Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)
specjalność: Analityka gospodarcza

Sylabus przedmiotu Komputerowe wspomaganie decyzji gospodarczych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Komputerowe wspomaganie decyzji gospodarczych
Specjalność Analityka gospodarcza
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Perzyńska <joanna.perzynska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 6 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL3 16 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zagadnień z matematyki, ekonomii, statystyki, ekonometrii z badaniami operacyjnymi i prognozowania ekonomicznego
W-2Umiejętność posługiwania się arkuszem kalkulacyjnym Excell oraz pakietem statystycznym Statistica

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie podstawowej wiedzy z matematyki finansowej
C-2Zdobycie umiejętności rozwiązywania typowych problemów z zakresu matematyki finansowej oraz optymalizacji decyzji gospodarczych
C-3Zdobycie umiejętności doboru i posługiwania się programami komputerowymi wspomagającymi podejmowanie decyzji gospodarczych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Matematyczne modele oprocentowania i kapitalizacji.2
T-L-2Dyskontowe metody oceny projektów inwestycyjnych.2
T-L-3Dyskontowe metody wyceny instrumentów finansowych.2
T-L-4Metody spłaty kredytu.2
T-L-5Optymalizacja decyzji inwestycyjnych.2
T-L-6Neuronowe modele wspomagania podejmowania decyzji.2
T-L-7Modelowanie i prognozowanie finansowych szeregów czasowych.2
T-L-8Kolokwium z ćwiczeń.2
16
wykłady
T-W-1Wartość pieniądza w czasie. Procent prosty i składany. Dyskontowanie i kapitalizacja.1
T-W-2Strumienie płatności.1
T-W-3Kredyty.1
T-W-4Modele z losową stopu zwrotu.1
T-W-5Sieci MLP, uczenie z nauczycielem.1
T-W-6Kolokwium z wykładów.1
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach16
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych24
A-L-3Przygotowanie do kolokwium z ćwiczeń laboratoryjnych10
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2Studiowanie literatury12
A-W-3Przygotowanie do kolokwium z wykładów7
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno-problemowy z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena z kolokwium
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności poczas zajęć

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D1/3.2_W01
Student zna i rozumie podstawy teorii zmiany wartości pieniądza w czasie oraz metody matematyki finansowej stosowane w zagadnieniach ekonomicznych
E_2A_W06, E_2A_W01, E_2A_W03C-1T-W-6, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-L-8, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-1M-2, M-1S-1, S-2
E_2A_D1/3.2_W02
Student zna i rozumie metody podejmowania i optymalizacji decyzji gospodarczych
E_2A_W06, E_2A_W01, E_2A_W03C-2T-W-6, T-W-5, T-L-6, T-L-8, T-L-5, T-L-7M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D1/3.2_U01
Student potrafi wykorzystać poznane programy komputerowe do podejmowania i optymalizacji decyzji gospodarczych
E_2A_U04, E_2A_U02, E_2A_U01C-3T-L-6, T-L-8, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-1M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D1/3.2_K01
Student jest gotów do rozwiązywania problemów decyzyjnych z wykorzystaniem różnych metod i modeli oraz programamów komputerowych.
E_2A_K01, E_2A_K04C-3, C-1, C-2T-W-6, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-L-6, T-L-8, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-1M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D1/3.2_W01
Student zna i rozumie podstawy teorii zmiany wartości pieniądza w czasie oraz metody matematyki finansowej stosowane w zagadnieniach ekonomicznych
2,0
3,0Student zna i rozumie podstawy teorii zmiany pieniądza w czasie oraz metody matematyki fifnansowej w <55%-65%>
3,5
4,0
4,5
5,0
E_2A_D1/3.2_W02
Student zna i rozumie metody podejmowania i optymalizacji decyzji gospodarczych
2,0
3,0Student zna i rozumie metody podejmowania i optymalizacji decyzji gospodarczych w <55%-65%>
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D1/3.2_U01
Student potrafi wykorzystać poznane programy komputerowe do podejmowania i optymalizacji decyzji gospodarczych
2,0
3,0Student potrafi wykorzystać poznane programy komputerowe w <55%-65%>
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D1/3.2_K01
Student jest gotów do rozwiązywania problemów decyzyjnych z wykorzystaniem różnych metod i modeli oraz programamów komputerowych.
2,0
3,0Student jest w dostatecznym stopniu gotów do rozwiązywania problemów decyzyjnych z wykorzystaniem różnych metod i modeli oraz programamów komputerowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Ćwięczek I., Lipieta A., Podstawy matematyki finansowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków, 2017
  2. Kuligowska A., Ryzyko stopy procentowej dla klientów instytucji finansowych czyli co trzeba wiedzieć korzystając z kredytów i depozytów, KNF, Warszawa, 2021
  3. Grala-Michalak J., Stochastyczne metody matematyki finansowej w zadaniach, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2014
  4. Azoff E.M., Neural Network time series forecasting on financial markets, John Wiley, Chichester, 1994
  5. Perzyńska J., Zastosowanie sztucznych sieci neuronowych do prognozowania szeregów czasowych, Zeszyty Naukowe ZPSB Firma i Rynek 54 (2), 95-104: https://www.zpsb.pl/wp-content/uploads/2018/12/9-J-Perzynska_art-2018_2_M-1.pdf, 2018

