Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych

Sylabus przedmiotu Finanse ochrony środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Finanse ochrony środowiska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Zbaraszewski <Wojciech.Zbaraszewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień z mikroekonomii.
W-2Znajomośc zagadnień z makroekonomii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student po ukończeniu przedmiotu powinień posiadać elementarną wiedzę z zakresu finnasów ochrony srodowiska.
C-2Student powinień znać miejsce instytucje i instrumenty w ochronie środowiska.
C-3Student powinien posiadać wiedzę pozwalająca na rozpoznanie problemów i specyfiki ochrony środowiska
C-4Student ma świadomość swojej wiedzy i konieczności uczenia się przez całe życie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rodzaje opłat i podatków w roli instrumentów zarządzania środowiskiem. Podstawy prawne opłat i podatków ekologicznych.2
T-A-2Funkcje i konstrukcja opłat za korzystanie ze środowiska.2
T-A-3System wymian i poboru ekologicznych opłat i kar pieniężnych. Zróżnicowane stawki podatków i innych danin publicznych służące ochronie środowiska.2
T-A-4Wydatki budżetowe jako instrument ochrony środowiska. Rodzaje funduszy celowych w roli instrumentów zarządzania środowiskiem. Podstawy prawne funduszy celowych i ich forma organizacyjno-prawna.1
T-A-5Źródła dochodów i kierunki wydatków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Wojewódzkich Funduszy Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej2
T-A-6Kierunki i formy pomocy zewnętrznej w finansowaniu ochrony środowiska.1
T-A-7Pojęcie szkody ekologicznej i ryzyka ekologicznego. Podstawy prawne roszczeń ekologicznych. Formy odpowiedzialności ekologicznej przedsiębiorstw1
T-A-8Banki komercyjne i inwestycyjne w zarządzaniu środowiskiem.2
T-A-9Zaliczenie2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Czytanie wskazanej literatury przedmiotu.15
A-A-2Uczestnictwo w ćwiczeniach.15
A-A-3Przygotowywanie się do zajęć.12
A-A-4Przygotowanie się do zaliczenia8
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Zajęcia informacyjne
M-2Metoda przypadków.
M-3Zajęcia multimedialne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na zajęciach

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O20_W01
Student posiada wiedzę z zakresu produktów i i instytucji finansowych oraz rynku kapitałowego wykorzytywanych w ochronie środowiska.
E_1A_W06C-1, C-2, C-3T-A-2, T-A-1, T-A-5, T-A-3, T-A-8, T-A-4, T-A-6, T-A-7, T-A-9M-3, M-1, M-2S-1
E_1A_O20_W02
Student posiada wiedzę z zasad i kierunków ochronry środowiska.
E_1A_W04C-2, C-3T-A-8, T-A-4M-3, M-1, M-2S-1
E_1A_O20_W03
Student posiada wiedzę z problemowych rachunków kosztów ekologicznych i bilansów ekologicznych.
E_1A_W08C-1, C-2, C-3T-A-8, T-A-6, T-A-7M-3, M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O20_U01
Student posiada umiejętność obliczania opłat ekologicznych oraz umiejetność budowania i analizowania ekologicznych rachunków kosztów oraz bilansów ekologicznych.
E_1A_U02C-1, C-2, C-3T-A-5, T-A-8, T-A-4, T-A-6, T-A-7M-3, M-1, M-2S-1
E_1A_O20_U02
Student posiada umiejętność analizy rozwoju rynków kapitałowych i rozwoju produktów instytucji finansowych słuzacych ochronie środowiska.
E_1A_U05C-1, C-2, C-3T-A-8, T-A-6, T-A-7M-3, M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O20_K01
Student ma świadomość swojej wiedzy i konieczności uczenia się przez całe życie
E_1A_K05C-4T-A-2, T-A-1, T-A-5, T-A-3, T-A-8, T-A-4, T-A-6, T-A-7M-3, M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_O20_W01
Student posiada wiedzę z zakresu produktów i i instytucji finansowych oraz rynku kapitałowego wykorzytywanych w ochronie środowiska.
