Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Gospodarka turystyczna (S1)

Sylabus przedmiotu Mikroekonomia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka turystyczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mikroekonomia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Janusz Myszczyszyn <Janusz.Myszczyszyn@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 20 1,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA1 30 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka, podstawy przedsiębiorczości w zakresie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z funkcjonowaniem systemów gospodarczych
C-2Zrozumienie zasad funkcjonowania gospodarki rynkowej
C-3Zapoznanie z elementami ekonomii normatywnej – roli regulacyjnej państwa w gospodarce rynkowej, nierównościami w podziale dochodów
C-4Zdobycie teoretycznej wiedzy dot. zagadnieniń: efektywności ekonomicznej, racjonalności gospodarowania
C-5Opanowanie metod i narzędzi analizy stosowanych w mikroekonomii

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metody i narzędzia analizy ekonomicznej3
T-A-2Potrzeby, zasoby, dobra, problem rzadkości dóbr w ekonomii2
T-A-3Analiza popytu i podaży - model gospodarki rynkowej2
T-A-4Rynek - funkcjonoanie - zadania2
T-A-5Analiza statyczna i dynamiczna rynku2
T-A-6Model funkcjonowania gospodarki rynkowej - podsumowanie.2
T-A-7Elastyczność popytu i podaży – zadania.2
T-A-8Teoria ekonomiczna produkcji.3
T-A-9Teoria kosztów produkcji. Koszty w krótkim i długim okresie czasu.2
T-A-10Struktury rynkowe - konkurencja monopolistyczna i oligopol3
T-A-11Wstęp do rynku czynników produkcji. Kapitał- zadania.3
T-A-12Teoria renty ekonomicznej. Ziemia - renta gruntowa2
T-A-13Zaliczenie ćwiczeń2
30
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do ekonomii. Krótka historia myśli ekonomicznej2
T-W-2Krzywa możliwości produkcyjnych - istota kosztów alternatywnych.2
T-W-3Współczesne systemy gospodarcze2
T-W-4Cena minimalna, maksymalna - koszty i korzyści2
T-W-5Prosta cenowa elastyczność popytu i podaży. Inne rodzaje elastyczności popytu.2
T-W-6Teoria zachowania gospodarstwa domowego3
T-W-7Struktury rynkowe – polipol, monopol czysty.2
T-W-8Rynek pracy i płace.3
T-W-9Ekonomia dobrobytu. Rola państwa w gospodarce2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Przygotowanie się do zajęć na podstawie zaleconej literatury12
A-A-3Realizacja zadań domowych - zadania z treścią na podstawie zaleconej literatury12
A-A-4Przegląd prasy ekonomicznej8
A-A-5Przygotowanie się do kolokwium (2 kolokwia)13
75
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2egzamin2
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu pisemnego3
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające – wykład informacyjny (prezentacja multimedialna),
M-2Metoda problemowa - wykład problemowy
M-3Metoda przypadków - case studies, metoda sytuacyjna
M-4Dyskusja dydaktyczna – burza mózgów
M-5Metody praktyczne – pokaz, ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: F – ocena aktywności na wykładach i ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: F – ocena efektów pracy z książką / przeglądu prasy ekonomicznej
S-3Ocena formująca: F – ocena przygotowania do zajęć - w tym niezapowiedziane kattkówki, odpwoiedzi na pytania nauczyciela, aktywność podczas zajęć
S-4Ocena podsumowująca: P- ocena opanowania zakresu materiału - kolokwia pisemne
S-5Ocena podsumowująca: P- ocena opanowania zakresu materiału - egzamin

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GT_1A_B02/1.4_W02
Student ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych, zagadnieniach gospodarki rynkowej, zasad funkcjonowania gospodarki rynkowej.
GT_1A_W03C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-10, T-A-12, T-A-8, T-W-4, T-W-7, T-W-3, T-W-6, T-W-8M-1, M-4, M-2, M-3S-1, S-2, S-4, S-5, S-3
GT_1A_B02/1.4_W04
Student ma wiedzę dotyczącą zagadnień związanych z racjonalnym gospodarowaniem i poziomem życia
GT_1A_W03C-3, C-4, C-5T-A-6, T-A-10, T-A-11, T-A-8, T-A-9, T-W-7M-1, M-4, M-5, M-2S-1, S-2, S-4, S-5, S-3
GT_1A_B02/1.4_W06
Student ma wiedzę dotyczącą zagadnień mikrekonomicznych przy wykorzystaniu analizy graficznej i werbalnej
GT_1A_W03C-1, C-2, C-5T-A-1, T-W-2, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-A-8, T-A-9, T-W-4, T-W-7, T-A-4M-1, M-5, M-2S-1, S-2, S-4, S-5, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GT_1A_B02/1.4_U01
Student potrafi dokonać analizy zachowania podmiotów gospodarczych i wskazać ekonomiczne konsekwencje podejmowania decyzji
GT_1A_U02C-3, C-4, C-5T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-2, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-A-8, T-A-9, T-W-4, T-W-7, T-A-4, T-A-13, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-9M-1, M-4, M-5, M-2, M-3S-1, S-2, S-4, S-5, S-3
GT_1A_B02/1.4_U02
Student potraf łłączyć zagadnienia teoretyczne z wiedzą praktyczną.
