Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)

Sylabus przedmiotu Analiza i kontrola kosztów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analiza i kontrola kosztów
Specjalność Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Jaworska <Elzbieta.Jaworska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL3 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Posiada wiedzę z zakresu rachunkowości finansowej
W-2Posiada wiedzę z zakresu rachunku kosztów
W-3Posiada wiedzę z zakresu analizy finansowej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie zagadnień analizy i kontroli kosztów w przedsiębiorstwie
C-2Nabycie umiejętności przeprowadzenia kompleksowej analizy kosztów przedsiębiorstwa

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do analizy i kontroli kosztów1
T-L-2Analiza dynamiki kosztów3
T-L-3Analiza struktury kosztów3
T-L-4Przyczynowe badanie kosztów3
T-L-5Zastosowanie wskaźników w kontroli kosztów3
T-L-6Zaliczenie2
15
wykłady
T-W-1Analiza kosztów w działalności przedsiębiorstwa2
T-W-2Kontrola kosztów w systemie kontroli zarządczej2
T-W-3Źródła informacji na potrzeby analizy i kontroli kosztów2
T-W-4Analiza dynamiki kosztów2
T-W-5Analiza struktury kosztów2
T-W-6Przyczynowe badanie kosztów2
T-W-7Wykorzystanie wskaźników na potrzeby kontroli kosztów2
T-W-8Zaliczenie wykładów1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć5
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia5
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia10
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody problemowe - wykład konwersatoryjny
M-2Metody aktywizujące - metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna
M-3Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań podczas zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne oceniające umiejętności z zakresu analizy kosztów oraz interpretacji wyników na potrzeby kontroli kosztów w przedsiębiorstwie
S-3Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D6/3.1_W01
Student zna i rozumie teoretyczne i praktyczne aspekty przeprowadzania analizy kosztów przedsiębiorstwa
E_2A_W05, E_2A_W08, E_2A_W09, E_2A_W10, E_2A_W01, E_2A_W06, E_2A_W03C-1T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-L-4, T-L-2, T-L-5, T-L-1, T-L-3M-2, M-3, M-1S-1, S-2, S-3
E_2A_D6/3.1_W02
Student zna i rozumie teoretyczne i praktyczne aspekty kontroli kosztów w przedsiębiorstwie
E_2A_W05, E_2A_W08, E_2A_W09, E_2A_W10, E_2A_W01, E_2A_W06, E_2A_W03C-1T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-L-4, T-L-2, T-L-5, T-L-1, T-L-3M-2, M-3, M-1S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D6/3.1_U01
Student potrafi stosować zasady, metody i narzędzia przeprowadzania analizy i kontroli kosztów przedsiębiorstwa
E_2A_U01, E_2A_U03, E_2A_U05, E_2A_U07, E_2A_U08, E_2A_U12, E_2A_U13, E_2A_U02, E_2A_U06C-2T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-L-4, T-L-2, T-L-5, T-L-1, T-L-3M-2, M-3, M-1S-1, S-2, S-3
E_2A_D6/3.1_U02
Student potrafi analizować koszty przedsiębiorstwa
E_2A_U01, E_2A_U03, E_2A_U05, E_2A_U07, E_2A_U08, E_2A_U12, E_2A_U13, E_2A_U02, E_2A_U06C-2T-L-4, T-L-2, T-L-5, T-L-1, T-L-3M-2, M-3, M-1S-1, S-2, S-3
E_2A_D6/3.1_U03
Student potrafi interpretować wyniki analizy kosztów, w tym na potrzeby ich kontroli
E_2A_U01, E_2A_U03, E_2A_U05, E_2A_U07, E_2A_U08, E_2A_U12, E_2A_U13, E_2A_U02, E_2A_U06C-2T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-L-4, T-L-2, T-L-5, T-L-1, T-L-3M-2, M-3, M-1S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D6/3.1_K01
Student jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi.
