Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Analityka gospodarcza

Sylabus przedmiotu Statystyka publiczna z elementami demografii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Statystyka publiczna z elementami demografii
Specjalność Analityka gospodarcza
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Iwona Bąk <Iwona.Bak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Cheba <Katarzyna.Cheba@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 20 2,00,50zaliczenie
wykładyW4 30 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1W zakresie wiedzy student powinien posiadać podstawowe wiadomości z zakresu ekonomii, matematyki, statystyki opisowej.
W-2W zakresie umiejętności student potrafi przeprowadzić analizy z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel oraz wybranych programów komputerowych (STATISTICA).

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy dotyczącej statystyki publicznej z elementami demografii.
C-2Umiejętność posługiwania się wybranymi pakietami statystycznymi wykorzystywanymi w analizie danych statystyki publicznej oraz identyfikacji i oceny podstawowych zdarzeń demograficznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Przygotowanie i realizacja badań statystycznych.2
T-L-2Weryfikacja i analiza dostępnych polskich baz danych statystycznych.2
T-L-3Weryfikacja i analiza bazy danych Eurostat.2
T-L-4Weryfikacja i analiza statystyk ONZ.1
T-L-5Niepubliczne źródła danych statystycznych.1
T-L-6Prezentacja prac zaliczeniowych przygotowanych przez studentów dotyczących wykorzystania polskich i zagranicznych danych statystyki publicznych w badaniach społeczno-gospodarczych.2
T-L-7Zasady budowy podstawowych współczynników demograficznych.2
T-L-8Analiza ruchu naturalnego ludności dla wybranych obiektów (krajów, województw, powiatów, miast).2
T-L-9Analiza ruchu wędrówkowego ludności dla wybranych obiektów (krajów, województw, powiatów, miast).2
T-L-10Interpretacja wybranych współczynników demograficznych.2
T-L-11Prezentacja prac zaliczeniowych przygotowanych przez studentów dotyczących zjawisk demograficznych.2
20
wykłady
T-W-1Pierwotne i wtórne źródła danych statytycznych.2
T-W-2Zasady funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce i na świecie – wybrane zagadnienia.2
T-W-3Polskie klasyfikacje statystyczne. Zakres informacyjny rejestrów administracyjnych.2
T-W-4Program badań statystycznych polskiej statystyki publicznej. Organizacja badań statystycznych w Unii Europejskiej i na świecie.2
T-W-5Rozwój teorii ludnościowych na przestrzeni dziejów.2
T-W-6Polskie i zagraniczne banki danych statystycznych, publikacje statystyczne, administracyjne źródła danych.2
T-W-7Interpretacja i analiza danych statystyki publicznej.4
T-W-8Źródła i zakres informacji o strukturach i procesach ludnościowych.1
T-W-9Spisy ludności w Polsce.2
T-W-10Pomiar procesów demograficznych – zasady budowy podstawowych współczynników demograficznych.2
T-W-11Ruch naturalny ludności.2
T-W-12Ruch wędrówkowy ludności.2
T-W-13Tablice trwania życia. Siatka demograficzna.2
T-W-14Podstawowe problemy demograficzne we współczesnym świecie.3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń.14
A-L-3Przygotowanie pracy zaliczeniowej.16
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.8
A-W-3Przygotowanie do zajęć10
A-W-4Egzamin2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy w postaci prezentacji multimedialnej wraz z przykładami.
M-2Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel oraz programu STATISTICA.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie testu.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie na ocenę ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie aktywności na zajęciach oraz prezentacji prac zrealizowanych w grupie.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D1/4.1_W01
Student zna i rozumie podstawowe zasady funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce, zna i rozumie podstawowe prawidłowości z zakresu zjawisk demograficznych.
E_1A_W03, E_1A_W08, E_1A_W01, E_1A_W04, E_1A_W06C-1, C-2T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-10, T-W-8, T-W-12, T-W-5, T-W-13, T-W-11, T-W-10, T-W-9, T-W-14, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D1/4.1_U01
Student potrafi pozyskiwać dane dostępne w polskich i zagranicznych bazach statystycznych do tworzenia własnych baz danych oraz potrafi zastosować wybrane metody ilościowe do ich analiz, potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia stosowane w demografii oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U05, E_1A_U09, E_1A_U04, E_1A_U07, E_1A_U10C-1, C-2T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-11, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-10, T-W-8, T-W-12, T-W-5, T-W-13, T-W-11, T-W-10, T-W-9, T-W-14, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D1/02_K01
Student jest gotów do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce publicznej i demografii
E_1A_K01C-2T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-11, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-10M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D1/4.1_W01
Student zna i rozumie podstawowe zasady funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce, zna i rozumie podstawowe prawidłowości z zakresu zjawisk demograficznych.
