Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Analityka gospodarcza

Sylabus przedmiotu Podstawy inwentyki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy inwentyki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Irena Łącka <Irena.Lacka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 20 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza o ludzkich procesach poznawczych zdobyta w trakcie trwania nauki na niższych szczeblach kształcenia tj.: w szkole podstawowej i średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1W wyniku zorganizowanego procesu kształcenia student będzie: znał podstawowe informacje o twórczym rozwiązywaniu problemów i technikach inwentycznych,
C-2miał podstawową wiedzę o procesie twórczym i technikach inwentycznych,
C-3charakteryzował podstawowe metody i techniki inwentyczne,
C-4umiał wykorzystać różne metody i techniki inwentyczne do modyfikacji, usprawnienia istniejącego procesu, obiektu, urządzenia lub stworzenia nowego rozwiązania w sposób kreatywny

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Edukacja menedżerska i kształcenie kreatywnego przywódcy. Znaczenie wiedzy i innowacji w gospodarce.2
T-A-2Podstawowe pojęcia w zakresie heurystyki i inwentyki (twórcze myślenie w biznesie).2
T-A-3Charakterystyka procesu twórczego i jego ograniczenia.2
T-A-4Podstawowe metody i techniki inwentyczne oraz ich zastosowanie - wykonywanie zadań w grupie.12
T-A-5Kolokwium w formie pisemnej2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach20
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń, analiza literatury do poszczególnych tematów zajęć, opanowanie materiału na kolokwium5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny
M-2Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna, sytuacyjna, metoda przypadków (opcjonalnie)
M-3Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe (praca zespołowa nad zadaniami związanymi z wykorzystaniem metod inwentycznych)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena zadania wykonanego przez zespół na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: ocena z kolokwium w formie pisemnej
S-3Ocena podsumowująca: ocena z pracy nad zadaniem wykonanym w zespole

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O16/3.8_W01
Student zna i rozumie pojęcia heurystyki, inwentyki i innowatyki.
E_2A_W01C-2, C-3, C-4T-A-1, T-A-2, T-A-3M-2, M-1S-2
E_2A_O16/3.8_W02
Student zna i rozumie podstawowe uwarunkowania i cechy procesu twórczego i jego ograniczenia.
E_2A_W11, E_2A_W09, E_2A_W01C-2, C-3, C-4T-A-3, T-A-4M-2, M-3, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O16/3.8_U01
student potrafi zastosować wybrane metody inwentyczne do twórczego rozwiązania problemów
E_2A_U01, E_2A_U03, E_2A_U12C-2, C-1, C-4T-A-4M-3S-3, S-1
E_2A_O16/3.8_U02
Student potrafi wskazać miejsce zastosowania podstawowych metod i technik inwentycznych w biznesie i/lub życiu społecznym
E_2A_U01, E_2A_U03, E_2A_U08, E_2A_U13C-2, C-4T-A-4M-2, M-3S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O16/3.8_K01
Student - wykazuje postawę proaktywną (angażuje się w proces nauczania-uczenia się)
E_2A_K04, E_2A_K03C-2, C-3, C-4T-A-4M-2, M-3, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_O16/3.8_W01
Student zna i rozumie pojęcia heurystyki, inwentyki i innowatyki.
2,0Student nie zna i nie rozumie pojęć heurystyki, inwentyki i innowatyki.
3,0Student zna i rozumie pojęcia heurystyki, inwentyki i innowatyki co najmniej w 55%.
3,5Student zna i rozumie pojęcia heurystyki, inwentyki i innowatyki co najmniej w 65%.
4,0Student zna i rozumie pojęcia heurystyki, inwentyki i innowatyki co najmniej w 75%.
4,5Student zna i rozumie pojęcia heurytyki, inwentyki i innowatyki co najmniej w 85%.
5,0Student zna i rozumie pojęcia heurystyki, inwentyki i innowatyki co najmniej w 95%.
E_2A_O16/3.8_W02
Student zna i rozumie podstawowe uwarunkowania i cechy procesu twórczego i jego ograniczenia.
