Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)
Sylabus przedmiotu Metody pomiaru innowacyjności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody pomiaru innowacyjności | ||
Specjalność | Innowacje w gospodarce | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Sompolska-Rzechuła <Agnieszka.Sompolska-Rzechula@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagania w zakresie wiedzy: znajomość statystyki opisowej, wnioskowania statystycznego, ekonometrii i zagadnień ekonomicznych |
W-2 | Wymagania w zakresie umiejętności: umiejętność obsługi arkusza kalkulacyjnego Excel oraz wybranych programów komputerowych (np. STATISTICA) |
W-3 | Wymagania w zakresie kompetencji: student jest gotów do rozwiązywania problemowych zagadnień |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy w zakresie metod pomiaru innowacyjności |
C-2 | Zdobycie praktycznych umiejętności posługiwania się wybranymi metodami i narzędziami służącymi do oceny poziomu innowacyjności |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Przygotowanie materiału empirycznego do oceny poziomu innowacyjności | 1 |
T-L-2 | Podstawy wielowymiarowej analizy porównawczej | 3 |
T-L-3 | Dobór mierników innowacyjności | 2 |
T-L-4 | Pomiar poziomu innowacyjności | 2 |
T-L-5 | Ocena zróżnicowania regionalnego poziomu innowacyjności | 2 |
T-L-6 | Diagnoza poziomu innowacyjności Polski na tle innych krajów Unii Europejskiej | 2 |
T-L-7 | Prezentacja pracy zaliczeniowej | 2 |
14 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Źródła informacji i gromadzenie materiału empirycznego o innowacyjności | 1 |
T-W-2 | Mierniki innowacyjności przedsiębiorstwa i sektora | 1 |
T-W-3 | Branżowe i regionalne aspekty pomiaru innowacyjności | 1 |
T-W-4 | Pomiar innowacyjności regionów i krajów | 1 |
T-W-5 | Pomiar poziomu innowacyjności z wykorzystaniem metod wybranych metod wielowymiarowej analizy porównawczej | 1 |
T-W-6 | Diagnoza poziomu innowacyjności Polski na tle innych krajów Unii Europejskiej | 2 |
T-W-7 | Zaliczenie pisemne wykładu | 1 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 14 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych | 11 |
A-L-3 | Wykonanie pracy zaliczeniowej | 10 |
A-L-4 | Opracowanie wyników z ćwiczeń laboratoryjnych | 5 |
A-L-5 | Studiowanie literatury | 10 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-W-2 | Studia literaturowe | 8 |
A-W-3 | Przygotowanie do pisemnego zaliczenia wykładu | 9 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład w postaci prezentacji multimedialnej z przykładami i pytaniami kontrolnymi |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne polegające na rozwiazywaniu problemów związanych z innowacyjnością z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego EXCEL oraz programu STATISTICA |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładu w formie testu jednokrotnego wyboru |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie aktywności na zajęciach oraz prezentacji pracy zrealizowanej w grupie |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D3/4.1_W01 Student zna i rozumie mierniki pomiaru poziomu innowacyjności | E_2A_W06, E_2A_W01, E_2A_W03 | — | C-1 | T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-5, T-L-6, T-L-4 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
E_2A_D3/4.1_W02 Student zna i rozumie metody pomiaru poziomu innowacyjności | E_2A_W07, E_2A_W06, E_2A_W01, E_2A_W03 | — | C-1 | T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-5, T-L-6, T-L-4 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D3/4.1_U01 Student potrafi przeprowadzić pomiar poziomu innowacyjności z wykorzystaniem wybranych metod | E_2A_U03, E_2A_U04, E_2A_U08, E_2A_U12, E_2A_U13, E_2A_U02, E_2A_U01 | — | C-2 | T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-5, T-L-6, T-L-4 | M-2 | S-2 |
E_2A_D3/4.1_U02 Student potrafi wykorzystać narzędzia (np. Excel, Statistica) do pomiaru poziomu innowacyjności | E_2A_U03, E_2A_U12, E_2A_U13 | — | C-2 | T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-5, T-L-6, T-L-4 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D3/4.1_K01 student jest gotów do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi do pomiaru poziomu innowacyjności | E_2A_K01, E_2A_K04 | — | C-1, C-2 | T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-5, T-L-6, T-L-4 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D3/4.1_W01 Student zna i rozumie mierniki pomiaru poziomu innowacyjności | 2,0 | student nie zna i nie rozumie mierników i metod pomiaru innowacyjności |
3,0 | student zna i rozumie mierniki i metody pomiaru innowacyjności w 55%-65%> | |
3,5 | student zna i rozumie mierniki i metody pomiaru innowacyjności w 65%-75%> | |
4,0 | student zna i rozumie mierniki i metody pomiaru innowacyjności w 75%-85%> | |
