Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Analityka gospodarcza

Sylabus przedmiotu Współczesne koncepcje i metody zarządzania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Współczesne koncepcje i metody zarządzania
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Sworowska-Baranowska <Anna.Sworowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ewa Kołoszycz <Ewa.Koloszycz@zut.edu.pl>, Robert Rusielik <Robert.Rusielik@zut.edu.pl>, Artur Wilczyński <Artur.Wilczynski@zut.edu.pl>, Michał Świtłyk <Michal.Switlyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 6

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień z zakresu zarządzania oraz wybranych zagadnień z zakresu polityki społecznej i gospodarczej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Pozyskanie wiedzy nt. założeń i umiejętności stosowania wybranych koncepcji i metod zarządzania w podejmowaniu decyzji gospodarczych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Charakterystyka przedsiębiorstwa. Analiza SWOT.2
T-A-2Analiza interesariuszy.4
T-A-3Koncepcja modelu biznesowego przedsiębiorstwa.3
T-A-4Strategiczna karta wyników.3
T-A-5Odpowiedzialność społeczna przedsiębiorstw1
T-A-6Kolokwium pisemne2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć23
A-A-3Przygotowanie do kolokwium12
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład konwersatoryjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
S-2Ocena formująca: Prace zespołowe
S-3Ocena formująca: Kolokwium pisemne
S-4Ocena podsumowująca: Suma punktów z aktywności, prac zespołowych i kolokwium

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O16/5.6_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna i rozumie strategiczne aspekty uwarunkowujące podejmowanie decyzji
E_1A_W07, E_1A_W08, E_1A_W10C-1T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-4, T-A-6, T-A-5M-2, M-1S-2, S-3, S-4, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O16/5.6_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi analizować jakie kluczowe czynniki decydują o metodach i technikach zarządzania
E_1A_U04C-1T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-4, T-A-6M-2, M-1S-2, S-3, S-4, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_O16/5.6_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna i rozumie strategiczne aspekty uwarunkowujące podejmowanie decyzji
2,0Student nie zna i nie rozumie najważniejszych aspektów dotyczących zarządzania, uwarunkowujących decyzje gospodarcze.
3,0Student zna i rozumie w sposób ogólny najważniejsze aspekty dotyczące zarządzania, uwarunkowujące decyzje gospodarcze.
3,5Student zna i rozumie w sposób ogólny najważniejsze aspekty dotyczące zarządzania, uwarunkowujące decyzje gospodarcze oraz scharakteryzować jak to działa w praktyce.
4,0Student zna i rozumie w sposób ogólny tłumaczyć najważniejsze aspekty dotyczące zarządzania, uwarunkowujące decyzje gospodarcze oraz rozpoznaje przyczyny.
4,5Student zna i rozumie w sposób pełny najważniejsze aspekty dotyczące zarządzania, uwarunkowujące decyzje gospodarcze oraz rozpoznaje przyczyny.
5,0Student zna i rozumie sposób ponadprzeciętny najważniejsze aspekty dotyczące zarządzania, uwarunkowujące decyzje gospodarcze oraz rozpoznaje przyczyny.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_O16/5.6_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi analizować jakie kluczowe czynniki decydują o metodach i technikach zarządzania
2,0Student nie umie analizować czynników wpływających na zarządzanie w organizacji.
3,0Student potrafi w sposób ogólny ocenić stan organizacji w zakresie zarządzania.
3,5Student umie ocenić stan organizacji i sformułować rozwiązanie w zakresie strategii zarządzania.
4,0Student umie ocenić stan organizacji i sformułować rozwiązanie mając na uwadze najważniejsze czynniki wpływające na zarządzanie w organizacji.
4,5Student umie dokonać oceny organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi dobrać metody ich identyfikacji w zakresie zarządzania.
5,0Student umie dokonać oceny organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi dobrać metody ich identyfikacji, oceniając jednocześnie potencjalne scenariusze organizacji w przyszłości.

Literatura podstawowa

  1. Machaczka J., Determinanty konkurencyjności współczesnych organizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków, 2014, ibuk
  2. Tyszkiewicz R., Zarządzanie relacjami z interesariuszami organizacji, PLACET, Warszawa, 2017, ibuk
  3. Osterwalder A., Pigneur Y., Tworzenie modeli biznesowych: Podręcznik wizjonera., Helion, Gliwice, 2012
  4. Kaplan R., Norton D., Strategiczna karta wyników. Jak przełozyć strategię na działanie, PWN, Warszawa, 2007
  5. Michałkiewicz A., Mierzejewska W., Contemporary organisation and Management. Challenges and trends, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2020, ibuk

