Wydział Ekonomiczny - Gospodarka turystyczna (S1)
Sylabus przedmiotu Technologie informacyjne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka turystyczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologie informacyjne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Henryk Marjak <Henryk.Marjak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien znać i rozumieć podstawowe pojęcia dotyczące TI |
W-2 | Student powinien posługiwać się zestawem komputerowym i jego systemem operacyjnym; tworzyć i nazywać pliki oraz foldery zgodnie z zasadami obowiązującymi w tym zakresie. Potrafi dostosować wybrane opcje systemu do potrzeb użytkownika oraz posługiwać się różnymi nośnikami informacji. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z problematyką rozwoju społeczeństwa informacyjnego, gospodarki elektronicznej, nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych i ich wpływu na współczesną gospodarkę. |
C-2 | Zapoznanie studenta z zaawansowaną funkcjonalnością wybranego systemu operacyjnego Microsoft Windows i standardowego oprogramowania użytkowego. Zapoznanie studenta z funkcjonalnościami pakietu biurowego Microsoft Office na poziomie zbieżnym z wymaganiami stawianymi przed ubiegającymi się o Europejski Certyfikat Umiejętności Komputerowych (ECDL). Tematyka realizowanych zadań związana jest z zastosowaniami biznesowymi. |
C-3 | Zapoznanie studentów z technologiami i narzędziami internetowymi oraz problematyką związaną z ochroną i bezpieczeństwem danych w systemach komunikacji sieciowej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zarządzanie zasobami komputera, konfiguracja systemu operacyjnego Windows. Organizacja danych, operacje na plikach i katalogach. | 1 |
T-L-2 | Zapoznanie się z zasadami pracy w systemie zdalnego nauczania w oparciu o platformę e-learningową MOODLE. Rejestrowanie danych osobistych i logowanie się do systemu, organizacja komunikacji i wymiany plików. | 1 |
T-L-3 | Podstawy bezpieczeństwa w trakcie korzystania z systemów komputerowych, w szczególności bezpieczeństwo korzystania z sieci przewodowej i bezprzewodowej, lokalnej (LAN), korporacyjnej i globalnej (WWW). | 1 |
T-L-4 | Usługi sieciowe w systemach informatycznych. Technologie internetowe: przeglądarki internetowe, programy pocztowe. Metody i techniki wyszukiwania informacji w Internecie. | 2 |
T-L-5 | Obsługa edytora tekstu: nawigacja, paski narzędzi, edycja i formatowanie tekstu, ustawienia strony, edycja i formatowanie tabel, edycja wzorów statystycznych i równań matematycznych, wstawianie formuł, rysowanie schematów, technika osadzania, grafika komputerowai, edycja wykresów. | 7 |
T-L-6 | Kolokwium 1 | 1 |
T-L-7 | Obsługa arkusza kalkulacyjnego: budowa skoroszytu, nawigacja, adresowanie i formatowanie komórek, edycja i wprowadzanie danych, formuły proste i złożone, funkcje matematyczne, tworzenie wykresów, wykresy funkcji, wykresy menedżerskie, funkcje logiczne, wybrane funkcje finansowe, analiza danych, tworzenie tabel i wykresów przestawnych, analiza wariantowa – scenariusze. | 10 |
T-L-8 | Kolokwium 2 | 1 |
T-L-9 | Obsługa programu do tworzenia prezentacji. Opcje pasków narzędzi i menu. Szablony projektu, wzorce slajdów. Praca ze slajdami. Formatowanie slajdów i prezentacji. Funkcje ułatwień dostępu w programie PowerPoint. Animowanie tekstów i obiektów. Tworzenie i uruchamianie prezentacji. | 6 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rola informacji w zarządzaniu firmą. Struktura i funkcje systemu informacyjnego przedsiębiorstwa. | 2 |
T-W-2 | Sieci komputerowe, usługi sieciowe oraz bezpieczeństwo korzystania z usług sieciowych | 2 |
T-W-3 | Grafika menedżerska i prezentacyjne: podstawowe zasady wykorzystywania narzędzi graficznych wspomagających wystąpienia, tryby prezentacji i rola prezentującego, narzędzia prezentacyjne. | 2 |
T-W-4 | Zaawansowane zagadnienia dotyczące składu tekstu: podstawowe pojecia dotyczące typografii, zasady poprawnego składu tekstu, błędy typograficzne, standardy formatowania tekstu, narzędzia i technologie przetwarzania tekstu. | 3 |
T-W-5 | Narzędzia wspomagania obliczeń w rozwiązywaniu zadań dotyczących gospodarki: podstawowe narzędzia obliczeniowe - arkusze kalkulacyjne, zaawansowane narzędzia i technologie przetwarzania danych (MATLAB, R, Python), modelowanie danych z wykorzystaniem rozwiązań chmurowych. | 3 |
T-W-6 | Ewolucja i kierunki rozwoju systemów do wspomagania zarządzania - systemy ERP, CRM. | 3 |
T-W-7 | Narzędzia i technologie wspomagające podejmowanie decyzji: systemy Business Intelligence, narzędzia OLAP, eksploracja danych, uczenie maszynowe. | 3 |