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu produktów i i instytucji finansowych oraz rynku kapitałowego wykorzytywanych w ochronie środowiska.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu produktów i i instytucji finansowych oraz rynku kapitałowego wykorzytywanych w ochronie środowiska.
3,5Student posiada lepiej niż dostateczną wiedzę z zakresu produktów i i instytucji finansowych oraz rynku kapitałowego wykorzytywanych w ochronie środowiska.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu produktów i i instytucji finansowych oraz rynku kapitałowego wykorzytywanych w ochronie środowiska.
4,5Student posiada lepiej niz dobrą wiedzę z zakresu produktów i i instytucji finansowych oraz rynku kapitałowego wykorzytywanych w ochronie środowiska. budżetowej.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z z zakresu produktów i i instytucji finansowych oraz rynku kapitałowego wykorzytywanych w ochronie środowiska.
E_1A_O20_W02
Student posiada wiedzę z zasad i kierunków ochronry środowiska.
2,0Student nie posiada dostatecznej wiedzy z zasad i kierunków ochronry środowiska.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zasad i kierunków ochronry środowiska.
3,5Student posiada lepiej niz dostateczną wiedzę z zasad i kierunków ochronry środowiska.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zasad i kierunków ochronry środowiska.
4,5Student posiada lepiej niż dobrą wiedzę z z zasad i kierunków ochronry środowiska.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zasad i kierunków ochronry środowiska.
E_1A_O20_W03
Student posiada wiedzę z problemowych rachunków kosztów ekologicznych i bilansów ekologicznych.
2,0Student nie posiada dostatecznej wiedzy z problemowych rachunków kosztów ekologicznych i bilansów ekologicznych.
3,0Student posiada wiedzę z problemowych rachunków kosztów ekologicznych i bilansów ekologicznych.
3,5Student posiada lepiej niz dostateczną wiedzę z problemowych rachunków kosztów ekologicznych i bilansów ekologicznych.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z problemowych rachunków kosztów ekologicznych i bilansów ekologicznych.
4,5Student posiada lepiej niz dobrą wiedzę z problemowych rachunków kosztów ekologicznych i bilansów ekologicznych.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z problemowych rachunków kosztów ekologicznych i bilansów ekologicznych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_O20_U01
Student posiada umiejętność obliczania opłat ekologicznych oraz umiejetność budowania i analizowania ekologicznych rachunków kosztów oraz bilansów ekologicznych.
2,0Student nie posiada umiejętności obliczania opłat ekologicznych oraz umiejetność budowania i analizowania ekologicznych rachunków kosztów oraz bilansów ekologicznych.
3,0Student posiada dostateczne umiejętności obliczania opłat ekologicznych oraz umiejetność budowania i analizowania ekologicznych rachunków kosztów oraz bilansów ekologicznych.
3,5Student posiada lepiej niż dostateczne umiejętności obliczania opłat ekologicznych oraz umiejetność budowania i analizowania ekologicznych rachunków kosztów oraz bilansów ekologicznych.
4,0Student posiada dobre umiejętności obliczania opłat ekologicznych oraz umiejetność budowania i analizowania ekologicznych rachunków kosztów oraz bilansów ekologicznych.
4,5Student posiada lepiej niż dobre dobre umiejętności obliczania opłat ekologicznych oraz umiejetność budowania i analizowania ekologicznych rachunków kosztów oraz bilansów ekologicznych.
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności obliczania opłat ekologicznych oraz umiejetność budowania i analizowania ekologicznych rachunków kosztów oraz bilansów ekologicznych.
E_1A_O20_U02
Student posiada umiejętność analizy rozwoju rynków kapitałowych i rozwoju produktów instytucji finansowych słuzacych ochronie środowiska.
2,0Student nie posiada umiejętności z analizy rozwoju rynków kapitałowych i rozwoju produktów instytucji finansowych słuzacych ochronie środowiska.
3,0Student posiada podstawowe umiejętności z analizy rozwoju rynków kapitałowych i rozwoju produktów instytucji finansowych słuzacych ochronie środowiska.
3,5Student posiada lepiej niz dostateczne umiejętności z analizy rozwoju rynków kapitałowych i rozwoju produktów instytucji finansowych słuzacych ochronie środowiska.
