Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Gospodarka nieruchomościami
Sylabus przedmiotu Społeczne aspekty działalności gospodarczej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Społeczne aspekty działalności gospodarczej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Arkadiusz Malkowski <Arkadiusz.Malkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych pojęć z zakresu ekonomii i zarządzania |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zrozumienie przez studentów skomplikowanych zależności pomiędzy działalnością gospodarczą i dbałością o własne interesy ekonomiczne, a otoczeniem przedsiębiorstwa oraz wartościami, jakie ono wyznaje. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa (Corporate Social Resposibility - CSR) - podstawy teoretyczne i rys historyczny. | 2 |
T-A-2 | CSR jako element zarządzania strategicznego firmy. | 4 |
T-A-3 | Interesariusze i akcjonariusze firmy. | 2 |
T-A-4 | Obszary odpowiedzialności społecznej przedsiębiorstwa. | 4 |
T-A-5 | Procedury, normy i standardy CSR. | 2 |
T-A-6 | Zasady CSR. | 4 |
T-A-7 | Raporty odpowiedzialności społecznej. Dobre i złe praktyki CSR. | 2 |
T-A-8 | CSR w aspekcie międzynarodowym. | 2 |
T-A-9 | Biznes wobec wielkich problemów społecznych. | 2 |
T-A-10 | Budowanie długofalowego zaufania społecznego. | 4 |
T-A-11 | zaliczenie | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-2 | Praca własna (czytanie literatury) | 6 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 14 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Ćwiczenia przedmiotowe. Metoda przypadków. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń (pisemne). Aktywność na ćwiczeniach. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_C03/1.3_W01 Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia związane z prowadzeniem działalności gospodarczej w sposób przejrzysty z uwzględnieniem zasad etycznych, w poczuciu odpowiedzialności za klienta, pracownika, udziałowca, społeczeństwo, środowisko itp. | E_2A_W04, E_2A_W05, E_2A_W07, E_2A_W10, E_2A_W01 | — | C-1 | T-A-7, T-A-9, T-A-2, T-A-6, T-A-4, T-A-8, T-A-10, T-A-5, T-A-1, T-A-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_C03/1.3_U01 Student potrafi wdrożyć problematykę społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa w organizacji, dbać o dobre stosunki z pracownikami i relacje między nimi, dbać o klienta, przestrzegać istniejących przepisów prawa, wspierać społeczność i chronić środowisko. | E_2A_U01, E_2A_U02, E_2A_U06 | — | C-1 | T-A-7, T-A-9, T-A-2, T-A-6, T-A-4, T-A-8, T-A-10, T-A-5, T-A-1, T-A-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_C03/1.3_K01 Student jest gotów do realizacji odpowiedniej i refleksyjnej postawy wobec życia zawodowego, społecznego i środowiska naturalnego | E_2A_K03, E_2A_K01, E_2A_K02 | — | C-1 | T-A-7, T-A-9, T-A-2, T-A-6, T-A-4, T-A-8, T-A-10, T-A-5, T-A-1, T-A-3 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_C03/1.3_W01 Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia związane z prowadzeniem działalności gospodarczej w sposób przejrzysty z uwzględnieniem zasad etycznych, w poczuciu odpowiedzialności za klienta, pracownika, udziałowca, społeczeństwo, środowisko itp. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć z zakresu społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa |
3,0 | Student poprawnie definiuje niektóre pojęcia z zakresu społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa | |
3,5 | Student poprawnie defniuje większość pojęć z zakresu społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa | |
4,0 | Student zna definicję wszystkich pojęć z zakresu społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa | |
4,5 | Student poprawnie definiuje wszystkie pojęcia z zakresu społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa oraz identyfikuje kluczowe problemy | |
5,0 | Student poprawnie definiuje wszystkie pojęcia, przytacza kluczowe informacje, a także samodzielnie identyfikuje narzędzia potrzebne do roziwązywania zadanego problemu, z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_C03/1.3_U01 Student potrafi wdrożyć problematykę społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa w organizacji, dbać o dobre stosunki z pracownikami i relacje między nimi, dbać o klienta, przestrzegać istniejących przepisów prawa, wspierać społeczność i chronić środowisko. | 2,0 | Student nie posiada dostatecznych umiejętności w zakresie społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa |
3,0 | Student posiada umiejętności na dostatecznym poziomie | |
3,5 | Student posiada niepełne umiejętności w zakresie przedmiotu | |
4,0 | Student posiada niepełne uemiejętności, ale orientuje się dobrze w zakresie przedmiotu | |
4,5 | Umiejętności studenta nie są jeszcze pełne, ale orientuje się bardzo dobrze w zakresie przedmiotu | |
5,0 | Student posiadł pełne umiejętności w zakresie przedmiotu |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_C03/1.3_K01 Student jest gotów do realizacji odpowiedniej i refleksyjnej postawy wobec życia zawodowego, społecznego i środowiska naturalnego | 2,0 | Student nie posiadł kompetencji w zakresie społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa |
3,0 | Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczego rozumienia przedmiotu | |
3,5 | Student posiada podstawowe kompetencje, aby rozumieć problematykę społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa i umieć kształtować odpowiednie postawy | |
4,0 | Student posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy i umiejętności w zakresie społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa | |
4,5 | Kompetencje studenta nie są jeszcze pełne | |
5,0 | Student posiada pełne komptencje |
Literatura podstawowa
- Adamczyk J., Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw, PWE, Warszawa, 2009
- Rybak M., Etyka menedżera - społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, PWN, Warszawa, 2004
- Żemigała M., Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, Wolters Kluwer Business, Warszawa, 2007
Literatura dodatkowa
- Nakonieczna J., Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw międzynarodowych, Difin, Warszawa, 2008
- Smith N.C., Lensen G., Odpowiedzialność biznesu. Teoria i praktyka, Studio EMKA, Warszawa, 2009
- Adam Lindgreen, Valérie Swaen, Corporate Social Responsibility, IJMR, 2011, https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/j.1468-2370.2009.00277.x
- Adam Lindgreen, Valérie Swaen, Corporate Social Responsibility, IJMR, 2010, https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/j.1468-2370.2009.00277.x