Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Gospodarka turystyczna (S1)

Sylabus przedmiotu Metody ilościowe w turystyce:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka turystyczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody ilościowe w turystyce
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Iwona Bąk <Iwona.Bak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 10 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL3 20 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagane podstawowe wiadomości z zakresu turystyki, matematyki i statystyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie podstawowej wiedzy z zakresu metod ilościowych, które mogą być wykorzystane w badaniu rynku usług turystycznych.
C-2Umiejętność zaprojektowania, przeprowadzenia badania oraz dokonania analizy uzyskanych wyników.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wskaźniki turystyczne – źródła danych i obliczenia statystyczne.2
T-L-2Pozyskiwanie danych i obliczanie wskaźników funkcji turystycznej wybranego obszaru.2
T-L-3Wskaźniki struktury, natężenia i dynamiki zjawisk statystycznych – obliczenia z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel.4
T-L-4Badanie atrakcyjności turystycznej wybranych obszarów z wykorzystaniem statystycznej analizy wielowymiarowej: dobór cech do badania.2
T-L-5Badanie atrakcyjności turystycznej wybranych obszarów z wykorzystaniem statystycznej analizy wielowymiarowej: konstrukcja mierników taksonomicznych.4
T-L-6Badanie atrakcyjności turystycznej wybranych obszarów z wykorzystaniem statystycznej analizy wielowymiarowej: konstrukcja grup typologicznych i interpretacja otrzymanych wyników.4
T-L-7Prezentacja prac zaliczeniowych.2
20
wykłady
T-W-1Metody badań wykorzystywanych na potrzeby turystyki – podział i ogólna charakterystyka.2
T-W-2Wskaźniki wykorzystywane w analizach statystycznych dotyczących turystyki.2
T-W-3Statystyczna analiza dynamiki i wahań ruchu turystycznego.2
T-W-4Statystyczne metody wielowymiarowe w badaniach atrakcyjności turystycznej obszarów.3
T-W-5Zaliczenie wykładów (test).1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-L-2Studiowanie literatury przedmiotu.2
A-L-3Przygotowanie pracy zaliczeniowej.3
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.7
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów.8
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wyklad w postaci prezentacji multimedialnej wraz z przykladami i pytaniami kontrolnymi.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Podsumowująca: zaliczenie z wykładów w formie pracy pisemnej (test) zawierającej zagadnienia teoretyczne.
S-2Ocena podsumowująca: Podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie oceny wynikającej z przedstawionych prezentacji.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GT_1A_C15/3.9_W01
Student zna i rozumie metody ilościowe wykorzystywane w badaniach turystyki.
GT_1A_W01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GT_1A_C15/3.9_U01
Student potrafi zorganizować badanie, zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny dotyczący zjawisk turystycznych.
GT_1A_U02, GT_1A_U03C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GT_1A_C15/3.9_K01
Student jest gotów do samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych.
GT_1A_K01, GT_1A_K04C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GT_1A_C15/3.9_W01
Student zna i rozumie metody ilościowe wykorzystywane w badaniach turystyki.
2,0Student nie zna i nie rozumie metod ilościowych wykorzystywanych w turystyce.
3,0Student w stopniu dostatecznym zna i rozumie metody ilościowe wykorzystywane w turystyce.
3,5Student w stopniu więcej niż dostatecznym zna i rozumie metody ilościowe wykorzystywane w turystyce.
4,0Student w stopniu dobrym zna i rozumie metody ilościowe wykorzystywane w turystyce.
4,5Student w stopniu więcej niż dobrym zna i rozumie metody ilościowe wykorzystywane w turystyce.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym zna i rozumie metody ilościowe wykorzystywane w turystyce.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GT_1A_C15/3.9_U01
Student potrafi zorganizować badanie, zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny dotyczący zjawisk turystycznych.
2,0Student nie potrafi przeprowadzić badań wykorzystujących metody statystyczne w turystyce.
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym przeprowadzić badania wykorzystujące metody statystyczne w turystyce.
3,5Student potrafi w stopniu więcej niż dostatecznym przeprowadzić badania wykorzystujące metody statystyczne w turystyce.
4,0Student potrafi w stopniu dobrym przeprowadzić badania wykorzystujące metody statystyczne w turystyce.
4,5Student potrafi w stopniu wiecej niż dobrym przeprowadzić badania wykorzystujące metody statystyczne w turystyce.
5,0Student potrafi w stopniu bardzo dobrym przeprowadzić badania wykorzystujące metody statystyczne w turystyce.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GT_1A_C15/3.9_K01
Student jest gotów do samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych.
2,0Student nie jest gotów do samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych.
3,0Student jest gotów w stopniu dostatecznym do samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych.
3,5Student jest gotów w stopniu więcej niż dostatecznym opanować zasady samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych.
4,0Student jest gotów w stopniu dobrym opanować zasady samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych.
4,5Student jest gotów w stopniu więcej niż ddobrym opanować zasady samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych.
5,0Student jest gotów w stopniu bardzo dobrym opanować zasady samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych.