2,0Student nie zna i nie rozumie podstawowych zasad funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce, nie zna i nie rozumie zjawisk demograficznych.
3,0Student w stopniu dostatecznym zna i rozumie podstawowe zasady funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce oraz zna i rozumie zjawiska demograficzne.
3,5Student w stopniu więcej niż dostatecznym zna i rozumie podstawowe zasady funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce oraz zna i rozumie zjawiska demograficzne.
4,0Student w stopniu dobrym zna i rozumie podstawowe zasady funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce oraz zna i rozumie zjawiska demograficzne.
4,5Student w stopniu więcej niż dobrym zna i rozumie podstawowe zasady funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce oraz zna i rozumie zjawiska demograficzne.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym zna i rozumie podstawowe zasady funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce oraz zna i rozumie zjawiska demograficzne .

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D1/4.1_U01
Student potrafi pozyskiwać dane dostępne w polskich i zagranicznych bazach statystycznych do tworzenia własnych baz danych oraz potrafi zastosować wybrane metody ilościowe do ich analiz, potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia stosowane w demografii oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej
2,0Student nie potrafi pozyskiwać danych statystyki publicznej, w tym danych dotyczących zdarzeń demograficznych i zastosować wybranych metod ilościowych do ich analiz.
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi pozyskiwać dane statystyki publicznej, w tym dane dotyczące zdarzeń demograficznych i zastosować wybrane metody ilościowe do ich analiz.
3,5Student w stopniu więcej niż dostatecznym potrafi pozyskiwać dane statystyki publicznej, w tym dane dotyczące zdarzeń demograficznych i zastosować wybrane metody ilościowe do ich analiz.
4,0Student w stopniu dobrym potrafi pozyskiwać dane statystyki publicznej, w tym dane dotyczące zdarzeń demograficznych i zastosować wybrane metody ilościowe do ich analiz.
4,5Student w stopniu więcej niż dobrym potrafi pozyskiwać dane statystyki publicznej, w tym dane dotyczące zdarzeń demograficznych i zastosować wybrane metody ilościowe do ich analiz.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym potrafi pozyskiwać dane statystyki publicznej, w tym dane dotyczące zdarzeń demograficznych i zastosować wybrane metody ilościowe do ich analiz.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D1/02_K01
Student jest gotów do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce publicznej i demografii
2,0Student nie jest gotów do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce publicznej i demografii
3,0Student jest gotów, z bardzo dużą pomoca nauczyciela, do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce publicznej i demografii
3,5Student jest gotów, z dużą pomoca nauczyciela, do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce publicznej i demografii
4,0Student jest gotów, z niewielką pomoca nauczyciela, do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce publicznej i demografii
4,5Student jest gotów do prawie samodzielnego rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce publicznej i demografii
5,0Student jest gotów do samodzielnego rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce publicznej i demografii

Literatura podstawowa

  1. Bąk I., Statystyczna analiza aktywności turystycznej seniorów w Polsce, Wydawnictwo Uczelniane Zachodniopomorskiego Uniwersytetu technologicznego w Szczecinie, Szczecin, 2013
  2. Holzer J., Demografia, PWE, Warszawa, 2003
  3. Panek T., Szulc A. (red), Statystyka społeczna. Wybrane zagadnienia, SGH, Warszawa, 2006
  4. Kurkiewicz J., Procesy demograficzne i metody ich analizy, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków, 2010
  5. Bąk I., Aktywność seniorów w czasie wolnym, CeDeWu, Warszawa, 2020, Rozdział w monografii Srebrna gospodarka, red.: Frąckiewicz E., Kryk B.)