4,0Student posiada dobre umiejętności z zakresu analizy rozwoju rynków kapitałowych i rozwoju produktów instytucji finansowych służących ochronie środowiska.
4,5Student posiada lepiej niż dobre umiejętności z zakresu analizy rozwoju rynków kapitałowych i rozwoju produktów instytucji finansowych służących ochronie środowiska.
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu analizy rozwoju rynków kapitałowych i rozwoju produktów instytucji finansowych służących ochronie środowiska.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_O20_K01
Student ma świadomość swojej wiedzy i konieczności uczenia się przez całe życie
2,0Student nie rozumie konieczności pogłębiania wiedzy o rynku finansowym
3,0Student ma świadomość swojej wiedzy oraz rozumie konieczność ciągłego jej pogłębiania
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Mariusz Dacko, Maria Jakubik-Grzybowska, Irena Łącka, Arkadiusz Malkowski, Anna Oleńczuk-Paszel, Aleksandra Płonka, Monika Śpiewak-Szyjka, Ochrona środowiska i przyrody : wybrane aspekty prawne i ekonomiczne dotyczące JST, Wydawnictwo C. H. Beck, Warszwawa, 2020
  2. BRÓDKA S., ADAPTACYJNE ZARZĄDZANIE ŚRODOWISKIEM, PWN, Warszawa, 2020
  3. Andrzej Borodo, Finanse publiczne : zagadnienia ustrojowe i prawne, Wolters Kluwer, Warszawa, 2019
  4. Stanisław Owsiak, Finanse, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne., Warszawa, 2015
  5. Robert Barański, Katarzyna Czajkowska-Matosiuk, Iwona Czauderna, Roman Kozub, Ewa Romanowska, Dorota Rosłoń, Kamil Stolarski, Agnieszka Świerczewska-Opłocka, Ochrona środowiska w firmie : kompendium wiedzy dla przedsiębiorców, Wydawnictwo Wiedza i Praktyka, Warszawa, 2016
  6. OECD, Handbook for Appraisal of Environmental Projects Financed from Public Funds, ORGANISATION FOR ECONOMIC CO-OPERATION AND DEVELOPMENT, Paris, 2007

Literatura dodatkowa

  1. A. Majchrzycka-Guzowska, Finanse i prawo finansowe, Wydawnictwo Prawnicze Lexis Nexis, Warszawa, 2011
  2. RAKOCZY B., OCHRONA ŚRODOWISKA W PRAKTYCE GMINY, WOLTERS KLUWER, 2020
  3. Strony internernetowe: NFOŚiGW oraz WFOŚiGW, 2022

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rodzaje opłat i podatków w roli instrumentów zarządzania środowiskiem. Podstawy prawne opłat i podatków ekologicznych.2
T-A-2Funkcje i konstrukcja opłat za korzystanie ze środowiska.2
T-A-3System wymian i poboru ekologicznych opłat i kar pieniężnych. Zróżnicowane stawki podatków i innych danin publicznych służące ochronie środowiska.2
T-A-4Wydatki budżetowe jako instrument ochrony środowiska. Rodzaje funduszy celowych w roli instrumentów zarządzania środowiskiem. Podstawy prawne funduszy celowych i ich forma organizacyjno-prawna.1
T-A-5Źródła dochodów i kierunki wydatków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Wojewódzkich Funduszy Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej2
T-A-6Kierunki i formy pomocy zewnętrznej w finansowaniu ochrony środowiska.1
T-A-7Pojęcie szkody ekologicznej i ryzyka ekologicznego. Podstawy prawne roszczeń ekologicznych. Formy odpowiedzialności ekologicznej przedsiębiorstw1
T-A-8Banki komercyjne i inwestycyjne w zarządzaniu środowiskiem.2
T-A-9Zaliczenie2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Czytanie wskazanej literatury przedmiotu.15
A-A-2Uczestnictwo w ćwiczeniach.15
A-A-3Przygotowywanie się do zajęć.12
A-A-4Przygotowanie się do zaliczenia8
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O20_W01Student posiada wiedzę z zakresu produktów i i instytucji finansowych oraz rynku kapitałowego wykorzytywanych w ochronie środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji), a także metody i narzędzia (w tym informatyczne) pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych dotyczących zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
Cel przedmiotuC-1Student po ukończeniu przedmiotu powinień posiadać elementarną wiedzę z zakresu finnasów ochrony srodowiska.