Literatura dodatkowa

  1. Gurgul H., Matematyka dla kierunków ekonomicznych: przykłady i zadania wraz z repetytorium ze szkoły średniej, Wydawnictwo Nieoczywiste, Piaseczno, 2016
  2. Cieślak M. (red), Prognozowanie gospodarcze: metody i zastosowania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012
  3. Maddala G.S., Ekonometria, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008
  4. Borowski K., Borowski K., 2015, Zastosowanie sieci neuronowych do wspomagania decyzji inwestycyjnych: https://www.researchgate.net/publication/275948793_Zastosowanie_sieci_neuronowych_do_wspomagania_decyzji_inwestycyjnych, 2015
  5. Jain Lakhmi C., Chee Peng Lim, Handbook on decision making. Vol 1, Techniques and applications, Springer-Verlag, Heidelberg, 2010

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Matematyczne modele oprocentowania i kapitalizacji.2
T-L-2Dyskontowe metody oceny projektów inwestycyjnych.2
T-L-3Dyskontowe metody wyceny instrumentów finansowych.2
T-L-4Metody spłaty kredytu.2
T-L-5Optymalizacja decyzji inwestycyjnych.2
T-L-6Neuronowe modele wspomagania podejmowania decyzji.2
T-L-7Modelowanie i prognozowanie finansowych szeregów czasowych.2
T-L-8Kolokwium z ćwiczeń.2
16

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wartość pieniądza w czasie. Procent prosty i składany. Dyskontowanie i kapitalizacja.1
T-W-2Strumienie płatności.1
T-W-3Kredyty.1
T-W-4Modele z losową stopu zwrotu.1
T-W-5Sieci MLP, uczenie z nauczycielem.1
T-W-6Kolokwium z wykładów.1
6

