Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Innowacje w gospodarce

Sylabus przedmiotu Historia myśli ekonomicznej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Historia myśli ekonomicznej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Janusz Myszczyszyn <Janusz.Myszczyszyn@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 25 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy mikro i makroekonomii. Podstawowa wiedza z zakresu historii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zrozumienie przez studenta czynników kształtujących poglądy ekonomiczne w różnych epokach historycznych.
C-2Zapoznanie studenta z uwarunkowaniami mikro-i makroekonomicznymi życia gospodarczego na przestrzeni wieków, od starożytności do współczesności.
C-3Zrozumienie przez studenta związków pomiędzy realiami społeczno-historycznymi i gospodarczymi a myślą ekononomiczną w różnych epokach.
C-4Zapoznanie studenta z podstawowymi założeniami najważniejszych doktryn ekonomicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Myśl ekonomiczna w starożytnej Grecji.2
T-A-2Merkantylizm jako doktryna gospodarcza Europy w epoce renesansu.2
T-A-3Klasyczna myśl ekonomiczna - A. Smith i D. Ricardo.2
T-A-4Marginalizm - szkoła lozańska i szkoła psychologiczna.3
T-A-5Niemieckie szkoły historyczne w ekonomii3
T-A-6Marksizm2
T-A-7Thorstein Veblen jako przedstawiciel heterodoksyjnej myśli ekonomicznej.2
T-A-8Neoinstytucjionalizm.3
T-A-9Monetaryzm.4
T-A-10Zaliczenie przedmiotu2
25
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do historii myśli ekonomicznej2
T-W-2Myśl ekonomiczna w starożytnym Rzymie.1
T-W-3Epoka średniowiecza w rozwoju myśli ekonomicznej.2
T-W-4Preklasycy i fizjokratyzm.2
T-W-5Klasyczna myśl ekonomiczna - pozostali przedstawiciele.1
T-W-6Alfred Marshall i ekonomia neoklasyczna.2
T-W-7System ekonomiczny J.M. Keynesa2
T-W-8Ekonomia podaży1
T-W-9Teoria racjonalnych oczekiwań1
T-W-10Współczesna myśl ekonomiczna.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.25
A-A-2Przygotowanie prezentacji na zadany temat.5
A-A-3Analiza literatury.10
A-A-4Przygotowanie do kolokwium.10
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studia literaturowe4
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia6
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Opowiadanie.
M-3Dyskusja.
M-4Prezentacje studentów na zadany temat.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena z przygotowania się do bieżących zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena z prezentacji na zadany temat.
S-3Ocena formująca: Ocena z kolokwium pisemnego.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_B01_W01
student zna i rozumie czynniki kształtujące poglądy ekonomiczne w różnych epokach historycznych.
E_2A_W02, E_2A_W01C-2, C-3, C-1T-A-6, T-A-10, T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-7, T-A-9, T-A-8, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-7M-2, M-1, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4
E_2A_B01_W02
student zna i rozumie podstawowe założenia najważniejszych ortodoksyjnych i heterodoksyjnych doktryn ekonomicznych.
E_2A_W04, E_2A_W08C-4T-A-6, T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-7, T-A-9, T-A-8, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-7M-2, M-1, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4
E_2A_B01_W03
student zna i rozumie zależności między realiami społeczno-historycznymi i gospodarczymi a myślą ekonomiczną w różnych okresach
E_2A_W02C-3T-A-6, T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-7, T-A-9, T-A-8, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-7M-2, M-1, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_B01_U01
student potrafi formułować podstawowe założenia najważniejszych doktryn ekonomicznych z różnych epok historycznych.
E_2A_U01, E_2A_U02C-2, C-1, C-4T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-7, T-A-9, T-A-8, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-7M-2, M-1, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4
E_2A_B01_U04
student potrafi prezentować poglądy nt. historii myśli ekonomicznej w postaci ustnej z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
E_2A_U09, E_2A_U08C-2, C-3, C-1, C-4T-A-6, T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-7, T-A-9, T-A-8, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-7M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_B01_K02
student jest gotów do samodzielnego poszukiwania wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
E_2A_K01C-2, C-3, C-1, C-4T-A-6, T-A-10, T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-7, T-A-9, T-A-8, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-7M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_B01_W01
student zna i rozumie czynniki kształtujące poglądy ekonomiczne w różnych epokach historycznych.
2,0Student nie potrafi w podstawowym zakresie scharakteryzować czynników kształtujących poglądy ekonomiczne w róznych epokach historycznych.
3,0Student potrafi w podstawowym zakresie scharakteryzować czynniki kształtujące poglądy ekonomiczne w różnych epokach historycznych. Opanował podstawowy materiał programowy, przyswoił zasadnicze treści programowe. W stosunku do wiedzy wykazuje częściową obojętność i ograniczone zainteresowanie. Podczas wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku. Jakość wypowiedzi częściowo błędna.
