Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Gospodarka turystyczna (S1)

Sylabus przedmiotu Technologie informacyjne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka turystyczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologie informacyjne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Henryk Marjak <Henryk.Marjak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 20 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL2 30 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien znać i rozumieć podstawowe pojęcia dotyczące TI
W-2Student powinien posługiwać się zestawem komputerowym i jego systemem operacyjnym; tworzyć i nazywać pliki oraz foldery zgodnie z zasadami obowiązującymi w tym zakresie. Potrafi dostosować wybrane opcje systemu do potrzeb użytkownika oraz posługiwać się różnymi nośnikami informacji.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z problematyką rozwoju społeczeństwa informacyjnego, gospodarki elektronicznej, nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych i ich wpływu na współczesną gospodarkę.
C-2Zapoznanie studenta z zaawansowaną funkcjonalnością wybranego systemu operacyjnego Microsoft Windows i standardowego oprogramowania użytkowego. Zapoznanie studenta z funkcjonalnościami pakietu biurowego Microsoft Office na poziomie zbieżnym z wymaganiami stawianymi przed ubiegającymi się o Europejski Certyfikat Umiejętności Komputerowych (ECDL). Tematyka realizowanych zadań związana jest z zastosowaniami biznesowymi.
C-3Zapoznanie studentów z technologiami i narzędziami internetowymi oraz problematyką związaną z ochroną i bezpieczeństwem danych w systemach komunikacji sieciowej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zarządzanie zasobami komputera, konfiguracja systemu operacyjnego Windows. Organizacja danych, operacje na plikach i katalogach.1
T-L-2Zapoznanie się z zasadami pracy w systemie zdalnego nauczania w oparciu o platformę e-learningową MOODLE. Rejestrowanie danych osobistych i logowanie się do systemu, organizacja komunikacji i wymiany plików.1
T-L-3Podstawy bezpieczeństwa w trakcie korzystania z systemów komputerowych, w szczególności bezpieczeństwo korzystania z sieci przewodowej i bezprzewodowej, lokalnej (LAN), korporacyjnej i globalnej (WWW).1
T-L-4Usługi sieciowe w systemach informatycznych. Technologie internetowe: przeglądarki internetowe, programy pocztowe. Metody i techniki wyszukiwania informacji w Internecie.2
T-L-5Obsługa edytora tekstu: nawigacja, paski narzędzi, edycja i formatowanie tekstu, ustawienia strony, edycja i formatowanie tabel, edycja wzorów statystycznych i równań matematycznych, wstawianie formuł, rysowanie schematów, technika osadzania, grafika komputerowai, edycja wykresów.7
T-L-6Kolokwium 11
T-L-7Obsługa arkusza kalkulacyjnego: budowa skoroszytu, nawigacja, adresowanie i formatowanie komórek, edycja i wprowadzanie danych, formuły proste i złożone, funkcje matematyczne, tworzenie wykresów, wykresy funkcji, wykresy menedżerskie, funkcje logiczne, wybrane funkcje finansowe, analiza danych, tworzenie tabel i wykresów przestawnych, analiza wariantowa – scenariusze.10
T-L-8Kolokwium 21
T-L-9Obsługa programu do tworzenia prezentacji. Opcje pasków narzędzi i menu. Szablony projektu, wzorce slajdów. Praca ze slajdami. Formatowanie slajdów i prezentacji. Funkcje ułatwień dostępu w programie PowerPoint. Animowanie tekstów i obiektów. Tworzenie i uruchamianie prezentacji.6
30
wykłady
T-W-1Rola informacji w zarządzaniu firmą. Struktura i funkcje systemu informacyjnego przedsiębiorstwa.2
T-W-2Sieci komputerowe, usługi sieciowe oraz bezpieczeństwo korzystania z usług sieciowych2
T-W-3Grafika menedżerska i prezentacyjne: podstawowe zasady wykorzystywania narzędzi graficznych wspomagających wystąpienia, tryby prezentacji i rola prezentującego, narzędzia prezentacyjne.2
