Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Ekobiznes
Sylabus przedmiotu Metodologia badań naukowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metodologia badań naukowych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Janusz Myszczyszyn <Janusz.Myszczyszyn@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu ludzkich procesów poznawczych na poziomie szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | w wyniku zorganizowanego procesu kształcenia student będzie: -miał elementarną wiedzę związaną z metodologicznymi uwarunkowaniami pracy twórczej, |
C-2 | znał elementarne zagadnienia dotyczące specyfiki preparacji pracy promocyjnej, |
C-3 | umiał rozwiązać standardowe problemy wystepujące podczas tworzenia pracy promocyjnej, |
C-4 | rozumiał konieczność ochrony własności intelektualnej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Cechy ekonomii jako nauki. Metodologia badań naukowych-kwestie definicyjne, miejsce w systemie nauk. Podstawowe wymogi stawiane pracom promocyjnym. | 4 |
T-K-2 | Charakterystyka podstawowych elementów metodycznych pracy promocyjnej. Procedura rozwiązywania problemów badawczych.Podstawowe błędy wypowiedzi i nazwy | 9 |
T-K-3 | Charakterystyka podstawowych elementów instrumentarium badawczego w naukach społecznych | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | Przygotowanie się do bieżących konwersatoriów (dobór i analiza literatury adekwatnej do poszczególnych tematów zajęć, opracowanie zadań zleconych przez nauczyciela), | 6 |
A-K-2 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-K-3 | Przygotowanie się do zaliczenia | 4 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody problemowe-wykład konwersatoryjny. |
M-2 | Mwtody podające-pogadanka sokratyczna lub heurystyczna. |
M-3 | Metody aktywizujące-dyskusja dydaktyczna. |
M-4 | Metody praktyczne- rozwiązywanie zadań wskazanych przez prowadzącego. |
M-5 | Metody problemowe-wykład konwersatoryjny, pogadanka heurystyczna |
M-6 | Metody praktyczne- rozwiązywanie zadań wskazanych przez prowadzącego (ćwiczenia przedmiotowe) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności na zajeciach wyrażajaca sie m.in: uczestnictwem w dyskusji dydaktycznej, pogadance sokratycznej lub heurystycznej. Przy czym kontroli nauczyciela podlegają: -kultura wypowiedzi, -rzeczowość przedstawianych argumentów, -tolerancja wobec kontrargumentow, -dostrzeganie zwiazków tematycznych, -język wypowiedzi. |
S-2 | Ocena formująca: Zadania grupowe dotyczące wiedzy naukowej i nienaukowej, żródłeł danych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne przedmiotu (test wyboru, pytania otwarte) |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_A06_W01 Zna i rozumie elementarne pojęcia z zakresu metodologii badań naukowych. | E_1A_W03, E_1A_W02 | — | C-2 | T-K-3, T-K-1, T-K-2 | M-6, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
E_1A_A06_W02 Zna i rozumie procedurę postępowania badawczego stosowanego w naukach społecznych. | E_1A_W03 | — | C-4, C-3, C-1, C-2 | T-K-3, T-K-1, T-K-2 | M-6, M-2, M-1 | S-1, S-3 |
E_1A_A06_W03 Zna i rozumie proces preparacji pracy promocyjnej i jej elementy metodyczne. | E_1A_W03 | — | C-3, C-2 | T-K-3, T-K-1, T-K-2 | M-6, M-5 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_A06_U01 Potrafi rozwiązywać elementarne problemy występujące podczas tworzenia pracy promocyjnej. | E_1A_U01, E_1A_U02 | — | C-4, C-3, C-1, C-2 | T-K-3, T-K-1, T-K-2 | M-6 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_A06_K01 Student jest gotów stosować się do zasad etycznych pisarstwa naukowego. | E_1A_K04 | — | C-4, C-1 | T-K-3, T-K-1, T-K-2 | M-6, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_A06_W01 Zna i rozumie elementarne pojęcia z zakresu metodologii badań naukowych. | 2,0 | Student nie jest w stanie: - zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu metodologii badań naukowych, -wskazać co to jest literatura tematu i przedmiotu badań i co jej nie stanowi, -wskazać podstawowych elementow metodycznych pracy, -rozrożniać, definiować i korzystać ze źrodeł wiedzy faktualnej, -wskazać na czym polega i z jakich stadiów sklada się procedura rozwiązywania problemów badawczych, -wymienić i scharakteryzować podstawowe metody badawcze służące gromadzeniu wiedzy faktualnej w ekonomii. |
3,0 | student : -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna). | |
3,5 | Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy material programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany, -w zakresie wyrażania wiedzy drobne błedy w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna). | |
4,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi naogół poprawne- nieznaczne błędy językowe) | |
