Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Gospodarka turystyczna (S1)

Sylabus przedmiotu Socjologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka turystyczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Socjologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Nauk Humanistycznych i Społecznych
Nauczyciel odpowiedzialny Marzena Zychowicz <Marzena-Zychowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza ogólna z zakresu wiedzy o społeczeństwie.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie wiedzy z podstaw socjologii, w szczególności w zakresie zasad funkcjonowania różnych typów zbiorowości społecznych, organizacji, instytucji, podstaw kształtowania się społeczeństwa, struktury społecznej oraz ładu społecznego.
C-2Opanowanie podstawowych metod i technik badawczych w socjologii służących do identyfikacji, analizy i wyjaśnienia społecznych zachowań grup i jednostek.
C-3Uzyskanie kompetencji umożliwiających socjologiczną ocenę procesów i zjawisk społecznych. Nabycie kompetencji w zakresie stosowania aparatu pojęciowego socjologii.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Socjologia jako nauka wyjaśniająca zjawiska społeczne. Przedmiot i zakres zainteresowań socjologii. Praktyczne zastosowanie socjologii.4
T-W-2Człowiek jako istota społeczna. Biologiczne, demograficzne, geograficzne i ekonomiczne podstawy życia społecznego. Kulturowy i społeczny wymiar formowania się osobowości.4
T-W-3Ład społeczny. Rola norm, wartości, instytucji w ustanawianiu porządku społecznego. Stosunki i więzi społeczne. Przyczyny anomii i dewiacji.2
T-W-4Struktura społeczna i jej wymiary, role społeczne i ich układ. Podstawy nierówności społecznych. Marginalizacja, bezrobocie, pauperyzacja.4
T-W-5Grupy społeczne. Wybrane aspekty dynamiki grup w społeczeństwie i w związku z gospodarką.4
T-W-6Wybrane elementy z metodologii socjologii: struktura procesu badawczego, metody i techniki badań socjologicznych, praktyczne prowadzenie projektu badawczego.9
T-W-7Charakterystyka dynamiki procesów i opis najważniejszych zjawisk społecznych współczesnego świata: modernizacja, globalizacja, migracja, urbanizacja, sekularyzacja, zmiany demograficzne, rozwój mass-mediów.3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia z przedmiotu.8
A-W-3Przygotowanie badania i raportu badawczego.6
A-W-4Przygotowanie z lektury na wykład konwersatoryjny.6
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład konwesatoryjny.
M-3Wykład problemowy. Studia przypadków.
M-4Prezentacja multimedialna, np. z wykorzystaniem filmu.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Projekt badawczy polegający na przygotowaniu prostego wywiadu lub ankiety wraz z omówieniem.
S-2Ocena formująca: Aktywność merytoryczna - np. w formie odpowiedzi na zadawane na wykładach lub konsultacjach pytania oraz aktywności w trakcie wykładu konwersatoryjnego.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe w formie pytań wymagających podania definicji i przykładu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GT_1A_A03/2.1_W01
Definiuje i posługuje się pojęciami z zakresu socjologii. Zna i umie zagadnienia stanowiące treści programowe z zakresu przedmiotu socjologia.
GT_1A_W08C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GT_1A_A03/2.1_U01
Posiada umiejętność rozumienia i analizowania wybranych procesów i zjawisk społecznych.
GT_1A_U08C-1, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-2, M-3, M-4S-2, S-3
GT_1A_A03/2.1_U02
Potrafi prawidłowo interpretować oraz prognozować praktyczne skutki wybranych procesów i zjawisk społecznych związanych z wykorzystaniem metod i technik socjologicznych. Potrafi sporządzić raport z obejmującymi zarówno opis procesu jak i wyników badania.
GT_1A_U03, GT_1A_U08C-1, C-2, C-3T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GT_1A_A03/2.1_K01
Jets gotów wyznaczać cele, dzielić zadania i realizować projekt.