T-W-4Zaawansowane zagadnienia dotyczące składu tekstu: podstawowe pojecia dotyczące typografii, zasady poprawnego składu tekstu, błędy typograficzne, standardy formatowania tekstu, narzędzia i technologie przetwarzania tekstu.3
T-W-5Narzędzia wspomagania obliczeń w rozwiązywaniu zadań dotyczących gospodarki: podstawowe narzędzia obliczeniowe - arkusze kalkulacyjne, zaawansowane narzędzia i technologie przetwarzania danych (MATLAB, R, Python), modelowanie danych z wykorzystaniem rozwiązań chmurowych.3
T-W-6Ewolucja i kierunki rozwoju systemów do wspomagania zarządzania - systemy ERP, CRM.3
T-W-7Narzędzia i technologie wspomagające podejmowanie decyzji: systemy Business Intelligence, narzędzia OLAP, eksploracja danych, uczenie maszynowe.3
T-W-8Zaliczenie pisemne z wykładów2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Samodzielne przygotowanie się do laboratoriów30
A-L-3Przygotowanie się do kolokwiów15
75
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia z wykładów5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda praktyczna/Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Metoda podająca/Wykład informacyjny
M-3Metoda aktywizująca/Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwia polegające na wykonaniu poleceń przy wykorzystaniu komputera
S-2Ocena formująca: Opracowanie wskazanego tekstu źródłowego i przygotowanie do wystąpienia z wykorzystaniem poznanych narzędzi wspomagających prezentowanie
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GT_1A_A04/2.2_W01
Student zna i rozumie zagadnienia obejmujące problematykę rozwoju społeczeństwa informacyjnego, gospodarki elektronicznej, nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych i ich wpływu na współczesną gospodarkę.
GT_1A_W01C-1T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-8, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-7M-2, M-3S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GT_1A_A04/2.2_U01
Student potrafi wykorzystać funkcje wskazanego systemu operacyjnego i standardowego oprogramowania biurowego. Potrafi posługiwać się modułami pakietu biurowego MS Word, MS Excel, MS PowerPoint na poziomie zgodnym z wymaganiami stawianymi przed ubiegającymi się o uzyskanie Europejskiego Certyfikatu Umiejętności Komputerowych (ECDL Core). Potrafi zastosować wybrane aplikacje i narzędzia internetowe do rozwiązywania problemów praktycznych we współczesnej gospodarce.
GT_1A_U03, GT_1A_U07C-2, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9M-1, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GT_1A_A04/2.2_K01
Student jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
GT_1A_K04C-1, C-2, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-8, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GT_1A_A04/2.2_W01
Student zna i rozumie zagadnienia obejmujące problematykę rozwoju społeczeństwa informacyjnego, gospodarki elektronicznej, nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych i ich wpływu na współczesną gospodarkę.
2,0
3,0Student zna i rozumie zagadnienia obejmujące problematykę rozwoju społeczeństwa informacyjnego, gospodarki elektronicznej, nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych i ich wpływu na współczesną gospodarkę w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GT_1A_A04/2.2_U01
Student potrafi wykorzystać funkcje wskazanego systemu operacyjnego i standardowego oprogramowania biurowego. Potrafi posługiwać się modułami pakietu biurowego MS Word, MS Excel, MS PowerPoint na poziomie zgodnym z wymaganiami stawianymi przed ubiegającymi się o uzyskanie Europejskiego Certyfikatu Umiejętności Komputerowych (ECDL Core). Potrafi zastosować wybrane aplikacje i narzędzia internetowe do rozwiązywania problemów praktycznych we współczesnej gospodarce.