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach16
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych24
A-L-3Przygotowanie do kolokwium z ćwiczeń laboratoryjnych10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2Studiowanie literatury12
A-W-3Przygotowanie do kolokwium z wykładów7
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D1/3.2_W01Student zna i rozumie podstawy teorii zmiany wartości pieniądza w czasie oraz metody matematyki finansowej stosowane w zagadnieniach ekonomicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W06Zna i rozumie w pogłębionym stopniu metody gromadzenia, przetwarzania, interpretacji i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a w szczególności metody ilościowe (w tym wnioskowanie statystyczne, ekonometrię i prognozowanie procesów ekonomicznych) oraz metody analizy ekonomiczno-finansowej
E_2A_W01Zna i rozumie w pogłębionym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej
E_2A_W03Zna i rozumie w pogłębionym stopniu metodologię badań w zakresie dyscypliny ekonomia i finanse
Cel przedmiotuC-1Zdobycie podstawowej wiedzy z matematyki finansowej
Treści programoweT-W-6Kolokwium z wykładów.
T-W-4Modele z losową stopu zwrotu.
T-W-1Wartość pieniądza w czasie. Procent prosty i składany. Dyskontowanie i kapitalizacja.
T-W-2Strumienie płatności.
T-W-3Kredyty.
T-L-8Kolokwium z ćwiczeń.
T-L-2Dyskontowe metody oceny projektów inwestycyjnych.
T-L-3Dyskontowe metody wyceny instrumentów finansowych.
T-L-4Metody spłaty kredytu.
T-L-1Matematyczne modele oprocentowania i kapitalizacji.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjno-problemowy z wykorzystaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena z kolokwium
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności poczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i rozumie podstawy teorii zmiany pieniądza w czasie oraz metody matematyki fifnansowej w <55%-65%>
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D1/3.2_W02Student zna i rozumie metody podejmowania i optymalizacji decyzji gospodarczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W06Zna i rozumie w pogłębionym stopniu metody gromadzenia, przetwarzania, interpretacji i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a w szczególności metody ilościowe (w tym wnioskowanie statystyczne, ekonometrię i prognozowanie procesów ekonomicznych) oraz metody analizy ekonomiczno-finansowej
E_2A_W01Zna i rozumie w pogłębionym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej
E_2A_W03Zna i rozumie w pogłębionym stopniu metodologię badań w zakresie dyscypliny ekonomia i finanse
Cel przedmiotuC-2Zdobycie umiejętności rozwiązywania typowych problemów z zakresu matematyki finansowej oraz optymalizacji decyzji gospodarczych
Treści programoweT-W-6Kolokwium z wykładów.
T-W-5Sieci MLP, uczenie z nauczycielem.
T-L-6Neuronowe modele wspomagania podejmowania decyzji.
T-L-8Kolokwium z ćwiczeń.
T-L-5Optymalizacja decyzji inwestycyjnych.
T-L-7Modelowanie i prognozowanie finansowych szeregów czasowych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjno-problemowy z wykorzystaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena z kolokwium
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności poczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i rozumie metody podejmowania i optymalizacji decyzji gospodarczych w <55%-65%>
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D1/3.2_U01Student potrafi wykorzystać poznane programy komputerowe do podejmowania i optymalizacji decyzji gospodarczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U04Potrafi formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami badawczymi z zakresu ekonomii i finansów
E_2A_U02Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji, wyjaśniania oraz prognozowania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz relacji między nimi, stosując właściwy dobór źródeł i informacji poprzez ich ocenę, krytyczną analizę, syntezę i twórczą interpretację
E_2A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywania zadań w nieprzewidywalnych warunkach w sposób innowacyjny
Cel przedmiotuC-3Zdobycie umiejętności doboru i posługiwania się programami komputerowymi wspomagającymi podejmowanie decyzji gospodarczych
Treści programoweT-L-6Neuronowe modele wspomagania podejmowania decyzji.
T-L-8Kolokwium z ćwiczeń.
T-L-2Dyskontowe metody oceny projektów inwestycyjnych.
T-L-3Dyskontowe metody wyceny instrumentów finansowych.
T-L-4Metody spłaty kredytu.
T-L-5Optymalizacja decyzji inwestycyjnych.
T-L-7Modelowanie i prognozowanie finansowych szeregów czasowych.
T-L-1Matematyczne modele oprocentowania i kapitalizacji.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena z kolokwium
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności poczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wykorzystać poznane programy komputerowe w <55%-65%>
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D1/3.2_K01Student jest gotów do rozwiązywania problemów decyzyjnych z wykorzystaniem różnych metod i modeli oraz programamów komputerowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, umiejętności i odbieranych treści
E_2A_K04Jest gotów do myślenia i rozwiązywania problemów w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Zdobycie umiejętności doboru i posługiwania się programami komputerowymi wspomagającymi podejmowanie decyzji gospodarczych
C-1Zdobycie podstawowej wiedzy z matematyki finansowej
C-2Zdobycie umiejętności rozwiązywania typowych problemów z zakresu matematyki finansowej oraz optymalizacji decyzji gospodarczych
Treści programoweT-W-6Kolokwium z wykładów.
T-W-4Modele z losową stopu zwrotu.
T-W-1Wartość pieniądza w czasie. Procent prosty i składany. Dyskontowanie i kapitalizacja.
T-W-2Strumienie płatności.
T-W-3Kredyty.
T-W-5Sieci MLP, uczenie z nauczycielem.
T-L-6Neuronowe modele wspomagania podejmowania decyzji.
T-L-8Kolokwium z ćwiczeń.
T-L-2Dyskontowe metody oceny projektów inwestycyjnych.
T-L-3Dyskontowe metody wyceny instrumentów finansowych.
T-L-4Metody spłaty kredytu.
T-L-5Optymalizacja decyzji inwestycyjnych.
T-L-7Modelowanie i prognozowanie finansowych szeregów czasowych.
T-L-1Matematyczne modele oprocentowania i kapitalizacji.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjno-problemowy z wykorzystaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena z kolokwium
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności poczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest w dostatecznym stopniu gotów do rozwiązywania problemów decyzyjnych z wykorzystaniem różnych metod i modeli oraz programamów komputerowych.
3,5
4,0
4,5
5,0