E_2A_K04, E_2A_K03, E_2A_K01, E_2A_K02, E_2A_K05, E_2A_K06C-1, C-2T-L-4, T-L-2, T-L-5, T-L-1, T-L-3M-2, M-3, M-1S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D6/3.1_W01
Student zna i rozumie teoretyczne i praktyczne aspekty przeprowadzania analizy kosztów przedsiębiorstwa
2,0Student nie zna i nie rozumie teoretycznych i praktycznych aspektów przeprowadzania analizy kosztów przedsiębiorstwa
3,0Student zna i rozumie teoretyczne i praktyczne aspekty przeprowadzania analizy kosztów przedsiębiorstwa w co najmniej 55%
3,5Student zna i rozumie teoretyczne i praktyczne aspekty przeprowadzania analizy kosztów przedsiębiorstwa w co najmniej 65%
4,0Student zna i rozumie teoretyczne i praktyczne aspekty przeprowadzania analizy kosztów przedsiębiorstwa w co najmniej 75%
4,5Student zna i rozumie teoretyczne i praktyczne aspekty przeprowadzania analizy kosztów przedsiębiorstwa w co najmniej 85%
5,0Student zna i rozumie teoretyczne i praktyczne aspekty przeprowadzania analizy kosztów przedsiębiorstwa w co najmniej 95%
E_2A_D6/3.1_W02
Student zna i rozumie teoretyczne i praktyczne aspekty kontroli kosztów w przedsiębiorstwie
2,0Student nie zna i nie rozumie teoretycznych i praktycznych aspektów kontroli kosztów w przedsiębiorstwie
3,0Student zna i rozumie teoretyczne i praktyczne aspekty kontroli kosztów w przedsiębiorstwie w co najmniej 55%
3,5Student zna i rozumie teoretyczne i praktyczne aspekty kontroli kosztów w przedsiębiorstwie w co najmniej 65%
4,0Student zna i rozumie teoretyczne i praktyczne aspekty kontroli kosztów w przedsiębiorstwie w co najmniej 75%
4,5Student zna i rozumie teoretyczne i praktyczne aspekty kontroli kosztów w przedsiębiorstwie w co najmniej 85%
5,0Student zna i rozumie teoretyczne i praktyczne aspekty kontroli kosztów w przedsiębiorstwie w co najmniej 95%

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D6/3.1_U01
Student potrafi stosować zasady, metody i narzędzia przeprowadzania analizy i kontroli kosztów przedsiębiorstwa
2,0Student nie posiada umiejętności stosowania zasad, metod i narzędzi przeprowadzania analizy i kontroli kosztów przedsiębiorstwa
3,0Student opanował umiejętności stosowania zasad, metod i narzędzi przeprowadzania analizy i kontroli kosztów przedsiębiorstwa w co najmniej 55%
3,5Student opanował umiejętności stosowania zasad, metod i narzędzi przeprowadzania analizy i kontroli kosztów przedsiębiorstwa w co najmniej 65%
4,0Student opanował umiejętności stosowania zasad, metod i narzędzi przeprowadzania analizy i kontroli kosztów przedsiębiorstwa w co najmniej 75%
4,5Student opanował umiejętności stosowania zasad, metod i narzędzi przeprowadzania analizy i kontroli kosztów przedsiębiorstwa w co najmniej 85%
5,0Student opanował umiejętności stosowania zasad, metod i narzędzi przeprowadzania analizy i kontroli kosztów przedsiębiorstwa w co najmniej 95%
E_2A_D6/3.1_U02
Student potrafi analizować koszty przedsiębiorstwa
2,0Student nie potrafi analizować kosztów przedsiębiorstwa
3,0Student potrafi analizować koszty przedsiębiorstwa w co najmniej 55%
3,5Student potrafi analizować koszty przedsiębiorstwa w co najmniej 65%
4,0Student potrafi analizować koszty przedsiębiorstwa w co najmniej 75%
4,5Student potrafi analizować koszty przedsiębiorstwa w co najmniej 85%
5,0Student potrafi analizować koszty przedsiębiorstwa w co najmniej 95%
E_2A_D6/3.1_U03
Student potrafi interpretować wyniki analizy kosztów, w tym na potrzeby ich kontroli
2,0Student nie potrafi interpretować wyników analizy kosztów, w tym na potrzeby ich kontroli
3,0Student potrafi interpretować wynik analizy kosztów, w tym na potrzeby ich kontroli w co najmniej 55%
3,5Student potrafi interpretować wynik analizy kosztów, w tym na potrzeby ich kontroli w co najmniej 65%
4,0Student potrafi interpretować wynik analizy kosztów, w tym na potrzeby ich kontroli w co najmniej 75%
4,5Student potrafi interpretować wynik analizy kosztów, w tym na potrzeby ich kontroli w co najmniej 85%
5,0Student potrafi interpretować wynik analizy kosztów, w tym na potrzeby ich kontroli w co najmniej 95%

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D6/3.1_K01
Student jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi.