4,5 | Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu odpowiadania- bez trudnosci | |
5,0 | Student: -w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy -bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie i ciekawość poznawczą, -odpowiada bezbłędnym językiem, prawidłowo i pewnie | |
E_1A_A06_W02 Zna i rozumie procedurę postępowania badawczego stosowanego w naukach społecznych. | 2,0 | Student nie posiada elementarnej wiedzy o procedurze postępowania badawczego stosowanego w naukach społecznych (ekonomii). |
3,0 | Student posiada elementarną wiedzę o procedurze postępowania badawczego stosowanego w naukach społecznych (ekonomii). Jest pasywny na zajęciach - trudno go skkłonić do aktywnoaści. | |
3,5 | Student posiada podstawową wiedzę o procedurze postępowania badawczego stosowanego w naukach społecznych (ekonomii). | |
4,0 | Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy material programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany, -w zakresie wyrażania wiedzy drobne błedy w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna). | |
4,5 | Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu odpowiadania- bez trudnosci | |
5,0 | Student: -w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy -bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie i ciekawość poznawczą, -odpowiada bezbłędnym językiem, prawidłowo i pewnie | |
E_1A_A06_W03 Zna i rozumie proces preparacji pracy promocyjnej i jej elementy metodyczne. | 2,0 | Student nie posiada elementarnej wiedzy o procesie preparacji pracy promocyjnej i jej elementach metodycznych. |
3,0 | Student posiada elementarną wiedzę o procesie preparacji pracy promocyjnej i jej elementach metodycznych. Z wydatną pomocą nauczyciela jest w stanie wykazać swoją w zakresie przedmiotu. Jest pasywny na zajęciach - trudno go skkłonić do aktywności. | |
3,5 | Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy material programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany, -w zakresie wyrażania wiedzy drobne błedy w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna). | |
4,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi naogół poprawne- nieznaczne błędy językowe) | |
4,5 | Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu odpowiadania- bez trudnosci | |
5,0 | Student: -w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy -bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie i ciekawość poznawczą, -odpowiada bezbłędnym językiem, prawidłowo i pewnie |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_A06_U01 Potrafi rozwiązywać elementarne problemy występujące podczas tworzenia pracy promocyjnej. | 2,0 | Nie potrafi zindentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi się pojawić na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową. |
3,0 | Potrafi zidentyfikować i poradzić sobie z wydatną pomocą nauczyciela z wybranymi trudnościami zwiazanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej. | |
3,5 | Potrafi zidentyfikować i poradzic sobie z pomocą nauczyciela z wybranymi trudnościami zwiazanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej. | |
4,0 | Potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej. | |
4,5 | Potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji wlasnego przedsięwzięcia badawczego. | |
5,0 | Samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności zwiazane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_A06_K01 Student jest gotów stosować się do zasad etycznych pisarstwa naukowego. | 2,0 | Nie wykazuje zainteresowania, ani chęci poznania elementarnej wiedzy z zakresu zasad etycznych-prezentujac poglady i opinie swiadczące o znajdowaniu się w stadium prekonwencjonalnym rozwoju moralnego. |
3,0 | Prezentuje poglądy i opinie świadczące o elementarnym zainteresowaniu postawą etyczną w pracy naukowej (stadium rozwoju moralnego konwencjonalne- pierwsza podfaza). | |
3,5 | Prezentuje poglądy i opinie świadczące o chęci stosowania sie do zasad pisarstwa naukowego (stadium rozwoju moranego konwencjonalne -druga podfaza). | |
4,0 | Prezetuje poglady i opinie charakterystyczne dla stadium postkonwencjalnego rozwoju moralnego. | |
4,5 | Prezentuje poglądy i opinie świadczące o kierowaniu się w swoim postępowaniu pryncypiami moralnymi. | |
5,0 | Prezentuje poglądy i opinie świadczące o kierowaniu się w swoim postępowaniu pryncypiami moralnymi. |
Literatura podstawowa
- S. Nowak, Metodologia badań społecznych, PWN, Warrszawa, 2020
Literatura dodatkowa
- S. Stachak, Podstawy metodologii nauk ekonomicznych, Difin, Warszawa, 2013
- M. Blaug, The Methodology of Economics, Cambridge University Press, Cambridge, 1996
- M. Pelc, Elementy metodologii badań naukowych, Akademia Obrony Narodowej, Warszawa, 2012