GT_1A_K03, GT_1A_K05C-1, C-2, C-3T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GT_1A_A03/2.1_W01
Definiuje i posługuje się pojęciami z zakresu socjologii. Zna i umie zagadnienia stanowiące treści programowe z zakresu przedmiotu socjologia.
2,0Nie opanował aparatu pojęciowego z zakresu socjologii i nie potrafi wyjaśnić na czym polega perspektywa socjologiczna w wyjaśnianiu mechanizmów życia społecznego.
3,0Operuje aparatem pojęciowym z zakresu socjologii na poziomie elementarnym. Potrafi wymienić podstawowe metody i techniki badawcze socjologii, rozumie i umie wyjaśnić specyfikę perspektywy socjologicznej w analizowaniu i wyjaśnianiu faktów społecznych.
3,5Operuje aparatem pojęciowym z zakresu socjologii na poziomie elementarnym. Potrafi wymienić podstawowe metody i techniki badawcze socjologii, rozumie i umie wyjaśnić specyfikę perspektywy socjologicznej w analizowaniu i wyjaśnianiu faktów społecznych; rozumie czym jest struktura społeczna i jaki ma wpływ na społeczne i ekonomiczne zachowania podmiotów życia społecznego.
4,0Opanował wiedzę opisującą i wyjaśniającą mechanizmy życia społecznego, potrafi wyjaśnić rolę kultury w kształtowaniu postaw i zachowań ludzi. Zna metody i techniki badań socjologicznych.
4,5Posiada ogólną wiedzę na temat wzajemnych powiązań i zależności między kulturą, strukturą społeczną, formalną organizacją społeczeństwa a gospodarką. Zna metody i techniki badań socjologicznych.
5,0Posiada ogólną wiedzę na temat wzajemnych powiązań i zależności między kulturą, strukturą społeczną, formalną organizacją społeczeństwa a gospodarką. Potrafi samodzielnie dokonać analizy społecznych. Zna metody i techniki badań socjologicznych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GT_1A_A03/2.1_U01
Posiada umiejętność rozumienia i analizowania wybranych procesów i zjawisk społecznych.
2,0Nie dostrzega i nie rozumie zjawisk i procesów społecznych otaczającego świata.
3,0Dokonuje powierzchownego oglądu życia społecznego, dostrzega jednak stałość i powtarzalność zjawisk i procesów społecznych.
3,5Dokonuje samodzielnej analizy nieskomplikowanych zjawisk i procesów społecznych.
4,0Dokonuje całościowego opisu i analizy zjawisk i procesów społecznych istotnych dla kondycji społeczeństw.
4,5Dostrzega, rozumie i potrafi wyjaśnić przesłanki warunkujące przebieg konkretnych zjawisk i procesów społecznych.
5,0Każdą istotną zmianę społeczną potrafi umiejscowić we właściwym społecznym kontekście i wyjaśnić przesłanki jej zaistnienia oraz przebiegu.
GT_1A_A03/2.1_U02
Potrafi prawidłowo interpretować oraz prognozować praktyczne skutki wybranych procesów i zjawisk społecznych związanych z wykorzystaniem metod i technik socjologicznych. Potrafi sporządzić raport z obejmującymi zarówno opis procesu jak i wyników badania.
2,0Nie rozumie zjawisk i procesów społecznych otaczającego świata społecznego, nie potrafi przewidzieć ich następstw.
3,0Umie prawidłowo zinterpretować i przewidzieć skutki elementarnych zachowań ludzi, w tym w sferze ekonomicznej. Potrafi wymienić podstawowe techniki i metody badawcze, ma problem z ich poprawnym stosowaniem.
3,5Potrafi wskazać podstawowe kompleksy zjawisk i procesów społecznych działalnością człowieka i dokonać prognozy dalszego ich przebiegu. Potrafi na ogół poprawnie zastosować techniki i metody socjologiczne.