GT_1A_U09C-4, C-5T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-2, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-A-8, T-A-9, T-W-4, T-W-7, T-A-4, T-A-13, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-9M-5, M-3S-1, S-4, S-5, S-3
GT_1A_B02/1.4_U05
Student potrafi analizować modele ekonomiczne i odpwowiednio je interpretować
GT_1A_U02C-2, C-3, C-4, C-5T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-2, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-A-8, T-A-9, T-W-4, T-W-7, T-A-4, T-A-13, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-9M-4, M-5, M-2, M-3S-1, S-2, S-4, S-5, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GT_1A_B02/1.4_K01
Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych w funkcjonowaniu gospodarki
GT_1A_K04C-3, C-4, C-5T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-2, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-A-8, T-A-9, T-W-4, T-W-7, T-A-4, T-A-13, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-9M-4, M-5, M-3S-1, S-2, S-3
GT_1A_B02/1.4_K02
Ma świadomość obiektywnego formułownia wniosków dotyczących funkcjonowania gospodarki
GT_1A_K04C-4, C-5T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-2, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-A-8, T-A-9, T-W-4, T-W-7, T-A-4, T-A-13, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-9M-4, M-5, M-2, M-3S-1, S-2, S-4, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GT_1A_B02/1.4_W02
Student ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych, zagadnieniach gospodarki rynkowej, zasad funkcjonowania gospodarki rynkowej.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej definicji i zasad funkcjonowania przedsiebiorstww gospodarce rynkowej. Nie zna istoty, ani koniecznosci wyborów w ekonomii, nie zna definicji i celów stojacych przed ta nauka.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany (czesciowo obojetny), w zakresie wyrazania wiedzy popełnia wiele drobnych błedów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze błedna), - nie zawsze chetny do wyrazania opinii i uczestnictwa w dyskusji. - z duzym trudem i pomoca potrafi rozwiazywac prostsze zadania z trescią, - nie zawsze przygotowany do zajęć.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany, w zakresie wyrazania wiedzy drobne błedy w tresci i jezyku . - z pomoca potrafi rozwiązywać zadania z trescią, - z reguły przygotowany do zajęć.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował niemal cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie całosc zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, aktywność na zajęciach - w zakresie wyrazania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia np. w trakcie rozwiazywania zadan z trescia.
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie, duża aktywność na zajęciach, -w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi nie ma niemal żadnych potknięć - w zasadzie rozwiązuje z rzadkimi przypadkami zadanie z trescią - dobrze przygotowany do zajęć.
5,0Student; - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzezen, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie-ciekawosc poznawcza, bardzo aktywny na zajęciach, - odpowiada poprawnym jezykiem, prawidłowo i pewnie, - potrafi prawidłowo rozwiazaywac zadania z trescia, - zawsze przygotowany do zajęć.
GT_1A_B02/1.4_W04
Student ma wiedzę dotyczącą zagadnień związanych z racjonalnym gospodarowaniem i poziomem życia
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczącej definicji i zasad funkcjonowania przedsiąbiorstw gospodarce rynkowej. Nie zna istoty, ani koniecznosci wyborów w ekonomii, nie zna definicji i celów stojacych przed ta nauką. Nie ma pojęcią o zależnościach poziom życia, dochody, zależności ekonomiczne.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany (czesciowo obojetny), w zakresie wyrazania wiedzy popełnia wiele drobnych błedów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze błędna), - nie zawsze chetny do wyrazania opinii i uczestnictwa w dyskusji. - z duzym trudem i pomoca potrafi rozwiazywac prostsze zadania z trescią, - nie zawsze przygotowany do zajęć
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany, w zakresie wyrazania wiedzy drobne błedy w treści i języku . - z pomoca potrafi rozwiazywac zadania z trescią,, - z reguły przygotowany do zajęć.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował niemal cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie całosc zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, aktywnosc na zajeciach - w zakresie wyrazania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia np. w trakcie rozwiazywania zadań z treścią,
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie, duza aktywnosc na zajeciach, -w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi nie ma niemal zadnych potknięć, - w zasadzie rozwiazuje z rzadkimi przypadkami zadanie z trescią - dobrze przygotowany do zajęć.
5,0Student; - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzezen, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie-ciekawosc poznawcza, bardzo aktywny na zajeciach, - odpowiada poprawnym jezykiem, prawidłowo i pewnie, - potrafi prawidłowo rozwiązaywac zadania z trescią, - zawsze przygotowany do zajęć.
GT_1A_B02/1.4_W06
Student ma wiedzę dotyczącą zagadnień mikrekonomicznych przy wykorzystaniu analizy graficznej i werbalnej
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej definicji i zasad funkcjonowania gospodarki rynkowej. Nie zna metod prezentacji zjawisk ekonomicznych przy wykorzystaniu wybranych metod, w tym analizy graficznej.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błedów w tresci i jezyku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi- częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu Materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne).
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie-ciekawosc poznawcza, - odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GT_1A_B02/1.4_U01
Student potrafi dokonać analizy zachowania podmiotów gospodarczych i wskazać ekonomiczne konsekwencje podejmowania decyzji
2,0Student nie potrafi scharakteryzować podstawowych założeń, metod i zachowań podmiotów gospodarczych, nie widzi potrzeby i nie posiada umiejetności artykułowania i oceny konsekwencji podejmowania decyzji.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatna pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy i aktywnością na zajęciach.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy i aktywnością na zajęciach.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzic sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy (prezentacji) aktywnością na zajęciach.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzic sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia (pracy, prezentacji), wraz z aktywnością na zajęciach.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia pracy, prezentacji), wraz z wybitna aktywnością na zajęciach, - student potrafi samodzielnie wnioskować i wiążąc zagadnienia teoretyczne w praktycznymi.
GT_1A_B02/1.4_U02
Student potraf łłączyć zagadnienia teoretyczne z wiedzą praktyczną.
2,0Student nie potrafi scharakteryzować podstawowych założeń, metod i zachowań podmiotów gospodarczych, knie widzi potrzeby łączenia zagadnień teorii ekonomii z praktyką gospodarczą.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatna pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy i aktywnością na zajęciach.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy i aktywnością na zajęciach.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzic sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy (prezentacji) aktywnością na zajęciach.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzic sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia (pracy, prezentacji), wraz z aktywnością na zajęciach.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia pracy, prezentacji), wraz z wybitna aktywnością na zajęciach, - student potrafi samodzielnie wnioskować i wiążąc zagadnienia teoretyczne w praktycznymi.
GT_1A_B02/1.4_U05
Student potrafi analizować modele ekonomiczne i odpwowiednio je interpretować
2,0Student nie posiada umiejetnosci rozumienia, analizowania zjawisk ekonomicznych, w tym modelowania zjawisk ekonomicznych.