  6. Frąckiewicz E. (red.), Kryk B. (red.), Srebrna gospodarka. Ujęcie społeczno-ekonomiczne, CeDeWu, Warszawa, 2020
  7. Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Formulas and tables. Statistical and econometric methods, CeDeWu, Warszawa, 2021
  8. Luszniewicz A., Statystyka w biznesie. Laboratoria komputerowe STATISTICA PL, Oficyna Wydawnicza Wyższej Szkoły Handlu i Prawa im. Ryszarda Łazarskiego, Warszawa, 2002
  9. Panek T. (red.), Statystyka społeczna. Procesy społeczne, źródła danych i metody analizy, PWE, Warszawa, 2021

Literatura dodatkowa

  1. Bąk I., Szczecińska B, Global Demographic Trends and Effects on Tourism, European Research Studies Journal, 2020, 23(4), s. 571-585
  2. Anderson D.R, Sweeney D.J., Wiliams T.A., Statistics for Business and Economics, South-Western Cengage Learning, 2019
  3. Roeske-Słomak I., Prace statystyczne i demograficzne, UE Poznań, Poznań, 2006
  4. Zioło M., Bąk I., Cheba K., Environmental taxes - how public policy makers can use them in the decision-making process?, Procedia Computer Science, 2009, 159
  5. Gołata E., Metody i źródła pozyskiwania informacji w statystyce publicznej, UE Poznań, 2009

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Przygotowanie i realizacja badań statystycznych.2
T-L-2Weryfikacja i analiza dostępnych polskich baz danych statystycznych.2
T-L-3Weryfikacja i analiza bazy danych Eurostat.2
T-L-4Weryfikacja i analiza statystyk ONZ.1
T-L-5Niepubliczne źródła danych statystycznych.1
T-L-6Prezentacja prac zaliczeniowych przygotowanych przez studentów dotyczących wykorzystania polskich i zagranicznych danych statystyki publicznych w badaniach społeczno-gospodarczych.2
T-L-7Zasady budowy podstawowych współczynników demograficznych.2
T-L-8Analiza ruchu naturalnego ludności dla wybranych obiektów (krajów, województw, powiatów, miast).2
T-L-9Analiza ruchu wędrówkowego ludności dla wybranych obiektów (krajów, województw, powiatów, miast).2
T-L-10Interpretacja wybranych współczynników demograficznych.2
T-L-11Prezentacja prac zaliczeniowych przygotowanych przez studentów dotyczących zjawisk demograficznych.2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pierwotne i wtórne źródła danych statytycznych.2
T-W-2Zasady funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce i na świecie – wybrane zagadnienia.2
T-W-3Polskie klasyfikacje statystyczne. Zakres informacyjny rejestrów administracyjnych.2
T-W-4Program badań statystycznych polskiej statystyki publicznej. Organizacja badań statystycznych w Unii Europejskiej i na świecie.2
T-W-5Rozwój teorii ludnościowych na przestrzeni dziejów.2
T-W-6Polskie i zagraniczne banki danych statystycznych, publikacje statystyczne, administracyjne źródła danych.2
T-W-7Interpretacja i analiza danych statystyki publicznej.4
T-W-8Źródła i zakres informacji o strukturach i procesach ludnościowych.1
T-W-9Spisy ludności w Polsce.2
T-W-10Pomiar procesów demograficznych – zasady budowy podstawowych współczynników demograficznych.2
T-W-11Ruch naturalny ludności.2
T-W-12Ruch wędrówkowy ludności.2
T-W-13Tablice trwania życia. Siatka demograficzna.2
T-W-14Podstawowe problemy demograficzne we współczesnym świecie.3
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń.14
A-L-3Przygotowanie pracy zaliczeniowej.16
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.8
A-W-3Przygotowanie do zajęć10
A-W-4Egzamin2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D1/4.1_W01Student zna i rozumie podstawowe zasady funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce, zna i rozumie podstawowe prawidłowości z zakresu zjawisk demograficznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metodologię badań w zakresie dyscypliny ekonomia i finanse
E_1A_W08Zna i rozumie podstawowe ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania działań związanych z funkcjonowaniem gospodarki
E_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące podstawową wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej
E_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), ich struktury, a także relacje między nimi w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji), a także metody i narzędzia (w tym informatyczne) pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych dotyczących zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy dotyczącej statystyki publicznej z elementami demografii.
C-2Umiejętność posługiwania się wybranymi pakietami statystycznymi wykorzystywanymi w analizie danych statystyki publicznej oraz identyfikacji i oceny podstawowych zdarzeń demograficznych.
Treści programoweT-L-7Zasady budowy podstawowych współczynników demograficznych.
T-L-8Analiza ruchu naturalnego ludności dla wybranych obiektów (krajów, województw, powiatów, miast).
T-L-9Analiza ruchu wędrówkowego ludności dla wybranych obiektów (krajów, województw, powiatów, miast).
T-L-1Przygotowanie i realizacja badań statystycznych.
T-L-2Weryfikacja i analiza dostępnych polskich baz danych statystycznych.
T-L-3Weryfikacja i analiza bazy danych Eurostat.
T-L-4Weryfikacja i analiza statystyk ONZ.
T-L-5Niepubliczne źródła danych statystycznych.
T-L-10Interpretacja wybranych współczynników demograficznych.
T-W-8Źródła i zakres informacji o strukturach i procesach ludnościowych.
T-W-12Ruch wędrówkowy ludności.