4,0W oparciu o posiadany aparat pojęciowy umie dokonać analizy wszystkich ważnych zjawisk i procesów społecznych, w tym oddziałujących na ekonomiczną sferę życia człowieka. Prawidłowo identyfikuje prawidłowości i trendy a także poprawnie zastosować metody i techniki.
4,5W oparciu o posiadany aparat pojęciowy umie dokonać analizy wszystkich ważnych zjawisk i procesów społecznych, w tym oddziałujących na ekonomiczną sferę życia człowieka. Prawidłowo identyfikuje prawidłowości i trendy. Dzięki zastosowanym narzędziom jest wstanie sformułować elementarną ocenę dotyczącą możliwego przebiegu wydarzeń.
5,0W oparciu o całościową wiedzę odnoszącą się do zjawisk i procesów warunkujących fakty społeczne i ekonomiczne a także zastosowaniu dobrze dobranych metod i technik umie w sposób wyczerpujący sformułować właściwą dla danej sytuacji ocenę.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GT_1A_A03/2.1_K01
Jets gotów wyznaczać cele, dzielić zadania i realizować projekt.
2,0Nie ma żadnej wiedzy na temat dynamiki grupy i zjawisk interpersonalnych w niej zachodzących. Nie zna zasad organizacji pracy zespołu. Nie potrafi wskazać priorytetów w działaniu.
3,0Rozumie podstawowe zasady funkcjonowania zespołu zadaniowego. Wymienia priorytety i określa zadania, ale miernie nimi zarządza.
3,5Na bazie wiedzy o zjawiskach zachodzących w grupie potrafi osiągnąć poprawny, choć z usterkami efekt pracy zespołowej.
4,0Jest świadomy priorytetów, poprawnie sporządza raport, poprawnie prowadzi proces badawczy i współpracę w grupie.
4,5Zna metody i techniki funkcjonowania zespołu zadaniowego. Jest świadomy wagi współpracy i niebezpieczeństw wynikających z niewłaściwie pojętej rywalizacji. Potrafi współpracować i osiągać dobre efekty.
5,0Efekty pracy zespołowej są na wysokim poziomie. Podział priorytetów, zadań i obowiązków, systematyczność pracy i rozwiązanie problemów wskazuje na umiejętne łączenie wiedzy i praktyki.

Literatura podstawowa

  1. Walczak-Duraj D., Socjologia dla ekonomistów, PWE, Warszawa, 2010
  2. Goodman N., Wstęp do socjologii, Zysk i S-ka, Poznań, 1997
  3. Szacka B., Wprowadzenie do socjologii, Oficyna Naukowa, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Karwińska A., Odkrywanie socjologii. Podręcznik dla ekonomistów, PWN, Warszawa, 2008
  2. Sztompka P., Socjologia. Analiza społeczeństwa, Znak, Kraków, 2002
  3. Babbie E., Istota socjologii, PWN, Warszawa, 2007

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Socjologia jako nauka wyjaśniająca zjawiska społeczne. Przedmiot i zakres zainteresowań socjologii. Praktyczne zastosowanie socjologii.4
T-W-2Człowiek jako istota społeczna. Biologiczne, demograficzne, geograficzne i ekonomiczne podstawy życia społecznego. Kulturowy i społeczny wymiar formowania się osobowości.4
T-W-3Ład społeczny. Rola norm, wartości, instytucji w ustanawianiu porządku społecznego. Stosunki i więzi społeczne. Przyczyny anomii i dewiacji.2
T-W-4Struktura społeczna i jej wymiary, role społeczne i ich układ. Podstawy nierówności społecznych. Marginalizacja, bezrobocie, pauperyzacja.4
T-W-5Grupy społeczne. Wybrane aspekty dynamiki grup w społeczeństwie i w związku z gospodarką.4
T-W-6Wybrane elementy z metodologii socjologii: struktura procesu badawczego, metody i techniki badań socjologicznych, praktyczne prowadzenie projektu badawczego.9
T-W-7Charakterystyka dynamiki procesów i opis najważniejszych zjawisk społecznych współczesnego świata: modernizacja, globalizacja, migracja, urbanizacja, sekularyzacja, zmiany demograficzne, rozwój mass-mediów.3
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia z przedmiotu.8
A-W-3Przygotowanie badania i raportu badawczego.6
A-W-4Przygotowanie z lektury na wykład konwersatoryjny.6
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_A03/2.1_W01Definiuje i posługuje się pojęciami z zakresu socjologii. Zna i umie zagadnienia stanowiące treści programowe z zakresu przedmiotu socjologia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_W08Zna i rozumie podstawowe ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania działalności turystycznej z uwzględnieniem regulacji dotyczących podstawowych pojęć i zasad z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy z podstaw socjologii, w szczególności w zakresie zasad funkcjonowania różnych typów zbiorowości społecznych, organizacji, instytucji, podstaw kształtowania się społeczeństwa, struktury społecznej oraz ładu społecznego.