2,0Student nie jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć,współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi
3,0Student czasami przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi
3,5Student często przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi
4,0Student bardzo często przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi
4,5Student zazwyczaj przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi
5,0Student jest zawsze gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi

Literatura podstawowa

  1. Nowak E., Analiza i kontrola kosztów przedsiębiorstwa, CeDeWu, Warszawa, 2019
  2. Waśniewski T., Skoczylas W., Teoria i praktyka analizy finansowej w przedsiębiorstwie, FRR, Warszawa, 2004
  3. Kiziukiewicz T. (red.), Rachunek kosztów według polskiego prawa bilansowego. Zbiór zadań., Ekspert Wydawnictwo i Doradztwo, Wrocław, 2003
  4. Drury C., Cost and management accounting, Cengage Learning EMEA, Andover, 2018

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do analizy i kontroli kosztów1
T-L-2Analiza dynamiki kosztów3
T-L-3Analiza struktury kosztów3
T-L-4Przyczynowe badanie kosztów3
T-L-5Zastosowanie wskaźników w kontroli kosztów3
T-L-6Zaliczenie2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Analiza kosztów w działalności przedsiębiorstwa2
T-W-2Kontrola kosztów w systemie kontroli zarządczej2
T-W-3Źródła informacji na potrzeby analizy i kontroli kosztów2
T-W-4Analiza dynamiki kosztów2
T-W-5Analiza struktury kosztów2
T-W-6Przyczynowe badanie kosztów2
T-W-7Wykorzystanie wskaźników na potrzeby kontroli kosztów2
T-W-8Zaliczenie wykładów1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć5
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D6/3.1_W01Student zna i rozumie teoretyczne i praktyczne aspekty przeprowadzania analizy kosztów przedsiębiorstwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W05Zna i rozumie w pogłębionym stopniu rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w strukturach społeczno-gospodarczych oraz obszary jego aktywności społeczno-gospodarczej
E_2A_W08Zna i rozumie w pogłębionym stopniu system finansowy i jego wpływ na funkcjonowanie gospodarki
E_2A_W09Zna i rozumie fundamentalne dylematy i wyzwania ekonomiczne oraz społeczne współczesnej cywilizacji
E_2A_W10Zna i rozumie normy i reguły prawne, ekonomiczne, organizacyjne, etyczne i inne warunkujące funkcjonowanie gospodarki, w tym podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych
E_2A_W01Zna i rozumie w pogłębionym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej
E_2A_W06Zna i rozumie w pogłębionym stopniu metody gromadzenia, przetwarzania, interpretacji i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a w szczególności metody ilościowe (w tym wnioskowanie statystyczne, ekonometrię i prognozowanie procesów ekonomicznych) oraz metody analizy ekonomiczno-finansowej
E_2A_W03Zna i rozumie w pogłębionym stopniu metodologię badań w zakresie dyscypliny ekonomia i finanse
Cel przedmiotuC-1Poznanie zagadnień analizy i kontroli kosztów w przedsiębiorstwie
Treści programoweT-W-7Wykorzystanie wskaźników na potrzeby kontroli kosztów
T-W-1Analiza kosztów w działalności przedsiębiorstwa
T-W-2Kontrola kosztów w systemie kontroli zarządczej
T-W-3Źródła informacji na potrzeby analizy i kontroli kosztów
T-W-6Przyczynowe badanie kosztów
T-W-4Analiza dynamiki kosztów
T-W-5Analiza struktury kosztów
T-L-4Przyczynowe badanie kosztów
T-L-2Analiza dynamiki kosztów
T-L-5Zastosowanie wskaźników w kontroli kosztów
T-L-1Wprowadzenie do analizy i kontroli kosztów
T-L-3Analiza struktury kosztów
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące - metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna
M-3Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe
M-1Metody problemowe - wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań podczas zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne oceniające umiejętności z zakresu analizy kosztów oraz interpretacji wyników na potrzeby kontroli kosztów w przedsiębiorstwie
S-3Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie teoretycznych i praktycznych aspektów przeprowadzania analizy kosztów przedsiębiorstwa
3,0Student zna i rozumie teoretyczne i praktyczne aspekty przeprowadzania analizy kosztów przedsiębiorstwa w co najmniej 55%
3,5Student zna i rozumie teoretyczne i praktyczne aspekty przeprowadzania analizy kosztów przedsiębiorstwa w co najmniej 65%
4,0Student zna i rozumie teoretyczne i praktyczne aspekty przeprowadzania analizy kosztów przedsiębiorstwa w co najmniej 75%
4,5Student zna i rozumie teoretyczne i praktyczne aspekty przeprowadzania analizy kosztów przedsiębiorstwa w co najmniej 85%
5,0Student zna i rozumie teoretyczne i praktyczne aspekty przeprowadzania analizy kosztów przedsiębiorstwa w co najmniej 95%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D6/3.1_W02Student zna i rozumie teoretyczne i praktyczne aspekty kontroli kosztów w przedsiębiorstwie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W05Zna i rozumie w pogłębionym stopniu rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w strukturach społeczno-gospodarczych oraz obszary jego aktywności społeczno-gospodarczej
E_2A_W08Zna i rozumie w pogłębionym stopniu system finansowy i jego wpływ na funkcjonowanie gospodarki
E_2A_W09Zna i rozumie fundamentalne dylematy i wyzwania ekonomiczne oraz społeczne współczesnej cywilizacji
E_2A_W10Zna i rozumie normy i reguły prawne, ekonomiczne, organizacyjne, etyczne i inne warunkujące funkcjonowanie gospodarki, w tym podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych
E_2A_W01Zna i rozumie w pogłębionym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej
E_2A_W06Zna i rozumie w pogłębionym stopniu metody gromadzenia, przetwarzania, interpretacji i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a w szczególności metody ilościowe (w tym wnioskowanie statystyczne, ekonometrię i prognozowanie procesów ekonomicznych) oraz metody analizy ekonomiczno-finansowej
E_2A_W03Zna i rozumie w pogłębionym stopniu metodologię badań w zakresie dyscypliny ekonomia i finanse
Cel przedmiotuC-1Poznanie zagadnień analizy i kontroli kosztów w przedsiębiorstwie
Treści programoweT-W-7Wykorzystanie wskaźników na potrzeby kontroli kosztów
T-W-1Analiza kosztów w działalności przedsiębiorstwa
T-W-2Kontrola kosztów w systemie kontroli zarządczej
T-W-3Źródła informacji na potrzeby analizy i kontroli kosztów
T-W-6Przyczynowe badanie kosztów
T-W-4Analiza dynamiki kosztów
T-W-5Analiza struktury kosztów
T-L-4Przyczynowe badanie kosztów
T-L-2Analiza dynamiki kosztów
T-L-5Zastosowanie wskaźników w kontroli kosztów
T-L-1Wprowadzenie do analizy i kontroli kosztów
T-L-3Analiza struktury kosztów
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące - metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna
M-3Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe
M-1Metody problemowe - wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań podczas zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne oceniające umiejętności z zakresu analizy kosztów oraz interpretacji wyników na potrzeby kontroli kosztów w przedsiębiorstwie
S-3Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie teoretycznych i praktycznych aspektów kontroli kosztów w przedsiębiorstwie
3,0Student zna i rozumie teoretyczne i praktyczne aspekty kontroli kosztów w przedsiębiorstwie w co najmniej 55%
3,5Student zna i rozumie teoretyczne i praktyczne aspekty kontroli kosztów w przedsiębiorstwie w co najmniej 65%
4,0Student zna i rozumie teoretyczne i praktyczne aspekty kontroli kosztów w przedsiębiorstwie w co najmniej 75%
4,5Student zna i rozumie teoretyczne i praktyczne aspekty kontroli kosztów w przedsiębiorstwie w co najmniej 85%
5,0Student zna i rozumie teoretyczne i praktyczne aspekty kontroli kosztów w przedsiębiorstwie w co najmniej 95%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D6/3.1_U01Student potrafi stosować zasady, metody i narzędzia przeprowadzania analizy i kontroli kosztów przedsiębiorstwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywania zadań w nieprzewidywalnych warunkach w sposób innowacyjny
E_2A_U03Potrafi dobrać i stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne do analizowania, prognozowania i modelowania procesów i zjawisk ekonomicznych oraz rozwiązywania problemów gospodarczych
E_2A_U05Potrafi dobierać źródła finansowania przedsięwzięć gospodarczych i wykorzystać wiedzę z zakresu rachunkowości w procesach gospodarowania
E_2A_U07Potrafi analizować trendy w gospodarce (w tym oceniać efekty rozwoju zrównoważonego na poziomie globalnym, krajowym, regionalnym i lokalnym) oraz złożone problemy współczesnej gospodarki w świetle dorobku i poglądów autorytetów ekonomii i finansów
E_2A_U08Potrafi komunikować się na tematy specjalistyczne z zakresu ekonomii i finansów ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców
E_2A_U12Potrafi współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych przyjmując różne, w tym kierownicze role
E_2A_U13Potrafi samodzielnie planować i realizować proces własnego uczenia przez całe życie oraz inspirować innych do samodoskonalenia
E_2A_U02Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji, wyjaśniania oraz prognozowania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz relacji między nimi, stosując właściwy dobór źródeł i informacji poprzez ich ocenę, krytyczną analizę, syntezę i twórczą interpretację
E_2A_U06Potrafi posługiwać się normami oraz regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązania konkretnego zadania oraz weryfikować swoje działania ze względu na ich skutki ekonomiczno-finansowe, prawne i moralne
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności przeprowadzenia kompleksowej analizy kosztów przedsiębiorstwa
Treści programoweT-W-7Wykorzystanie wskaźników na potrzeby kontroli kosztów
T-W-1Analiza kosztów w działalności przedsiębiorstwa
T-W-2Kontrola kosztów w systemie kontroli zarządczej
T-W-3Źródła informacji na potrzeby analizy i kontroli kosztów
T-W-6Przyczynowe badanie kosztów
T-W-4Analiza dynamiki kosztów
T-W-5Analiza struktury kosztów
T-L-4Przyczynowe badanie kosztów
T-L-2Analiza dynamiki kosztów
T-L-5Zastosowanie wskaźników w kontroli kosztów
T-L-1Wprowadzenie do analizy i kontroli kosztów
T-L-3Analiza struktury kosztów
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące - metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna
M-3Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe
M-1Metody problemowe - wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań podczas zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne oceniające umiejętności z zakresu analizy kosztów oraz interpretacji wyników na potrzeby kontroli kosztów w przedsiębiorstwie
S-3Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności stosowania zasad, metod i narzędzi przeprowadzania analizy i kontroli kosztów przedsiębiorstwa
3,0Student opanował umiejętności stosowania zasad, metod i narzędzi przeprowadzania analizy i kontroli kosztów przedsiębiorstwa w co najmniej 55%
3,5Student opanował umiejętności stosowania zasad, metod i narzędzi przeprowadzania analizy i kontroli kosztów przedsiębiorstwa w co najmniej 65%
4,0Student opanował umiejętności stosowania zasad, metod i narzędzi przeprowadzania analizy i kontroli kosztów przedsiębiorstwa w co najmniej 75%
4,5Student opanował umiejętności stosowania zasad, metod i narzędzi przeprowadzania analizy i kontroli kosztów przedsiębiorstwa w co najmniej 85%
5,0Student opanował umiejętności stosowania zasad, metod i narzędzi przeprowadzania analizy i kontroli kosztów przedsiębiorstwa w co najmniej 95%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D6/3.1_U02Student potrafi analizować koszty przedsiębiorstwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywania zadań w nieprzewidywalnych warunkach w sposób innowacyjny
E_2A_U03Potrafi dobrać i stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne do analizowania, prognozowania i modelowania procesów i zjawisk ekonomicznych oraz rozwiązywania problemów gospodarczych
E_2A_U05Potrafi dobierać źródła finansowania przedsięwzięć gospodarczych i wykorzystać wiedzę z zakresu rachunkowości w procesach gospodarowania
E_2A_U07Potrafi analizować trendy w gospodarce (w tym oceniać efekty rozwoju zrównoważonego na poziomie globalnym, krajowym, regionalnym i lokalnym) oraz złożone problemy współczesnej gospodarki w świetle dorobku i poglądów autorytetów ekonomii i finansów
E_2A_U08Potrafi komunikować się na tematy specjalistyczne z zakresu ekonomii i finansów ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców
E_2A_U12Potrafi współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych przyjmując różne, w tym kierownicze role
E_2A_U13Potrafi samodzielnie planować i realizować proces własnego uczenia przez całe życie oraz inspirować innych do samodoskonalenia
E_2A_U02Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji, wyjaśniania oraz prognozowania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz relacji między nimi, stosując właściwy dobór źródeł i informacji poprzez ich ocenę, krytyczną analizę, syntezę i twórczą interpretację
E_2A_U06Potrafi posługiwać się normami oraz regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązania konkretnego zadania oraz weryfikować swoje działania ze względu na ich skutki ekonomiczno-finansowe, prawne i moralne
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności przeprowadzenia kompleksowej analizy kosztów przedsiębiorstwa
Treści programoweT-L-4Przyczynowe badanie kosztów
T-L-2Analiza dynamiki kosztów
T-L-5Zastosowanie wskaźników w kontroli kosztów
T-L-1Wprowadzenie do analizy i kontroli kosztów
T-L-3Analiza struktury kosztów
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące - metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna
M-3Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe
M-1Metody problemowe - wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań podczas zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne oceniające umiejętności z zakresu analizy kosztów oraz interpretacji wyników na potrzeby kontroli kosztów w przedsiębiorstwie
S-3Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi analizować kosztów przedsiębiorstwa
3,0Student potrafi analizować koszty przedsiębiorstwa w co najmniej 55%
3,5Student potrafi analizować koszty przedsiębiorstwa w co najmniej 65%
4,0Student potrafi analizować koszty przedsiębiorstwa w co najmniej 75%
4,5Student potrafi analizować koszty przedsiębiorstwa w co najmniej 85%
5,0Student potrafi analizować koszty przedsiębiorstwa w co najmniej 95%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D6/3.1_U03Student potrafi interpretować wyniki analizy kosztów, w tym na potrzeby ich kontroli
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywania zadań w nieprzewidywalnych warunkach w sposób innowacyjny
E_2A_U03Potrafi dobrać i stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne do analizowania, prognozowania i modelowania procesów i zjawisk ekonomicznych oraz rozwiązywania problemów gospodarczych
E_2A_U05Potrafi dobierać źródła finansowania przedsięwzięć gospodarczych i wykorzystać wiedzę z zakresu rachunkowości w procesach gospodarowania
E_2A_U07Potrafi analizować trendy w gospodarce (w tym oceniać efekty rozwoju zrównoważonego na poziomie globalnym, krajowym, regionalnym i lokalnym) oraz złożone problemy współczesnej gospodarki w świetle dorobku i poglądów autorytetów ekonomii i finansów
E_2A_U08Potrafi komunikować się na tematy specjalistyczne z zakresu ekonomii i finansów ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców
E_2A_U12Potrafi współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych przyjmując różne, w tym kierownicze role
E_2A_U13Potrafi samodzielnie planować i realizować proces własnego uczenia przez całe życie oraz inspirować innych do samodoskonalenia
E_2A_U02Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji, wyjaśniania oraz prognozowania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz relacji między nimi, stosując właściwy dobór źródeł i informacji poprzez ich ocenę, krytyczną analizę, syntezę i twórczą interpretację
E_2A_U06Potrafi posługiwać się normami oraz regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązania konkretnego zadania oraz weryfikować swoje działania ze względu na ich skutki ekonomiczno-finansowe, prawne i moralne