2,0Student nie zna i nie rozumie podstawowych uwarunkowań i cech procesu twórczego i jego ograniczeń.
3,0Student zna i rozumie podstawowe uwarunkowania i cechy procesu twórczego i jego ograniczenia co najmniej w 55%.
3,5Student zna i rozumie podstawowe uwarunkowania i cechy procesu twórczego i jego ograniczenia co najmniej w 65%.
4,0Student zna i rozumie podstawowe uwarunkowania i cechy procesu twórczego i jego ograniczenia co najmniej w 75%.
4,5Student zna i rozumie podstawowe uwarunkowania i cechy procesu twórczego i jego ograniczenia co najmniej w 85%.
5,0Student zna i rozumie podstawowe uwarunkowania i cechy procesu twórczego i jego ograniczenia co najmniej w 95%.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_O16/3.8_U01
student potrafi zastosować wybrane metody inwentyczne do twórczego rozwiązania problemów
2,0Student nie potrafi zastosować wybranych metod inwentycznych do twórczego rozwiazywania problemów.
3,0Student potrafi zastosować wybrane metody inwentyczne do twórczego rozwiązywania problemów co najmniej w 55%.
3,5Student potrafi zastosować wybrane metody inwentyczne do twórczego rozwiązywania problemów co najmniej w 65%.
4,0Student potrafi zastosować wybrane metody inwentyczne do twórczego rozwiązywania problemów co najmniej w 75%.
4,5Student potrafi zastosować wybrane metody inwentyczne do twórczego rozwiązywania problemów co najmniej w 85%.
5,0Student potrafi zastosować wybrane metody inwentyczne do twórczego rozwiązywanai problemów co najmniej w 95%.
E_2A_O16/3.8_U02
Student potrafi wskazać miejsce zastosowania podstawowych metod i technik inwentycznych w biznesie i/lub życiu społecznym
2,0Student nie potrafi wskazać zastosowań podstawowych metod i technik inwentycznych w biznesie i/lub zyciu społecznym.
3,0Student potrafi wskazać zastosowanie podstawowych metod i technik inwentycznych w biznesie i/lub zyciu społecznym co najmniej w 55%.
3,5Student potrafi wskazać zastosowanie podstawowych metod i technik inwentycznych w biznesie i/lub życiu społecznym co najmniej w 65%.
4,0Student potrafi wskazać zastosowanie podstawowych metod i technik inwentycznych w biznesie i/lub życiu społecznym co najmniej w 75%.
4,5Student potrafi wskazać zastosowanie podstawowych metod i technik inwentycznych w biznesie i/lub zyciu społecznym co najmniej w 85%.
5,0Student potrafi wskazać zastosowanie podstawowych metod i technik inwentycznych w biznesie i/lub życiu społecznym co najmniej w 95%.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_O16/3.8_K01
Student - wykazuje postawę proaktywną (angażuje się w proces nauczania-uczenia się)
2,0Student nie wykazuje postawy proaktywnej w stosowaniu metod inwentycznych.
3,0Student wykazuje w stopniu ograniczonym postawę proaktywną w stosowaniu technik inwentycznych.
3,5Student wykazuje w średnim stopniu postawę proaktywną w stsowaniu metod inwentycznych.
4,0Student samodzielnie wykazuje w większym stopniu postawę proaktywną w stsowaniu metod inwentycznych.
4,5Student samodzielnie wykazuje w dużym stopniu postawę proaktywną w stosowaniu technik inwentycznych.
5,0Student samodzielnie w bardzo dużym stopniu wykazuje postawę proaktywną w sotsowaniu metod inwentycznych.

