Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)
specjalność: Innowacje w gospodarce

Sylabus przedmiotu Wielowymiarowa analiza porównawcza:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wielowymiarowa analiza porównawcza
Specjalność Analityka gospodarcza
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Iwona Bąk <Iwona.Bak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 12 2,00,50egzamin
laboratoriaL1 18 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1W zakresie wiedzy student powinien posiadać podstawowe wiadomości z zakresu ekonomii, matematyki, statystyki opisowej
W-2W zakresie umiejętności student potrafi przeprowadzić analizy wielowymiarowe z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel oraz wybranych programów komputerowych (STATISTICA).

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy dotyczącej metod wielowymiarowej analizy porównawczej
C-2Umiejętność samodzielnego stosowania metod wielowymiarowej analizy porównawczej oraz interpretacji jej wyników

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Przygotowanie wskaźników do badania2
T-L-2Normalizacja i standaryzacja cech diagnostycznych2
T-L-3Dobór cech diagnostycznych metodą Hellwiga2
T-L-4Konstrukcja wybranych taksonomicznych mierników rozwoju2
T-L-5Grupowanie obiektów metodą Warda i k-średnich2
T-L-6Badanie poprawności grupowania obiektów2
T-L-7Wielowymiarowa analiza korespondencji. Ocena jakości odwzorowania. Interpretacja wyników.2
T-L-8Praktyczne zastosowanie analizy log-liniowej w badaniach2
T-L-9Algorytm budowy funkcji dyskryminacyjnych1
T-L-10Prezentacja pracy zaliczeniowej1
18
wykłady
T-W-1Podstawowe założenia statystycznej wielowymiarowej analizy porównawczej. Procedura badania taksonomicznego1
T-W-2Ogólne zasady doboru cech diagnostycznych1
T-W-3Taksonomiczne mierniki rozwoju w klasyfikacji obiektów społeczno-gospodarczych2
T-W-4Analiza skupień2
T-W-5Metody grupowania obiektów. Mierniki oceny poprawności grupowania1
T-W-6Wielokryteriowa klasyfikacja obiektów ekonomicznych1
T-W-7Analiza korespondencji1
T-W-8Klasyfikacja dynamiczna1
T-W-9Analiza log-liniowa1
T-W-10Analiza dyskryminacyjna1
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Przygotowanie się do laboratoriów24
A-L-3Przygotowanie pracy zaliczeniowej8
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2Studia literaturowe28
A-W-3Przygotowanie do egzaminu8
A-W-4egzamin2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy w postaci prezentacji multimedialnej wraz z przykładami
M-2Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel oraz programu Statistica

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie testu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie na ocenę ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie aktywności na zajęciach oraz prezentacji pracy zrealizowanej w grupie

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D1/1.2_W01
Student zna i rozumie zasady stosowania metod wielowymiarowej analizy porównawczej
E_2A_W06, E_2A_W01, E_2A_W03C-2, C-1T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D1/1.2_U01
Student potrafi zastosować różne metody wielowymiarowej analizy porównawczej i zinterpretować otrzymane wyniki
E_2A_U03, E_2A_U02, E_2A_U01C-2, C-1T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-10, T-L-9M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D1/1.2_K01
Student jest gotowy do samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych związanych z zastosowaniem metod wielowymiarowej analizy porównawczej.
E_2A_K01C-2, C-1T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-10, T-L-9M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D1/1.2_W01
Student zna i rozumie zasady stosowania metod wielowymiarowej analizy porównawczej
2,0Student nie zna i nie rozumie zasad stosowania metod wielowymiarowej analizy porównawczej
3,0Student w stopniu dostatecznym zna i rozumie zasady stosowania metod wielowymiarowej analizy porównawczej
3,5Student w stopniu więcej niż dostatecznym zna i rozumie zasady stosowania metod wielowymiarowej analizy porównawczej
4,0Student w stopniu dobrym zna i rozumie zasady stosowania metod wielowymiarowej analizy porównawczej
4,5Student w stopniu więcej niż dobrym zna i rozumie zasady stosowania metod wielowymiarowej analizy porównawczej
5,0Student w stopniu bardzo dobrym zna i rozumie zasady stosowania metod wielowymiarowej analizy porównawczej