Literatura dodatkowa

  1. Glinka B., Kostera M. (red. nauk.), Nowe kierunki w organizacji i zarządzaniu. Organizacje, konteksty, procesy zarządzania, Wolters Kluwer, Warszawa, 2016, drugie, ibuk
  2. Buczkowski B., Kuna-Marszałek A. (red.), Biznes we współczesnej gospodarce, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2016, ibuk
  3. Giniga K., Amaratunga D., Haigh R., Mapping stakeholders associated with societal challenges: A methodological framework, "Procesia Engineering". Elsevier, 2018, Nr 212, ss. 1195-1202
  4. Wolnicki M., Piasecki R., New Challenges Facing the Global Economy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2021, ibuk

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Charakterystyka przedsiębiorstwa. Analiza SWOT.2
T-A-2Analiza interesariuszy.4
T-A-3Koncepcja modelu biznesowego przedsiębiorstwa.3
T-A-4Strategiczna karta wyników.3
T-A-5Odpowiedzialność społeczna przedsiębiorstw1
T-A-6Kolokwium pisemne2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć23
A-A-3Przygotowanie do kolokwium12
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O16/5.6_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna i rozumie strategiczne aspekty uwarunkowujące podejmowanie decyzji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W07Zna i rozumie fundamentalne dylematy ekonomiczne oraz społeczne współczesnej cywilizacji, w tym gospodarki
E_1A_W08Zna i rozumie podstawowe ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania działań związanych z funkcjonowaniem gospodarki
E_1A_W10Zna i rozumie podstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości wykorzystując wiedzę z zakresu ekonomii i finansów
Cel przedmiotuC-1Pozyskanie wiedzy nt. założeń i umiejętności stosowania wybranych koncepcji i metod zarządzania w podejmowaniu decyzji gospodarczych.
Treści programoweT-A-2Analiza interesariuszy.
T-A-3Koncepcja modelu biznesowego przedsiębiorstwa.
T-A-1Charakterystyka przedsiębiorstwa. Analiza SWOT.
T-A-4Strategiczna karta wyników.
T-A-6Kolokwium pisemne
T-A-5Odpowiedzialność społeczna przedsiębiorstw
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-1Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Prace zespołowe
S-3Ocena formująca: Kolokwium pisemne
S-4Ocena podsumowująca: Suma punktów z aktywności, prac zespołowych i kolokwium
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie najważniejszych aspektów dotyczących zarządzania, uwarunkowujących decyzje gospodarcze.
3,0Student zna i rozumie w sposób ogólny najważniejsze aspekty dotyczące zarządzania, uwarunkowujące decyzje gospodarcze.
3,5Student zna i rozumie w sposób ogólny najważniejsze aspekty dotyczące zarządzania, uwarunkowujące decyzje gospodarcze oraz scharakteryzować jak to działa w praktyce.
4,0Student zna i rozumie w sposób ogólny tłumaczyć najważniejsze aspekty dotyczące zarządzania, uwarunkowujące decyzje gospodarcze oraz rozpoznaje przyczyny.
4,5Student zna i rozumie w sposób pełny najważniejsze aspekty dotyczące zarządzania, uwarunkowujące decyzje gospodarcze oraz rozpoznaje przyczyny.
5,0Student zna i rozumie sposób ponadprzeciętny najważniejsze aspekty dotyczące zarządzania, uwarunkowujące decyzje gospodarcze oraz rozpoznaje przyczyny.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O16/5.6_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi analizować jakie kluczowe czynniki decydują o metodach i technikach zarządzania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U04Potrafi dobrać i stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne do analizowania i prognozowania procesów i zjawisk ekonomicznych oraz rozwiązywania problemów gospodarczych
Cel przedmiotuC-1Pozyskanie wiedzy nt. założeń i umiejętności stosowania wybranych koncepcji i metod zarządzania w podejmowaniu decyzji gospodarczych.
Treści programoweT-A-2Analiza interesariuszy.
T-A-3Koncepcja modelu biznesowego przedsiębiorstwa.
T-A-1Charakterystyka przedsiębiorstwa. Analiza SWOT.
T-A-4Strategiczna karta wyników.
T-A-6Kolokwium pisemne
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-1Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Prace zespołowe
S-3Ocena formująca: Kolokwium pisemne
S-4Ocena podsumowująca: Suma punktów z aktywności, prac zespołowych i kolokwium
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie analizować czynników wpływających na zarządzanie w organizacji.
3,0Student potrafi w sposób ogólny ocenić stan organizacji w zakresie zarządzania.
3,5Student umie ocenić stan organizacji i sformułować rozwiązanie w zakresie strategii zarządzania.
4,0Student umie ocenić stan organizacji i sformułować rozwiązanie mając na uwadze najważniejsze czynniki wpływające na zarządzanie w organizacji.
4,5Student umie dokonać oceny organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi dobrać metody ich identyfikacji w zakresie zarządzania.
5,0Student umie dokonać oceny organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi dobrać metody ich identyfikacji, oceniając jednocześnie potencjalne scenariusze organizacji w przyszłości.