C-2Student powinień znać miejsce instytucje i instrumenty w ochronie środowiska.
C-3Student powinien posiadać wiedzę pozwalająca na rozpoznanie problemów i specyfiki ochrony środowiska
Treści programoweT-A-2Funkcje i konstrukcja opłat za korzystanie ze środowiska.
T-A-1Rodzaje opłat i podatków w roli instrumentów zarządzania środowiskiem. Podstawy prawne opłat i podatków ekologicznych.
T-A-5Źródła dochodów i kierunki wydatków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Wojewódzkich Funduszy Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
T-A-3System wymian i poboru ekologicznych opłat i kar pieniężnych. Zróżnicowane stawki podatków i innych danin publicznych służące ochronie środowiska.
T-A-8Banki komercyjne i inwestycyjne w zarządzaniu środowiskiem.
T-A-4Wydatki budżetowe jako instrument ochrony środowiska. Rodzaje funduszy celowych w roli instrumentów zarządzania środowiskiem. Podstawy prawne funduszy celowych i ich forma organizacyjno-prawna.
T-A-6Kierunki i formy pomocy zewnętrznej w finansowaniu ochrony środowiska.
T-A-7Pojęcie szkody ekologicznej i ryzyka ekologicznego. Podstawy prawne roszczeń ekologicznych. Formy odpowiedzialności ekologicznej przedsiębiorstw
T-A-9Zaliczenie
Metody nauczaniaM-3Zajęcia multimedialne.
M-1Zajęcia informacyjne
M-2Metoda przypadków.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu produktów i i instytucji finansowych oraz rynku kapitałowego wykorzytywanych w ochronie środowiska.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu produktów i i instytucji finansowych oraz rynku kapitałowego wykorzytywanych w ochronie środowiska.
3,5Student posiada lepiej niż dostateczną wiedzę z zakresu produktów i i instytucji finansowych oraz rynku kapitałowego wykorzytywanych w ochronie środowiska.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu produktów i i instytucji finansowych oraz rynku kapitałowego wykorzytywanych w ochronie środowiska.
4,5Student posiada lepiej niz dobrą wiedzę z zakresu produktów i i instytucji finansowych oraz rynku kapitałowego wykorzytywanych w ochronie środowiska. budżetowej.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z z zakresu produktów i i instytucji finansowych oraz rynku kapitałowego wykorzytywanych w ochronie środowiska.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O20_W02Student posiada wiedzę z zasad i kierunków ochronry środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), ich struktury, a także relacje między nimi w skali krajowej i międzynarodowej
Cel przedmiotuC-2Student powinień znać miejsce instytucje i instrumenty w ochronie środowiska.
C-3Student powinien posiadać wiedzę pozwalająca na rozpoznanie problemów i specyfiki ochrony środowiska
Treści programoweT-A-8Banki komercyjne i inwestycyjne w zarządzaniu środowiskiem.
T-A-4Wydatki budżetowe jako instrument ochrony środowiska. Rodzaje funduszy celowych w roli instrumentów zarządzania środowiskiem. Podstawy prawne funduszy celowych i ich forma organizacyjno-prawna.
Metody nauczaniaM-3Zajęcia multimedialne.
M-1Zajęcia informacyjne
M-2Metoda przypadków.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada dostatecznej wiedzy z zasad i kierunków ochronry środowiska.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zasad i kierunków ochronry środowiska.
3,5Student posiada lepiej niz dostateczną wiedzę z zasad i kierunków ochronry środowiska.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zasad i kierunków ochronry środowiska.
