Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Gospodarka turystyczna (S1)

Sylabus przedmiotu Krajoznawstwo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka turystyczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Krajoznawstwo
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 25 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa znajomość historii i geografii regionalnej oraz wiedzy o kulturze

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie i opanowanie wiedzy z zakresu krajoznawstwa. Poznanie pojęć oraz zasad i metod stosowane w krajoznawstwie turystycznym. Rola krajoznawstwa w Polsce.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Organizacja ćwiczeń, literatura, źródła wiedzy krajoznawczej1
T-A-2Edukacyjne, wychowawcze, i emocjonalne aspekty krajoznawstwa. Sposoby i środki upowszechniania krajoznawstwa2
T-A-3Inwentaryzacja krajoznawcza. Zasady prowadzenia inwentaryzacji, karty inwentaryzacyjne, wykorzystanie efektów inwentaryzacji (case study). Metody stosowane w krajoznawstwie turystycznym.4
T-A-4Klasyfikację walorów krajoznawczych, sposoby oceny przydatności walorów krajoznawczych dla potrzeb turystyki, źródła wiedzy przydatne przy projektowaniu imprez turystyczno-krajoznawczych, metodykę przygotowania się do obsługi tej formy turystyk6
T-A-5Szlaki i trasy turystyczne przedstawiające dorobek kulturowy Polski.2
T-A-6Zasady organizacji zajęć (kulturalno-rozrywkowych i oświatowych, gry i zabawy świetlicowe, konkursy i turnieje, zasady organizacji wystaw, organizacji uroczystości, imprez, ognisk, zabaw z muzyką i śpiewem) wykorzystywane w krajoznawstwie i turystyce2
T-A-7Praktyczne wykorzystanie wiedzy krajoznawczej w tworzeniu produktu turystycznego. Wykorzystanie zasad i metod stosowanych w krajoznawstwie turystycznym.6
T-A-8Zaliczenie2
25
wykłady
T-W-1Ewolucja pojęcia krajoznawstwo. Związki krajoznawstwa z turystyką. Formy i kierunki rozwoju krajoznawstwa.1
T-W-2Organizacja krajoznawstwa w Polsce oraz miejsce krajoznawstwa w kulturze czasu wolnego2
T-W-3Rola krajoznawstwa we współczesnym społeczeństwie. Krajoznawstwo a regionalizm.2
T-W-4Krajoznawstwo turystyczne. Metody i środki popularyzacji krajoznawstwa i wiedzy krajoznawczej2
T-W-5Kształtowanie potrzeb i zainteresowań krajoznawczych. Czynniki determinujące percepcję wiedzy krajoznawczej2
T-W-6Atrakcje krajoznawcze regionów Polski rola w programowaniu turystyki2
T-W-7Rola kadry turystycznej w realizacji celów krajoznawstwa oraz warsztat krajoznawczy przewodnika i pilota wycieczek2
T-W-8Zaliczenie2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach25
A-A-2prerzygotowanie do ćwiczeń10
A-A-3przygotowanie prezentacji7
A-A-4przygotowanie projektu8
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie dlo zaliczenia przedmiotu10
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład
M-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków
M-4ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena ćwiczeń przedmiotowych
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie treści ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie treści wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GT_1A_C09/2.10_W01
Zna i rozumie znaczenie krajoznawstwa w turystyce. Zna i rozumie zadania jakie spełnia krajoznawstwo we współczesnym społeczeństwie. Zna podstawowe atrakcje krajoznawcze regionów Polski.
GT_1A_W02, GT_1A_W05C-1T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-2M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GT_1A_C09/2.10_U01
Potrafi samodzielnie wykonać inwentaryzację krajoznawczą. Potrafi zaprogramować wyjazd krajoznawczy.
GT_1A_U01, GT_1A_U02, GT_1A_U04, GT_1A_U07, GT_1A_U08, GT_1A_U09C-1T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-A-6, T-A-7M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GT_1A_C09/2.10_K01
Jest gotów do zorganizowania i zaprogramowania zadania z zakresu krajoznawstwa turystycznego. Jest gotów przygotować treści krajoznawcze dla różnych wyjazdów turystycznych i grup społecznych biorących w nich udział.
GT_1A_K01, GT_1A_K02, GT_1A_K03C-1T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-A-6, T-A-7, T-W-7, T-W-2M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GT_1A_C09/2.10_W01
Zna i rozumie znaczenie krajoznawstwa w turystyce. Zna i rozumie zadania jakie spełnia krajoznawstwo we współczesnym społeczeństwie. Zna podstawowe atrakcje krajoznawcze regionów Polski.