3,0Student posiada ograniczoną umiejetność rozumienia i analizowania zjawisk ekonomicznych w tym modelowania zjawisk ekonomicznych w postawowym zakresie, wymagającą wydatnej pomocy nauczyciela.
3,5Student posiada umiejetność rozumienia i analizowania zjawisk ekonomicznych w tym modelowania zjawisk ekonomicznych w postawowym zakresie, wymagającą pewnej pomocy nauczyciela.
4,0Student posiada pełną umiejetność rozumienia i analizowania zjawisk ekonomicznych w tym modelowania zjawisk ekonomicznych na podstawowym poziomie w sposób samodzielny
4,5Student potrafi samodzielnie zrozumieć, analizowac zjawiska ekonomiczne w tym modelowanie ekonomiczne w odniesieniu do całości materiału i swobodnie wypowiadac się na tematy.
5,0Student rozumie zjawiska ekonomiczne, potrafi je samodzielnie analizowac, wykraczajac poza materiał programowy

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GT_1A_B02/1.4_K01
Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych w funkcjonowaniu gospodarki
2,0Student nie wykazuje świadomości istoty problemów i zagadnień ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych oraz rynku we współczesnej gospodarce.
3,0Student wykazuje świadomość istoty problemów i zagadnień ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych oraz rynku we współczesnej gospodarce w bardzo niewielkim stopniu, pod wpływem inspiracji ze strony nauczyciela.
3,5Student wykazuje świadomość istoty problemów i zagadnień ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych oraz rynku we współczesnej gospodarce w małym stopniu, pod wpływem inspiracji ze strony nauczyciela.
4,0Student samodzielnie wykazuje swiadomość istoty problemów i zagadnień ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych oraz rynku we współczesnej gospodarce w znacznym stopniu.
4,5Student w znacznym stopniu samodzielnie wykazuje swiadomość istoty problemów i zagadnień ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych oraz rynku we współczesnej gospodarce.
5,0Student samodzielnie wykazuje swiadomość istoty problemów i zagadnień ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych oraz rynku wykraczającą poza zaplanowany materiał oraz rynku we współczesnej gospodarce.
GT_1A_B02/1.4_K02
Ma świadomość obiektywnego formułownia wniosków dotyczących funkcjonowania gospodarki
2,0Student nie posiada kompetencji do współparcy z innymi uczestnikami zajec, nie wykazuje zainteresowania wspólnym zadaniem do wykonania, nie potrafi zaplanowac i wykonac przydzielonych obowiazków w ramach zespołu. Nie potrafi obiektywnie oceniać zjawisk ekonomicznych.
3,0Student w ograniczonym zakresie posiada kompetencje do współpracy w grupie.W ograniczonym stopniu wykazuje zainteresowania wspólnym zadaniem do wykonania. Z dużą trudnością potrafi obiektywnie oceniać zjawiska ekonimiczne .
3,5Student w ograniczonym zakresie posiada kompetencje do współpracy w grupie.W ograniczonym stopniu wykazuje zainteresowania wspólnym zadaniem do wykonania. Z trudnością potrafi obiektywnie oceniać zjawiska ekonimiczne
4,0Student potrafi specyzowac cele własnej pracy i rozdziela lub pomaga rozdzielic zadania pozostałym członkom zespołu. Potrafi obiektywnie i dobrze oceniać zjawiska ekonimiczne
4,5Student potrafi samodzielnie zaplanowac i sprecyzowac cele i czynnie uczestniczyc w rozdzieleniu zadan i ich realizacji na kazdym etapie pracy. Potrafi z łatwoscią obiektywnie i dobrze oceniać zjawiska ekonimiczne
5,0Student potrafi samodzielnie zaplanowac, specyzowac cele i rozdzielic zadania oraz panowac nad współpracą członków zespołu oraz terminowoscia i sposobem prezenacji wyników. Potrafi z łatwoscią obiektywnie i dobrze oceniać zjawiska ekonimiczne, w tym zagadnienia skomplikowane.

Literatura podstawowa

  1. D. Begg, S. Fischer, R. Dornbusch, Ekonomia t. I, PWE, Warszawa, 2014
  2. M. Rekowski, Mikroekonomiia, Wydawnictwo: Contact, 2015
  3. B. Czarny, Wprowadzenie do ekonomii. Mikroekonomia, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa, 2018
  4. O.R. Kamerschen, R.B. McKenzie, C. Nardinelli, Ekonomia, Wydawnictwo "Bernardinum", Pelplin, 1999
  5. I. Łącka (red), Mikroekonomia: Zbiór zadań, Wydaw. Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2008
  6. P. Krugman, R. Wells, Mikroekonomia, PWN, Warszawa, 2020
  7. P. Krugman, R. Wells, Microeconomics, Macmillan Education, 2018
  8. P. Krugman, R. Wells, Microeconomics, Worth Publishers, New York, 2020, Sixth Edition
  9. J. Myszczyszyn, I. Łącka, Mikroekonomia - teoria i zadania, Wyd. Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie., Szczecin, 2022

Literatura dodatkowa

  1. S. Zabrowarny, Wprowadzenie do ekonomii, Wydaw. Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 1997
  2. M. P. Taylor, N. G. Mankiw, Mikroekonomia, PWE, Warszawa, 2015, II
  3. P. Samuelson, W. Nordhaus, Ekonomia, Dom Wydawniczy Rebis, Warszawa, 2019, IV
  4. D. Begg, S. Fischer, R. Dornbusch, Ekonomia, t. III, PWE, Warszawa, 2014
  5. R. Milewski (red), Elementarne zagadnienia ekonomii, PWN, Warszawa, 2020

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metody i narzędzia analizy ekonomicznej3
T-A-2Potrzeby, zasoby, dobra, problem rzadkości dóbr w ekonomii2
T-A-3Analiza popytu i podaży - model gospodarki rynkowej2
T-A-4Rynek - funkcjonoanie - zadania2
T-A-5Analiza statyczna i dynamiczna rynku2
T-A-6Model funkcjonowania gospodarki rynkowej - podsumowanie.2
T-A-7Elastyczność popytu i podaży – zadania.2
T-A-8Teoria ekonomiczna produkcji.3
T-A-9Teoria kosztów produkcji. Koszty w krótkim i długim okresie czasu.2
T-A-10Struktury rynkowe - konkurencja monopolistyczna i oligopol3
T-A-11Wstęp do rynku czynników produkcji. Kapitał- zadania.3