2,0
3,0Student potrafi wykorzystać funkcje wskazanego systemu operacyjnego i standardowego oprogramowania biurowego. oraz zastosować wybrane aplikacje i narzędzia internetowe do rozwiązywania problemów praktycznych we współczesnej gospodarce w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GT_1A_A04/2.2_K01
Student jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
2,0
3,0Student jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Boguski J., Zarządzanie cyfrowe, Typografika, Warszawa, 2020
  2. Kisielnicki J., Systemy informatyczne zarządzania, Wydawnictwo Placet, Warszawa, 2013
  3. Hamilton C., Skuteczna komunikacja w biznesie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011
  4. Wayne L. Winston, Microsoft Excel 2016: Analiza i modelowanie danych biznesowych, Promise, Warszawa, 2017, IBUK Libra
  5. Arkadiusz Januszewski, Funkcjonalność informatycznych systemów zarządzania. Systemy Business Intelligence. Tom 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2020

Literatura dodatkowa

  1. Ursyn A., Graphical thinking for science and technology through knowledge visualization, Information Science Reference, Hershey, 2020
  2. Kopertowska M., Przetwarzanie tekstów, PWN, Warszawa, 2007
  3. Lenert R., Arkusze kalkulacyjne, Wydawnictwo KISS, Warszawa, 2007
  4. Demetriades D., Workshop: Information Technology, Oxford University Press, Oxford, 2003, 1
  5. Cendrowska D., Zrób to lepiej! O sztuce komputerowego składania tekstu, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2006

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zarządzanie zasobami komputera, konfiguracja systemu operacyjnego Windows. Organizacja danych, operacje na plikach i katalogach.1
T-L-2Zapoznanie się z zasadami pracy w systemie zdalnego nauczania w oparciu o platformę e-learningową MOODLE. Rejestrowanie danych osobistych i logowanie się do systemu, organizacja komunikacji i wymiany plików.1
T-L-3Podstawy bezpieczeństwa w trakcie korzystania z systemów komputerowych, w szczególności bezpieczeństwo korzystania z sieci przewodowej i bezprzewodowej, lokalnej (LAN), korporacyjnej i globalnej (WWW).1
T-L-4Usługi sieciowe w systemach informatycznych. Technologie internetowe: przeglądarki internetowe, programy pocztowe. Metody i techniki wyszukiwania informacji w Internecie.2
T-L-5Obsługa edytora tekstu: nawigacja, paski narzędzi, edycja i formatowanie tekstu, ustawienia strony, edycja i formatowanie tabel, edycja wzorów statystycznych i równań matematycznych, wstawianie formuł, rysowanie schematów, technika osadzania, grafika komputerowai, edycja wykresów.7
T-L-6Kolokwium 11
T-L-7Obsługa arkusza kalkulacyjnego: budowa skoroszytu, nawigacja, adresowanie i formatowanie komórek, edycja i wprowadzanie danych, formuły proste i złożone, funkcje matematyczne, tworzenie wykresów, wykresy funkcji, wykresy menedżerskie, funkcje logiczne, wybrane funkcje finansowe, analiza danych, tworzenie tabel i wykresów przestawnych, analiza wariantowa – scenariusze.10
T-L-8Kolokwium 21
T-L-9Obsługa programu do tworzenia prezentacji. Opcje pasków narzędzi i menu. Szablony projektu, wzorce slajdów. Praca ze slajdami. Formatowanie slajdów i prezentacji. Funkcje ułatwień dostępu w programie PowerPoint. Animowanie tekstów i obiektów. Tworzenie i uruchamianie prezentacji.6
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rola informacji w zarządzaniu firmą. Struktura i funkcje systemu informacyjnego przedsiębiorstwa.2
T-W-2Sieci komputerowe, usługi sieciowe oraz bezpieczeństwo korzystania z usług sieciowych2
T-W-3Grafika menedżerska i prezentacyjne: podstawowe zasady wykorzystywania narzędzi graficznych wspomagających wystąpienia, tryby prezentacji i rola prezentującego, narzędzia prezentacyjne.2
T-W-4Zaawansowane zagadnienia dotyczące składu tekstu: podstawowe pojecia dotyczące typografii, zasady poprawnego składu tekstu, błędy typograficzne, standardy formatowania tekstu, narzędzia i technologie przetwarzania tekstu.3
T-W-5Narzędzia wspomagania obliczeń w rozwiązywaniu zadań dotyczących gospodarki: podstawowe narzędzia obliczeniowe - arkusze kalkulacyjne, zaawansowane narzędzia i technologie przetwarzania danych (MATLAB, R, Python), modelowanie danych z wykorzystaniem rozwiązań chmurowych.3
T-W-6Ewolucja i kierunki rozwoju systemów do wspomagania zarządzania - systemy ERP, CRM.3
T-W-7Narzędzia i technologie wspomagające podejmowanie decyzji: systemy Business Intelligence, narzędzia OLAP, eksploracja danych, uczenie maszynowe.3
T-W-8Zaliczenie pisemne z wykładów2
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Samodzielne przygotowanie się do laboratoriów30
A-L-3Przygotowanie się do kolokwiów15
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia z wykładów5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_A04/2.2_W01Student zna i rozumie zagadnienia obejmujące problematykę rozwoju społeczeństwa informacyjnego, gospodarki elektronicznej, nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych i ich wpływu na współczesną gospodarkę.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty, obiekty i zjawiska z zakresu gospodarki turystycznej, a także metody i teorie wyjaśniające zależności występujące między nimi stanowiące podstawową wiedzę ogólną z ekonomii, finansów i zarządzania tworzących podstawy teoretyczne gospodarki turystycznej oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z problematyką rozwoju społeczeństwa informacyjnego, gospodarki elektronicznej, nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych i ich wpływu na współczesną gospodarkę.