2,0
3,0Student zna podstawową terminologię z zakresu krajoznawstwa w zakresie niezbędnym dla studiowanego kierunku
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GT_1A_C09/2.10_U01
Potrafi samodzielnie wykonać inwentaryzację krajoznawczą. Potrafi zaprogramować wyjazd krajoznawczy.
2,0
3,0Student posiada umiejętność pracy indywidualnej oraz zespołowej w zakresie projektowania, organizowania oraz prowadzenia działań krajoznawczych, właściwych dla studiowanego kierunku Student posiada umiejętność opracowania i prezentowania wyników własnych działań dotyczących walorów krajoznawczych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GT_1A_C09/2.10_K01
Jest gotów do zorganizowania i zaprogramowania zadania z zakresu krajoznawstwa turystycznego. Jest gotów przygotować treści krajoznawcze dla różnych wyjazdów turystycznych i grup społecznych biorących w nich udział.
2,0
3,0Student ma świadomość odpowiedzialności za dziedzictwo kulturowe i przyrodnicze regionu, kraju oraz Europ
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Marzena Makowska-Iskierka, Jolanta Wojciechowska, Warsztaty z Geografii Turyzmu Tom 10. Krajoznawstwo a turystyka, 2020
  2. Hanna Prószyńska-Bordas, Krajoznawstwo tradycja i współczesność, Difin, 2016
  3. red. Stasiak A., Śledzińska J., Włodarczyk B., Współczesne oblicza krajoznawstwa, PTTK "Kraj", Warszawa, 2016
  4. Kruczek Z., Kurek A., Nowacki M., Krajoznawstwo. Teoria i metodyka, Proksenia, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Małgorzata Duda (red.), Tomasz Duda (red.), Robert Śledziński (red.), Kanon krajoznawczy województwa zachodniopomorskiego, Agencja Fotograficzno-Redakcyjna dudowie.pl Małgorzata Duda, 2020
  2. Mikos von Rohrscheidt, Armin, Zarządzanie w turystyce kulturowej. t.1 i t.2, Bogucki Wydawnictwo Naukowe ; we współpracy z Gnieźnieńską Szkołą Wyższą Milenium, Poznań (Gniezno), 2020
  3. Praca zbiorowa, Kanon Krajoznawczy Polski, PTTK 'KRAJ", 2008
  4. Kożuchowski K., Walory przyrodnicze w turystyce i rekreacji., Wyd. Kurpisz, Poznań., 2005
  5. Bieńczyk G., Krajoznawstwo i jego związki z turystyką, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Warszawie, 2003
  6. przewodniki, leksykony, mapy turystyczne

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Organizacja ćwiczeń, literatura, źródła wiedzy krajoznawczej1
T-A-2Edukacyjne, wychowawcze, i emocjonalne aspekty krajoznawstwa. Sposoby i środki upowszechniania krajoznawstwa2
T-A-3Inwentaryzacja krajoznawcza. Zasady prowadzenia inwentaryzacji, karty inwentaryzacyjne, wykorzystanie efektów inwentaryzacji (case study). Metody stosowane w krajoznawstwie turystycznym.4
T-A-4Klasyfikację walorów krajoznawczych, sposoby oceny przydatności walorów krajoznawczych dla potrzeb turystyki, źródła wiedzy przydatne przy projektowaniu imprez turystyczno-krajoznawczych, metodykę przygotowania się do obsługi tej formy turystyk6
T-A-5Szlaki i trasy turystyczne przedstawiające dorobek kulturowy Polski.2
T-A-6Zasady organizacji zajęć (kulturalno-rozrywkowych i oświatowych, gry i zabawy świetlicowe, konkursy i turnieje, zasady organizacji wystaw, organizacji uroczystości, imprez, ognisk, zabaw z muzyką i śpiewem) wykorzystywane w krajoznawstwie i turystyce2
T-A-7Praktyczne wykorzystanie wiedzy krajoznawczej w tworzeniu produktu turystycznego. Wykorzystanie zasad i metod stosowanych w krajoznawstwie turystycznym.6
T-A-8Zaliczenie2
25

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ewolucja pojęcia krajoznawstwo. Związki krajoznawstwa z turystyką. Formy i kierunki rozwoju krajoznawstwa.1
T-W-2Organizacja krajoznawstwa w Polsce oraz miejsce krajoznawstwa w kulturze czasu wolnego2
T-W-3Rola krajoznawstwa we współczesnym społeczeństwie. Krajoznawstwo a regionalizm.2