4,5Student posiada lepiej niż dobrą wiedzę z z zasad i kierunków ochronry środowiska.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zasad i kierunków ochronry środowiska.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O20_W03Student posiada wiedzę z problemowych rachunków kosztów ekologicznych i bilansów ekologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W08Zna i rozumie podstawowe ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania działań związanych z funkcjonowaniem gospodarki
Cel przedmiotuC-1Student po ukończeniu przedmiotu powinień posiadać elementarną wiedzę z zakresu finnasów ochrony srodowiska.
C-2Student powinień znać miejsce instytucje i instrumenty w ochronie środowiska.
C-3Student powinien posiadać wiedzę pozwalająca na rozpoznanie problemów i specyfiki ochrony środowiska
Treści programoweT-A-8Banki komercyjne i inwestycyjne w zarządzaniu środowiskiem.
T-A-6Kierunki i formy pomocy zewnętrznej w finansowaniu ochrony środowiska.
T-A-7Pojęcie szkody ekologicznej i ryzyka ekologicznego. Podstawy prawne roszczeń ekologicznych. Formy odpowiedzialności ekologicznej przedsiębiorstw
Metody nauczaniaM-3Zajęcia multimedialne.
M-1Zajęcia informacyjne
M-2Metoda przypadków.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada dostatecznej wiedzy z problemowych rachunków kosztów ekologicznych i bilansów ekologicznych.
3,0Student posiada wiedzę z problemowych rachunków kosztów ekologicznych i bilansów ekologicznych.
3,5Student posiada lepiej niz dostateczną wiedzę z problemowych rachunków kosztów ekologicznych i bilansów ekologicznych.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z problemowych rachunków kosztów ekologicznych i bilansów ekologicznych.
4,5Student posiada lepiej niz dobrą wiedzę z problemowych rachunków kosztów ekologicznych i bilansów ekologicznych.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z problemowych rachunków kosztów ekologicznych i bilansów ekologicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O20_U01Student posiada umiejętność obliczania opłat ekologicznych oraz umiejetność budowania i analizowania ekologicznych rachunków kosztów oraz bilansów ekologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U02Potrafi zastosować wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych w mikro-, mezo- i makroskali
Cel przedmiotuC-1Student po ukończeniu przedmiotu powinień posiadać elementarną wiedzę z zakresu finnasów ochrony srodowiska.
C-2Student powinień znać miejsce instytucje i instrumenty w ochronie środowiska.
C-3Student powinien posiadać wiedzę pozwalająca na rozpoznanie problemów i specyfiki ochrony środowiska
Treści programoweT-A-5Źródła dochodów i kierunki wydatków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Wojewódzkich Funduszy Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
T-A-8Banki komercyjne i inwestycyjne w zarządzaniu środowiskiem.
T-A-4Wydatki budżetowe jako instrument ochrony środowiska. Rodzaje funduszy celowych w roli instrumentów zarządzania środowiskiem. Podstawy prawne funduszy celowych i ich forma organizacyjno-prawna.
T-A-6Kierunki i formy pomocy zewnętrznej w finansowaniu ochrony środowiska.
T-A-7Pojęcie szkody ekologicznej i ryzyka ekologicznego. Podstawy prawne roszczeń ekologicznych. Formy odpowiedzialności ekologicznej przedsiębiorstw
Metody nauczaniaM-3Zajęcia multimedialne.
M-1Zajęcia informacyjne
M-2Metoda przypadków.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności obliczania opłat ekologicznych oraz umiejetność budowania i analizowania ekologicznych rachunków kosztów oraz bilansów ekologicznych.
3,0Student posiada dostateczne umiejętności obliczania opłat ekologicznych oraz umiejetność budowania i analizowania ekologicznych rachunków kosztów oraz bilansów ekologicznych.
3,5Student posiada lepiej niż dostateczne umiejętności obliczania opłat ekologicznych oraz umiejetność budowania i analizowania ekologicznych rachunków kosztów oraz bilansów ekologicznych.
4,0Student posiada dobre umiejętności obliczania opłat ekologicznych oraz umiejetność budowania i analizowania ekologicznych rachunków kosztów oraz bilansów ekologicznych.
4,5Student posiada lepiej niż dobre dobre umiejętności obliczania opłat ekologicznych oraz umiejetność budowania i analizowania ekologicznych rachunków kosztów oraz bilansów ekologicznych.
