Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Ekobiznes
Sylabus przedmiotu Ergonomia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ergonomia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Milena Bera <Milena.Bera@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Milena Bera <Milena.Bera@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wybrane aspekty wiedzy z zakresu mikroekonomii i zarządzania. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uzyskanie podstaw wiedzy o ergonomii. Opanowanie podstawowych terminów i kategorii pojęciowych. |
C-2 | Rozumienie procesu poprawy warunków pracy i poprawy organizacji stanowisk pracy jako aspektu efektywnego i nowoczesnego zarządzania. Rozumienie związku między dobrą organizacją stanowiska pracy a efektywnością pracy. |
C-3 | Umiejętność zastosowania oceny kosztu biologicznego pracy. Umiejętność oceny stanowisk pracy i czynników negatywnie oddziałujących na wydajność pracy oraz znajomość metod diagnozowania nieefektywności organizacji stanowisk pracy. |
C-4 | Umiejętność sformułowania zaleceń co do poprawy zdiagnozowanej niesprawności organizacji stanowisk pracy oraz sposobów ograniczania ich skutków. |
C-5 | Posiadanie wiedzy nt. obowiązków pracodawcy i wymogów BHP oraz zdolność łączenia ich z zaleceniami ergonomii w zakresie właściwej i efektywnej organizacji pracy. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przedmiot i zakres ergonomii. Układ: człowiek – obiekt techniczny – otoczenie człowieka jako przedmiot ergonomii. Ergonomia jako wiedza multidyscyplinarna. Ergonomia koncepcyjna i korekcyjna. | 1 |
T-A-2 | Zarys wiedzy o pracy ludzkiej. Rodzaje pracy. | 2 |
T-A-3 | Koszt biologiczny pracy. Analiza procesu pracy. Wysiłek fizyczny przy pracy. Obciążenie statyczne i dynamiczne przy pracy. Fizjologia wysiłku psychicznego, jego ocena. Zmęczenie fizyczne i psychiczne. Monotypia i monotonia. | 1 |
T-A-4 | Materialne środowisko pracy, jako element oceny kosztu biologicznego pracy: hałas, wibracje, mikroklimat, oświetlenie, promieniowanie i inne zagrożenia (chemiczne, biologiczne). Wpływ na zdrowie, bezpieczeństwo pracy i efektywność pracy. Zagrożenia w miejscu pracy i środki ochrony. | 1 |
T-A-5 | Organizacja czasu pracy, przerwy w pracy, praca zmianowa. Udział fizjologii i medycyny pracy w kształtowaniu warunków pracy. | 2 |
T-A-6 | Psychologiczne czynniki organizacji pracy. Percepcja sygnałów. Zdolności sensoryczne człowieka, relacje z układem nerwowym człowieka. Komunikacja wizualna (symbole graficzne, kody itp.) i głosowa. | 1 |
T-A-7 | Stres psychiczny w pracy: źródła, zagrożenia, deficyt / nadmiar informacji, deficyt czasu. | 1 |
T-A-8 | Obszary zainteresowań współczesnej ergonomii. | 2 |
T-A-9 | Ochrona pracy. Aparatura pomiaru zdolności psychofizycznych (pracownika). | 1 |
T-A-10 | Ergonomia przestrzeni biurowej. Metoda 5S - organizacja stanowiska pracy. | 2 |
T-A-11 | Zaliczenie. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych. | 15 |
A-A-2 | Lektura materiałów oraz literatury przedmiotu. | 17 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 18 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (opowiadanie, opis, anegdota, wyjaśnianie). |
M-2 | Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna). |
M-3 | Metody eksponujące ( film, ekspozycja). |
M-4 | Metody programowane (z użyciem komputera, z użyciem aparatury pomiarowej i maszyn dydaktycznych). |