T-W-4Krajoznawstwo turystyczne. Metody i środki popularyzacji krajoznawstwa i wiedzy krajoznawczej2
T-W-5Kształtowanie potrzeb i zainteresowań krajoznawczych. Czynniki determinujące percepcję wiedzy krajoznawczej2
T-W-6Atrakcje krajoznawcze regionów Polski rola w programowaniu turystyki2
T-W-7Rola kadry turystycznej w realizacji celów krajoznawstwa oraz warsztat krajoznawczy przewodnika i pilota wycieczek2
T-W-8Zaliczenie2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach25
A-A-2prerzygotowanie do ćwiczeń10
A-A-3przygotowanie prezentacji7
A-A-4przygotowanie projektu8
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie dlo zaliczenia przedmiotu10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_C09/2.10_W01Zna i rozumie znaczenie krajoznawstwa w turystyce. Zna i rozumie zadania jakie spełnia krajoznawstwo we współczesnym społeczeństwie. Zna podstawowe atrakcje krajoznawcze regionów Polski.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_W02Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w strukturach społeczno-gospodarczych, w tym związanych z turystyką
GT_1A_W05Zna dylematy współczesnej gospodarki, w tym gospodarki turystycznej i rozumie czynniki wpływające na jej stan i zmiany
Cel przedmiotuC-1Poznanie i opanowanie wiedzy z zakresu krajoznawstwa. Poznanie pojęć oraz zasad i metod stosowane w krajoznawstwie turystycznym. Rola krajoznawstwa w Polsce.
Treści programoweT-W-1Ewolucja pojęcia krajoznawstwo. Związki krajoznawstwa z turystyką. Formy i kierunki rozwoju krajoznawstwa.
T-W-4Krajoznawstwo turystyczne. Metody i środki popularyzacji krajoznawstwa i wiedzy krajoznawczej
T-W-5Kształtowanie potrzeb i zainteresowań krajoznawczych. Czynniki determinujące percepcję wiedzy krajoznawczej
T-W-6Atrakcje krajoznawcze regionów Polski rola w programowaniu turystyki
T-W-7Rola kadry turystycznej w realizacji celów krajoznawstwa oraz warsztat krajoznawczy przewodnika i pilota wycieczek
T-W-2Organizacja krajoznawstwa w Polsce oraz miejsce krajoznawstwa w kulturze czasu wolnego
Metody nauczaniaM-1wykład
M-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków
M-4ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie treści ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawową terminologię z zakresu krajoznawstwa w zakresie niezbędnym dla studiowanego kierunku
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_C09/2.10_U01Potrafi samodzielnie wykonać inwentaryzację krajoznawczą. Potrafi zaprogramować wyjazd krajoznawczy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_U01Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę z zakresu gospodarki turystycznej do formułowania i rozwiazywania złożonych i nietypowych problemów, a także wykonywania zadań w warunkach nie w pełni przewidywalnych
GT_1A_U02Potrafi weryfikować i dobierać źródła danych i pochodzące z nich informacje podejmując procesy oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji w celu rozwiązywania zadań i problemów z zakresu gospodarki turystycznej
GT_1A_U04Potrafi posługiwać się specjalistyczną terminologią w środowisku związanym z gospodarką turystyczną i poza nim
GT_1A_U07Potrafi przygotować wystąpienie ustne lub pracę pisemną w języku polskim lub obcym z wybranych zagadnień szczegółowych z obszaru gospodarki turystycznej, z wykorzystaniem zdobytej wiedzy, a także różnych źródeł danych
GT_1A_U08Potrafi planować i organizować indywidulaną pracę oraz współdziałać z innymi osobami w ramach realizacji prac zespołowych, także o charakterze interdyscyplinarnym
GT_1A_U09Potrafi samodzielnie planować i realizować proces uczenia się przez całe życie
Cel przedmiotuC-1Poznanie i opanowanie wiedzy z zakresu krajoznawstwa. Poznanie pojęć oraz zasad i metod stosowane w krajoznawstwie turystycznym. Rola krajoznawstwa w Polsce.