T-A-12Teoria renty ekonomicznej. Ziemia - renta gruntowa2
T-A-13Zaliczenie ćwiczeń2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do ekonomii. Krótka historia myśli ekonomicznej2
T-W-2Krzywa możliwości produkcyjnych - istota kosztów alternatywnych.2
T-W-3Współczesne systemy gospodarcze2
T-W-4Cena minimalna, maksymalna - koszty i korzyści2
T-W-5Prosta cenowa elastyczność popytu i podaży. Inne rodzaje elastyczności popytu.2
T-W-6Teoria zachowania gospodarstwa domowego3
T-W-7Struktury rynkowe – polipol, monopol czysty.2
T-W-8Rynek pracy i płace.3
T-W-9Ekonomia dobrobytu. Rola państwa w gospodarce2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Przygotowanie się do zajęć na podstawie zaleconej literatury12
A-A-3Realizacja zadań domowych - zadania z treścią na podstawie zaleconej literatury12
A-A-4Przegląd prasy ekonomicznej8
A-A-5Przygotowanie się do kolokwium (2 kolokwia)13
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2egzamin2
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu pisemnego3
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_B02/1.4_W02Student ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych, zagadnieniach gospodarki rynkowej, zasad funkcjonowania gospodarki rynkowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia dotyczące struktur i zasad funkcjonowania podmiotów gospodarczych z zakresu gospodarki turystycznej w skali mikro-, mezo- i makroekonomicznej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z funkcjonowaniem systemów gospodarczych
C-2Zrozumienie zasad funkcjonowania gospodarki rynkowej
C-3Zapoznanie z elementami ekonomii normatywnej – roli regulacyjnej państwa w gospodarce rynkowej, nierównościami w podziale dochodów
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do ekonomii. Krótka historia myśli ekonomicznej
T-W-2Krzywa możliwości produkcyjnych - istota kosztów alternatywnych.
T-A-3Analiza popytu i podaży - model gospodarki rynkowej
T-A-5Analiza statyczna i dynamiczna rynku
T-A-6Model funkcjonowania gospodarki rynkowej - podsumowanie.
T-A-7Elastyczność popytu i podaży – zadania.
T-A-10Struktury rynkowe - konkurencja monopolistyczna i oligopol
T-A-12Teoria renty ekonomicznej. Ziemia - renta gruntowa
T-A-8Teoria ekonomiczna produkcji.
T-W-4Cena minimalna, maksymalna - koszty i korzyści
T-W-7Struktury rynkowe – polipol, monopol czysty.
T-W-3Współczesne systemy gospodarcze
T-W-6Teoria zachowania gospodarstwa domowego
T-W-8Rynek pracy i płace.
Metody nauczaniaM-1Metody podające – wykład informacyjny (prezentacja multimedialna),
M-4Dyskusja dydaktyczna – burza mózgów
M-2Metoda problemowa - wykład problemowy
M-3Metoda przypadków - case studies, metoda sytuacyjna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: F – ocena aktywności na wykładach i ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: F – ocena efektów pracy z książką / przeglądu prasy ekonomicznej
S-4Ocena podsumowująca: P- ocena opanowania zakresu materiału - kolokwia pisemne
S-5Ocena podsumowująca: P- ocena opanowania zakresu materiału - egzamin
S-3Ocena formująca: F – ocena przygotowania do zajęć - w tym niezapowiedziane kattkówki, odpwoiedzi na pytania nauczyciela, aktywność podczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej definicji i zasad funkcjonowania przedsiebiorstww gospodarce rynkowej. Nie zna istoty, ani koniecznosci wyborów w ekonomii, nie zna definicji i celów stojacych przed ta nauka.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany (czesciowo obojetny), w zakresie wyrazania wiedzy popełnia wiele drobnych błedów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze błedna), - nie zawsze chetny do wyrazania opinii i uczestnictwa w dyskusji. - z duzym trudem i pomoca potrafi rozwiazywac prostsze zadania z trescią, - nie zawsze przygotowany do zajęć.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany, w zakresie wyrazania wiedzy drobne błedy w tresci i jezyku . - z pomoca potrafi rozwiązywać zadania z trescią, - z reguły przygotowany do zajęć.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował niemal cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie całosc zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, aktywność na zajęciach - w zakresie wyrazania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia np. w trakcie rozwiazywania zadan z trescia.
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie, duża aktywność na zajęciach, -w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi nie ma niemal żadnych potknięć - w zasadzie rozwiązuje z rzadkimi przypadkami zadanie z trescią - dobrze przygotowany do zajęć.
5,0Student; - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzezen, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie-ciekawosc poznawcza, bardzo aktywny na zajęciach, - odpowiada poprawnym jezykiem, prawidłowo i pewnie, - potrafi prawidłowo rozwiazaywac zadania z trescia, - zawsze przygotowany do zajęć.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_B02/1.4_W04Student ma wiedzę dotyczącą zagadnień związanych z racjonalnym gospodarowaniem i poziomem życia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia dotyczące struktur i zasad funkcjonowania podmiotów gospodarczych z zakresu gospodarki turystycznej w skali mikro-, mezo- i makroekonomicznej
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie z elementami ekonomii normatywnej – roli regulacyjnej państwa w gospodarce rynkowej, nierównościami w podziale dochodów
C-4Zdobycie teoretycznej wiedzy dot. zagadnieniń: efektywności ekonomicznej, racjonalności gospodarowania
C-5Opanowanie metod i narzędzi analizy stosowanych w mikroekonomii
Treści programoweT-A-6Model funkcjonowania gospodarki rynkowej - podsumowanie.