C-2Opanowanie podstawowych metod i technik badawczych w socjologii służących do identyfikacji, analizy i wyjaśnienia społecznych zachowań grup i jednostek.
Treści programoweT-W-1Socjologia jako nauka wyjaśniająca zjawiska społeczne. Przedmiot i zakres zainteresowań socjologii. Praktyczne zastosowanie socjologii.
T-W-2Człowiek jako istota społeczna. Biologiczne, demograficzne, geograficzne i ekonomiczne podstawy życia społecznego. Kulturowy i społeczny wymiar formowania się osobowości.
T-W-3Ład społeczny. Rola norm, wartości, instytucji w ustanawianiu porządku społecznego. Stosunki i więzi społeczne. Przyczyny anomii i dewiacji.
T-W-4Struktura społeczna i jej wymiary, role społeczne i ich układ. Podstawy nierówności społecznych. Marginalizacja, bezrobocie, pauperyzacja.
T-W-5Grupy społeczne. Wybrane aspekty dynamiki grup w społeczeństwie i w związku z gospodarką.
T-W-6Wybrane elementy z metodologii socjologii: struktura procesu badawczego, metody i techniki badań socjologicznych, praktyczne prowadzenie projektu badawczego.
T-W-7Charakterystyka dynamiki procesów i opis najważniejszych zjawisk społecznych współczesnego świata: modernizacja, globalizacja, migracja, urbanizacja, sekularyzacja, zmiany demograficzne, rozwój mass-mediów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład konwesatoryjny.
M-3Wykład problemowy. Studia przypadków.
M-4Prezentacja multimedialna, np. z wykorzystaniem filmu.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Projekt badawczy polegający na przygotowaniu prostego wywiadu lub ankiety wraz z omówieniem.
S-2Ocena formująca: Aktywność merytoryczna - np. w formie odpowiedzi na zadawane na wykładach lub konsultacjach pytania oraz aktywności w trakcie wykładu konwersatoryjnego.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe w formie pytań wymagających podania definicji i przykładu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie opanował aparatu pojęciowego z zakresu socjologii i nie potrafi wyjaśnić na czym polega perspektywa socjologiczna w wyjaśnianiu mechanizmów życia społecznego.
3,0Operuje aparatem pojęciowym z zakresu socjologii na poziomie elementarnym. Potrafi wymienić podstawowe metody i techniki badawcze socjologii, rozumie i umie wyjaśnić specyfikę perspektywy socjologicznej w analizowaniu i wyjaśnianiu faktów społecznych.
3,5Operuje aparatem pojęciowym z zakresu socjologii na poziomie elementarnym. Potrafi wymienić podstawowe metody i techniki badawcze socjologii, rozumie i umie wyjaśnić specyfikę perspektywy socjologicznej w analizowaniu i wyjaśnianiu faktów społecznych; rozumie czym jest struktura społeczna i jaki ma wpływ na społeczne i ekonomiczne zachowania podmiotów życia społecznego.
4,0Opanował wiedzę opisującą i wyjaśniającą mechanizmy życia społecznego, potrafi wyjaśnić rolę kultury w kształtowaniu postaw i zachowań ludzi. Zna metody i techniki badań socjologicznych.