4,5 | student zna i rozumie mierniki i metody pomiaru innowacyjności w 85%-95%> | |
5,0 | student zna i rozumie mierniki i metody pomiaru innowacyjności w 95%-100% | |
E_2A_D3/4.1_W02 Student zna i rozumie metody pomiaru poziomu innowacyjności | 2,0 | student nie zna i nie rozumie mierników i metod pomiaru innowacyjności |
3,0 | student zna i rozumie mierniki i metody pomiaru innowacyjności w 55%-65%> | |
3,5 | student zna i rozumie mierniki i metody pomiaru innowacyjności w 65%-75%> | |
4,0 | student zna i rozumie mierniki i metody pomiaru innowacyjności w 75%-85%> | |
4,5 | student zna i rozumie mierniki i metody pomiaru innowacyjności w 85%-95%> | |
5,0 | student zna i rozumie mierniki i metody pomiaru innowacyjności w 95%-100 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D3/4.1_U01 Student potrafi przeprowadzić pomiar poziomu innowacyjności z wykorzystaniem wybranych metod | 2,0 | student nie potrafi przeprowadzić pomiaru poziomu innowacyjności |
3,0 | student potrafi przeprowadzić pomiar poziomu innowacyjności w 55%-65%> | |
3,5 | student potrafi przeprowadzić pomiar poziomu innowacyjności w 65%-75%> | |
4,0 | student potrafi przeprowadzić pomiar poziomu innowacyjności w 75%-85%> | |
4,5 | student potrafi przeprowadzić pomiar poziomu innowacyjności w 85%-95%> | |
5,0 | student potrafi przeprowadzić pomiar poziomu innowacyjności w 95%-100% | |
E_2A_D3/4.1_U02 Student potrafi wykorzystać narzędzia (np. Excel, Statistica) do pomiaru poziomu innowacyjności | 2,0 | student nie potrafi wykorzystać odpowiednich narzędzi |
3,0 | student potrafi wykorzystać odpowiednie narzędzia w 55%-65%> | |
3,5 | student potrafi wykorzystać odpowiednie narzędzia w 65%-75%> | |
4,0 | student potrafi wykorzystać odpowiednie narzędzia w 75%-85%> | |
4,5 | student potrafi wykorzystać odpowiednie narzędzia w 85%-95%> | |
5,0 | student potrafi wykorzystać odpowiednie narzędzia w 95%-100% |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D3/4.1_K01 student jest gotów do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi do pomiaru poziomu innowacyjności | 2,0 | student nie jest gotów do rozwiązywania problemowych zagadnień związnych z wyborem metody i narzędzi do pomiaru poziomu innowacyjności |
3,0 | student jest gotów, przy bardzo dużej pomocy nauczyciela, do rozwiązywania problemowych zagadnień związnych z wyborem metody i narzędzi do pomiaru poziomu innowacyjności | |
3,5 | student jest gotów, przy dużej pomocy nauczyciela, do rozwiązywania problemowych zagadnień związnych z wyborem metody i narzędzi do pomiaru poziomu innowacyjności | |
4,0 | student jest gotów, z niewielką pomocą nauczyciela, do rozwiązywania problemowych zagadnień związnych z wyborem metody i narzędzi do pomiaru poziomu innowacyjności | |
4,5 | student jest gotów, prawie samodzielnie rozwiązywywać problemowe zagadnienia związne z wyborem metody i narzędzi do pomiaru poziomu innowacyjności | |
5,0 | student jest gotów, samodzielnie rozwiązywywać problemowe zagadnienia związne z wyborem metody i narzędzi do pomiaru poziomu innowacyjności |
Literatura podstawowa
- Zastępowski Maciej, Innowacyjność małego przedsiębiorstwa, Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń, 2019
- Grzybowska Barbara, Innowacyjność przemysłu spożywczego, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Olsztyn, 2012
- Marciniak Stefan, Innowacyjność i konkurencyjność gospodarki, C.H. Beck, Warszawa, 2010
- Łącka Irena, Aktywność innowacyjna małych i średnich przedsiębiorstw z Klastra „Zielona Chemia, Wydawnictwo Czasopism i Książek Technicznych, Przemysł Chemiczny z. 6, Warszawa, 2020
- Oslo manual. Guidelines for collecting, reporting and using data innovation, the measurement of scientific, technological and innovation activities, OECD/Eurostat Publishing, Luxembourg, 2018, https://doi. org/10.1787/9789264304604-en
- Markowska Małgorzata, Dynamiczna taksonomia innowacyjności regionów, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Wrocław, 2012, https://www.academia.edu/33876040/Dynamiczna_taksonomia_innowacyjno%C5%9Bci_region%C3%B3w
- Sompolska-Rzechuła Agnieszka, Pomiar i ocena jakości życia w ujęciu regionalnym, Wydawnictwo Uczelniane Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie, Szczecin, 2018
Literatura dodatkowa
- Fagerberg Jan, Mowery David, The Oxford Handbook of Innovation, Oxford University Press, 2006, https://academic.oup.com/edited-volume/38667?login=true
- ter Haar Fhilipp, Measuring innovation: A state of the science review of existing approaches, Intangible Capita, 2018, https://www.intangiblecapital.org/index.php/ic/article/view/1254
- Dziurski Patryk, 3. Critical Perspectives on Innovation Management. The Bright and Dark Sides of Innovative Firms, Routledge, New York, 2022, https://www.routledge.com/Critical-Perspectives-on-Innovation-Management-The-Bright-and-Dark-Sides/Dziurski/p/book/9781032067858