T-A-10Struktury rynkowe - konkurencja monopolistyczna i oligopol
T-A-11Wstęp do rynku czynników produkcji. Kapitał- zadania.
T-A-8Teoria ekonomiczna produkcji.
T-A-9Teoria kosztów produkcji. Koszty w krótkim i długim okresie czasu.
T-W-7Struktury rynkowe – polipol, monopol czysty.
Metody nauczaniaM-1Metody podające – wykład informacyjny (prezentacja multimedialna),
M-4Dyskusja dydaktyczna – burza mózgów
M-5Metody praktyczne – pokaz, ćwiczenia przedmiotowe
M-2Metoda problemowa - wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: F – ocena aktywności na wykładach i ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: F – ocena efektów pracy z książką / przeglądu prasy ekonomicznej
S-4Ocena podsumowująca: P- ocena opanowania zakresu materiału - kolokwia pisemne
S-5Ocena podsumowująca: P- ocena opanowania zakresu materiału - egzamin
S-3Ocena formująca: F – ocena przygotowania do zajęć - w tym niezapowiedziane kattkówki, odpwoiedzi na pytania nauczyciela, aktywność podczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczącej definicji i zasad funkcjonowania przedsiąbiorstw gospodarce rynkowej. Nie zna istoty, ani koniecznosci wyborów w ekonomii, nie zna definicji i celów stojacych przed ta nauką. Nie ma pojęcią o zależnościach poziom życia, dochody, zależności ekonomiczne.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany (czesciowo obojetny), w zakresie wyrazania wiedzy popełnia wiele drobnych błedów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze błędna), - nie zawsze chetny do wyrazania opinii i uczestnictwa w dyskusji. - z duzym trudem i pomoca potrafi rozwiazywac prostsze zadania z trescią, - nie zawsze przygotowany do zajęć
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany, w zakresie wyrazania wiedzy drobne błedy w treści i języku . - z pomoca potrafi rozwiazywac zadania z trescią,, - z reguły przygotowany do zajęć.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował niemal cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie całosc zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, aktywnosc na zajeciach - w zakresie wyrazania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia np. w trakcie rozwiazywania zadań z treścią,
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie, duza aktywnosc na zajeciach, -w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi nie ma niemal zadnych potknięć, - w zasadzie rozwiazuje z rzadkimi przypadkami zadanie z trescią - dobrze przygotowany do zajęć.
5,0Student; - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzezen, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie-ciekawosc poznawcza, bardzo aktywny na zajeciach, - odpowiada poprawnym jezykiem, prawidłowo i pewnie, - potrafi prawidłowo rozwiązaywac zadania z trescią, - zawsze przygotowany do zajęć.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_B02/1.4_W06Student ma wiedzę dotyczącą zagadnień mikrekonomicznych przy wykorzystaniu analizy graficznej i werbalnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia dotyczące struktur i zasad funkcjonowania podmiotów gospodarczych z zakresu gospodarki turystycznej w skali mikro-, mezo- i makroekonomicznej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z funkcjonowaniem systemów gospodarczych
C-2Zrozumienie zasad funkcjonowania gospodarki rynkowej
C-5Opanowanie metod i narzędzi analizy stosowanych w mikroekonomii
Treści programoweT-A-1Metody i narzędzia analizy ekonomicznej
T-W-2Krzywa możliwości produkcyjnych - istota kosztów alternatywnych.
T-A-3Analiza popytu i podaży - model gospodarki rynkowej
T-A-5Analiza statyczna i dynamiczna rynku
T-A-6Model funkcjonowania gospodarki rynkowej - podsumowanie.
T-A-7Elastyczność popytu i podaży – zadania.
T-A-10Struktury rynkowe - konkurencja monopolistyczna i oligopol
T-A-11Wstęp do rynku czynników produkcji. Kapitał- zadania.
T-A-12Teoria renty ekonomicznej. Ziemia - renta gruntowa
T-A-8Teoria ekonomiczna produkcji.
T-A-9Teoria kosztów produkcji. Koszty w krótkim i długim okresie czasu.
T-W-4Cena minimalna, maksymalna - koszty i korzyści
T-W-7Struktury rynkowe – polipol, monopol czysty.
T-A-4Rynek - funkcjonoanie - zadania
Metody nauczaniaM-1Metody podające – wykład informacyjny (prezentacja multimedialna),
M-5Metody praktyczne – pokaz, ćwiczenia przedmiotowe
M-2Metoda problemowa - wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: F – ocena aktywności na wykładach i ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: F – ocena efektów pracy z książką / przeglądu prasy ekonomicznej
S-4Ocena podsumowująca: P- ocena opanowania zakresu materiału - kolokwia pisemne
S-5Ocena podsumowująca: P- ocena opanowania zakresu materiału - egzamin
S-3Ocena formująca: F – ocena przygotowania do zajęć - w tym niezapowiedziane kattkówki, odpwoiedzi na pytania nauczyciela, aktywność podczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej definicji i zasad funkcjonowania gospodarki rynkowej. Nie zna metod prezentacji zjawisk ekonomicznych przy wykorzystaniu wybranych metod, w tym analizy graficznej.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błedów w tresci i jezyku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi- częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu Materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne).
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie-ciekawosc poznawcza, - odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_B02/1.4_U01Student potrafi dokonać analizy zachowania podmiotów gospodarczych i wskazać ekonomiczne konsekwencje podejmowania decyzji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_U02Potrafi weryfikować i dobierać źródła danych i pochodzące z nich informacje podejmując procesy oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji w celu rozwiązywania zadań i problemów z zakresu gospodarki turystycznej
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie z elementami ekonomii normatywnej – roli regulacyjnej państwa w gospodarce rynkowej, nierównościami w podziale dochodów
C-4Zdobycie teoretycznej wiedzy dot. zagadnieniń: efektywności ekonomicznej, racjonalności gospodarowania
C-5Opanowanie metod i narzędzi analizy stosowanych w mikroekonomii
Treści programoweT-A-1Metody i narzędzia analizy ekonomicznej
T-A-2Potrzeby, zasoby, dobra, problem rzadkości dóbr w ekonomii
T-W-1Wprowadzenie do ekonomii. Krótka historia myśli ekonomicznej
T-W-2Krzywa możliwości produkcyjnych - istota kosztów alternatywnych.