Literatura podstawowa

  1. Bąk I., Brelik A., Use of Tourism Intensity Indicators for Delimitation in European Union Countries, European Research Studies Journal, 2022, 25(3), s. 273-283, https://ersj.eu/journal/3008
  2. Bąk I., Barej-Kaczmarek E., Sulikowski P., Impact of Information and Communication Technologies on the Tourism Sector, European Research Studies, 2022, 25(3), s. 595-606, https://ersj.eu/journal/3052
  3. Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Formulas and Tables. Statistical and econometric methods, CeDeWu, Warszawa, 2021
  4. Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Statystyka opisowa. Przykłady i zadania, CeDeWu, Warszawa, 2020
  5. Bąk Iwona, Statystyczna analiza aktywności turystycznej seniorów w Polsce, Wydawnictwo Uczelniane Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie, Szczecin, 2013

Literatura dodatkowa

  1. Bąk I., Wolska G., Kizielewicz J., The Implementation of CSR Concept in Tourist Companies in Pomerania Euroregion Based on the Multiple Correspondence Analysis, Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 2019, 20(2), s. 215-232

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wskaźniki turystyczne – źródła danych i obliczenia statystyczne.2
T-L-2Pozyskiwanie danych i obliczanie wskaźników funkcji turystycznej wybranego obszaru.2
T-L-3Wskaźniki struktury, natężenia i dynamiki zjawisk statystycznych – obliczenia z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel.4
T-L-4Badanie atrakcyjności turystycznej wybranych obszarów z wykorzystaniem statystycznej analizy wielowymiarowej: dobór cech do badania.2
T-L-5Badanie atrakcyjności turystycznej wybranych obszarów z wykorzystaniem statystycznej analizy wielowymiarowej: konstrukcja mierników taksonomicznych.4
T-L-6Badanie atrakcyjności turystycznej wybranych obszarów z wykorzystaniem statystycznej analizy wielowymiarowej: konstrukcja grup typologicznych i interpretacja otrzymanych wyników.4
T-L-7Prezentacja prac zaliczeniowych.2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Metody badań wykorzystywanych na potrzeby turystyki – podział i ogólna charakterystyka.2
T-W-2Wskaźniki wykorzystywane w analizach statystycznych dotyczących turystyki.2
T-W-3Statystyczna analiza dynamiki i wahań ruchu turystycznego.2
T-W-4Statystyczne metody wielowymiarowe w badaniach atrakcyjności turystycznej obszarów.3
T-W-5Zaliczenie wykładów (test).1
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-L-2Studiowanie literatury przedmiotu.2
A-L-3Przygotowanie pracy zaliczeniowej.3
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.7
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów.8
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_C15/3.9_W01Student zna i rozumie metody ilościowe wykorzystywane w badaniach turystyki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty, obiekty i zjawiska z zakresu gospodarki turystycznej, a także metody i teorie wyjaśniające zależności występujące między nimi stanowiące podstawową wiedzę ogólną z ekonomii, finansów i zarządzania tworzących podstawy teoretyczne gospodarki turystycznej oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej
Cel przedmiotuC-1Nabycie podstawowej wiedzy z zakresu metod ilościowych, które mogą być wykorzystane w badaniu rynku usług turystycznych.
Treści programoweT-W-1Metody badań wykorzystywanych na potrzeby turystyki – podział i ogólna charakterystyka.
T-W-2Wskaźniki wykorzystywane w analizach statystycznych dotyczących turystyki.
T-W-3Statystyczna analiza dynamiki i wahań ruchu turystycznego.
T-W-4Statystyczne metody wielowymiarowe w badaniach atrakcyjności turystycznej obszarów.
T-W-5Zaliczenie wykładów (test).
T-L-1Wskaźniki turystyczne – źródła danych i obliczenia statystyczne.
T-L-2Pozyskiwanie danych i obliczanie wskaźników funkcji turystycznej wybranego obszaru.
T-L-3Wskaźniki struktury, natężenia i dynamiki zjawisk statystycznych – obliczenia z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel.
T-L-4Badanie atrakcyjności turystycznej wybranych obszarów z wykorzystaniem statystycznej analizy wielowymiarowej: dobór cech do badania.
T-L-5Badanie atrakcyjności turystycznej wybranych obszarów z wykorzystaniem statystycznej analizy wielowymiarowej: konstrukcja mierników taksonomicznych.
T-L-6Badanie atrakcyjności turystycznej wybranych obszarów z wykorzystaniem statystycznej analizy wielowymiarowej: konstrukcja grup typologicznych i interpretacja otrzymanych wyników.
T-L-7Prezentacja prac zaliczeniowych.
Metody nauczaniaM-1Wyklad w postaci prezentacji multimedialnej wraz z przykladami i pytaniami kontrolnymi.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Podsumowująca: zaliczenie z wykładów w formie pracy pisemnej (test) zawierającej zagadnienia teoretyczne.
S-2Ocena podsumowująca: Podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie oceny wynikającej z przedstawionych prezentacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie metod ilościowych wykorzystywanych w turystyce.
3,0Student w stopniu dostatecznym zna i rozumie metody ilościowe wykorzystywane w turystyce.
3,5Student w stopniu więcej niż dostatecznym zna i rozumie metody ilościowe wykorzystywane w turystyce.
4,0Student w stopniu dobrym zna i rozumie metody ilościowe wykorzystywane w turystyce.