Literatura podstawowa

  1. Knosala R., Wasilewska B., Tomczak-Horyń K., Kratywność pracowników i twórcze zespoły, PWE, Warszawa, 2019
  2. Kosieradzka A. (red.), Metody i techniki pobudzania kreatywności w organizacji i zarządzaniu, edu-Libri, Kraków, 2013
  3. Martyniak Z., Wstęp do inwentyki, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków, 1998
  4. Mechło P., Geppert O., Trening innowacyjnego myślenia, Helion. Sensus, Gliwice, 2019
  5. Mechło P., Grzelka J., Trening intelektu, Helion. Sensus, Gliwice, 2020
  6. Paley S.J., The Art of Invention: The Creative Process of Discovery and Design, PROMETHEUS Books, New York, 2010
  7. Sloane P., Twórcze myślenie w zarządzaniu, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2003
  8. Reckwitz A., Black S., The Invention of Creativity: Modern Society and the Culture of the New, Wiley, Hoboken, 2017
  9. Ujwary-Gil A., Inwentyka, czyli kreatywność w biznesie, WSB-NLU, Nowy Sącz, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Carayannis E.G. (ed.), Encyclopedia of Creativity., Invention, Innovation and Entrepreneurship (Secon Edition), Springer Nature, Cham, 2020
  2. Koziołek S., Bochniak P., Smolnicki T., Projektowanie koncepcyjne z zastosowaniem wybranych metod heurystycznych, Zeszyty Naukowe WSOWL, 2011, nr 1, 2011
  3. Matejun J., Metoda delficka w naukach o zarządzaniu, w: Kuczmera-Ludwiczyńska E. (red), Zarządzanie w regionie. Teoria i praktyka, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa, 2012
  4. Nęcka E., Trop. Twórcze rozwiązywanie problemów, Impuls, Kraków, 1994
  5. Piech K., "Tradycyjne" metody heurystyczne: przegląd i zastosowanie, Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów SGH, 2003, nr 1, s. 91-101, 2003

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Edukacja menedżerska i kształcenie kreatywnego przywódcy. Znaczenie wiedzy i innowacji w gospodarce.2
T-A-2Podstawowe pojęcia w zakresie heurystyki i inwentyki (twórcze myślenie w biznesie).2
T-A-3Charakterystyka procesu twórczego i jego ograniczenia.2
T-A-4Podstawowe metody i techniki inwentyczne oraz ich zastosowanie - wykonywanie zadań w grupie.12
T-A-5Kolokwium w formie pisemnej2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach20
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń, analiza literatury do poszczególnych tematów zajęć, opanowanie materiału na kolokwium5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O16/3.8_W01Student zna i rozumie pojęcia heurystyki, inwentyki i innowatyki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W01Zna i rozumie w pogłębionym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej
Cel przedmiotuC-2miał podstawową wiedzę o procesie twórczym i technikach inwentycznych,
C-3charakteryzował podstawowe metody i techniki inwentyczne,
C-4umiał wykorzystać różne metody i techniki inwentyczne do modyfikacji, usprawnienia istniejącego procesu, obiektu, urządzenia lub stworzenia nowego rozwiązania w sposób kreatywny
Treści programoweT-A-1Edukacja menedżerska i kształcenie kreatywnego przywódcy. Znaczenie wiedzy i innowacji w gospodarce.
T-A-2Podstawowe pojęcia w zakresie heurystyki i inwentyki (twórcze myślenie w biznesie).
T-A-3Charakterystyka procesu twórczego i jego ograniczenia.
Metody nauczaniaM-2Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna, sytuacyjna, metoda przypadków (opcjonalnie)
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena z kolokwium w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie pojęć heurystyki, inwentyki i innowatyki.
3,0Student zna i rozumie pojęcia heurystyki, inwentyki i innowatyki co najmniej w 55%.
3,5Student zna i rozumie pojęcia heurystyki, inwentyki i innowatyki co najmniej w 65%.
4,0Student zna i rozumie pojęcia heurystyki, inwentyki i innowatyki co najmniej w 75%.
4,5Student zna i rozumie pojęcia heurytyki, inwentyki i innowatyki co najmniej w 85%.