T-A-3Analiza popytu i podaży - model gospodarki rynkowej
T-A-5Analiza statyczna i dynamiczna rynku
T-A-6Model funkcjonowania gospodarki rynkowej - podsumowanie.
T-A-7Elastyczność popytu i podaży – zadania.
T-A-10Struktury rynkowe - konkurencja monopolistyczna i oligopol
T-A-11Wstęp do rynku czynników produkcji. Kapitał- zadania.
T-A-12Teoria renty ekonomicznej. Ziemia - renta gruntowa
T-A-8Teoria ekonomiczna produkcji.
T-A-9Teoria kosztów produkcji. Koszty w krótkim i długim okresie czasu.
T-W-4Cena minimalna, maksymalna - koszty i korzyści
T-W-7Struktury rynkowe – polipol, monopol czysty.
T-A-4Rynek - funkcjonoanie - zadania
T-A-13Zaliczenie ćwiczeń
T-W-3Współczesne systemy gospodarcze
T-W-5Prosta cenowa elastyczność popytu i podaży. Inne rodzaje elastyczności popytu.
T-W-6Teoria zachowania gospodarstwa domowego
T-W-8Rynek pracy i płace.
T-W-9Ekonomia dobrobytu. Rola państwa w gospodarce
Metody nauczaniaM-1Metody podające – wykład informacyjny (prezentacja multimedialna),
M-4Dyskusja dydaktyczna – burza mózgów
M-5Metody praktyczne – pokaz, ćwiczenia przedmiotowe
M-2Metoda problemowa - wykład problemowy
M-3Metoda przypadków - case studies, metoda sytuacyjna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: F – ocena aktywności na wykładach i ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: F – ocena efektów pracy z książką / przeglądu prasy ekonomicznej
S-4Ocena podsumowująca: P- ocena opanowania zakresu materiału - kolokwia pisemne
S-5Ocena podsumowująca: P- ocena opanowania zakresu materiału - egzamin
S-3Ocena formująca: F – ocena przygotowania do zajęć - w tym niezapowiedziane kattkówki, odpwoiedzi na pytania nauczyciela, aktywność podczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi scharakteryzować podstawowych założeń, metod i zachowań podmiotów gospodarczych, nie widzi potrzeby i nie posiada umiejetności artykułowania i oceny konsekwencji podejmowania decyzji.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatna pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy i aktywnością na zajęciach.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy i aktywnością na zajęciach.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzic sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy (prezentacji) aktywnością na zajęciach.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzic sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia (pracy, prezentacji), wraz z aktywnością na zajęciach.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia pracy, prezentacji), wraz z wybitna aktywnością na zajęciach, - student potrafi samodzielnie wnioskować i wiążąc zagadnienia teoretyczne w praktycznymi.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_B02/1.4_U02Student potraf łłączyć zagadnienia teoretyczne z wiedzą praktyczną.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_U09Potrafi samodzielnie planować i realizować proces uczenia się przez całe życie
Cel przedmiotuC-4Zdobycie teoretycznej wiedzy dot. zagadnieniń: efektywności ekonomicznej, racjonalności gospodarowania
C-5Opanowanie metod i narzędzi analizy stosowanych w mikroekonomii
Treści programoweT-A-1Metody i narzędzia analizy ekonomicznej
T-A-2Potrzeby, zasoby, dobra, problem rzadkości dóbr w ekonomii
T-W-1Wprowadzenie do ekonomii. Krótka historia myśli ekonomicznej
T-W-2Krzywa możliwości produkcyjnych - istota kosztów alternatywnych.
T-A-3Analiza popytu i podaży - model gospodarki rynkowej
T-A-5Analiza statyczna i dynamiczna rynku
T-A-6Model funkcjonowania gospodarki rynkowej - podsumowanie.
T-A-7Elastyczność popytu i podaży – zadania.
T-A-10Struktury rynkowe - konkurencja monopolistyczna i oligopol
T-A-11Wstęp do rynku czynników produkcji. Kapitał- zadania.
T-A-12Teoria renty ekonomicznej. Ziemia - renta gruntowa
T-A-8Teoria ekonomiczna produkcji.
T-A-9Teoria kosztów produkcji. Koszty w krótkim i długim okresie czasu.
T-W-4Cena minimalna, maksymalna - koszty i korzyści
T-W-7Struktury rynkowe – polipol, monopol czysty.
T-A-4Rynek - funkcjonoanie - zadania
T-A-13Zaliczenie ćwiczeń
T-W-3Współczesne systemy gospodarcze
T-W-5Prosta cenowa elastyczność popytu i podaży. Inne rodzaje elastyczności popytu.
T-W-6Teoria zachowania gospodarstwa domowego
T-W-8Rynek pracy i płace.