T-W-8 | Zaliczenie pisemne z wykładów | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Samodzielne przygotowanie się do laboratoriów | 30 |
A-L-3 | Przygotowanie się do kolokwiów | 15 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia z wykładów | 5 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda praktyczna/Ćwiczenia laboratoryjne |
M-2 | Metoda podająca/Wykład informacyjny |
M-3 | Metoda aktywizująca/Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Kolokwia polegające na wykonaniu poleceń przy wykorzystaniu komputera |
S-2 | Ocena formująca: Opracowanie wskazanego tekstu źródłowego i przygotowanie do wystąpienia z wykorzystaniem poznanych narzędzi wspomagających prezentowanie |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
GT_1A_A04/2.2_W01 Student zna i rozumie zagadnienia obejmujące problematykę rozwoju społeczeństwa informacyjnego, gospodarki elektronicznej, nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych i ich wpływu na współczesną gospodarkę. | GT_1A_W01 | — | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-8, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-7 | M-2, M-3 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
GT_1A_A04/2.2_U01 Student potrafi wykorzystać funkcje wskazanego systemu operacyjnego i standardowego oprogramowania biurowego. Potrafi posługiwać się modułami pakietu biurowego MS Word, MS Excel, MS PowerPoint na poziomie zgodnym z wymaganiami stawianymi przed ubiegającymi się o uzyskanie Europejskiego Certyfikatu Umiejętności Komputerowych (ECDL Core). Potrafi zastosować wybrane aplikacje i narzędzia internetowe do rozwiązywania problemów praktycznych we współczesnej gospodarce. | GT_1A_U03, GT_1A_U07 | — | C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9 | M-1, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
GT_1A_A04/2.2_K01 Student jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy | GT_1A_K04 | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-8, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GT_1A_A04/2.2_W01 Student zna i rozumie zagadnienia obejmujące problematykę rozwoju społeczeństwa informacyjnego, gospodarki elektronicznej, nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych i ich wpływu na współczesną gospodarkę. | 2,0 | |
3,0 | Student zna i rozumie zagadnienia obejmujące problematykę rozwoju społeczeństwa informacyjnego, gospodarki elektronicznej, nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych i ich wpływu na współczesną gospodarkę w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GT_1A_A04/2.2_U01 Student potrafi wykorzystać funkcje wskazanego systemu operacyjnego i standardowego oprogramowania biurowego. Potrafi posługiwać się modułami pakietu biurowego MS Word, MS Excel, MS PowerPoint na poziomie zgodnym z wymaganiami stawianymi przed ubiegającymi się o uzyskanie Europejskiego Certyfikatu Umiejętności Komputerowych (ECDL Core). Potrafi zastosować wybrane aplikacje i narzędzia internetowe do rozwiązywania problemów praktycznych we współczesnej gospodarce. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wykorzystać funkcje wskazanego systemu operacyjnego i standardowego oprogramowania biurowego. oraz zastosować wybrane aplikacje i narzędzia internetowe do rozwiązywania problemów praktycznych we współczesnej gospodarce w stopniu dostatecznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GT_1A_A04/2.2_K01 Student jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy | 2,0 | |
3,0 | Student jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Boguski J., Zarządzanie cyfrowe, Typografika, Warszawa, 2020
- Kisielnicki J., Systemy informatyczne zarządzania, Wydawnictwo Placet, Warszawa, 2013
- Hamilton C., Skuteczna komunikacja w biznesie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011
- Wayne L. Winston, Microsoft Excel 2016: Analiza i modelowanie danych biznesowych, Promise, Warszawa, 2017, IBUK Libra
- Arkadiusz Januszewski, Funkcjonalność informatycznych systemów zarządzania. Systemy Business Intelligence. Tom 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2020
Literatura dodatkowa
- Ursyn A., Graphical thinking for science and technology through knowledge visualization, Information Science Reference, Hershey, 2020
- Kopertowska M., Przetwarzanie tekstów, PWN, Warszawa, 2007
- Lenert R., Arkusze kalkulacyjne, Wydawnictwo KISS, Warszawa, 2007
- Demetriades D., Workshop: Information Technology, Oxford University Press, Oxford, 2003, 1
- Cendrowska D., Zrób to lepiej! O sztuce komputerowego składania tekstu, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2006