T-W-5Rozwój teorii ludnościowych na przestrzeni dziejów.
T-W-13Tablice trwania życia. Siatka demograficzna.
T-W-11Ruch naturalny ludności.
T-W-10Pomiar procesów demograficznych – zasady budowy podstawowych współczynników demograficznych.
T-W-9Spisy ludności w Polsce.
T-W-14Podstawowe problemy demograficzne we współczesnym świecie.
T-W-1Pierwotne i wtórne źródła danych statytycznych.
T-W-2Zasady funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce i na świecie – wybrane zagadnienia.
T-W-3Polskie klasyfikacje statystyczne. Zakres informacyjny rejestrów administracyjnych.
T-W-4Program badań statystycznych polskiej statystyki publicznej. Organizacja badań statystycznych w Unii Europejskiej i na świecie.
T-W-6Polskie i zagraniczne banki danych statystycznych, publikacje statystyczne, administracyjne źródła danych.
T-W-7Interpretacja i analiza danych statystyki publicznej.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy w postaci prezentacji multimedialnej wraz z przykładami.
M-2Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel oraz programu STATISTICA.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie testu.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie na ocenę ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie aktywności na zajęciach oraz prezentacji prac zrealizowanych w grupie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie podstawowych zasad funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce, nie zna i nie rozumie zjawisk demograficznych.
3,0Student w stopniu dostatecznym zna i rozumie podstawowe zasady funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce oraz zna i rozumie zjawiska demograficzne.
3,5Student w stopniu więcej niż dostatecznym zna i rozumie podstawowe zasady funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce oraz zna i rozumie zjawiska demograficzne.
4,0Student w stopniu dobrym zna i rozumie podstawowe zasady funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce oraz zna i rozumie zjawiska demograficzne.
4,5Student w stopniu więcej niż dobrym zna i rozumie podstawowe zasady funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce oraz zna i rozumie zjawiska demograficzne.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym zna i rozumie podstawowe zasady funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce oraz zna i rozumie zjawiska demograficzne .
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D1/4.1_U01Student potrafi pozyskiwać dane dostępne w polskich i zagranicznych bazach statystycznych do tworzenia własnych baz danych oraz potrafi zastosować wybrane metody ilościowe do ich analiz, potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia stosowane w demografii oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji i interpretacji procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych z wykorzystaniem metod i narzędzi właściwych dla ekonomii
E_1A_U02Potrafi zastosować wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych w mikro-, mezo- i makroskali
E_1A_U03Potrafi rozwiązywać zadania i problemy w warunkach nie w pełni przewidywalnych, dobierając właściwie źródła i informacje z nich pochodzące, dokonując ich oceny, krytycznej analizy i syntezy
E_1A_U05Potrafi komunikować się z otoczeniem posługując się specjalistyczną terminologią z zakresu ekonomii i finansów
E_1A_U09Potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz współpracować z innymi osobami w ramach działań zespołowych
E_1A_U04Potrafi dobrać i stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne do analizowania i prognozowania procesów i zjawisk ekonomicznych oraz rozwiązywania problemów gospodarczych
E_1A_U07Potrafi przygotować typowe prace pisemne lub wystąpienia ustne z zakresu ekonomii i finansów w języku polskim lub obcym, dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem ujęć teoretycznych oraz różnych źródeł
E_1A_U10Potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy dotyczącej statystyki publicznej z elementami demografii.
C-2Umiejętność posługiwania się wybranymi pakietami statystycznymi wykorzystywanymi w analizie danych statystyki publicznej oraz identyfikacji i oceny podstawowych zdarzeń demograficznych.
Treści programoweT-L-7Zasady budowy podstawowych współczynników demograficznych.
T-L-8Analiza ruchu naturalnego ludności dla wybranych obiektów (krajów, województw, powiatów, miast).
T-L-9Analiza ruchu wędrówkowego ludności dla wybranych obiektów (krajów, województw, powiatów, miast).
T-L-11Prezentacja prac zaliczeniowych przygotowanych przez studentów dotyczących zjawisk demograficznych.
T-L-1Przygotowanie i realizacja badań statystycznych.
T-L-2Weryfikacja i analiza dostępnych polskich baz danych statystycznych.
T-L-3Weryfikacja i analiza bazy danych Eurostat.
T-L-4Weryfikacja i analiza statystyk ONZ.
T-L-5Niepubliczne źródła danych statystycznych.
T-L-6Prezentacja prac zaliczeniowych przygotowanych przez studentów dotyczących wykorzystania polskich i zagranicznych danych statystyki publicznych w badaniach społeczno-gospodarczych.