4,5Posiada ogólną wiedzę na temat wzajemnych powiązań i zależności między kulturą, strukturą społeczną, formalną organizacją społeczeństwa a gospodarką. Zna metody i techniki badań socjologicznych.
5,0Posiada ogólną wiedzę na temat wzajemnych powiązań i zależności między kulturą, strukturą społeczną, formalną organizacją społeczeństwa a gospodarką. Potrafi samodzielnie dokonać analizy społecznych. Zna metody i techniki badań socjologicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_A03/2.1_U01Posiada umiejętność rozumienia i analizowania wybranych procesów i zjawisk społecznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_U08Potrafi planować i organizować indywidulaną pracę oraz współdziałać z innymi osobami w ramach realizacji prac zespołowych, także o charakterze interdyscyplinarnym
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy z podstaw socjologii, w szczególności w zakresie zasad funkcjonowania różnych typów zbiorowości społecznych, organizacji, instytucji, podstaw kształtowania się społeczeństwa, struktury społecznej oraz ładu społecznego.
C-3Uzyskanie kompetencji umożliwiających socjologiczną ocenę procesów i zjawisk społecznych. Nabycie kompetencji w zakresie stosowania aparatu pojęciowego socjologii.
Treści programoweT-W-1Socjologia jako nauka wyjaśniająca zjawiska społeczne. Przedmiot i zakres zainteresowań socjologii. Praktyczne zastosowanie socjologii.
T-W-2Człowiek jako istota społeczna. Biologiczne, demograficzne, geograficzne i ekonomiczne podstawy życia społecznego. Kulturowy i społeczny wymiar formowania się osobowości.
T-W-3Ład społeczny. Rola norm, wartości, instytucji w ustanawianiu porządku społecznego. Stosunki i więzi społeczne. Przyczyny anomii i dewiacji.
T-W-4Struktura społeczna i jej wymiary, role społeczne i ich układ. Podstawy nierówności społecznych. Marginalizacja, bezrobocie, pauperyzacja.
T-W-5Grupy społeczne. Wybrane aspekty dynamiki grup w społeczeństwie i w związku z gospodarką.
T-W-6Wybrane elementy z metodologii socjologii: struktura procesu badawczego, metody i techniki badań socjologicznych, praktyczne prowadzenie projektu badawczego.
T-W-7Charakterystyka dynamiki procesów i opis najważniejszych zjawisk społecznych współczesnego świata: modernizacja, globalizacja, migracja, urbanizacja, sekularyzacja, zmiany demograficzne, rozwój mass-mediów.
Metody nauczaniaM-2Wykład konwesatoryjny.
M-3Wykład problemowy. Studia przypadków.
M-4Prezentacja multimedialna, np. z wykorzystaniem filmu.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Aktywność merytoryczna - np. w formie odpowiedzi na zadawane na wykładach lub konsultacjach pytania oraz aktywności w trakcie wykładu konwersatoryjnego.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe w formie pytań wymagających podania definicji i przykładu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie dostrzega i nie rozumie zjawisk i procesów społecznych otaczającego świata.
3,0Dokonuje powierzchownego oglądu życia społecznego, dostrzega jednak stałość i powtarzalność zjawisk i procesów społecznych.
3,5Dokonuje samodzielnej analizy nieskomplikowanych zjawisk i procesów społecznych.
4,0Dokonuje całościowego opisu i analizy zjawisk i procesów społecznych istotnych dla kondycji społeczeństw.
4,5Dostrzega, rozumie i potrafi wyjaśnić przesłanki warunkujące przebieg konkretnych zjawisk i procesów społecznych.