4,5Student w stopniu więcej niż dobrym zna i rozumie metody ilościowe wykorzystywane w turystyce.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym zna i rozumie metody ilościowe wykorzystywane w turystyce.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_C15/3.9_U01Student potrafi zorganizować badanie, zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny dotyczący zjawisk turystycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_U02Potrafi weryfikować i dobierać źródła danych i pochodzące z nich informacje podejmując procesy oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji w celu rozwiązywania zadań i problemów z zakresu gospodarki turystycznej
GT_1A_U03Potrafi dobrać i stosować metody ilościowe i z zakresu teorii podejmowania decyzji, a także narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne do analizowania i prognozowania procesów oraz zjawisk gospodarczych z zakresu turystyki
Cel przedmiotuC-2Umiejętność zaprojektowania, przeprowadzenia badania oraz dokonania analizy uzyskanych wyników.
Treści programoweT-L-1Wskaźniki turystyczne – źródła danych i obliczenia statystyczne.
T-L-2Pozyskiwanie danych i obliczanie wskaźników funkcji turystycznej wybranego obszaru.
T-L-3Wskaźniki struktury, natężenia i dynamiki zjawisk statystycznych – obliczenia z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel.
T-L-4Badanie atrakcyjności turystycznej wybranych obszarów z wykorzystaniem statystycznej analizy wielowymiarowej: dobór cech do badania.
T-L-5Badanie atrakcyjności turystycznej wybranych obszarów z wykorzystaniem statystycznej analizy wielowymiarowej: konstrukcja mierników taksonomicznych.
T-L-6Badanie atrakcyjności turystycznej wybranych obszarów z wykorzystaniem statystycznej analizy wielowymiarowej: konstrukcja grup typologicznych i interpretacja otrzymanych wyników.
T-L-7Prezentacja prac zaliczeniowych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie oceny wynikającej z przedstawionych prezentacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przeprowadzić badań wykorzystujących metody statystyczne w turystyce.
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym przeprowadzić badania wykorzystujące metody statystyczne w turystyce.
3,5Student potrafi w stopniu więcej niż dostatecznym przeprowadzić badania wykorzystujące metody statystyczne w turystyce.
4,0Student potrafi w stopniu dobrym przeprowadzić badania wykorzystujące metody statystyczne w turystyce.
4,5Student potrafi w stopniu wiecej niż dobrym przeprowadzić badania wykorzystujące metody statystyczne w turystyce.
5,0Student potrafi w stopniu bardzo dobrym przeprowadzić badania wykorzystujące metody statystyczne w turystyce.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_C15/3.9_K01Student jest gotów do samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, a także odbieranych treści
GT_1A_K04Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Nabycie podstawowej wiedzy z zakresu metod ilościowych, które mogą być wykorzystane w badaniu rynku usług turystycznych.
C-2Umiejętność zaprojektowania, przeprowadzenia badania oraz dokonania analizy uzyskanych wyników.
Treści programoweT-W-1Metody badań wykorzystywanych na potrzeby turystyki – podział i ogólna charakterystyka.
T-W-2Wskaźniki wykorzystywane w analizach statystycznych dotyczących turystyki.
T-W-3Statystyczna analiza dynamiki i wahań ruchu turystycznego.
T-W-4Statystyczne metody wielowymiarowe w badaniach atrakcyjności turystycznej obszarów.
T-W-5Zaliczenie wykładów (test).
T-L-1Wskaźniki turystyczne – źródła danych i obliczenia statystyczne.
T-L-2Pozyskiwanie danych i obliczanie wskaźników funkcji turystycznej wybranego obszaru.
T-L-3Wskaźniki struktury, natężenia i dynamiki zjawisk statystycznych – obliczenia z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel.
T-L-4Badanie atrakcyjności turystycznej wybranych obszarów z wykorzystaniem statystycznej analizy wielowymiarowej: dobór cech do badania.
T-L-5Badanie atrakcyjności turystycznej wybranych obszarów z wykorzystaniem statystycznej analizy wielowymiarowej: konstrukcja mierników taksonomicznych.
T-L-6Badanie atrakcyjności turystycznej wybranych obszarów z wykorzystaniem statystycznej analizy wielowymiarowej: konstrukcja grup typologicznych i interpretacja otrzymanych wyników.
T-L-7Prezentacja prac zaliczeniowych.
Metody nauczaniaM-1Wyklad w postaci prezentacji multimedialnej wraz z przykladami i pytaniami kontrolnymi.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie oceny wynikającej z przedstawionych prezentacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest gotów do samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych.
3,0Student jest gotów w stopniu dostatecznym do samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych.
3,5Student jest gotów w stopniu więcej niż dostatecznym opanować zasady samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych.
4,0Student jest gotów w stopniu dobrym opanować zasady samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych.
4,5Student jest gotów w stopniu więcej niż ddobrym opanować zasady samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych.
5,0Student jest gotów w stopniu bardzo dobrym opanować zasady samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych.