Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Innowacje w gospodarce
Sylabus przedmiotu Rachunki decyzyjne i budżetowanie kosztów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rachunki decyzyjne i budżetowanie kosztów | ||
Specjalność | Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Iwona Majchrzak <Iwona.Majchrzak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Opanowanie zasad rachunkowości |
W-2 | Znajomość zakresu tradycyjnego rachunku kosztów |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z istotą i zastosowaniem strategicznych i operacyjnych rachunków decyzyjnych w praktyce gospodarczej |
C-2 | Zapoznanie studentów z instrumentarium umożliwiającym wnioskowanie i podejmowanie decyzji krótko- i długookresowych z uwzględnieniem budżetowania |
C-3 | Zapoznanie studentów z istotą i zakresem rachunku kosztów budżetowanych |
C-4 | Zapoznanie studentów z kryteriami klasyfikacji kosztów na potrzeby podejmowania decyzji zarządczych z uwzględnieniem budżetowania oraz przygotowanie do samodzielnego ich klasyfikowania |
C-5 | Przygotowanie studentów do sporządzania budżetów operacyjnych i finansowych |
C-6 | Przygotowanie studentów do samodzielnego rozwiązywania problemów decyzyjnych na podstawie analizy materiałów źródłowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Koszty i ich klasyfikacja na potrzeby podejmowania decyzji zarządczych | 3 |
T-A-2 | Modele rachunku kosztów wykorzystywane w procesach decyzyjnych | 3 |
T-A-3 | Optymalizacja rozmiarów produkcji | 2 |
T-A-4 | Wybór asortymentu | 2 |
T-A-5 | Wybór wariantu decyzyjnego | 2 |
T-A-6 | Decyzja "wytworzyć czy kupić" | 1 |
T-A-7 | Realizacja specjalnego zamówienia | 2 |
T-A-8 | Decyzje cenowe | 2 |
T-A-9 | Inwestycje a strategia jednostki | 1 |
T-A-10 | Ocena przedsięwzięć bez uwzględniania zmiany wartości pieniądza w czasie | 2 |
T-A-11 | Dyskontowe metody oceny przedsięwzięć inwestycyjnych | 2 |
T-A-12 | Podejmowanie decyzji w warunkach ryzyka i niepewności | 2 |
T-A-13 | Zaliczenie | 1 |
25 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Sporządzanie budżetów operacyjnych | 10 |
T-L-2 | Sporządzanie budżetów finansowych | 14 |
T-L-3 | Analiza i ocena wpływu różnych czynników na poziom kosztów budżetowanych | 4 |
T-L-4 | Zaliczenie materiału | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Proces decyzyjny – istota i jego struktura | 1 |
T-W-2 | Rodzaje problemów i modeli decyzyjnych | 1 |
T-W-3 | Koszty w procesie decyzyjnym | 2 |
T-W-4 | Źródła informacji wykorzystywanych do rozwiązywania problemów decyzyjnych | 2 |
T-W-5 | Krótkookresowe rachunki decyzyjne | 3 |
T-W-6 | Decyzyjny rachunek inwestycyjny | 3 |
T-W-7 | Wybory decyzyjne w warunkach ryzyka i niepewności | 2 |
T-W-8 | Rachunek kosztów budżetowanych - istota i zakres | 2 |
T-W-9 | Rodzaje budżetów kosztów | 1 |
T-W-10 | Etapy budżetowania | 1 |
T-W-11 | Budowa budżetów operacyjnych | 3 |
T-W-12 | Budowa budżetów finansowych | 3 |
T-W-13 | Analiza i ocena wpływu ziman wielkości kosztów na ich poszczególne pozycje budżetowe | 3 |
T-W-14 | Budżetowanie oparte na działaniach | 2 |
T-W-15 | Zaliczenie | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 25 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć, w tym studiowanie literatury przedmiotu | 15 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
50 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w laboratoriach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć, w tym sporządzanie budżetów operacyjnych i finansowych, analiza odchyleń wielkości rzeczywistych od budżetowanych | 6 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia – samodzielne sporządzenie budżetów operacyjnych i finansowych | 14 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do wykładów, w tym studiowanie literatury przedmiotu | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia materiału | 10 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Wykład konwersatoryjny |
M-4 | Ćwiczenia przedmiotowe |
M-5 | Metoda przypadków |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć |
S-2 | Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujące pytania teoretyczne oraz zadania do rozwiązania |
S-4 | Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D4/2.1_W01 Student zna istotę i strukturę procesu decyzyjnego, rodzaje problemów i modeli decyzyjnych oraz istotę i zakres rachunku kosztów przyszłościowych, w tym znaczenie kosztów w procesie decyzyjnym | E_2A_W02, E_2A_W08, E_2A_W09, E_2A_W01, E_2A_W06 | — | C-3, C-1, C-4 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-8, T-W-9, T-A-1, T-A-13, T-A-2 | M-1, M-3, M-2 | S-4, S-3, S-2, S-1 |
E_2A_D4/2.1_W02 Student zna instrumentarium umożliwiające wnioskowanie i podejmowanie decyzji krótko- i długo okresowych z uwzględnieniem budżetowania | E_2A_W12, E_2A_W04, E_2A_W02, E_2A_W08, E_2A_W09, E_2A_W10, E_2A_W01, E_2A_W06, E_2A_W03 | — | C-5, C-6, C-2 | T-W-12, T-W-5, T-W-11, T-W-6, T-W-14, T-W-10, T-W-7, T-W-13, T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-1, T-A-7, T-A-13, T-A-6, T-A-4, T-A-12, T-A-8, T-A-5, T-A-10, T-A-3, T-A-11, T-A-9 | M-1, M-3, M-5 | S-4, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D4/2.1_U01 Student potrafi podejmować decyzje zarządcze w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej, w tym budżetowania | E_2A_U01, E_2A_U03, E_2A_U05, E_2A_U08, E_2A_U12, E_2A_U13, E_2A_U02, E_2A_U06 | — | C-5, C-3, C-2, C-1, C-4 | T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-1, T-A-1, T-A-7, T-A-13, T-A-2, T-A-6, T-A-4, T-A-8, T-A-5, T-A-3, T-A-9 | M-1, M-4, M-3, M-5, M-2 | S-4, S-3, S-2, S-1 |
E_2A_D4/2.1_U02 Student potrafi rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych | E_2A_U01, E_2A_U03, E_2A_U05, E_2A_U08, E_2A_U12, E_2A_U13, E_2A_U02, E_2A_U06 | — | C-6, C-2, C-1, C-4 | T-L-4, T-L-3, T-A-7, T-A-13, T-A-6, T-A-4, T-A-12, T-A-8, T-A-5, T-A-10, T-A-3, T-A-11, T-A-9 | M-1, M-4, M-3, M-5, M-2 | S-4, S-3, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D4/2.1_K01 Student jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów decyzyjnych, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi. | E_2A_K04, E_2A_K03, E_2A_K01, E_2A_K02, E_2A_K05, E_2A_K06 | — | C-5, C-6, C-3, C-2, C-1, C-4 | T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-1 | M-1, M-4, M-3, M-5, M-2 | S-4, S-3, S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D4/2.1_W01 Student zna istotę i strukturę procesu decyzyjnego, rodzaje problemów i modeli decyzyjnych oraz istotę i zakres rachunku kosztów przyszłościowych, w tym znaczenie kosztów w procesie decyzyjnym | 2,0 | Student nie zna istoty i struktury procesu decyzyjnego, rodzajów problemów i modeli decyzyjnych oraz istoty i zakresu rachunku kosztów przyszłościowych, w tym znaczenia kosztów w procesie decyzyjnym |
3,0 | Student zna istotę i strukturę procesu decyzyjnego, rodzaje problemów i modeli decyzyjnych oraz istotę i zakres rachunku kosztów przyszłościowych, w tym znaczenie kosztów w procesie decyzyjnym co najmniej w 55% | |
3,5 | Student zna istotę i strukturę procesu decyzyjnego, rodzaje problemów i modeli decyzyjnych oraz istotę i zakres rachunku kosztów przyszłościowych, w tym znaczenie kosztów w procesie decyzyjnym co najmniej w 65% | |
4,0 | Student zna istotę i strukturę procesu decyzyjnego, rodzaje problemów i modeli decyzyjnych oraz istotę i zakres rachunku kosztów przyszłościowych, w tym znaczenie kosztów w procesie decyzyjnym co najmniej w 75% | |
4,5 | Student zna istotę i strukturę procesu decyzyjnego, rodzaje problemów i modeli decyzyjnych oraz istotę i zakres rachunku kosztów przyszłościowych, w tym znaczenie kosztów w procesie decyzyjnym co najmniej w 85% | |
5,0 | Student zna istotę i strukturę procesu decyzyjnego, rodzaje problemów i modeli decyzyjnych oraz istotę i zakres rachunku kosztów przyszłościowych, w tym znaczenie kosztów w procesie decyzyjnym co najmniej w 95% | |
E_2A_D4/2.1_W02 Student zna instrumentarium umożliwiające wnioskowanie i podejmowanie decyzji krótko- i długo okresowych z uwzględnieniem budżetowania | 2,0 | Student nie zna instrumentarium umożliwiającego wnioskowanie i podejmowanie decyzji krótko- i długo okresowych z uwzględnieniem budżetowania |
3,0 | Student zna instrumentarium umożliwiające wnioskowanie i podejmowanie decyzji krótko- i długo okresowych z uwzględnieniem budżetowania co najmniej w 55% | |
3,5 | Student zna instrumentarium umożliwiające wnioskowanie i podejmowanie decyzji krótko- i długo okresowych z uwzględnieniem budżetowania co najmniej w 65% | |
4,0 | Student zna instrumentarium umożliwiające wnioskowanie i podejmowanie decyzji krótko- i długo okresowych z uwzględnieniem budżetowania co najmniej w 75% | |
4,5 | Student zna instrumentarium umożliwiające wnioskowanie i podejmowanie decyzji krótko- i długo okresowych z uwzględnieniem budżetowania co najmniej w 85% | |
5,0 | Student zna instrumentarium umożliwiające wnioskowanie i podejmowanie decyzji krótko- i długo okresowych z uwzględnieniem budżetowania co najmniej w 95% |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D4/2.1_U01 Student potrafi podejmować decyzje zarządcze w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej, w tym budżetowania | 2,0 | Student nie potrafi podejmować decyzji zarządczych w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej, w tym budżetowania |
3,0 | Student potrafi podejmować decyzje zarządcze w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej, w tym budżetowania co najmniej w 55% | |
3,5 | Student potrafi podejmować decyzje zarządcze w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej, w tym budżetowania co najmniej w 65% | |
4,0 | Student potrafi podejmować decyzje zarządcze w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej, w tym budżetowania co najmniej w 75% | |
4,5 | Student potrafi podejmować decyzje zarządcze w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej, w tym budżetowania co najmniej w 85% | |
5,0 | Student potrafi podejmować decyzje zarządcze w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej, w tym budżetowania co najmniej w 95% | |
E_2A_D4/2.1_U02 Student potrafi rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych | 2,0 | Student nie potrafi rozwiązywać problemów decyzyjnych na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych |
3,0 | Student potrafi rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych co najmniej w 55% | |
3,5 | Student potrafi rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych co najmniej w 65% | |
4,0 | Student potrafi rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych co najmniej w 75% | |
4,5 | Student potrafi rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych co najmniej w 85% | |
5,0 | Student potrafi rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych co najmniej w 95% |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D4/2.1_K01 Student jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów decyzyjnych, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi. | 2,0 | Student nie jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów decyzyjnych, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi. |
3,0 | Student czasami przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów decyzyjnych, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi. | |
3,5 | Student często przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów decyzyjnych, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi. | |
4,0 | Student bardzo często przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów decyzyjnych, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi. | |
4,5 | Student zazwyczaj przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów decyzyjnych, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi. | |
5,0 | Student jest zawsze gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów decyzyjnych, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi. |
Literatura podstawowa
- Szadziewska A., Majchrzak I., Remlein M., Szychta A., Rachunkowość zarządcza a zrównoważony rozwój przedsiębiorstw, IUS PUBLICUM, Katowice, 2021
- Atril P., McLaney E., Management Accounting for Decision Makers, Pearson, 2021
- Gos W., Kiziukiewicz T., Mućko P., Nadolna B., Zarządzanie kosztami. Teoria i dobre praktyki, Wolters Kluwer, Warszawa, 2019
- Sadowska B. (red.), Rachunkowość zarządcza w systemie informacyjnym przedsiębiorstwa, CeDeWu, Warszawa, 2018
- Drury C., Cost and Management Accounting, Cengage Learning EMEA, 2018
- Penning A., Management Accounting: Decision and Control Tutorial, 2016
- Nowak E., Rachunek kosztów w jednostkach prowadzących działalność gospodarczą, Ekspert, Wrocław, 2016
- Penning A., Management Accounting: Budgeting Workbook, Osborne Books Ltd, 2016
- Kiziukiewicz T. (red.), Rachunkowość zarządcza. Część I, Ekspert, Wrocław, 2012
- Kiziukiewicz T., Rachunkowość zarządcza. Zadania i rozwiązania cz. II, Ekspert, Wrocław, 2011
- Nita B., Nowak E. (red.), Budżetowanie w przedsiębiorstwie. Organizacja, procedury, zastosowanie, Wolters Kluwer, Warszawa, 2010, 2
Literatura dodatkowa
- Nita B., Nowak E. (red.), Budżetowanie w przedsiębiorstwie. Organizacja, procedury, zastosowanie, Wolters, Wolters Kluwer, Warszawa, 2010
- Nowak E., Rachunek kosztów przedsiębiorstwa, Ekspert, Wrocław, 2009
- Karmańska A. (red.), Rachunkowość zarządcza i rachunek kosztów w systemie informacyjnym przedsiębiorstwa, Difin, Warszawa, 2006
- Świderska G.K. (red.), Rachunkowość zarządcza i rachunek kosztów I i II, Difin, Warszawa, 2006
- Kiziukiewicz T. (red.), Zarządcze aspekty rachunkowości, PWE, Warszawa, 2003