5,0Każdą istotną zmianę społeczną potrafi umiejscowić we właściwym społecznym kontekście i wyjaśnić przesłanki jej zaistnienia oraz przebiegu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_A03/2.1_U02Potrafi prawidłowo interpretować oraz prognozować praktyczne skutki wybranych procesów i zjawisk społecznych związanych z wykorzystaniem metod i technik socjologicznych. Potrafi sporządzić raport z obejmującymi zarówno opis procesu jak i wyników badania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_U03Potrafi dobrać i stosować metody ilościowe i z zakresu teorii podejmowania decyzji, a także narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne do analizowania i prognozowania procesów oraz zjawisk gospodarczych z zakresu turystyki
GT_1A_U08Potrafi planować i organizować indywidulaną pracę oraz współdziałać z innymi osobami w ramach realizacji prac zespołowych, także o charakterze interdyscyplinarnym
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy z podstaw socjologii, w szczególności w zakresie zasad funkcjonowania różnych typów zbiorowości społecznych, organizacji, instytucji, podstaw kształtowania się społeczeństwa, struktury społecznej oraz ładu społecznego.
C-2Opanowanie podstawowych metod i technik badawczych w socjologii służących do identyfikacji, analizy i wyjaśnienia społecznych zachowań grup i jednostek.
C-3Uzyskanie kompetencji umożliwiających socjologiczną ocenę procesów i zjawisk społecznych. Nabycie kompetencji w zakresie stosowania aparatu pojęciowego socjologii.
Treści programoweT-W-2Człowiek jako istota społeczna. Biologiczne, demograficzne, geograficzne i ekonomiczne podstawy życia społecznego. Kulturowy i społeczny wymiar formowania się osobowości.
T-W-3Ład społeczny. Rola norm, wartości, instytucji w ustanawianiu porządku społecznego. Stosunki i więzi społeczne. Przyczyny anomii i dewiacji.
T-W-4Struktura społeczna i jej wymiary, role społeczne i ich układ. Podstawy nierówności społecznych. Marginalizacja, bezrobocie, pauperyzacja.
T-W-5Grupy społeczne. Wybrane aspekty dynamiki grup w społeczeństwie i w związku z gospodarką.
T-W-6Wybrane elementy z metodologii socjologii: struktura procesu badawczego, metody i techniki badań socjologicznych, praktyczne prowadzenie projektu badawczego.
T-W-7Charakterystyka dynamiki procesów i opis najważniejszych zjawisk społecznych współczesnego świata: modernizacja, globalizacja, migracja, urbanizacja, sekularyzacja, zmiany demograficzne, rozwój mass-mediów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład konwesatoryjny.
M-3Wykład problemowy. Studia przypadków.
M-4Prezentacja multimedialna, np. z wykorzystaniem filmu.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Projekt badawczy polegający na przygotowaniu prostego wywiadu lub ankiety wraz z omówieniem.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe w formie pytań wymagających podania definicji i przykładu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie rozumie zjawisk i procesów społecznych otaczającego świata społecznego, nie potrafi przewidzieć ich następstw.
3,0Umie prawidłowo zinterpretować i przewidzieć skutki elementarnych zachowań ludzi, w tym w sferze ekonomicznej. Potrafi wymienić podstawowe techniki i metody badawcze, ma problem z ich poprawnym stosowaniem.
3,5Potrafi wskazać podstawowe kompleksy zjawisk i procesów społecznych działalnością człowieka i dokonać prognozy dalszego ich przebiegu. Potrafi na ogół poprawnie zastosować techniki i metody socjologiczne.
4,0W oparciu o posiadany aparat pojęciowy umie dokonać analizy wszystkich ważnych zjawisk i procesów społecznych, w tym oddziałujących na ekonomiczną sferę życia człowieka. Prawidłowo identyfikuje prawidłowości i trendy a także poprawnie zastosować metody i techniki.
4,5W oparciu o posiadany aparat pojęciowy umie dokonać analizy wszystkich ważnych zjawisk i procesów społecznych, w tym oddziałujących na ekonomiczną sferę życia człowieka. Prawidłowo identyfikuje prawidłowości i trendy. Dzięki zastosowanym narzędziom jest wstanie sformułować elementarną ocenę dotyczącą możliwego przebiegu wydarzeń.