Treści programoweT-W-2Sieci komputerowe, usługi sieciowe oraz bezpieczeństwo korzystania z usług sieciowych
T-W-1Rola informacji w zarządzaniu firmą. Struktura i funkcje systemu informacyjnego przedsiębiorstwa.
T-W-6Ewolucja i kierunki rozwoju systemów do wspomagania zarządzania - systemy ERP, CRM.
T-W-8Zaliczenie pisemne z wykładów
T-W-4Zaawansowane zagadnienia dotyczące składu tekstu: podstawowe pojecia dotyczące typografii, zasady poprawnego składu tekstu, błędy typograficzne, standardy formatowania tekstu, narzędzia i technologie przetwarzania tekstu.
T-W-3Grafika menedżerska i prezentacyjne: podstawowe zasady wykorzystywania narzędzi graficznych wspomagających wystąpienia, tryby prezentacji i rola prezentującego, narzędzia prezentacyjne.
T-W-5Narzędzia wspomagania obliczeń w rozwiązywaniu zadań dotyczących gospodarki: podstawowe narzędzia obliczeniowe - arkusze kalkulacyjne, zaawansowane narzędzia i technologie przetwarzania danych (MATLAB, R, Python), modelowanie danych z wykorzystaniem rozwiązań chmurowych.
T-W-7Narzędzia i technologie wspomagające podejmowanie decyzji: systemy Business Intelligence, narzędzia OLAP, eksploracja danych, uczenie maszynowe.
Metody nauczaniaM-2Metoda podająca/Wykład informacyjny
M-3Metoda aktywizująca/Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów
S-2Ocena formująca: Opracowanie wskazanego tekstu źródłowego i przygotowanie do wystąpienia z wykorzystaniem poznanych narzędzi wspomagających prezentowanie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i rozumie zagadnienia obejmujące problematykę rozwoju społeczeństwa informacyjnego, gospodarki elektronicznej, nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych i ich wpływu na współczesną gospodarkę w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_A04/2.2_U01Student potrafi wykorzystać funkcje wskazanego systemu operacyjnego i standardowego oprogramowania biurowego. Potrafi posługiwać się modułami pakietu biurowego MS Word, MS Excel, MS PowerPoint na poziomie zgodnym z wymaganiami stawianymi przed ubiegającymi się o uzyskanie Europejskiego Certyfikatu Umiejętności Komputerowych (ECDL Core). Potrafi zastosować wybrane aplikacje i narzędzia internetowe do rozwiązywania problemów praktycznych we współczesnej gospodarce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_U03Potrafi dobrać i stosować metody ilościowe i z zakresu teorii podejmowania decyzji, a także narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne do analizowania i prognozowania procesów oraz zjawisk gospodarczych z zakresu turystyki
GT_1A_U07Potrafi przygotować wystąpienie ustne lub pracę pisemną w języku polskim lub obcym z wybranych zagadnień szczegółowych z obszaru gospodarki turystycznej, z wykorzystaniem zdobytej wiedzy, a także różnych źródeł danych
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z zaawansowaną funkcjonalnością wybranego systemu operacyjnego Microsoft Windows i standardowego oprogramowania użytkowego. Zapoznanie studenta z funkcjonalnościami pakietu biurowego Microsoft Office na poziomie zbieżnym z wymaganiami stawianymi przed ubiegającymi się o Europejski Certyfikat Umiejętności Komputerowych (ECDL). Tematyka realizowanych zadań związana jest z zastosowaniami biznesowymi.