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności obliczania opłat ekologicznych oraz umiejetność budowania i analizowania ekologicznych rachunków kosztów oraz bilansów ekologicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O20_U02Student posiada umiejętność analizy rozwoju rynków kapitałowych i rozwoju produktów instytucji finansowych słuzacych ochronie środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U05Potrafi komunikować się z otoczeniem posługując się specjalistyczną terminologią z zakresu ekonomii i finansów
Cel przedmiotuC-1Student po ukończeniu przedmiotu powinień posiadać elementarną wiedzę z zakresu finnasów ochrony srodowiska.
C-2Student powinień znać miejsce instytucje i instrumenty w ochronie środowiska.
C-3Student powinien posiadać wiedzę pozwalająca na rozpoznanie problemów i specyfiki ochrony środowiska
Treści programoweT-A-8Banki komercyjne i inwestycyjne w zarządzaniu środowiskiem.
T-A-6Kierunki i formy pomocy zewnętrznej w finansowaniu ochrony środowiska.
T-A-7Pojęcie szkody ekologicznej i ryzyka ekologicznego. Podstawy prawne roszczeń ekologicznych. Formy odpowiedzialności ekologicznej przedsiębiorstw
Metody nauczaniaM-3Zajęcia multimedialne.
M-1Zajęcia informacyjne
M-2Metoda przypadków.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności z analizy rozwoju rynków kapitałowych i rozwoju produktów instytucji finansowych słuzacych ochronie środowiska.
3,0Student posiada podstawowe umiejętności z analizy rozwoju rynków kapitałowych i rozwoju produktów instytucji finansowych słuzacych ochronie środowiska.
3,5Student posiada lepiej niz dostateczne umiejętności z analizy rozwoju rynków kapitałowych i rozwoju produktów instytucji finansowych słuzacych ochronie środowiska.
4,0Student posiada dobre umiejętności z zakresu analizy rozwoju rynków kapitałowych i rozwoju produktów instytucji finansowych służących ochronie środowiska.
4,5Student posiada lepiej niż dobre umiejętności z zakresu analizy rozwoju rynków kapitałowych i rozwoju produktów instytucji finansowych służących ochronie środowiska.
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu analizy rozwoju rynków kapitałowych i rozwoju produktów instytucji finansowych służących ochronie środowiska.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O20_K01Student ma świadomość swojej wiedzy i konieczności uczenia się przez całe życie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K05Jest gotów do wykazywania otwartości na świat i zrozumienia dla różnych kultur
Cel przedmiotuC-4Student ma świadomość swojej wiedzy i konieczności uczenia się przez całe życie
Treści programoweT-A-2Funkcje i konstrukcja opłat za korzystanie ze środowiska.
T-A-1Rodzaje opłat i podatków w roli instrumentów zarządzania środowiskiem. Podstawy prawne opłat i podatków ekologicznych.
T-A-5Źródła dochodów i kierunki wydatków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Wojewódzkich Funduszy Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
T-A-3System wymian i poboru ekologicznych opłat i kar pieniężnych. Zróżnicowane stawki podatków i innych danin publicznych służące ochronie środowiska.
T-A-8Banki komercyjne i inwestycyjne w zarządzaniu środowiskiem.
T-A-4Wydatki budżetowe jako instrument ochrony środowiska. Rodzaje funduszy celowych w roli instrumentów zarządzania środowiskiem. Podstawy prawne funduszy celowych i ich forma organizacyjno-prawna.
T-A-6Kierunki i formy pomocy zewnętrznej w finansowaniu ochrony środowiska.
T-A-7Pojęcie szkody ekologicznej i ryzyka ekologicznego. Podstawy prawne roszczeń ekologicznych. Formy odpowiedzialności ekologicznej przedsiębiorstw
Metody nauczaniaM-3Zajęcia multimedialne.
M-1Zajęcia informacyjne
M-2Metoda przypadków.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie konieczności pogłębiania wiedzy o rynku finansowym
3,0Student ma świadomość swojej wiedzy oraz rozumie konieczność ciągłego jej pogłębiania
3,5
4,0
4,5
5,0