5,0W oparciu o całościową wiedzę odnoszącą się do zjawisk i procesów warunkujących fakty społeczne i ekonomiczne a także zastosowaniu dobrze dobranych metod i technik umie w sposób wyczerpujący sformułować właściwą dla danej sytuacji ocenę.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_A03/2.1_K01Jets gotów wyznaczać cele, dzielić zadania i realizować projekt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_K03Jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych, współorganizowania działalności na rzecz środowiska społecznego oraz inicjowania działań w turystyce na rzecz interesu publicznego
GT_1A_K05Jest gotów do podjęcia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za wykonywane obowiązki zawodowe, ze świadomością wymagania tego do innych, a także dbałością o dorobek i tradycje wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy z podstaw socjologii, w szczególności w zakresie zasad funkcjonowania różnych typów zbiorowości społecznych, organizacji, instytucji, podstaw kształtowania się społeczeństwa, struktury społecznej oraz ładu społecznego.
C-2Opanowanie podstawowych metod i technik badawczych w socjologii służących do identyfikacji, analizy i wyjaśnienia społecznych zachowań grup i jednostek.
C-3Uzyskanie kompetencji umożliwiających socjologiczną ocenę procesów i zjawisk społecznych. Nabycie kompetencji w zakresie stosowania aparatu pojęciowego socjologii.
Treści programoweT-W-2Człowiek jako istota społeczna. Biologiczne, demograficzne, geograficzne i ekonomiczne podstawy życia społecznego. Kulturowy i społeczny wymiar formowania się osobowości.
T-W-3Ład społeczny. Rola norm, wartości, instytucji w ustanawianiu porządku społecznego. Stosunki i więzi społeczne. Przyczyny anomii i dewiacji.
T-W-4Struktura społeczna i jej wymiary, role społeczne i ich układ. Podstawy nierówności społecznych. Marginalizacja, bezrobocie, pauperyzacja.
T-W-5Grupy społeczne. Wybrane aspekty dynamiki grup w społeczeństwie i w związku z gospodarką.
T-W-6Wybrane elementy z metodologii socjologii: struktura procesu badawczego, metody i techniki badań socjologicznych, praktyczne prowadzenie projektu badawczego.
Metody nauczaniaM-2Wykład konwesatoryjny.
M-3Wykład problemowy. Studia przypadków.
M-4Prezentacja multimedialna, np. z wykorzystaniem filmu.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Projekt badawczy polegający na przygotowaniu prostego wywiadu lub ankiety wraz z omówieniem.
S-2Ocena formująca: Aktywność merytoryczna - np. w formie odpowiedzi na zadawane na wykładach lub konsultacjach pytania oraz aktywności w trakcie wykładu konwersatoryjnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma żadnej wiedzy na temat dynamiki grupy i zjawisk interpersonalnych w niej zachodzących. Nie zna zasad organizacji pracy zespołu. Nie potrafi wskazać priorytetów w działaniu.
3,0Rozumie podstawowe zasady funkcjonowania zespołu zadaniowego. Wymienia priorytety i określa zadania, ale miernie nimi zarządza.
3,5Na bazie wiedzy o zjawiskach zachodzących w grupie potrafi osiągnąć poprawny, choć z usterkami efekt pracy zespołowej.
4,0Jest świadomy priorytetów, poprawnie sporządza raport, poprawnie prowadzi proces badawczy i współpracę w grupie.
4,5Zna metody i techniki funkcjonowania zespołu zadaniowego. Jest świadomy wagi współpracy i niebezpieczeństw wynikających z niewłaściwie pojętej rywalizacji. Potrafi współpracować i osiągać dobre efekty.
5,0Efekty pracy zespołowej są na wysokim poziomie. Podział priorytetów, zadań i obowiązków, systematyczność pracy i rozwiązanie problemów wskazuje na umiejętne łączenie wiedzy i praktyki.