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D1/1.2_U01
Student potrafi zastosować różne metody wielowymiarowej analizy porównawczej i zinterpretować otrzymane wyniki
2,0Student nie potrafi zastosować różnych metod wielowymiarowej analizy porównawczej i zinterpretować otrzymanych wyników
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi zastosować różne metody wielowymiarowej analizy porównawczej i zinterpretować otrzymane wyniki
3,5Student w stopniu więcej niż dostatecznym potrafi zastosować różne metody wielowymiarowej analizy porównawczej i zinterpretować otrzymane wyniki
4,0Student w stopniu dobrym potrafi zastosować różne metody wielowymiarowej analizy porównawczej i zinterpretować otrzymane wyniki
4,5Student w stopniu więcej niż dobrym potrafi zastosować różne metody wielowymiarowej analizy porównawczej i zinterpretować otrzymane wyniki
5,0Student w stopniu bardzo dobrym potrafi zastosować różne metody wielowymiarowej analizy porównawczej i zinterpretować otrzymane wyniki

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D1/1.2_K01
Student jest gotowy do samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych związanych z zastosowaniem metod wielowymiarowej analizy porównawczej.
2,0Student nie jest gotowy do samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych związanych z zastosowaniem metod wielowymiarowej analizy porównawczej.
3,0Student, z bardzo dużą pomocą nauczyciela, jest gotowy do rozwiązywania problemów badawczych związanych z zastosowaniem metod wielowymiarowej analizy porównawczej.
3,5Student, z dużą pomocą nauczyciela, jest gotowy do rozwiązywania problemów badawczych związanych z zastosowaniem metod wielowymiarowej analizy porównawczej.
4,0Student, z niewielką pomocą nauczyciela, jest gotowy do rozwiązywania problemów badawczych związanych z zastosowaniem metod wielowymiarowej analizy porównawczej.
4,5Student jest gotowy do prawie samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych związanych z zastosowaniem metod wielowymiarowej analizy porównawczej.
5,0Student jest gotowy do samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych związanych z zastosowaniem metod wielowymiarowej analizy porównawczej.

Literatura podstawowa

  1. Panek T., Statystyczne metody wielowymiarowej analizy porównawczej, SGH w Warszawie, Warszawa, 2009
  2. Stanisz A., Przystępny kurs statystyki z zastosowaniem Statistica PL na przykładach z medycyny, StatSoft, Kraków, 2007, Tom 3: Analizy wielowymiarowe
  3. Młodak A., Analiza taksonomiczna w statystyce regionalnej, Difin, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Formulas and Tables. Statistical and Econometric Methods, CeDeWu, Warszawa, 2021
  2. Bąk I., Spoz, A., Ziolo, M., Dylewski, M., Dynamic Analysis of the Similarity of Objects in Research on the Use of Renewable Energy Resources in European Union Countries, 2021, Energies, 14(13): 3952. DOI: https://doi.org/10.3390/en14133952.

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Przygotowanie wskaźników do badania2
T-L-2Normalizacja i standaryzacja cech diagnostycznych2
T-L-3Dobór cech diagnostycznych metodą Hellwiga2
T-L-4Konstrukcja wybranych taksonomicznych mierników rozwoju2
T-L-5Grupowanie obiektów metodą Warda i k-średnich2
T-L-6Badanie poprawności grupowania obiektów2
T-L-7Wielowymiarowa analiza korespondencji. Ocena jakości odwzorowania. Interpretacja wyników.2
T-L-8Praktyczne zastosowanie analizy log-liniowej w badaniach2
T-L-9Algorytm budowy funkcji dyskryminacyjnych1
T-L-10Prezentacja pracy zaliczeniowej1
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe założenia statystycznej wielowymiarowej analizy porównawczej. Procedura badania taksonomicznego1
T-W-2Ogólne zasady doboru cech diagnostycznych1
T-W-3Taksonomiczne mierniki rozwoju w klasyfikacji obiektów społeczno-gospodarczych2
T-W-4Analiza skupień2
T-W-5Metody grupowania obiektów. Mierniki oceny poprawności grupowania1
T-W-6Wielokryteriowa klasyfikacja obiektów ekonomicznych1
T-W-7Analiza korespondencji1
T-W-8Klasyfikacja dynamiczna1
T-W-9Analiza log-liniowa1
T-W-10Analiza dyskryminacyjna1
12

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Przygotowanie się do laboratoriów24
A-L-3Przygotowanie pracy zaliczeniowej8
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2Studia literaturowe28
A-W-3Przygotowanie do egzaminu8
A-W-4egzamin2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D1/1.2_W01Student zna i rozumie zasady stosowania metod wielowymiarowej analizy porównawczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W06Zna i rozumie w pogłębionym stopniu metody gromadzenia, przetwarzania, interpretacji i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a w szczególności metody ilościowe (w tym wnioskowanie statystyczne, ekonometrię i prognozowanie procesów ekonomicznych) oraz metody analizy ekonomiczno-finansowej
E_2A_W01Zna i rozumie w pogłębionym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej
E_2A_W03Zna i rozumie w pogłębionym stopniu metodologię badań w zakresie dyscypliny ekonomia i finanse
Cel przedmiotuC-2Umiejętność samodzielnego stosowania metod wielowymiarowej analizy porównawczej oraz interpretacji jej wyników
C-1Nabycie wiedzy dotyczącej metod wielowymiarowej analizy porównawczej
Treści programoweT-W-3Taksonomiczne mierniki rozwoju w klasyfikacji obiektów społeczno-gospodarczych
T-W-4Analiza skupień
T-W-1Podstawowe założenia statystycznej wielowymiarowej analizy porównawczej. Procedura badania taksonomicznego
T-W-2Ogólne zasady doboru cech diagnostycznych
T-W-5Metody grupowania obiektów. Mierniki oceny poprawności grupowania
T-W-6Wielokryteriowa klasyfikacja obiektów ekonomicznych
T-W-7Analiza korespondencji
T-W-8Klasyfikacja dynamiczna
T-W-9Analiza log-liniowa
T-W-10Analiza dyskryminacyjna
T-L-2Normalizacja i standaryzacja cech diagnostycznych
T-L-1Przygotowanie wskaźników do badania
T-L-3Dobór cech diagnostycznych metodą Hellwiga
T-L-4Konstrukcja wybranych taksonomicznych mierników rozwoju
T-L-5Grupowanie obiektów metodą Warda i k-średnich
T-L-6Badanie poprawności grupowania obiektów
T-L-7Wielowymiarowa analiza korespondencji. Ocena jakości odwzorowania. Interpretacja wyników.
T-L-8Praktyczne zastosowanie analizy log-liniowej w badaniach
T-L-9Algorytm budowy funkcji dyskryminacyjnych
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy w postaci prezentacji multimedialnej wraz z przykładami
M-2Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel oraz programu Statistica
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie na ocenę ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie aktywności na zajęciach oraz prezentacji pracy zrealizowanej w grupie
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie zasad stosowania metod wielowymiarowej analizy porównawczej
3,0Student w stopniu dostatecznym zna i rozumie zasady stosowania metod wielowymiarowej analizy porównawczej
3,5Student w stopniu więcej niż dostatecznym zna i rozumie zasady stosowania metod wielowymiarowej analizy porównawczej
4,0Student w stopniu dobrym zna i rozumie zasady stosowania metod wielowymiarowej analizy porównawczej
4,5Student w stopniu więcej niż dobrym zna i rozumie zasady stosowania metod wielowymiarowej analizy porównawczej
5,0Student w stopniu bardzo dobrym zna i rozumie zasady stosowania metod wielowymiarowej analizy porównawczej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D1/1.2_U01Student potrafi zastosować różne metody wielowymiarowej analizy porównawczej i zinterpretować otrzymane wyniki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U03Potrafi dobrać i stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne do analizowania, prognozowania i modelowania procesów i zjawisk ekonomicznych oraz rozwiązywania problemów gospodarczych
E_2A_U02Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji, wyjaśniania oraz prognozowania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz relacji między nimi, stosując właściwy dobór źródeł i informacji poprzez ich ocenę, krytyczną analizę, syntezę i twórczą interpretację
E_2A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywania zadań w nieprzewidywalnych warunkach w sposób innowacyjny
Cel przedmiotuC-2Umiejętność samodzielnego stosowania metod wielowymiarowej analizy porównawczej oraz interpretacji jej wyników
C-1Nabycie wiedzy dotyczącej metod wielowymiarowej analizy porównawczej
Treści programoweT-W-3Taksonomiczne mierniki rozwoju w klasyfikacji obiektów społeczno-gospodarczych
T-W-4Analiza skupień
T-W-1Podstawowe założenia statystycznej wielowymiarowej analizy porównawczej. Procedura badania taksonomicznego
T-W-2Ogólne zasady doboru cech diagnostycznych
T-W-5Metody grupowania obiektów. Mierniki oceny poprawności grupowania
T-W-6Wielokryteriowa klasyfikacja obiektów ekonomicznych
T-W-7Analiza korespondencji
T-W-8Klasyfikacja dynamiczna
T-W-9Analiza log-liniowa