T-L-10Interpretacja wybranych współczynników demograficznych.
T-W-8Źródła i zakres informacji o strukturach i procesach ludnościowych.
T-W-12Ruch wędrówkowy ludności.
T-W-5Rozwój teorii ludnościowych na przestrzeni dziejów.
T-W-13Tablice trwania życia. Siatka demograficzna.
T-W-11Ruch naturalny ludności.
T-W-10Pomiar procesów demograficznych – zasady budowy podstawowych współczynników demograficznych.
T-W-9Spisy ludności w Polsce.
T-W-14Podstawowe problemy demograficzne we współczesnym świecie.
T-W-1Pierwotne i wtórne źródła danych statytycznych.
T-W-2Zasady funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce i na świecie – wybrane zagadnienia.
T-W-3Polskie klasyfikacje statystyczne. Zakres informacyjny rejestrów administracyjnych.
T-W-4Program badań statystycznych polskiej statystyki publicznej. Organizacja badań statystycznych w Unii Europejskiej i na świecie.
T-W-6Polskie i zagraniczne banki danych statystycznych, publikacje statystyczne, administracyjne źródła danych.
T-W-7Interpretacja i analiza danych statystyki publicznej.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel oraz programu STATISTICA.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie na ocenę ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie aktywności na zajęciach oraz prezentacji prac zrealizowanych w grupie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pozyskiwać danych statystyki publicznej, w tym danych dotyczących zdarzeń demograficznych i zastosować wybranych metod ilościowych do ich analiz.
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi pozyskiwać dane statystyki publicznej, w tym dane dotyczące zdarzeń demograficznych i zastosować wybrane metody ilościowe do ich analiz.
3,5Student w stopniu więcej niż dostatecznym potrafi pozyskiwać dane statystyki publicznej, w tym dane dotyczące zdarzeń demograficznych i zastosować wybrane metody ilościowe do ich analiz.
4,0Student w stopniu dobrym potrafi pozyskiwać dane statystyki publicznej, w tym dane dotyczące zdarzeń demograficznych i zastosować wybrane metody ilościowe do ich analiz.
4,5Student w stopniu więcej niż dobrym potrafi pozyskiwać dane statystyki publicznej, w tym dane dotyczące zdarzeń demograficznych i zastosować wybrane metody ilościowe do ich analiz.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym potrafi pozyskiwać dane statystyki publicznej, w tym dane dotyczące zdarzeń demograficznych i zastosować wybrane metody ilościowe do ich analiz.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D1/02_K01Student jest gotów do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce publicznej i demografii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, umiejętności i odbieranych treści, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, a także ma świadomość konieczności zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Cel przedmiotuC-2Umiejętność posługiwania się wybranymi pakietami statystycznymi wykorzystywanymi w analizie danych statystyki publicznej oraz identyfikacji i oceny podstawowych zdarzeń demograficznych.
Treści programoweT-L-7Zasady budowy podstawowych współczynników demograficznych.
T-L-8Analiza ruchu naturalnego ludności dla wybranych obiektów (krajów, województw, powiatów, miast).
T-L-9Analiza ruchu wędrówkowego ludności dla wybranych obiektów (krajów, województw, powiatów, miast).
T-L-11Prezentacja prac zaliczeniowych przygotowanych przez studentów dotyczących zjawisk demograficznych.
T-L-1Przygotowanie i realizacja badań statystycznych.
T-L-2Weryfikacja i analiza dostępnych polskich baz danych statystycznych.
T-L-3Weryfikacja i analiza bazy danych Eurostat.
T-L-4Weryfikacja i analiza statystyk ONZ.
T-L-5Niepubliczne źródła danych statystycznych.
T-L-6Prezentacja prac zaliczeniowych przygotowanych przez studentów dotyczących wykorzystania polskich i zagranicznych danych statystyki publicznych w badaniach społeczno-gospodarczych.
T-L-10Interpretacja wybranych współczynników demograficznych.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel oraz programu STATISTICA.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie na ocenę ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie aktywności na zajęciach oraz prezentacji prac zrealizowanych w grupie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest gotów do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce publicznej i demografii
3,0Student jest gotów, z bardzo dużą pomoca nauczyciela, do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce publicznej i demografii
3,5Student jest gotów, z dużą pomoca nauczyciela, do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce publicznej i demografii
4,0Student jest gotów, z niewielką pomoca nauczyciela, do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce publicznej i demografii
4,5Student jest gotów do prawie samodzielnego rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce publicznej i demografii
5,0Student jest gotów do samodzielnego rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce publicznej i demografii