C-3Zapoznanie studentów z technologiami i narzędziami internetowymi oraz problematyką związaną z ochroną i bezpieczeństwem danych w systemach komunikacji sieciowej.
Treści programoweT-L-1Zarządzanie zasobami komputera, konfiguracja systemu operacyjnego Windows. Organizacja danych, operacje na plikach i katalogach.
T-L-2Zapoznanie się z zasadami pracy w systemie zdalnego nauczania w oparciu o platformę e-learningową MOODLE. Rejestrowanie danych osobistych i logowanie się do systemu, organizacja komunikacji i wymiany plików.
T-L-3Podstawy bezpieczeństwa w trakcie korzystania z systemów komputerowych, w szczególności bezpieczeństwo korzystania z sieci przewodowej i bezprzewodowej, lokalnej (LAN), korporacyjnej i globalnej (WWW).
T-L-4Usługi sieciowe w systemach informatycznych. Technologie internetowe: przeglądarki internetowe, programy pocztowe. Metody i techniki wyszukiwania informacji w Internecie.
T-L-5Obsługa edytora tekstu: nawigacja, paski narzędzi, edycja i formatowanie tekstu, ustawienia strony, edycja i formatowanie tabel, edycja wzorów statystycznych i równań matematycznych, wstawianie formuł, rysowanie schematów, technika osadzania, grafika komputerowai, edycja wykresów.
T-L-6Kolokwium 1
T-L-7Obsługa arkusza kalkulacyjnego: budowa skoroszytu, nawigacja, adresowanie i formatowanie komórek, edycja i wprowadzanie danych, formuły proste i złożone, funkcje matematyczne, tworzenie wykresów, wykresy funkcji, wykresy menedżerskie, funkcje logiczne, wybrane funkcje finansowe, analiza danych, tworzenie tabel i wykresów przestawnych, analiza wariantowa – scenariusze.
T-L-8Kolokwium 2
T-L-9Obsługa programu do tworzenia prezentacji. Opcje pasków narzędzi i menu. Szablony projektu, wzorce slajdów. Praca ze slajdami. Formatowanie slajdów i prezentacji. Funkcje ułatwień dostępu w programie PowerPoint. Animowanie tekstów i obiektów. Tworzenie i uruchamianie prezentacji.
Metody nauczaniaM-1Metoda praktyczna/Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metoda aktywizująca/Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwia polegające na wykonaniu poleceń przy wykorzystaniu komputera
S-2Ocena formująca: Opracowanie wskazanego tekstu źródłowego i przygotowanie do wystąpienia z wykorzystaniem poznanych narzędzi wspomagających prezentowanie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wykorzystać funkcje wskazanego systemu operacyjnego i standardowego oprogramowania biurowego. oraz zastosować wybrane aplikacje i narzędzia internetowe do rozwiązywania problemów praktycznych we współczesnej gospodarce w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_A04/2.2_K01Student jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_K04Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z problematyką rozwoju społeczeństwa informacyjnego, gospodarki elektronicznej, nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych i ich wpływu na współczesną gospodarkę.
C-2Zapoznanie studenta z zaawansowaną funkcjonalnością wybranego systemu operacyjnego Microsoft Windows i standardowego oprogramowania użytkowego. Zapoznanie studenta z funkcjonalnościami pakietu biurowego Microsoft Office na poziomie zbieżnym z wymaganiami stawianymi przed ubiegającymi się o Europejski Certyfikat Umiejętności Komputerowych (ECDL). Tematyka realizowanych zadań związana jest z zastosowaniami biznesowymi.