T-W-9Ekonomia dobrobytu. Rola państwa w gospodarce
Metody nauczaniaM-5Metody praktyczne – pokaz, ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda przypadków - case studies, metoda sytuacyjna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: F – ocena aktywności na wykładach i ćwiczeniach
S-4Ocena podsumowująca: P- ocena opanowania zakresu materiału - kolokwia pisemne
S-5Ocena podsumowująca: P- ocena opanowania zakresu materiału - egzamin
S-3Ocena formująca: F – ocena przygotowania do zajęć - w tym niezapowiedziane kattkówki, odpwoiedzi na pytania nauczyciela, aktywność podczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi scharakteryzować podstawowych założeń, metod i zachowań podmiotów gospodarczych, knie widzi potrzeby łączenia zagadnień teorii ekonomii z praktyką gospodarczą.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatna pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy i aktywnością na zajęciach.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy i aktywnością na zajęciach.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzic sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy (prezentacji) aktywnością na zajęciach.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzic sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia (pracy, prezentacji), wraz z aktywnością na zajęciach.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia pracy, prezentacji), wraz z wybitna aktywnością na zajęciach, - student potrafi samodzielnie wnioskować i wiążąc zagadnienia teoretyczne w praktycznymi.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_B02/1.4_U05Student potrafi analizować modele ekonomiczne i odpwowiednio je interpretować
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_U02Potrafi weryfikować i dobierać źródła danych i pochodzące z nich informacje podejmując procesy oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji w celu rozwiązywania zadań i problemów z zakresu gospodarki turystycznej
Cel przedmiotuC-2Zrozumienie zasad funkcjonowania gospodarki rynkowej
C-3Zapoznanie z elementami ekonomii normatywnej – roli regulacyjnej państwa w gospodarce rynkowej, nierównościami w podziale dochodów
C-4Zdobycie teoretycznej wiedzy dot. zagadnieniń: efektywności ekonomicznej, racjonalności gospodarowania
C-5Opanowanie metod i narzędzi analizy stosowanych w mikroekonomii
Treści programoweT-A-1Metody i narzędzia analizy ekonomicznej
T-A-2Potrzeby, zasoby, dobra, problem rzadkości dóbr w ekonomii
T-W-1Wprowadzenie do ekonomii. Krótka historia myśli ekonomicznej
T-W-2Krzywa możliwości produkcyjnych - istota kosztów alternatywnych.
T-A-3Analiza popytu i podaży - model gospodarki rynkowej
T-A-5Analiza statyczna i dynamiczna rynku
T-A-6Model funkcjonowania gospodarki rynkowej - podsumowanie.
T-A-7Elastyczność popytu i podaży – zadania.
T-A-10Struktury rynkowe - konkurencja monopolistyczna i oligopol
T-A-11Wstęp do rynku czynników produkcji. Kapitał- zadania.
T-A-12Teoria renty ekonomicznej. Ziemia - renta gruntowa
T-A-8Teoria ekonomiczna produkcji.
T-A-9Teoria kosztów produkcji. Koszty w krótkim i długim okresie czasu.
T-W-4Cena minimalna, maksymalna - koszty i korzyści
T-W-7Struktury rynkowe – polipol, monopol czysty.
T-A-4Rynek - funkcjonoanie - zadania
T-A-13Zaliczenie ćwiczeń
T-W-3Współczesne systemy gospodarcze
T-W-5Prosta cenowa elastyczność popytu i podaży. Inne rodzaje elastyczności popytu.
T-W-6Teoria zachowania gospodarstwa domowego
T-W-8Rynek pracy i płace.
T-W-9Ekonomia dobrobytu. Rola państwa w gospodarce
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna – burza mózgów
M-5Metody praktyczne – pokaz, ćwiczenia przedmiotowe
M-2Metoda problemowa - wykład problemowy
M-3Metoda przypadków - case studies, metoda sytuacyjna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: F – ocena aktywności na wykładach i ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: F – ocena efektów pracy z książką / przeglądu prasy ekonomicznej
S-4Ocena podsumowująca: P- ocena opanowania zakresu materiału - kolokwia pisemne
S-5Ocena podsumowująca: P- ocena opanowania zakresu materiału - egzamin
S-3Ocena formująca: F – ocena przygotowania do zajęć - w tym niezapowiedziane kattkówki, odpwoiedzi na pytania nauczyciela, aktywność podczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejetnosci rozumienia, analizowania zjawisk ekonomicznych, w tym modelowania zjawisk ekonomicznych.
3,0Student posiada ograniczoną umiejetność rozumienia i analizowania zjawisk ekonomicznych w tym modelowania zjawisk ekonomicznych w postawowym zakresie, wymagającą wydatnej pomocy nauczyciela.
3,5Student posiada umiejetność rozumienia i analizowania zjawisk ekonomicznych w tym modelowania zjawisk ekonomicznych w postawowym zakresie, wymagającą pewnej pomocy nauczyciela.
4,0Student posiada pełną umiejetność rozumienia i analizowania zjawisk ekonomicznych w tym modelowania zjawisk ekonomicznych na podstawowym poziomie w sposób samodzielny
4,5Student potrafi samodzielnie zrozumieć, analizowac zjawiska ekonomiczne w tym modelowanie ekonomiczne w odniesieniu do całości materiału i swobodnie wypowiadac się na tematy.
5,0Student rozumie zjawiska ekonomiczne, potrafi je samodzielnie analizowac, wykraczajac poza materiał programowy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_B02/1.4_K01Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych w funkcjonowaniu gospodarki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_K04Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie z elementami ekonomii normatywnej – roli regulacyjnej państwa w gospodarce rynkowej, nierównościami w podziale dochodów
C-4Zdobycie teoretycznej wiedzy dot. zagadnieniń: efektywności ekonomicznej, racjonalności gospodarowania
C-5Opanowanie metod i narzędzi analizy stosowanych w mikroekonomii
Treści programoweT-A-1Metody i narzędzia analizy ekonomicznej
T-A-2Potrzeby, zasoby, dobra, problem rzadkości dóbr w ekonomii
T-W-1Wprowadzenie do ekonomii. Krótka historia myśli ekonomicznej
T-W-2Krzywa możliwości produkcyjnych - istota kosztów alternatywnych.
T-A-3Analiza popytu i podaży - model gospodarki rynkowej
T-A-5Analiza statyczna i dynamiczna rynku
T-A-6Model funkcjonowania gospodarki rynkowej - podsumowanie.
T-A-7Elastyczność popytu i podaży – zadania.
T-A-10Struktury rynkowe - konkurencja monopolistyczna i oligopol
T-A-11Wstęp do rynku czynników produkcji. Kapitał- zadania.
T-A-12Teoria renty ekonomicznej. Ziemia - renta gruntowa
T-A-8Teoria ekonomiczna produkcji.
T-A-9Teoria kosztów produkcji. Koszty w krótkim i długim okresie czasu.
T-W-4Cena minimalna, maksymalna - koszty i korzyści
T-W-7Struktury rynkowe – polipol, monopol czysty.