M-5 | Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Poprawne odpowiedzi na pytania sprawdzające zadawane w trakcie zajęć nagradzane są jako aktywność i podnoszą ocenę końcową. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_O01/3.1_W01 Student zna i rozumie psychofizyczne cechy konstutuujące zdolność do pracy. | E_1A_W05, E_1A_W07, E_1A_W01 | — | C-2, C-3, C-5, C-1 | T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-6, T-A-7 | M-2, M-1, M-5 | S-1, S-2 |
E_1A_O01/3.1_W02 Student zna i rozumie instrumenty mające wpływ na efektywność pracy. | E_1A_W05, E_1A_W01 | — | C-2, C-3, C-4 | T-A-5, T-A-10, T-A-8, T-A-3, T-A-4 | M-2, M-4, M-5 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_O01/3.1_U01 Student potrafi zarzadzać zasobem ludzkim w taki sposób, aby przy najniższym koszcie biologicznym uzyskiwać najwyższą wydajność. | E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U09 | — | C-2, C-3, C-5, C-1, C-4 | T-A-3, T-A-4 | M-2, M-1, M-5 | S-1, S-2 |
E_1A_O01/3.1_U02 Student potrafi zastosować normy dotyczącyce kształtowania materialnego środowiska pracy. | E_1A_U01, E_1A_U03 | — | C-2, C-5, C-1, C-4 | T-A-5, T-A-4, T-A-9 | M-4, M-5 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_O01/3.1_K01 Student jest gotów do zwiększenia swoich kompetencji kierowniczych i organizatorskich. | E_1A_K01, E_1A_K02, E_1A_K03 | — | C-2, C-3, C-5, C-1, C-4 | T-A-2, T-A-5, T-A-10, T-A-8, T-A-1, T-A-3, T-A-6, T-A-4, T-A-9, T-A-7 | M-2, M-1, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2 |
E_1A_O01/3.1_K02 Student jest gotów do wdrażania zasad humanizacji w procesie pracy. | E_1A_K04 | — | C-2, C-3, C-1, C-4 | T-A-5, T-A-8, T-A-3, T-A-6, T-A-4, T-A-7 | M-2, M-4, M-5 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_O01/3.1_W01 Student zna i rozumie psychofizyczne cechy konstutuujące zdolność do pracy. | 2,0 | Nie zna i nie rozumie psychofizycznych cech konstutuujacych zdolności do pracy. |
3,0 | Zna i rozumie psychofizyczne cechy konstutuujace zdolność do pracy w stopniu dostatecznym min w 55% | |
3,5 | Zna i rozumie psychofizyczne cechy konstutuujace zdolność do pracy w stopniu dostatecznym plus min w 65% | |
4,0 | Zna i rozumie psychofizyczne cechy konstutuujace zdolność do pracy w stopniu dobrym min w 75% | |
4,5 | Zna i rozumie psychofizyczne cechy konstutuujace zdolność do pracy w stopniu dobrym plus min w 85% | |
5,0 | Zna i rozumie psychofizyczne cechy konstutuujace zdolność do pracy w stopniu bardzo dobrym min w 95% | |
E_1A_O01/3.1_W02 Student zna i rozumie instrumenty mające wpływ na efektywność pracy. | 2,0 | Nie zna i nie rozumie instrumentów mających wpływ na efektywność pracy. |
3,0 | Zna i rozumie instrumenty mające wpływ na efektywność pracy w stopniu dostatecznym min w 55% | |
3,5 | Zna i rozumie instrumenty mające wpływ na efektywność pracy w stopniu dostatecznym plus min w 65% | |
4,0 | Zna i rozumie instrumenty mające wpływ na efektywność pracy w stopniu dobrym min w 75%. | |
4,5 | Zna i rozumie instrumenty mające wpływ na efektywność pracy w stopniu dobrym plus min w 85% | |
5,0 | Zna i rozumie instrumenty mające wpływ na efektywność pracy w stopniu bardzo dobrym min w 95% |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_O01/3.1_U01 Student potrafi zarzadzać zasobem ludzkim w taki sposób, aby przy najniższym koszcie biologicznym uzyskiwać najwyższą wydajność. | 2,0 | Nie potrafi zarządzać zasobem ludzkim w taki sposób, aby przy najniższym koszcie biologicznym uzyskiwać najwyższą wydajność. |
3,0 | Potrafi zarządzać zasobem ludzkim w taki sposób, aby przy najniższym koszcie biologicznym uzyskiwać najwyższą wydajność w stopniu dostatecznym min w 55% | |
3,5 | Potrafi zarządzać zasobem ludzkim w taki sposób, aby przy najniższym koszcie biologicznym uzyskiwać najwyższą wydajność w stopniu dostatecznym plus min w 65% | |
4,0 | Potrafi zarządzać zasobem ludzkim w taki sposób, aby przy najniższym koszcie biologicznym uzyskiwać najwyższą wydajność w stopniu dobrym min w 75% | |
4,5 | Potrafi zarządzać zasobem ludzkim w taki sposób, aby przy najniższym koszcie biologicznym uzyskiwać najwyższą wydajność w stopniu dobrym plus min w 85% | |
5,0 | Potrafi zarządzać zasobem ludzkim w taki sposób, aby przy najniższym koszcie biologicznym uzyskiwać najwyższą wydajność w stopniu bardzo dobrym min w 95% | |
E_1A_O01/3.1_U02 Student potrafi zastosować normy dotyczącyce kształtowania materialnego środowiska pracy. | 2,0 | Nie potrafi zastosować norm dotyczących kształtowania materialnego środowiska pracy. |
3,0 | Potrafi zastosować normy dotyczące kształtowania materialnego środowiska pracy w stopniu dostatecznym min w 55% | |
3,5 | Potrafi zastosować normy dotyczące kształtowania materialnego środowiska pracy w stopniu dostatecznym plus min w 65% | |
4,0 | Potrafi zastosować normy dotyczące kształtowania materialnego środowiska pracy w stopniu dobrym min w 75% | |
4,5 | Potrafi zastosować normy dotyczące kształtowania materialnego środowiska pracy w stopniu dobrym plus min w 85% | |
5,0 | Potrafi zastosować normy dotyczące kształtowania materialnego środowiska pracy w stopniu bardzo dobrym min w 95% |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_O01/3.1_K01 Student jest gotów do zwiększenia swoich kompetencji kierowniczych i organizatorskich. | 2,0 | Nie jest gotów do zwiększania swoich kompetencji kierowniczych i organizatorskich. |
3,0 | Jest gotów do zwiększania swoich kompetencji kierowniczych i organizatorskich w stopniu dostatecznym min w 55% | |
3,5 | Jest gotów do zwiększania swoich kompetencji kierowniczych i organizatorskich w stopniu dostatecznym plus min w 65% | |
4,0 | Jest gotów do zwiększania swoich kompetencji kierowniczych i organizatorskich w stopniu dobrym min w 75% | |
4,5 | Jest gotów do zwiększania swoich kompetencji kierowniczych i organizatorskich w stopniu dobrym plus min w 85% | |
5,0 | Jest gotów do zwiększania swoich kompetencji kierowniczych i organizatorskich w stopniu bardzo dobrym min w 95% | |
E_1A_O01/3.1_K02 Student jest gotów do wdrażania zasad humanizacji w procesie pracy. | 2,0 | Nie jest gotów do wdrażania zasad humanizacji w procesie pracy. |
3,0 | Jest gotów do wdrażania zasad humanizacji procesu pracy w stopniu dostatecznym min w 55% | |
3,5 | Jest gotów do wdrażania zasad humanizacji procesu pracy w stopniu dostatecznym plus min w 65% | |
4,0 | Jest gotów do wdrażania zasad humanizacji procesu pracy w stopniu dobrym min w 75% | |
4,5 | Jest gotów do wdrażania zasad humanizacji procesu pracy w stopniu dobrym plus min w 85% | |
5,0 | Jest gotów do wdrażania zasad humanizacji procesu pracy w stopniu bardzo dobrym min w 95% |
Literatura podstawowa
- Górska Ewa, Ergonomia, Oficyna Wyadwnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2021
- Kowal E., Ekonomiczno-społeczne aspekty ergonomii, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa – Poznań, 2002
- Bugajska J., Komputerowe stanowisko pracy : aspekty zdrowotne i ergonomiczne, Centralny Instytut OchronPracy, Warszawa, 1997
Literatura dodatkowa
- red. Koradecka D., Bezpieczeństwo pracy i ergonomia, CIOP-PIB, Warszawa, 1997
- Batogowska A., Malinowski A., Ergonomia dla każdego, Sorus, Poznań, 1997
- Bugajska J., Ergonomia, CIOP-PIB, Warszawa, 2001
- Hansen A., Analiza uciążliwości pracy, Warszawa, 1976
- Szlązak, N., Bezpieczeństwo i Higiena Pracy, AGH, Kraków, 2005
- Sławińska Małgorzata, Ergonomic engineering of technological devices, Politechnika Poznańska, Poznań, 2019