3,5Student potrafi w podstawowym zakresie scharakteryzować czynniki kształtujące poglądy ekonomiczne w różnych epokach historycznych. Opanował podstawowy materiał programowy, przyswoił zasadnicze treści programowe. W stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie. Podczas wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku. Jakość wypowiedzi częściowo błędna.
4,0Student potrafi scharakteryzować czynniki kształtujące poglądy ekonomiczne w różnych epokach historycznych. Opanował prawie cały materiał programowy, przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie. W stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie. Podczas wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku. Wypowiedzi są na ogół poprawne.
4,5Student potrafi scharakteryzować czynniki kształtujące poglądy ekonomiczne w różnych epokach historycznych. Opanował cały materiał programowy, przyswoił dokładnie zasadnicze treści programowe . W stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. Podczas wyrażania wiedzy nie popełnia błędów w treści i języku. Wypowiedzi są poprawne i swobodne.
5,0Student potrafi scharakteryzować czynniki kształtujące poglądy ekonomiczne w różnych epokach historycznych. W zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy. W stosunku do wiedzy wykazuje bardzo duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą. Podczas wyrażania wiedzy wypowiada się pewnie, swobodnie i posługuje się prawidłowym językiem.
E_2A_B01_W02
student zna i rozumie podstawowe założenia najważniejszych ortodoksyjnych i heterodoksyjnych doktryn ekonomicznych.
2,0Student nie potrafi przedstawić podstawowych założeń najważniejszych ortodoksyjnych i heterodoksyjnych doktryn ekonomicznych.
3,0Student potrafi w elementarnym zakresie przedstawić podstawowe założenia najważniejszych ortodoksyjnych i heterodoksyjnych doktryn ekonomicznych. Opanował podstawowy materiał programowy, przyswoił zasadnicze treści programowe. W stosunku do wiedzy wykazuje częściową obojętność i ograniczone zainteresowanie. Podczas wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku. Jakość wypowiedzi częściowo błędna.
3,5Student potrafi w podstawowym zakresie scharakteryzować podstawowe ortodoksyjne i heterodoksyjne doktryny ekonomiczne. Opanował podstawowy materiał programowy, przyswoił zasadnicze treści programowe. W stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie. Podczas wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku. Jakość wypowiedzi częściowo błędna.
4,0Student potrafi scharakteryzować podstawowe ortodoksyjne i heterodoksyjne doktryny ekonomiczne. Opanował prawie cały materiał programowy, przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie. W stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie. Podczas wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku. Wypowiedzi są na ogół poprawne.
4,5Student potrafi scharakteryzować podstawowe ortodoksyjne i heterodoksyjne doktryny ekonomiczne. Opanował cały materiał programowy, przyswoił dokładnie zasadnicze treści programowe . W stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. Podczas wyrażania wiedzy nie popełnia błędów w treści i języku. Wypowiedzi są poprawne i swobodne.
5,0Student potrafi scharakteryzować podstawowe ortodoksyjne i heterodoksyjne doktryny ekonomiczne. W zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy. W stosunku do wiedzy wykazuje bardzo duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą. Podczas wyrażania wiedzy wypowiada się pewnie, swobodnie i posługuje się prawidłowym językiem.
E_2A_B01_W03
student zna i rozumie zależności między realiami społeczno-historycznymi i gospodarczymi a myślą ekonomiczną w różnych okresach
2,0Student nawet w elementarnym zakresie nie potrafi zidentyfikować zależności między realiami społeczno-historycznymi i gospodarczymi a myślą ekonomiczną w różnych stuleciach.
3,0Student w elementarnym zakresie potrafi zidentyfikować zależności między realiami społeczno-historycznymi i gospodarczymi a myślą ekonomiczną w różnych stuleciach. Opanował podstawowy materiał programowy, przyswoił zasadnicze treści programowe. W stosunku do wiedzy wykazuje częściową obojętność i ograniczone zainteresowanie. Podczas wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku. Jakość wypowiedzi częściowo błędna.
3,5Student w podstawowym zakresie potrafi zidentyfikować zależności między realiami społeczno-historycznymi i gospodarczymi a myślą ekonomiczną w różnych stuleciach. Opanował podstawowy materiał programowy, przyswoił zasadnicze treści programowe. W stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie. Podczas wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku. Jakość wypowiedzi częściowo błędna.
4,0Student potrafi zależności między realiami społeczno-historycznymi i gospodarczymi a myślą ekonomiczną w różnych stuleciach. Opanował prawie cały materiał programowy, przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie. W stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie. Podczas wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku. Wypowiedzi są na ogół poprawne.
4,5Student potrafi zależności między realiami społeczno-historycznymi i gospodarczymi a myślą ekonomiczną w różnych stuleciach. Opanował cały materiał programowy, przyswoił dokładnie zasadnicze treści programowe . W stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. Podczas wyrażania wiedzy nie popełnia błędów w treści i języku. Wypowiedzi są poprawne i swobodne.
5,0Student potrafi zależności między realiami społeczno-historycznymi i gospodarczymi a myślą ekonomiczną w różnych stuleciach. W zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy. W stosunku do wiedzy wykazuje bardzo duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą. Podczas wyrażania wiedzy wypowiada się pewnie, swobodnie i posługuje się prawidłowym językiem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_B01_U01
student potrafi formułować podstawowe założenia najważniejszych doktryn ekonomicznych z różnych epok historycznych.
2,0Student nie umie formułować podstawowych założeń najważniejszych doktryn ekonomicznych.
3,0Student ma ograniczoną umiejętność formułowania podstawowych założeń najważniejszych doktryn ekonomicznych, przy wydatnej pomocy nauczyciela.
3,5Student ma umiejętność formułowania podstawowych założeń najważniejszych doktryn ekonomicznych, przy pewnej pomocy nauczyciela.
4,0Student ma samodzielną umiejętność formułowania założeń najważniejszych doktryn ekonomicznych.
4,5Student ma samodzielną umiejętność formułowania założeń najważniejszych doktryn ekonomicznych objętych programem i swobodnie się na ten temat wypowiada.
5,0Student ma samodzielną umiejętność formułowania założeń najważniejszych doktryn ekonomicznych, wykraczajac niekiedy poza zagadnienia objęte programem i swobodnie się na ten temat wypowiada.
E_2A_B01_U04
student potrafi prezentować poglądy nt. historii myśli ekonomicznej w postaci ustnej z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
2,0Student nie umie nawet w elementarnym zakresie zaprezentować poglądów nt. historii myśli ekonomicznej w formie ustnej , z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
3,0Student umie w elementarnym zakresie zaprezentować poglądy nt. historii myśli ekonomicznej w formie ustnej, z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, przy wydatnej pomocy nauczyciela.
3,5Student umie w podstawowym zakresie zaprezentować poglądy nt. historii myśli ekonomicznej w formie ustnej, z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, przy pewnej pomocy nauczyciela.
4,0Student umie zaprezentować poglądy nt. historii myśli ekonomicznej w formie ustnej, z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, kierując się wskazówkami nauczyciela.
4,5Student potrafi samodzielnie wybrać temat z zakresu zagadnień objętych programem, przygotować i zaprezentować wystąpienie ustne, z prezentacją multimedialną.
5,0Student potrafi samodzielnie wybrać teamt, wykraczając przy tym poza zasadniczy program; przygotować i zaprezentować wystąpienie ustne z prezentacją multimedialną.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_B01_K02
student jest gotów do samodzielnego poszukiwania wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
2,0Student nie potrafi w elementarnym zakresie samodzielnie poszukiwać wiedzy i nie rozumie potrzeby uczenia się przez całe życie.
3,0Student potrafi w elementarnym zakresie samodzielnie poszukiwać wiedzy i w ograniczonym stopniu rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
3,5Student potrafi w podstawowym zakresie samodzielnie poszukiwać wiedzy i w średnim stopniu rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
4,0Student potrafi w dużym stopniu samodzielnie poszukiwać wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
4,5Student potrafi w dużym stopniu samodzielnie poszukiwać wiedzy w ramach obowiazującego programu i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, kierując się przy tym zainteresowaniami.
5,0Student potrafi samodzielnie poszukiwać wiedzy w ramach obowiazującego programu oraz wykraczajać poza ten program; rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, kierując się przy tym zainteresowaniami i ciekawością poznawczą.

Literatura podstawowa

  1. R. Bartkowiak, Historia myśli ekonomicznej, PWE, Warszawa, 2019
  2. R. Bartkowiak, Historia myśli ekonomicznej, PWE, Warszawa, 2014
  3. R. Cameron, Neal L., Historia gospodarcza świata. Od paleolitu do czasów najnowszych, Ksiązka i Wiedza, Warszawa, 2006
  4. H. Landreth, D.C. Colander, Historia myśli ekonomicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012
  5. W. Stankiewicz, Historia myśli ekonomicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2006
  6. A. Roncaglia, A Brief History of Economic Thought, Cambridge University Press, Cambridge, 2017

Literatura dodatkowa

  1. M. Blaug, Teoria ekonomii. Ujęcie retrospektywne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2000
  2. R. Luchinger, 12 ikon ekonomii od Smitha do Stiglitza, Studio Emka, Warszawa, 2007
  3. A. Glapiński, Meandry historii ekonomii, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2006
  4. D. Wojnarski, Powszechna historia gospodarcza, Potext, Warszawa, 2004
  5. R. Luchinger, 12 ikon ekonomii od Smitha do Stiglitza, Studio Emka, Warszawa, 2007
  6. Myszczyszyn J., Wykorzystanie analizy kliometrycznej w ocenie wpływu kolei żelaznych na wzrost gospodarczy Niemiec, Wydawnictwo Uczelniane Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego, Szczecin, 2019
  7. D. Wojnarski, Powszechna historia gospodarcza, Potext, Warszawa, 2004
  8. A. Smith, Badania nad naturą i przyczynami bogactwa narodów t. 1 i 2, PWN, Warszawa, 2015
  9. J. M. Keynes, Ogólna teoria zatrudnienia, procentu i pieniądza, PWN, Warszawa, 2020, Wyd. 3.
  10. E. K. Hunt, M. Lautzenheiser, History of Economic Thought, Taylor & Francis, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Myśl ekonomiczna w starożytnej Grecji.2
T-A-2Merkantylizm jako doktryna gospodarcza Europy w epoce renesansu.2
T-A-3Klasyczna myśl ekonomiczna - A. Smith i D. Ricardo.2
T-A-4Marginalizm - szkoła lozańska i szkoła psychologiczna.3
T-A-5Niemieckie szkoły historyczne w ekonomii3
T-A-6Marksizm2
T-A-7Thorstein Veblen jako przedstawiciel heterodoksyjnej myśli ekonomicznej.2
T-A-8Neoinstytucjionalizm.3
T-A-9Monetaryzm.4
T-A-10Zaliczenie przedmiotu2
25

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do historii myśli ekonomicznej2
T-W-2Myśl ekonomiczna w starożytnym Rzymie.1
T-W-3Epoka średniowiecza w rozwoju myśli ekonomicznej.2
T-W-4Preklasycy i fizjokratyzm.2
T-W-5Klasyczna myśl ekonomiczna - pozostali przedstawiciele.1
T-W-6Alfred Marshall i ekonomia neoklasyczna.2
T-W-7System ekonomiczny J.M. Keynesa2
T-W-8Ekonomia podaży1
T-W-9Teoria racjonalnych oczekiwań1
T-W-10Współczesna myśl ekonomiczna.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.25
A-A-2Przygotowanie prezentacji na zadany temat.5
A-A-3Analiza literatury.10
A-A-4Przygotowanie do kolokwium.10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studia literaturowe4
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia6
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_B01_W01student zna i rozumie czynniki kształtujące poglądy ekonomiczne w różnych epokach historycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W02Zna i rozumie w pogłębionym stopniu miejsce i znaczenie ekonomii i finansów w systemie nauk społecznych oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi i kierunki jej rozwoju
E_2A_W01Zna i rozumie w pogłębionym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z uwarunkowaniami mikro-i makroekonomicznymi życia gospodarczego na przestrzeni wieków, od starożytności do współczesności.
C-3Zrozumienie przez studenta związków pomiędzy realiami społeczno-historycznymi i gospodarczymi a myślą ekononomiczną w różnych epokach.
C-1Zrozumienie przez studenta czynników kształtujących poglądy ekonomiczne w różnych epokach historycznych.
Treści programoweT-A-6Marksizm
T-A-10Zaliczenie przedmiotu
T-A-5Niemieckie szkoły historyczne w ekonomii
T-A-1Myśl ekonomiczna w starożytnej Grecji.
T-A-2Merkantylizm jako doktryna gospodarcza Europy w epoce renesansu.
T-A-3Klasyczna myśl ekonomiczna - A. Smith i D. Ricardo.
T-A-4Marginalizm - szkoła lozańska i szkoła psychologiczna.
T-A-7Thorstein Veblen jako przedstawiciel heterodoksyjnej myśli ekonomicznej.
T-A-9Monetaryzm.
T-A-8Neoinstytucjionalizm.
T-W-6Alfred Marshall i ekonomia neoklasyczna.
T-W-8Ekonomia podaży
T-W-9Teoria racjonalnych oczekiwań
T-W-10Współczesna myśl ekonomiczna.
T-W-3Epoka średniowiecza w rozwoju myśli ekonomicznej.
T-W-4Preklasycy i fizjokratyzm.
T-W-2Myśl ekonomiczna w starożytnym Rzymie.
T-W-1Wprowadzenie do historii myśli ekonomicznej
T-W-5Klasyczna myśl ekonomiczna - pozostali przedstawiciele.
T-W-7System ekonomiczny J.M. Keynesa
Metody nauczaniaM-2Opowiadanie.
M-1Wykład problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-3Dyskusja.
M-4Prezentacje studentów na zadany temat.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena z przygotowania się do bieżących zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena z prezentacji na zadany temat.
S-3Ocena formująca: Ocena z kolokwium pisemnego.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w podstawowym zakresie scharakteryzować czynników kształtujących poglądy ekonomiczne w róznych epokach historycznych.
3,0Student potrafi w podstawowym zakresie scharakteryzować czynniki kształtujące poglądy ekonomiczne w różnych epokach historycznych. Opanował podstawowy materiał programowy, przyswoił zasadnicze treści programowe. W stosunku do wiedzy wykazuje częściową obojętność i ograniczone zainteresowanie. Podczas wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku. Jakość wypowiedzi częściowo błędna.
3,5Student potrafi w podstawowym zakresie scharakteryzować czynniki kształtujące poglądy ekonomiczne w różnych epokach historycznych. Opanował podstawowy materiał programowy, przyswoił zasadnicze treści programowe. W stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie. Podczas wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku. Jakość wypowiedzi częściowo błędna.
4,0Student potrafi scharakteryzować czynniki kształtujące poglądy ekonomiczne w różnych epokach historycznych. Opanował prawie cały materiał programowy, przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie. W stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie. Podczas wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku. Wypowiedzi są na ogół poprawne.
4,5Student potrafi scharakteryzować czynniki kształtujące poglądy ekonomiczne w różnych epokach historycznych. Opanował cały materiał programowy, przyswoił dokładnie zasadnicze treści programowe . W stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. Podczas wyrażania wiedzy nie popełnia błędów w treści i języku. Wypowiedzi są poprawne i swobodne.
5,0Student potrafi scharakteryzować czynniki kształtujące poglądy ekonomiczne w różnych epokach historycznych. W zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy. W stosunku do wiedzy wykazuje bardzo duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą. Podczas wyrażania wiedzy wypowiada się pewnie, swobodnie i posługuje się prawidłowym językiem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_B01_W02student zna i rozumie podstawowe założenia najważniejszych ortodoksyjnych i heterodoksyjnych doktryn ekonomicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W04Zna i rozumie w pogłębionym stopniu struktury i instytucje społeczne, relacje między nimi, występujące w nich więzi i rządzące nimi prawidłowości
E_2A_W08Zna i rozumie w pogłębionym stopniu system finansowy i jego wpływ na funkcjonowanie gospodarki
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studenta z podstawowymi założeniami najważniejszych doktryn ekonomicznych.
Treści programoweT-A-6Marksizm
T-A-5Niemieckie szkoły historyczne w ekonomii
T-A-1Myśl ekonomiczna w starożytnej Grecji.
T-A-2Merkantylizm jako doktryna gospodarcza Europy w epoce renesansu.
T-A-3Klasyczna myśl ekonomiczna - A. Smith i D. Ricardo.
T-A-4Marginalizm - szkoła lozańska i szkoła psychologiczna.
T-A-7Thorstein Veblen jako przedstawiciel heterodoksyjnej myśli ekonomicznej.
T-A-9Monetaryzm.
T-A-8Neoinstytucjionalizm.
T-W-6Alfred Marshall i ekonomia neoklasyczna.
T-W-8Ekonomia podaży
T-W-9Teoria racjonalnych oczekiwań
T-W-10Współczesna myśl ekonomiczna.
T-W-3Epoka średniowiecza w rozwoju myśli ekonomicznej.
T-W-4Preklasycy i fizjokratyzm.
T-W-2Myśl ekonomiczna w starożytnym Rzymie.
T-W-5Klasyczna myśl ekonomiczna - pozostali przedstawiciele.
T-W-7System ekonomiczny J.M. Keynesa
Metody nauczaniaM-2Opowiadanie.
M-1Wykład problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-3Dyskusja.
M-4Prezentacje studentów na zadany temat.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena z przygotowania się do bieżących zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena z prezentacji na zadany temat.
S-3Ocena formująca: Ocena z kolokwium pisemnego.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przedstawić podstawowych założeń najważniejszych ortodoksyjnych i heterodoksyjnych doktryn ekonomicznych.
3,0Student potrafi w elementarnym zakresie przedstawić podstawowe założenia najważniejszych ortodoksyjnych i heterodoksyjnych doktryn ekonomicznych. Opanował podstawowy materiał programowy, przyswoił zasadnicze treści programowe. W stosunku do wiedzy wykazuje częściową obojętność i ograniczone zainteresowanie. Podczas wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku. Jakość wypowiedzi częściowo błędna.
3,5Student potrafi w podstawowym zakresie scharakteryzować podstawowe ortodoksyjne i heterodoksyjne doktryny ekonomiczne. Opanował podstawowy materiał programowy, przyswoił zasadnicze treści programowe. W stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie. Podczas wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku. Jakość wypowiedzi częściowo błędna.
4,0Student potrafi scharakteryzować podstawowe ortodoksyjne i heterodoksyjne doktryny ekonomiczne. Opanował prawie cały materiał programowy, przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie. W stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie. Podczas wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku. Wypowiedzi są na ogół poprawne.
4,5Student potrafi scharakteryzować podstawowe ortodoksyjne i heterodoksyjne doktryny ekonomiczne. Opanował cały materiał programowy, przyswoił dokładnie zasadnicze treści programowe . W stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. Podczas wyrażania wiedzy nie popełnia błędów w treści i języku. Wypowiedzi są poprawne i swobodne.
5,0Student potrafi scharakteryzować podstawowe ortodoksyjne i heterodoksyjne doktryny ekonomiczne. W zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy. W stosunku do wiedzy wykazuje bardzo duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą. Podczas wyrażania wiedzy wypowiada się pewnie, swobodnie i posługuje się prawidłowym językiem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_B01_W03student zna i rozumie zależności między realiami społeczno-historycznymi i gospodarczymi a myślą ekonomiczną w różnych okresach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W02Zna i rozumie w pogłębionym stopniu miejsce i znaczenie ekonomii i finansów w systemie nauk społecznych oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi i kierunki jej rozwoju
Cel przedmiotuC-3Zrozumienie przez studenta związków pomiędzy realiami społeczno-historycznymi i gospodarczymi a myślą ekononomiczną w różnych epokach.
Treści programoweT-A-6Marksizm
T-A-5Niemieckie szkoły historyczne w ekonomii
T-A-1Myśl ekonomiczna w starożytnej Grecji.
T-A-2Merkantylizm jako doktryna gospodarcza Europy w epoce renesansu.
T-A-3Klasyczna myśl ekonomiczna - A. Smith i D. Ricardo.
T-A-4Marginalizm - szkoła lozańska i szkoła psychologiczna.
T-A-7Thorstein Veblen jako przedstawiciel heterodoksyjnej myśli ekonomicznej.
T-A-9Monetaryzm.
T-A-8Neoinstytucjionalizm.
T-W-6Alfred Marshall i ekonomia neoklasyczna.
T-W-8Ekonomia podaży
T-W-9Teoria racjonalnych oczekiwań
T-W-10Współczesna myśl ekonomiczna.
T-W-3Epoka średniowiecza w rozwoju myśli ekonomicznej.
T-W-4Preklasycy i fizjokratyzm.
T-W-2Myśl ekonomiczna w starożytnym Rzymie.
T-W-5Klasyczna myśl ekonomiczna - pozostali przedstawiciele.
T-W-7System ekonomiczny J.M. Keynesa
Metody nauczaniaM-2Opowiadanie.
M-1Wykład problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-3Dyskusja.
M-4Prezentacje studentów na zadany temat.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena z przygotowania się do bieżących zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena z prezentacji na zadany temat.
S-3Ocena formująca: Ocena z kolokwium pisemnego.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nawet w elementarnym zakresie nie potrafi zidentyfikować zależności między realiami społeczno-historycznymi i gospodarczymi a myślą ekonomiczną w różnych stuleciach.
3,0Student w elementarnym zakresie potrafi zidentyfikować zależności między realiami społeczno-historycznymi i gospodarczymi a myślą ekonomiczną w różnych stuleciach. Opanował podstawowy materiał programowy, przyswoił zasadnicze treści programowe. W stosunku do wiedzy wykazuje częściową obojętność i ograniczone zainteresowanie. Podczas wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku. Jakość wypowiedzi częściowo błędna.
3,5Student w podstawowym zakresie potrafi zidentyfikować zależności między realiami społeczno-historycznymi i gospodarczymi a myślą ekonomiczną w różnych stuleciach. Opanował podstawowy materiał programowy, przyswoił zasadnicze treści programowe. W stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie. Podczas wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku. Jakość wypowiedzi częściowo błędna.
4,0Student potrafi zależności między realiami społeczno-historycznymi i gospodarczymi a myślą ekonomiczną w różnych stuleciach. Opanował prawie cały materiał programowy, przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie. W stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie. Podczas wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku. Wypowiedzi są na ogół poprawne.
4,5Student potrafi zależności między realiami społeczno-historycznymi i gospodarczymi a myślą ekonomiczną w różnych stuleciach. Opanował cały materiał programowy, przyswoił dokładnie zasadnicze treści programowe . W stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. Podczas wyrażania wiedzy nie popełnia błędów w treści i języku. Wypowiedzi są poprawne i swobodne.
5,0Student potrafi zależności między realiami społeczno-historycznymi i gospodarczymi a myślą ekonomiczną w różnych stuleciach. W zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy. W stosunku do wiedzy wykazuje bardzo duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą. Podczas wyrażania wiedzy wypowiada się pewnie, swobodnie i posługuje się prawidłowym językiem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_B01_U01student potrafi formułować podstawowe założenia najważniejszych doktryn ekonomicznych z różnych epok historycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywania zadań w nieprzewidywalnych warunkach w sposób innowacyjny
E_2A_U02Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji, wyjaśniania oraz prognozowania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz relacji między nimi, stosując właściwy dobór źródeł i informacji poprzez ich ocenę, krytyczną analizę, syntezę i twórczą interpretację
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z uwarunkowaniami mikro-i makroekonomicznymi życia gospodarczego na przestrzeni wieków, od starożytności do współczesności.
C-1Zrozumienie przez studenta czynników kształtujących poglądy ekonomiczne w różnych epokach historycznych.
C-4Zapoznanie studenta z podstawowymi założeniami najważniejszych doktryn ekonomicznych.
Treści programoweT-A-1Myśl ekonomiczna w starożytnej Grecji.
T-A-2Merkantylizm jako doktryna gospodarcza Europy w epoce renesansu.
T-A-3Klasyczna myśl ekonomiczna - A. Smith i D. Ricardo.
T-A-4Marginalizm - szkoła lozańska i szkoła psychologiczna.
T-A-7Thorstein Veblen jako przedstawiciel heterodoksyjnej myśli ekonomicznej.
T-A-9Monetaryzm.
T-A-8Neoinstytucjionalizm.
T-W-6Alfred Marshall i ekonomia neoklasyczna.
T-W-8Ekonomia podaży
T-W-9Teoria racjonalnych oczekiwań
T-W-10Współczesna myśl ekonomiczna.
T-W-3Epoka średniowiecza w rozwoju myśli ekonomicznej.
T-W-4Preklasycy i fizjokratyzm.
T-W-2Myśl ekonomiczna w starożytnym Rzymie.
T-W-1Wprowadzenie do historii myśli ekonomicznej
T-W-5Klasyczna myśl ekonomiczna - pozostali przedstawiciele.
T-W-7System ekonomiczny J.M. Keynesa
Metody nauczaniaM-2Opowiadanie.
M-1Wykład problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-3Dyskusja.
M-4Prezentacje studentów na zadany temat.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena z przygotowania się do bieżących zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena z prezentacji na zadany temat.
S-3Ocena formująca: Ocena z kolokwium pisemnego.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie formułować podstawowych założeń najważniejszych doktryn ekonomicznych.
3,0Student ma ograniczoną umiejętność formułowania podstawowych założeń najważniejszych doktryn ekonomicznych, przy wydatnej pomocy nauczyciela.
3,5Student ma umiejętność formułowania podstawowych założeń najważniejszych doktryn ekonomicznych, przy pewnej pomocy nauczyciela.
4,0Student ma samodzielną umiejętność formułowania założeń najważniejszych doktryn ekonomicznych.
4,5Student ma samodzielną umiejętność formułowania założeń najważniejszych doktryn ekonomicznych objętych programem i swobodnie się na ten temat wypowiada.
5,0Student ma samodzielną umiejętność formułowania założeń najważniejszych doktryn ekonomicznych, wykraczajac niekiedy poza zagadnienia objęte programem i swobodnie się na ten temat wypowiada.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_B01_U04student potrafi prezentować poglądy nt. historii myśli ekonomicznej w postaci ustnej z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U09Potrafi prowadzić debatę na tematy dotyczące zagadnień gospodarczych, wykorzystując dorobek i poglądy autorytetów ekonomii i finansów
E_2A_U08Potrafi komunikować się na tematy specjalistyczne z zakresu ekonomii i finansów ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z uwarunkowaniami mikro-i makroekonomicznymi życia gospodarczego na przestrzeni wieków, od starożytności do współczesności.
C-3Zrozumienie przez studenta związków pomiędzy realiami społeczno-historycznymi i gospodarczymi a myślą ekononomiczną w różnych epokach.
C-1Zrozumienie przez studenta czynników kształtujących poglądy ekonomiczne w różnych epokach historycznych.
C-4Zapoznanie studenta z podstawowymi założeniami najważniejszych doktryn ekonomicznych.
Treści programoweT-A-6Marksizm
T-A-5Niemieckie szkoły historyczne w ekonomii
T-A-1Myśl ekonomiczna w starożytnej Grecji.
T-A-2Merkantylizm jako doktryna gospodarcza Europy w epoce renesansu.
T-A-3Klasyczna myśl ekonomiczna - A. Smith i D. Ricardo.
T-A-4Marginalizm - szkoła lozańska i szkoła psychologiczna.
T-A-7Thorstein Veblen jako przedstawiciel heterodoksyjnej myśli ekonomicznej.
T-A-9Monetaryzm.
T-A-8Neoinstytucjionalizm.
T-W-6Alfred Marshall i ekonomia neoklasyczna.
T-W-8Ekonomia podaży
T-W-9Teoria racjonalnych oczekiwań
T-W-10Współczesna myśl ekonomiczna.
T-W-3Epoka średniowiecza w rozwoju myśli ekonomicznej.
T-W-4Preklasycy i fizjokratyzm.
T-W-2Myśl ekonomiczna w starożytnym Rzymie.
T-W-1Wprowadzenie do historii myśli ekonomicznej
T-W-5Klasyczna myśl ekonomiczna - pozostali przedstawiciele.
T-W-7System ekonomiczny J.M. Keynesa
Metody nauczaniaM-2Opowiadanie.
M-3Dyskusja.
M-4Prezentacje studentów na zadany temat.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena z przygotowania się do bieżących zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena z prezentacji na zadany temat.
S-3Ocena formująca: Ocena z kolokwium pisemnego.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie nawet w elementarnym zakresie zaprezentować poglądów nt. historii myśli ekonomicznej w formie ustnej , z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
3,0Student umie w elementarnym zakresie zaprezentować poglądy nt. historii myśli ekonomicznej w formie ustnej, z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, przy wydatnej pomocy nauczyciela.
3,5Student umie w podstawowym zakresie zaprezentować poglądy nt. historii myśli ekonomicznej w formie ustnej, z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, przy pewnej pomocy nauczyciela.
4,0Student umie zaprezentować poglądy nt. historii myśli ekonomicznej w formie ustnej, z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, kierując się wskazówkami nauczyciela.
4,5Student potrafi samodzielnie wybrać temat z zakresu zagadnień objętych programem, przygotować i zaprezentować wystąpienie ustne, z prezentacją multimedialną.
5,0Student potrafi samodzielnie wybrać teamt, wykraczając przy tym poza zasadniczy program; przygotować i zaprezentować wystąpienie ustne z prezentacją multimedialną.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_B01_K02student jest gotów do samodzielnego poszukiwania wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, umiejętności i odbieranych treści
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z uwarunkowaniami mikro-i makroekonomicznymi życia gospodarczego na przestrzeni wieków, od starożytności do współczesności.
C-3Zrozumienie przez studenta związków pomiędzy realiami społeczno-historycznymi i gospodarczymi a myślą ekononomiczną w różnych epokach.
C-1Zrozumienie przez studenta czynników kształtujących poglądy ekonomiczne w różnych epokach historycznych.
C-4Zapoznanie studenta z podstawowymi założeniami najważniejszych doktryn ekonomicznych.
Treści programoweT-A-6Marksizm
T-A-10Zaliczenie przedmiotu
T-A-5Niemieckie szkoły historyczne w ekonomii
T-A-1Myśl ekonomiczna w starożytnej Grecji.
T-A-2Merkantylizm jako doktryna gospodarcza Europy w epoce renesansu.
T-A-3Klasyczna myśl ekonomiczna - A. Smith i D. Ricardo.
T-A-4Marginalizm - szkoła lozańska i szkoła psychologiczna.
T-A-7Thorstein Veblen jako przedstawiciel heterodoksyjnej myśli ekonomicznej.
T-A-9Monetaryzm.
T-A-8Neoinstytucjionalizm.
T-W-6Alfred Marshall i ekonomia neoklasyczna.
T-W-8Ekonomia podaży
T-W-9Teoria racjonalnych oczekiwań
T-W-10Współczesna myśl ekonomiczna.
T-W-3Epoka średniowiecza w rozwoju myśli ekonomicznej.
T-W-4Preklasycy i fizjokratyzm.
T-W-2Myśl ekonomiczna w starożytnym Rzymie.
T-W-1Wprowadzenie do historii myśli ekonomicznej
T-W-5Klasyczna myśl ekonomiczna - pozostali przedstawiciele.
T-W-7System ekonomiczny J.M. Keynesa
Metody nauczaniaM-3Dyskusja.
M-4Prezentacje studentów na zadany temat.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena z przygotowania się do bieżących zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena z prezentacji na zadany temat.
S-3Ocena formująca: Ocena z kolokwium pisemnego.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w elementarnym zakresie samodzielnie poszukiwać wiedzy i nie rozumie potrzeby uczenia się przez całe życie.
3,0Student potrafi w elementarnym zakresie samodzielnie poszukiwać wiedzy i w ograniczonym stopniu rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
3,5Student potrafi w podstawowym zakresie samodzielnie poszukiwać wiedzy i w średnim stopniu rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
4,0Student potrafi w dużym stopniu samodzielnie poszukiwać wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
4,5Student potrafi w dużym stopniu samodzielnie poszukiwać wiedzy w ramach obowiazującego programu i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, kierując się przy tym zainteresowaniami.
5,0Student potrafi samodzielnie poszukiwać wiedzy w ramach obowiazującego programu oraz wykraczajać poza ten program; rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, kierując się przy tym zainteresowaniami i ciekawością poznawczą.