T-W-10Analiza dyskryminacyjna
T-L-2Normalizacja i standaryzacja cech diagnostycznych
T-L-1Przygotowanie wskaźników do badania
T-L-3Dobór cech diagnostycznych metodą Hellwiga
T-L-4Konstrukcja wybranych taksonomicznych mierników rozwoju
T-L-5Grupowanie obiektów metodą Warda i k-średnich
T-L-6Badanie poprawności grupowania obiektów
T-L-7Wielowymiarowa analiza korespondencji. Ocena jakości odwzorowania. Interpretacja wyników.
T-L-8Praktyczne zastosowanie analizy log-liniowej w badaniach
T-L-10Prezentacja pracy zaliczeniowej
T-L-9Algorytm budowy funkcji dyskryminacyjnych
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy w postaci prezentacji multimedialnej wraz z przykładami
M-2Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel oraz programu Statistica
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie na ocenę ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie aktywności na zajęciach oraz prezentacji pracy zrealizowanej w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zastosować różnych metod wielowymiarowej analizy porównawczej i zinterpretować otrzymanych wyników
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi zastosować różne metody wielowymiarowej analizy porównawczej i zinterpretować otrzymane wyniki
3,5Student w stopniu więcej niż dostatecznym potrafi zastosować różne metody wielowymiarowej analizy porównawczej i zinterpretować otrzymane wyniki
4,0Student w stopniu dobrym potrafi zastosować różne metody wielowymiarowej analizy porównawczej i zinterpretować otrzymane wyniki
4,5Student w stopniu więcej niż dobrym potrafi zastosować różne metody wielowymiarowej analizy porównawczej i zinterpretować otrzymane wyniki
5,0Student w stopniu bardzo dobrym potrafi zastosować różne metody wielowymiarowej analizy porównawczej i zinterpretować otrzymane wyniki
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D1/1.2_K01Student jest gotowy do samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych związanych z zastosowaniem metod wielowymiarowej analizy porównawczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, umiejętności i odbieranych treści
Cel przedmiotuC-2Umiejętność samodzielnego stosowania metod wielowymiarowej analizy porównawczej oraz interpretacji jej wyników
C-1Nabycie wiedzy dotyczącej metod wielowymiarowej analizy porównawczej
Treści programoweT-W-3Taksonomiczne mierniki rozwoju w klasyfikacji obiektów społeczno-gospodarczych
T-W-4Analiza skupień
T-W-1Podstawowe założenia statystycznej wielowymiarowej analizy porównawczej. Procedura badania taksonomicznego
T-W-2Ogólne zasady doboru cech diagnostycznych
T-W-5Metody grupowania obiektów. Mierniki oceny poprawności grupowania
T-W-6Wielokryteriowa klasyfikacja obiektów ekonomicznych
T-W-7Analiza korespondencji
T-W-8Klasyfikacja dynamiczna
T-W-9Analiza log-liniowa
T-W-10Analiza dyskryminacyjna
T-L-2Normalizacja i standaryzacja cech diagnostycznych
T-L-1Przygotowanie wskaźników do badania
T-L-3Dobór cech diagnostycznych metodą Hellwiga
T-L-4Konstrukcja wybranych taksonomicznych mierników rozwoju
T-L-5Grupowanie obiektów metodą Warda i k-średnich
T-L-6Badanie poprawności grupowania obiektów
T-L-7Wielowymiarowa analiza korespondencji. Ocena jakości odwzorowania. Interpretacja wyników.
T-L-8Praktyczne zastosowanie analizy log-liniowej w badaniach
T-L-10Prezentacja pracy zaliczeniowej
T-L-9Algorytm budowy funkcji dyskryminacyjnych
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy w postaci prezentacji multimedialnej wraz z przykładami
M-2Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel oraz programu Statistica
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie na ocenę ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie aktywności na zajęciach oraz prezentacji pracy zrealizowanej w grupie
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest gotowy do samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych związanych z zastosowaniem metod wielowymiarowej analizy porównawczej.
3,0Student, z bardzo dużą pomocą nauczyciela, jest gotowy do rozwiązywania problemów badawczych związanych z zastosowaniem metod wielowymiarowej analizy porównawczej.
3,5Student, z dużą pomocą nauczyciela, jest gotowy do rozwiązywania problemów badawczych związanych z zastosowaniem metod wielowymiarowej analizy porównawczej.
4,0Student, z niewielką pomocą nauczyciela, jest gotowy do rozwiązywania problemów badawczych związanych z zastosowaniem metod wielowymiarowej analizy porównawczej.
4,5Student jest gotowy do prawie samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych związanych z zastosowaniem metod wielowymiarowej analizy porównawczej.
5,0Student jest gotowy do samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych związanych z zastosowaniem metod wielowymiarowej analizy porównawczej.