Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Analityka gospodarcza
Sylabus przedmiotu Metody analizy i planowania:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody analizy i planowania | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Szczecińska <Beata.Szczecinska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Beata Szczecińska <Beata.Szczecinska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | W zakresie wiedzy Student powinien posiadać podstawowe informacje z mikroekonomii oraz podstaw zarządzania przedsiębiorstwem |
W-2 | W zakresie umiejętności Student potrafi analizować informacje niezbędne do oceny sytuacji decyzyjnej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z metodami wspomagającymi procesy podejmowania decyzji |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności wyboru określonej metody analizy w zależności od warunków decyzyjnych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Podstawowe zasady analizy i planowania. Analiza procesów decyzyjnych | 2 |
T-A-2 | Podejmowanie decyzji w warunkach niepewności | 2 |
T-A-3 | Podejmowanie decyzji w warunkach ryzyka | 2 |
T-A-4 | Gry dwuosobowe o sumie zero | 3 |
T-A-5 | Kolokwium 1 | 2 |
T-A-6 | Programowanie sieciowe – rozwiązywanie problemów metodą CPM | 2 |
T-A-7 | Metoda PERT | 2 |
T-A-8 | Analiza czasowo-kosztowa | 4 |
T-A-9 | Systemy kolejkowe | 2 |
T-A-10 | Kolokwium 2 | 2 |
T-A-11 | Modele zapasów | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Analiza procesów decyzyjnych w warunkach niepewności i ryzyka | 3 |
T-W-2 | Gry osobowe | 3 |
T-W-3 | Rozwiązywanie problemów decyzyjnych z wykorzystaniem programowania sieciowego | 4 |
T-W-4 | Analityczne modele systemów kolejkowych | 3 |
T-W-5 | Analiza problemów zapasów | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 25 |
A-A-2 | Przygotowanie się do ćwiczeń audytoryjnych | 10 |
A-A-3 | Przygotowanie się do kolokwiów | 15 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Zapoznanie się z literaturą przedmiotu | 4 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu pisemnego | 4 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca/Wykład informacyjny |
M-2 | Metoda problemowa/Wykład problemowy |
M-3 | Metoda aktywizująca/Metoda przypadków |
M-4 | Matoda praktyczna/Rozwiązywanie zadań |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów w formie testu |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwia pisemne z ćwiczeń: zadania do rozwiązania |
S-3 | Ocena formująca: Ocena aktywności uczestnictwa studenta w zajęciach, polegająca na przygotowaniu się z omawianego na zajęciach tematu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_C16_W01 Student zna i rozumie metody wspomagające podejmowanie decyzji | E_1A_W06 | — | C-1 | T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_C16_U01 Student potrafi ocenić informacje w procesie podejmowania decyzji | E_1A_U01, E_1A_U02 | — | C-2 | T-A-3, T-A-2, T-A-1, T-A-9, T-A-8, T-A-6, T-A-7 | M-3, M-4 | S-2 |
E_1A_C16_U02 Student potrafi podjąć decyzję gospodarczą z wykorzystaniem odpowiedniej metody | E_1A_U03, E_1A_U04 | — | C-2 | T-A-3, T-A-2, T-A-1, T-A-9, T-A-10, T-A-8, T-A-6, T-A-5, T-A-7, T-A-11, T-A-4 | M-3, M-4 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_C16_K01 Student jest gotów do podejmowania decyzji gospodarczych | E_1A_K03 | — | C-1, C-2 | T-A-3, T-A-2, T-A-1, T-A-9, T-A-10, T-A-8, T-A-6, T-A-5, T-A-7, T-A-11, T-A-4, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4 | M-2, M-1, M-3, M-4 | S-3, S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_C16_W01 Student zna i rozumie metody wspomagające podejmowanie decyzji | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie metod wspomagających procesy podejmowania decyzji. |
3,0 | Student zna i rozumie metody wspomagające procesy podejmowania decyzji w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | Student zna i rozumie metody wspomagające procesy podejmowania decyzji w stopniu więcej niż dostatecznym. | |
4,0 | Student zna i rozumie metody wspomagające procesy podejmowania decyzji w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student zna i rozumie metody wspomagające procesy podejmowania decyzji w stopniu więcej niż dobrym. | |
5,0 | Student zna i rozumie metody wspomagające procesy podejmowania decyzji w stopniu bardzo dobrym. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_C16_U01 Student potrafi ocenić informacje w procesie podejmowania decyzji | 2,0 | Student nie potrafi ocenić informacji w procesie podejmowania decyzji |
3,0 | Student potrafi ocenić informacje w procesie podejmowania decyzji w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student potrafi ocenić informacje w procesie podejmowania decyzji w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Student potrafi ocenić informacje w procesie podejmowania decyzji w stopniu dobrym | |
4,5 | Student potrafi ocenić informacje w procesie podejmowania decyzj w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Student potrafi ocenić informacje w procesie podejmowania decyzj w stopniu bardzo dobrym | |
E_1A_C16_U02 Student potrafi podjąć decyzję gospodarczą z wykorzystaniem odpowiedniej metody | 2,0 | Student nie potrafi podjąć decyzji gospodarczej z wykorzystaniem odpowiedniej metody |
3,0 | Student potrafi podjąć decyzję gospodarczą z wykorzystaniem odpowiedniej metody w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student potrafi podjąć decyzję gospodarczą z wykorzystaniem odpowiedniej metody w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Student potrafi podjąć decyzję gospodarczą z wykorzystaniem odpowiedniej metody w stopniu dobrym | |
4,5 | Student potrafi podjąć decyzję gospodarczą z wykorzystaniem odpowiedniej metody w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Student potrafi podjąć decyzję gospodarczą z wykorzystaniem odpowiedniej metody w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_C16_K01 Student jest gotów do podejmowania decyzji gospodarczych | 2,0 | Student nie jest gotów do podejmowania decyzji gospodarczych |
3,0 | Student jest gotów do podejmowania decyzji gospodarczych w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student jest gotów do podejmowania decyzji gospodarczych w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Student jest gotów do podejmowania decyzji gospodarczych w stopniu dobrym | |
4,5 | Student jest gotów do podejmowania decyzji gospodarczych w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Student jest gotów do podejmowania decyzji gospodarczych w stopniu bardzo dobrym |
Literatura podstawowa
- Kukuła K. red., Badania operacyjne w przykładach i zadaniach, PWN, Warszawa, 2014, 6
- Anholcer M., Gaspars H., Owczarkowski A., Przykłady i zadania z badań operacyjnych i ekonometrii, Wyd. AE w Poznaniu, Poznań, 2005, https://darmowe-ebooki.com.pl/89766-marcin_anholcer_przyklady_i_zadania_z_badan_operacyjnych_i_ekonometrii.html
- H. Gaspars-Wieloch, Podejmowanie decyzji w warunkach niepewności, UEP, POZNAŃ, 2018, https://libra.ibuk.pl/reader/podejmowanie-decyzji-w-warunkach-niepewnosci-planowanie-scenariuszowe-helena-gaspars-wieloch-216679
Literatura dodatkowa
- Gierszewska G., Romanowska M., Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa, 2002
- Karmowska G., Mikiashvili N., The assessment of development convergence among post-socialist countries based on selected indices., Ekonomia i Środowisko, 2020, 3(74)