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności przeprowadzenia kompleksowej analizy kosztów przedsiębiorstwa
Treści programoweT-W-7Wykorzystanie wskaźników na potrzeby kontroli kosztów
T-W-1Analiza kosztów w działalności przedsiębiorstwa
T-W-2Kontrola kosztów w systemie kontroli zarządczej
T-W-3Źródła informacji na potrzeby analizy i kontroli kosztów
T-W-6Przyczynowe badanie kosztów
T-W-4Analiza dynamiki kosztów
T-W-5Analiza struktury kosztów
T-L-4Przyczynowe badanie kosztów
T-L-2Analiza dynamiki kosztów
T-L-5Zastosowanie wskaźników w kontroli kosztów
T-L-1Wprowadzenie do analizy i kontroli kosztów
T-L-3Analiza struktury kosztów
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące - metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna
M-3Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe
M-1Metody problemowe - wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań podczas zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne oceniające umiejętności z zakresu analizy kosztów oraz interpretacji wyników na potrzeby kontroli kosztów w przedsiębiorstwie
S-3Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi interpretować wyników analizy kosztów, w tym na potrzeby ich kontroli
3,0Student potrafi interpretować wynik analizy kosztów, w tym na potrzeby ich kontroli w co najmniej 55%
3,5Student potrafi interpretować wynik analizy kosztów, w tym na potrzeby ich kontroli w co najmniej 65%
4,0Student potrafi interpretować wynik analizy kosztów, w tym na potrzeby ich kontroli w co najmniej 75%
4,5Student potrafi interpretować wynik analizy kosztów, w tym na potrzeby ich kontroli w co najmniej 85%
5,0Student potrafi interpretować wynik analizy kosztów, w tym na potrzeby ich kontroli w co najmniej 95%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D6/3.1_K01Student jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K04Jest gotów do myślenia i rozwiązywania problemów w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
E_2A_K03Jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne, etyczne i polityczne oraz inspirowania i organizowania działalności na rzecz środowiska społecznego i interesu publicznego
E_2A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, umiejętności i odbieranych treści
E_2A_K02Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy z zakresu ekonomii i finansów w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, a w przypadku trudności z ich rozwiązaniem jest gotów do korzystania z opinii ekspertów
E_2A_K05Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych z uwzględnieniem zmieniających się warunków i potrzeb społecznych przez identyfikację dylematów związanych z wykonywaniem zawodu, przestrzeganie i rozwijanie zasad etyki zawodowej, podtrzymywanie etosu zawodowego i rozwijanie dorobku zawodu
E_2A_K06Jest gotów do wykazywania tolerancji i otwartości wobec różnych poglądów, postaw i kultur
Cel przedmiotuC-1Poznanie zagadnień analizy i kontroli kosztów w przedsiębiorstwie
C-2Nabycie umiejętności przeprowadzenia kompleksowej analizy kosztów przedsiębiorstwa
Treści programoweT-L-4Przyczynowe badanie kosztów
T-L-2Analiza dynamiki kosztów
T-L-5Zastosowanie wskaźników w kontroli kosztów
T-L-1Wprowadzenie do analizy i kontroli kosztów
T-L-3Analiza struktury kosztów
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące - metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna
M-3Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe
M-1Metody problemowe - wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań podczas zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć,współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi
3,0Student czasami przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi
3,5Student często przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi
4,0Student bardzo często przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi
4,5Student zazwyczaj przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi
5,0Student jest zawsze gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi