jest gotów do poszerzania wiedzy o rynku usług turystycznych
2,0Student nie jest gotów do poszerzania wiedzy o rynku usług turystycznych
3,0Student jest gotów do poszerzania wiedzy o rynku usług turystycznych w co najmniej 55%
3,5Student jest gotów do poszerzania wiedzy o rynku usług turystycznych w co najmniej 65%
4,0Student jest gotów do poszerzania wiedzy o rynku usług turystycznych w co najmniej 75%
4,5Student jest gotów do poszerzania wiedzy o rynku usług turystycznych w co najmniej 85%
5,0Student jest gotów do poszerzania wiedzy o rynku usług turystycznych w co najmniej 95%

Literatura podstawowa

  1. Nowaczyk P., Research into the importance of small seaport nautical infrastructure in the development of the local economy, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, tom: 64, zeszyt 7, Wrocław, 2020
  2. Panasiuk A., Rynek turystyczny. Struktura, procesy, tendencje, Difin, Warszawa, 2019
  3. Kachniewska M., Niezgoda A., Nawrocka E., Pawlicz A., Rynek turystyczny, Wolters Kluwer, Warszawa, 2012

Literatura dodatkowa

  1. Dziedzic E., Skalska T., Ekonomiczne uwarunkowania rozwoju usług turystycznych w Polsce, Stowarzyszenie na Rzecz Badania, Rozwoju i Promocji Turystyki, Warszawa, 2012
  2. Marciczewska B., Produkt turystyczny a ekonomia doświadczeń, C.H. Beck, Warszawa, 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Charakterystyka popytu i podaży na rynku turystycznym. Elastyczność popytu i podaży – czynniki elastyczności.3
T-A-2Podmioty gospodarcze na rynku turystycznym oraz ich oferta (oferenci, nabywcy).3
T-A-3Segmentacja na rynku turystycznym oraz typologia turystów.3
T-A-4Bariery wejścia na rynek usług turystycznych, pozycja rynkowa, testowanie nowych rynków w turystyce.3
T-A-5Równowaga rynkowa i czynniki równowagi rynkowej w turystyce.3
T-A-6Prezentacje projektów przygotowanych przez studentów.3
T-A-7Zaliczenie.2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicje, klasyfikacje, instytucje rynkowe, rodzaje i kierunek przepływów w procesie obsługi rynku turystycznego.3
T-W-2Turystyka zrównoważona a rozwój gospodarczy. Pojęcie i zasady koncepcji turystyki zrównoważonej.3
T-W-3Konkurencja rynkowa - rodzaje konkurencji, sygnały rynkowe, strategie wobec nabywców i dostawców.3
T-W-4Decyzje rynkowe turystów różnych grup wiekowych.3
T-W-5Teoria wymogów konsumenta usług turystycznych.2
T-W-6Ochrona konkurencji i konsumentów oraz inne zadania państwa związane z niedoskonałością rynku.2
T-W-7Międzynarodowy rynek turystyczny i jego instytucje. Globalizacja.2
18

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2Przygotowywanie sie do zajęć10
A-A-3Przygotowywanie się do zaliczenia10
A-A-4Przygotowanie prejektu10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2egzamin2
A-W-3Przygotowanie do zajęć3
A-W-4Przygotowanie do egzaminu2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_C22/5.5_W01Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia dotyczące rynku turystycznego, podmiotów kształtujących ten rynek oraz jego otoczenie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty, obiekty i zjawiska z zakresu gospodarki turystycznej, a także metody i teorie wyjaśniające zależności występujące między nimi stanowiące podstawową wiedzę ogólną z ekonomii, finansów i zarządzania tworzących podstawy teoretyczne gospodarki turystycznej oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej
GT_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia dotyczące struktur i zasad funkcjonowania podmiotów gospodarczych z zakresu gospodarki turystycznej w skali mikro-, mezo- i makroekonomicznej
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zdobycie przez Studenta wiedzy teoretycznej oraz praktycznej w zakresie analizy rynku usług turystycznych (m.in.: popytu, podaży, równowagi rynkowej).
Treści programoweT-W-1Definicje, klasyfikacje, instytucje rynkowe, rodzaje i kierunek przepływów w procesie obsługi rynku turystycznego.
T-W-2Turystyka zrównoważona a rozwój gospodarczy. Pojęcie i zasady koncepcji turystyki zrównoważonej.
T-A-1Charakterystyka popytu i podaży na rynku turystycznym. Elastyczność popytu i podaży – czynniki elastyczności.
T-A-2Podmioty gospodarcze na rynku turystycznym oraz ich oferta (oferenci, nabywcy).
T-W-3Konkurencja rynkowa - rodzaje konkurencji, sygnały rynkowe, strategie wobec nabywców i dostawców.
T-A-3Segmentacja na rynku turystycznym oraz typologia turystów.
T-W-4Decyzje rynkowe turystów różnych grup wiekowych.
T-W-5Teoria wymogów konsumenta usług turystycznych.
T-A-4Bariery wejścia na rynek usług turystycznych, pozycja rynkowa, testowanie nowych rynków w turystyce.
T-A-5Równowaga rynkowa i czynniki równowagi rynkowej w turystyce.
T-W-6Ochrona konkurencji i konsumentów oraz inne zadania państwa związane z niedoskonałością rynku.
T-W-7Międzynarodowy rynek turystyczny i jego instytucje. Globalizacja.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: samodzielny projekt
S-2Ocena formująca: zaliczenie z ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie podstawowe zagadnienia dotyczące rynku turystycznego, podmiotów kształtujących ten rynek oraz jego otoczenie.
3,0Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia dotyczące rynku turystycznego, podmiotów kształtujących ten rynek oraz jego otoczenie na poziomie co najmniej 55%.
3,5Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia dotyczące rynku turystycznego, podmiotów kształtujących ten rynek oraz jego otoczenie na poziomie co najmniej 65%.
4,0Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia dotyczące rynku turystycznego, podmiotów kształtujących ten rynek oraz jego otoczenie na poziomie co najmniej 75%.
4,5Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia dotyczące rynku turystycznego, podmiotów kształtujących ten rynek oraz jego otoczenie na poziomie co najmniej 85%.
5,0Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia dotyczące rynku turystycznego, podmiotów kształtujących ten rynek oraz jego otoczenie na poziomie co najmniej 95%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_C22/5.5_U01Student potrafi ocenić procesy i zjawiska zachodzące na rynku usług turystycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_U01Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę z zakresu gospodarki turystycznej do formułowania i rozwiazywania złożonych i nietypowych problemów, a także wykonywania zadań w warunkach nie w pełni przewidywalnych
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zdobycie przez Studenta wiedzy teoretycznej oraz praktycznej w zakresie analizy rynku usług turystycznych (m.in.: popytu, podaży, równowagi rynkowej).
Treści programoweT-W-1Definicje, klasyfikacje, instytucje rynkowe, rodzaje i kierunek przepływów w procesie obsługi rynku turystycznego.
T-W-2Turystyka zrównoważona a rozwój gospodarczy. Pojęcie i zasady koncepcji turystyki zrównoważonej.
T-A-1Charakterystyka popytu i podaży na rynku turystycznym. Elastyczność popytu i podaży – czynniki elastyczności.
T-A-2Podmioty gospodarcze na rynku turystycznym oraz ich oferta (oferenci, nabywcy).
T-W-3Konkurencja rynkowa - rodzaje konkurencji, sygnały rynkowe, strategie wobec nabywców i dostawców.
T-A-3Segmentacja na rynku turystycznym oraz typologia turystów.
T-W-4Decyzje rynkowe turystów różnych grup wiekowych.
T-W-5Teoria wymogów konsumenta usług turystycznych.
T-A-4Bariery wejścia na rynek usług turystycznych, pozycja rynkowa, testowanie nowych rynków w turystyce.
T-A-5Równowaga rynkowa i czynniki równowagi rynkowej w turystyce.
T-W-6Ochrona konkurencji i konsumentów oraz inne zadania państwa związane z niedoskonałością rynku.
T-W-7Międzynarodowy rynek turystyczny i jego instytucje. Globalizacja.
T-A-7Zaliczenie.
T-A-6Prezentacje projektów przygotowanych przez studentów.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: samodzielny projekt
S-2Ocena formująca: zaliczenie z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi ocenić procesów i zjawisk zachodzących na rynku usług turystycznych
3,0Student potrafi ocenić procesy i zjawiska zachodzące na rynku usług turystycznych na poziomie co najmniej 55%
3,5Student potrafi ocenić procesy i zjawiska zachodzące na rynku usług turystycznych na poziomie co najmniej 65%
4,0Student potrafi ocenić procesy i zjawiska zachodzące na rynku usług turystycznych na poziomie co najmniej 75%
4,5Student potrafi ocenić procesy i zjawiska zachodzące na rynku usług turystycznych na poziomie co najmniej 85%
5,0Student potrafi ocenić procesy i zjawiska zachodzące na rynku usług turystycznych na poziomie co najmniej 95%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_C22/5.5_K01Student jest gotów do poszerzania wiedzy o rynku usług turystycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_K02Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz korzystania z wiedzy eksperckiej w przypadku trudności z samodzielną realizacją zadań
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zdobycie przez Studenta wiedzy teoretycznej oraz praktycznej w zakresie analizy rynku usług turystycznych (m.in.: popytu, podaży, równowagi rynkowej).
Treści programoweT-W-1Definicje, klasyfikacje, instytucje rynkowe, rodzaje i kierunek przepływów w procesie obsługi rynku turystycznego.
T-W-2Turystyka zrównoważona a rozwój gospodarczy. Pojęcie i zasady koncepcji turystyki zrównoważonej.
T-A-1Charakterystyka popytu i podaży na rynku turystycznym. Elastyczność popytu i podaży – czynniki elastyczności.
T-A-2Podmioty gospodarcze na rynku turystycznym oraz ich oferta (oferenci, nabywcy).
T-W-3Konkurencja rynkowa - rodzaje konkurencji, sygnały rynkowe, strategie wobec nabywców i dostawców.
T-A-3Segmentacja na rynku turystycznym oraz typologia turystów.
T-W-4Decyzje rynkowe turystów różnych grup wiekowych.
T-W-5Teoria wymogów konsumenta usług turystycznych.
T-A-4Bariery wejścia na rynek usług turystycznych, pozycja rynkowa, testowanie nowych rynków w turystyce.
T-A-5Równowaga rynkowa i czynniki równowagi rynkowej w turystyce.
T-W-6Ochrona konkurencji i konsumentów oraz inne zadania państwa związane z niedoskonałością rynku.
T-W-7Międzynarodowy rynek turystyczny i jego instytucje. Globalizacja.
T-A-7Zaliczenie.
T-A-6Prezentacje projektów przygotowanych przez studentów.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: samodzielny projekt
S-2Ocena formująca: zaliczenie z ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest gotów do poszerzania wiedzy o rynku usług turystycznych
3,0Student jest gotów do poszerzania wiedzy o rynku usług turystycznych w co najmniej 55%
3,5Student jest gotów do poszerzania wiedzy o rynku usług turystycznych w co najmniej 65%
4,0Student jest gotów do poszerzania wiedzy o rynku usług turystycznych w co najmniej 75%
4,5Student jest gotów do poszerzania wiedzy o rynku usług turystycznych w co najmniej 85%
5,0Student jest gotów do poszerzania wiedzy o rynku usług turystycznych w co najmniej 95%