Treści programoweT-A-1Organizacja ćwiczeń, literatura, źródła wiedzy krajoznawczej
T-A-4Klasyfikację walorów krajoznawczych, sposoby oceny przydatności walorów krajoznawczych dla potrzeb turystyki, źródła wiedzy przydatne przy projektowaniu imprez turystyczno-krajoznawczych, metodykę przygotowania się do obsługi tej formy turystyk
T-A-3Inwentaryzacja krajoznawcza. Zasady prowadzenia inwentaryzacji, karty inwentaryzacyjne, wykorzystanie efektów inwentaryzacji (case study). Metody stosowane w krajoznawstwie turystycznym.
T-A-6Zasady organizacji zajęć (kulturalno-rozrywkowych i oświatowych, gry i zabawy świetlicowe, konkursy i turnieje, zasady organizacji wystaw, organizacji uroczystości, imprez, ognisk, zabaw z muzyką i śpiewem) wykorzystywane w krajoznawstwie i turystyce
T-A-7Praktyczne wykorzystanie wiedzy krajoznawczej w tworzeniu produktu turystycznego. Wykorzystanie zasad i metod stosowanych w krajoznawstwie turystycznym.
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków
M-4ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena ćwiczeń przedmiotowych
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie treści ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada umiejętność pracy indywidualnej oraz zespołowej w zakresie projektowania, organizowania oraz prowadzenia działań krajoznawczych, właściwych dla studiowanego kierunku Student posiada umiejętność opracowania i prezentowania wyników własnych działań dotyczących walorów krajoznawczych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_C09/2.10_K01Jest gotów do zorganizowania i zaprogramowania zadania z zakresu krajoznawstwa turystycznego. Jest gotów przygotować treści krajoznawcze dla różnych wyjazdów turystycznych i grup społecznych biorących w nich udział.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, a także odbieranych treści
GT_1A_K02Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz korzystania z wiedzy eksperckiej w przypadku trudności z samodzielną realizacją zadań
GT_1A_K03Jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych, współorganizowania działalności na rzecz środowiska społecznego oraz inicjowania działań w turystyce na rzecz interesu publicznego
Cel przedmiotuC-1Poznanie i opanowanie wiedzy z zakresu krajoznawstwa. Poznanie pojęć oraz zasad i metod stosowane w krajoznawstwie turystycznym. Rola krajoznawstwa w Polsce.
Treści programoweT-W-1Ewolucja pojęcia krajoznawstwo. Związki krajoznawstwa z turystyką. Formy i kierunki rozwoju krajoznawstwa.
T-W-4Krajoznawstwo turystyczne. Metody i środki popularyzacji krajoznawstwa i wiedzy krajoznawczej
T-W-5Kształtowanie potrzeb i zainteresowań krajoznawczych. Czynniki determinujące percepcję wiedzy krajoznawczej
T-W-6Atrakcje krajoznawcze regionów Polski rola w programowaniu turystyki
T-A-1Organizacja ćwiczeń, literatura, źródła wiedzy krajoznawczej
T-A-4Klasyfikację walorów krajoznawczych, sposoby oceny przydatności walorów krajoznawczych dla potrzeb turystyki, źródła wiedzy przydatne przy projektowaniu imprez turystyczno-krajoznawczych, metodykę przygotowania się do obsługi tej formy turystyk
T-A-3Inwentaryzacja krajoznawcza. Zasady prowadzenia inwentaryzacji, karty inwentaryzacyjne, wykorzystanie efektów inwentaryzacji (case study). Metody stosowane w krajoznawstwie turystycznym.
T-A-6Zasady organizacji zajęć (kulturalno-rozrywkowych i oświatowych, gry i zabawy świetlicowe, konkursy i turnieje, zasady organizacji wystaw, organizacji uroczystości, imprez, ognisk, zabaw z muzyką i śpiewem) wykorzystywane w krajoznawstwie i turystyce
T-A-7Praktyczne wykorzystanie wiedzy krajoznawczej w tworzeniu produktu turystycznego. Wykorzystanie zasad i metod stosowanych w krajoznawstwie turystycznym.
T-W-7Rola kadry turystycznej w realizacji celów krajoznawstwa oraz warsztat krajoznawczy przewodnika i pilota wycieczek
T-W-2Organizacja krajoznawstwa w Polsce oraz miejsce krajoznawstwa w kulturze czasu wolnego
Metody nauczaniaM-1wykład
M-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków
M-4ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena ćwiczeń przedmiotowych
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie treści ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość odpowiedzialności za dziedzictwo kulturowe i przyrodnicze regionu, kraju oraz Europ
3,5
4,0
4,5
5,0