T-A-4Rynek - funkcjonoanie - zadania
T-A-13Zaliczenie ćwiczeń
T-W-3Współczesne systemy gospodarcze
T-W-5Prosta cenowa elastyczność popytu i podaży. Inne rodzaje elastyczności popytu.
T-W-6Teoria zachowania gospodarstwa domowego
T-W-8Rynek pracy i płace.
T-W-9Ekonomia dobrobytu. Rola państwa w gospodarce
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna – burza mózgów
M-5Metody praktyczne – pokaz, ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda przypadków - case studies, metoda sytuacyjna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: F – ocena aktywności na wykładach i ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: F – ocena efektów pracy z książką / przeglądu prasy ekonomicznej
S-3Ocena formująca: F – ocena przygotowania do zajęć - w tym niezapowiedziane kattkówki, odpwoiedzi na pytania nauczyciela, aktywność podczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje świadomości istoty problemów i zagadnień ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych oraz rynku we współczesnej gospodarce.
3,0Student wykazuje świadomość istoty problemów i zagadnień ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych oraz rynku we współczesnej gospodarce w bardzo niewielkim stopniu, pod wpływem inspiracji ze strony nauczyciela.
3,5Student wykazuje świadomość istoty problemów i zagadnień ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych oraz rynku we współczesnej gospodarce w małym stopniu, pod wpływem inspiracji ze strony nauczyciela.
4,0Student samodzielnie wykazuje swiadomość istoty problemów i zagadnień ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych oraz rynku we współczesnej gospodarce w znacznym stopniu.
4,5Student w znacznym stopniu samodzielnie wykazuje swiadomość istoty problemów i zagadnień ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych oraz rynku we współczesnej gospodarce.
5,0Student samodzielnie wykazuje swiadomość istoty problemów i zagadnień ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych oraz rynku wykraczającą poza zaplanowany materiał oraz rynku we współczesnej gospodarce.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_B02/1.4_K02Ma świadomość obiektywnego formułownia wniosków dotyczących funkcjonowania gospodarki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_K04Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-4Zdobycie teoretycznej wiedzy dot. zagadnieniń: efektywności ekonomicznej, racjonalności gospodarowania
C-5Opanowanie metod i narzędzi analizy stosowanych w mikroekonomii
Treści programoweT-A-1Metody i narzędzia analizy ekonomicznej
T-A-2Potrzeby, zasoby, dobra, problem rzadkości dóbr w ekonomii
T-W-1Wprowadzenie do ekonomii. Krótka historia myśli ekonomicznej
T-W-2Krzywa możliwości produkcyjnych - istota kosztów alternatywnych.
T-A-3Analiza popytu i podaży - model gospodarki rynkowej
T-A-5Analiza statyczna i dynamiczna rynku
T-A-6Model funkcjonowania gospodarki rynkowej - podsumowanie.
T-A-7Elastyczność popytu i podaży – zadania.
T-A-10Struktury rynkowe - konkurencja monopolistyczna i oligopol
T-A-11Wstęp do rynku czynników produkcji. Kapitał- zadania.
T-A-12Teoria renty ekonomicznej. Ziemia - renta gruntowa
T-A-8Teoria ekonomiczna produkcji.
T-A-9Teoria kosztów produkcji. Koszty w krótkim i długim okresie czasu.
T-W-4Cena minimalna, maksymalna - koszty i korzyści
T-W-7Struktury rynkowe – polipol, monopol czysty.
T-A-4Rynek - funkcjonoanie - zadania
T-A-13Zaliczenie ćwiczeń
T-W-3Współczesne systemy gospodarcze
T-W-5Prosta cenowa elastyczność popytu i podaży. Inne rodzaje elastyczności popytu.
T-W-6Teoria zachowania gospodarstwa domowego
T-W-8Rynek pracy i płace.
T-W-9Ekonomia dobrobytu. Rola państwa w gospodarce
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna – burza mózgów
M-5Metody praktyczne – pokaz, ćwiczenia przedmiotowe
M-2Metoda problemowa - wykład problemowy
M-3Metoda przypadków - case studies, metoda sytuacyjna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: F – ocena aktywności na wykładach i ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: F – ocena efektów pracy z książką / przeglądu prasy ekonomicznej
S-4Ocena podsumowująca: P- ocena opanowania zakresu materiału - kolokwia pisemne
S-3Ocena formująca: F – ocena przygotowania do zajęć - w tym niezapowiedziane kattkówki, odpwoiedzi na pytania nauczyciela, aktywność podczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada kompetencji do współparcy z innymi uczestnikami zajec, nie wykazuje zainteresowania wspólnym zadaniem do wykonania, nie potrafi zaplanowac i wykonac przydzielonych obowiazków w ramach zespołu. Nie potrafi obiektywnie oceniać zjawisk ekonomicznych.
3,0Student w ograniczonym zakresie posiada kompetencje do współpracy w grupie.W ograniczonym stopniu wykazuje zainteresowania wspólnym zadaniem do wykonania. Z dużą trudnością potrafi obiektywnie oceniać zjawiska ekonimiczne .
3,5Student w ograniczonym zakresie posiada kompetencje do współpracy w grupie.W ograniczonym stopniu wykazuje zainteresowania wspólnym zadaniem do wykonania. Z trudnością potrafi obiektywnie oceniać zjawiska ekonimiczne
4,0Student potrafi specyzowac cele własnej pracy i rozdziela lub pomaga rozdzielic zadania pozostałym członkom zespołu. Potrafi obiektywnie i dobrze oceniać zjawiska ekonimiczne
4,5Student potrafi samodzielnie zaplanowac i sprecyzowac cele i czynnie uczestniczyc w rozdzieleniu zadan i ich realizacji na kazdym etapie pracy. Potrafi z łatwoscią obiektywnie i dobrze oceniać zjawiska ekonimiczne
5,0Student potrafi samodzielnie zaplanowac, specyzowac cele i rozdzielic zadania oraz panowac nad współpracą członków zespołu oraz terminowoscia i sposobem prezenacji wyników. Potrafi z łatwoscią obiektywnie i dobrze oceniać zjawiska ekonimiczne, w tym zagadnienia skomplikowane.