C-3Zapoznanie studentów z technologiami i narzędziami internetowymi oraz problematyką związaną z ochroną i bezpieczeństwem danych w systemach komunikacji sieciowej.
Treści programoweT-L-1Zarządzanie zasobami komputera, konfiguracja systemu operacyjnego Windows. Organizacja danych, operacje na plikach i katalogach.
T-L-2Zapoznanie się z zasadami pracy w systemie zdalnego nauczania w oparciu o platformę e-learningową MOODLE. Rejestrowanie danych osobistych i logowanie się do systemu, organizacja komunikacji i wymiany plików.
T-L-3Podstawy bezpieczeństwa w trakcie korzystania z systemów komputerowych, w szczególności bezpieczeństwo korzystania z sieci przewodowej i bezprzewodowej, lokalnej (LAN), korporacyjnej i globalnej (WWW).
T-L-4Usługi sieciowe w systemach informatycznych. Technologie internetowe: przeglądarki internetowe, programy pocztowe. Metody i techniki wyszukiwania informacji w Internecie.
T-L-5Obsługa edytora tekstu: nawigacja, paski narzędzi, edycja i formatowanie tekstu, ustawienia strony, edycja i formatowanie tabel, edycja wzorów statystycznych i równań matematycznych, wstawianie formuł, rysowanie schematów, technika osadzania, grafika komputerowai, edycja wykresów.
T-L-6Kolokwium 1
T-L-7Obsługa arkusza kalkulacyjnego: budowa skoroszytu, nawigacja, adresowanie i formatowanie komórek, edycja i wprowadzanie danych, formuły proste i złożone, funkcje matematyczne, tworzenie wykresów, wykresy funkcji, wykresy menedżerskie, funkcje logiczne, wybrane funkcje finansowe, analiza danych, tworzenie tabel i wykresów przestawnych, analiza wariantowa – scenariusze.
T-L-8Kolokwium 2
T-L-9Obsługa programu do tworzenia prezentacji. Opcje pasków narzędzi i menu. Szablony projektu, wzorce slajdów. Praca ze slajdami. Formatowanie slajdów i prezentacji. Funkcje ułatwień dostępu w programie PowerPoint. Animowanie tekstów i obiektów. Tworzenie i uruchamianie prezentacji.
T-W-2Sieci komputerowe, usługi sieciowe oraz bezpieczeństwo korzystania z usług sieciowych
T-W-1Rola informacji w zarządzaniu firmą. Struktura i funkcje systemu informacyjnego przedsiębiorstwa.
T-W-6Ewolucja i kierunki rozwoju systemów do wspomagania zarządzania - systemy ERP, CRM.
T-W-8Zaliczenie pisemne z wykładów
T-W-4Zaawansowane zagadnienia dotyczące składu tekstu: podstawowe pojecia dotyczące typografii, zasady poprawnego składu tekstu, błędy typograficzne, standardy formatowania tekstu, narzędzia i technologie przetwarzania tekstu.
T-W-3Grafika menedżerska i prezentacyjne: podstawowe zasady wykorzystywania narzędzi graficznych wspomagających wystąpienia, tryby prezentacji i rola prezentującego, narzędzia prezentacyjne.
T-W-5Narzędzia wspomagania obliczeń w rozwiązywaniu zadań dotyczących gospodarki: podstawowe narzędzia obliczeniowe - arkusze kalkulacyjne, zaawansowane narzędzia i technologie przetwarzania danych (MATLAB, R, Python), modelowanie danych z wykorzystaniem rozwiązań chmurowych.
T-W-7Narzędzia i technologie wspomagające podejmowanie decyzji: systemy Business Intelligence, narzędzia OLAP, eksploracja danych, uczenie maszynowe.
Metody nauczaniaM-1Metoda praktyczna/Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Metoda podająca/Wykład informacyjny
M-3Metoda aktywizująca/Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwia polegające na wykonaniu poleceń przy wykorzystaniu komputera
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów
S-2Ocena formująca: Opracowanie wskazanego tekstu źródłowego i przygotowanie do wystąpienia z wykorzystaniem poznanych narzędzi wspomagających prezentowanie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0