5,0Student zna i rozumie pojęcia heurystyki, inwentyki i innowatyki co najmniej w 95%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O16/3.8_W02Student zna i rozumie podstawowe uwarunkowania i cechy procesu twórczego i jego ograniczenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W11Zna i rozumie pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
E_2A_W09Zna i rozumie fundamentalne dylematy i wyzwania ekonomiczne oraz społeczne współczesnej cywilizacji
E_2A_W01Zna i rozumie w pogłębionym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej
Cel przedmiotuC-2miał podstawową wiedzę o procesie twórczym i technikach inwentycznych,
C-3charakteryzował podstawowe metody i techniki inwentyczne,
C-4umiał wykorzystać różne metody i techniki inwentyczne do modyfikacji, usprawnienia istniejącego procesu, obiektu, urządzenia lub stworzenia nowego rozwiązania w sposób kreatywny
Treści programoweT-A-3Charakterystyka procesu twórczego i jego ograniczenia.
T-A-4Podstawowe metody i techniki inwentyczne oraz ich zastosowanie - wykonywanie zadań w grupie.
Metody nauczaniaM-2Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna, sytuacyjna, metoda przypadków (opcjonalnie)
M-3Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe (praca zespołowa nad zadaniami związanymi z wykorzystaniem metod inwentycznych)
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena z kolokwium w formie pisemnej
S-1Ocena formująca: ocena zadania wykonanego przez zespół na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie podstawowych uwarunkowań i cech procesu twórczego i jego ograniczeń.
3,0Student zna i rozumie podstawowe uwarunkowania i cechy procesu twórczego i jego ograniczenia co najmniej w 55%.
3,5Student zna i rozumie podstawowe uwarunkowania i cechy procesu twórczego i jego ograniczenia co najmniej w 65%.
4,0Student zna i rozumie podstawowe uwarunkowania i cechy procesu twórczego i jego ograniczenia co najmniej w 75%.
4,5Student zna i rozumie podstawowe uwarunkowania i cechy procesu twórczego i jego ograniczenia co najmniej w 85%.
5,0Student zna i rozumie podstawowe uwarunkowania i cechy procesu twórczego i jego ograniczenia co najmniej w 95%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O16/3.8_U01student potrafi zastosować wybrane metody inwentyczne do twórczego rozwiązania problemów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywania zadań w nieprzewidywalnych warunkach w sposób innowacyjny
E_2A_U03Potrafi dobrać i stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne do analizowania, prognozowania i modelowania procesów i zjawisk ekonomicznych oraz rozwiązywania problemów gospodarczych
E_2A_U12Potrafi współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych przyjmując różne, w tym kierownicze role
Cel przedmiotuC-2miał podstawową wiedzę o procesie twórczym i technikach inwentycznych,
C-1W wyniku zorganizowanego procesu kształcenia student będzie: znał podstawowe informacje o twórczym rozwiązywaniu problemów i technikach inwentycznych,
C-4umiał wykorzystać różne metody i techniki inwentyczne do modyfikacji, usprawnienia istniejącego procesu, obiektu, urządzenia lub stworzenia nowego rozwiązania w sposób kreatywny
Treści programoweT-A-4Podstawowe metody i techniki inwentyczne oraz ich zastosowanie - wykonywanie zadań w grupie.
Metody nauczaniaM-3Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe (praca zespołowa nad zadaniami związanymi z wykorzystaniem metod inwentycznych)
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena z pracy nad zadaniem wykonanym w zespole
S-1Ocena formująca: ocena zadania wykonanego przez zespół na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zastosować wybranych metod inwentycznych do twórczego rozwiazywania problemów.
3,0Student potrafi zastosować wybrane metody inwentyczne do twórczego rozwiązywania problemów co najmniej w 55%.
3,5Student potrafi zastosować wybrane metody inwentyczne do twórczego rozwiązywania problemów co najmniej w 65%.
4,0Student potrafi zastosować wybrane metody inwentyczne do twórczego rozwiązywania problemów co najmniej w 75%.
4,5Student potrafi zastosować wybrane metody inwentyczne do twórczego rozwiązywania problemów co najmniej w 85%.
5,0Student potrafi zastosować wybrane metody inwentyczne do twórczego rozwiązywanai problemów co najmniej w 95%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O16/3.8_U02Student potrafi wskazać miejsce zastosowania podstawowych metod i technik inwentycznych w biznesie i/lub życiu społecznym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywania zadań w nieprzewidywalnych warunkach w sposób innowacyjny
E_2A_U03Potrafi dobrać i stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne do analizowania, prognozowania i modelowania procesów i zjawisk ekonomicznych oraz rozwiązywania problemów gospodarczych
E_2A_U08Potrafi komunikować się na tematy specjalistyczne z zakresu ekonomii i finansów ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców
E_2A_U13Potrafi samodzielnie planować i realizować proces własnego uczenia przez całe życie oraz inspirować innych do samodoskonalenia
Cel przedmiotuC-2miał podstawową wiedzę o procesie twórczym i technikach inwentycznych,
C-4umiał wykorzystać różne metody i techniki inwentyczne do modyfikacji, usprawnienia istniejącego procesu, obiektu, urządzenia lub stworzenia nowego rozwiązania w sposób kreatywny
Treści programoweT-A-4Podstawowe metody i techniki inwentyczne oraz ich zastosowanie - wykonywanie zadań w grupie.
Metody nauczaniaM-2Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna, sytuacyjna, metoda przypadków (opcjonalnie)
M-3Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe (praca zespołowa nad zadaniami związanymi z wykorzystaniem metod inwentycznych)
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena z pracy nad zadaniem wykonanym w zespole
S-2Ocena podsumowująca: ocena z kolokwium w formie pisemnej
S-1Ocena formująca: ocena zadania wykonanego przez zespół na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wskazać zastosowań podstawowych metod i technik inwentycznych w biznesie i/lub zyciu społecznym.
3,0Student potrafi wskazać zastosowanie podstawowych metod i technik inwentycznych w biznesie i/lub zyciu społecznym co najmniej w 55%.
3,5Student potrafi wskazać zastosowanie podstawowych metod i technik inwentycznych w biznesie i/lub życiu społecznym co najmniej w 65%.
4,0Student potrafi wskazać zastosowanie podstawowych metod i technik inwentycznych w biznesie i/lub życiu społecznym co najmniej w 75%.
4,5Student potrafi wskazać zastosowanie podstawowych metod i technik inwentycznych w biznesie i/lub zyciu społecznym co najmniej w 85%.
5,0Student potrafi wskazać zastosowanie podstawowych metod i technik inwentycznych w biznesie i/lub życiu społecznym co najmniej w 95%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O16/3.8_K01Student - wykazuje postawę proaktywną (angażuje się w proces nauczania-uczenia się)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K04Jest gotów do myślenia i rozwiązywania problemów w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
E_2A_K03Jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne, etyczne i polityczne oraz inspirowania i organizowania działalności na rzecz środowiska społecznego i interesu publicznego
Cel przedmiotuC-2miał podstawową wiedzę o procesie twórczym i technikach inwentycznych,
C-3charakteryzował podstawowe metody i techniki inwentyczne,
C-4umiał wykorzystać różne metody i techniki inwentyczne do modyfikacji, usprawnienia istniejącego procesu, obiektu, urządzenia lub stworzenia nowego rozwiązania w sposób kreatywny
Treści programoweT-A-4Podstawowe metody i techniki inwentyczne oraz ich zastosowanie - wykonywanie zadań w grupie.
Metody nauczaniaM-2Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna, sytuacyjna, metoda przypadków (opcjonalnie)
M-3Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe (praca zespołowa nad zadaniami związanymi z wykorzystaniem metod inwentycznych)
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena zadania wykonanego przez zespół na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje postawy proaktywnej w stosowaniu metod inwentycznych.
3,0Student wykazuje w stopniu ograniczonym postawę proaktywną w stosowaniu technik inwentycznych.
3,5Student wykazuje w średnim stopniu postawę proaktywną w stsowaniu metod inwentycznych.
4,0Student samodzielnie wykazuje w większym stopniu postawę proaktywną w stsowaniu metod inwentycznych.
4,5Student samodzielnie wykazuje w dużym stopniu postawę proaktywną w stosowaniu technik inwentycznych.
5,0Student samodzielnie w bardzo dużym stopniu wykazuje postawę proaktywną w sotsowaniu metod inwentycznych.