Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)

Sylabus przedmiotu Analiza logistyczna firm:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analiza logistyczna firm
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Barczak <agnieszka.barczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Beata Szczecińska <Beata.Szczecinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 20 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu logistyki, mikroekonomii, analizy wskaźnikowej, prognozowania.
W-2Student posiada umiejętności wykorzystania wiedzy teoretycznej w praktyce.
W-3Kompetencje do uzupełniania i doskonalenia nabytej wiedzy i umiejętności.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zaznajomienie studentów z pojęciami z zakresu analizy logistycznej w przedsiębiorstwie w podstawowych podsystemach logistycznych tj. zaopatrzenie, produkcja i dystrybucja.
C-2Przedstawienie problemów gospodarowania zapasami w magazynie.
C-3Ukształtowanie umiejętności modelowania przepływów zasobów na przykładnie systemu DRP.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Logistyka - definicja, istota i rola w przedsiębiorstwie3
T-A-2Proces zaopatrzenia przedsiębiorstwa a analiza logistyczna gospodarowania materiałami3
T-A-3Proces produkcyjny - analiza logistyczna zarządzania materiałami w przedsiębiorstwie3
T-A-4Logistyczna analiza sfery dystrybucyjnej3
T-A-5Praktyczne wykorzystanie logistyki w przedsiębiorstwie na przykładzie sterowania zapasami3
T-A-6Zarządzanie zapasami - analiza kosztów magazynowych oraz organizacja ewidencji materiałowej3
T-A-7Stosowanie rozwiązań logistyki w przedsiębiorstwach - wybrane trendy i strategie2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2Praktyczne wykorzystanie wiedzy teoretycznej3
A-A-3Zaznajomienie z literaturą2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład informacyjny, objaśnianie i wyjaśnianie)
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metody aktywizujące np. metoda przypadków)
M-3Metody praktyczne (ćwiczenia przedmiotowe)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Średnia z ocen wynikających z mini projektów przygotowywanych na każdych zajęciach

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O09_W01
Student zna i rozumie analizę logistyczną w przedsiębiorstwie w podstawowych podsystemach logistycznych tj. zaopatrzenie, produkcja i dystrybucja.
E_2A_W01, E_2A_W07, E_2A_W10C-1T-A-4, T-A-3, T-A-2M-1, M-2S-1
E_2A_O09_W02
Student zna i rozumie problemy gospodarowania zapasami w magazynie.
E_2A_W01, E_2A_W07, E_2A_W10C-2T-A-5, T-A-7, T-A-6M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O09_U01
Student potrafi modelować przepływy zasobów na przykładzie systemu DRP
E_2A_U03, E_2A_U07, E_2A_U01C-3T-A-1, T-A-5, T-A-4, T-A-3, T-A-7, T-A-2, T-A-6M-3, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O09_K01
Student jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy oraz uwzględniania aspektów rozwoju zrównoważonego w działaniach podejmowanych w zakresie mikrologistyki
E_2A_K04, E_2A_K01, E_2A_K02C-3, C-2, C-1T-A-1, T-A-5, T-A-4, T-A-3, T-A-7, T-A-2, T-A-6M-1, M-3, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_O09_W01
Student zna i rozumie analizę logistyczną w przedsiębiorstwie w podstawowych podsystemach logistycznych tj. zaopatrzenie, produkcja i dystrybucja.
2,0Nie posiada wiedzy z zakresu analizy logistycznej w podstawowych podsystemach logistycznych
3,0Posiada podstawową wiedzę z zakresu analizy logistycznej w podstawowych podsystemach logistycznych
3,5Posiada ogólną wiedzę z zakresu analizy logistycznej w podstawowych podsystemach logistycznych
4,0Posiada pełną wiedzę z zakresu analizy logistycznej w podstawowych podsystemach logistycznych
4,5Posiada pełną wiedzę z zakresu analizy logistycznej w podstawowych podsystemach logistycznych przedstawioną na zajęciach oraz dodatkową wiedzę z literatury podstawowej
5,0Posiada pełną wiedzę z zakresu analizy logistycznej w podstawowych podsystemach logistycznych przedstawioną na zajęciach oraz dodatkową wiedzę z literatury podstawowej i uzupełniającej
E_2A_O09_W02
Student zna i rozumie problemy gospodarowania zapasami w magazynie.
2,0Brak znajomości problemów gospodarowania zapasami w magazynie.
3,0Podstawowa znajomość problemów gospodarowania zapasami w magazynie.
3,5Ogólna znajomość problemów gospodarowania zapasami w magazynie.
4,0Pełna znajomość problemów gospodarowania zapasami w magazynie.
4,5Pełna znajomość problemów gospodarowania zapasami w magazynie oraz wiedza dodatkowa z zakresu literatury podstawowej.
5,0Pełna znajomość problemów gospodarowania zapasami w magazynie oraz wiedza dodatkowa z zakresu literatury podstawowej i uzupełniającej.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_O09_U01
Student potrafi modelować przepływy zasobów na przykładzie systemu DRP
2,0Nie posiada umiejętności modelowania przepływów zasobów.
3,0Posiada podstawowe umiejętności modelowania przepływów zasobów.
3,5Posiada większość umiejętności modelowania przepływów zasobów.
4,0Posiada wszystkie umiejętności modelowania przepływów zasobów.
4,5Posiada wszystkie umiejętności modelowania przepływów zasobów oraz dodatkowe umiejętności nabyte we własnym zakresie na bazie literatury podstawowej.
5,0Doskonale opanował wszystkie umiejętności modelowania przepływów zasobów, umiejętności opiera na szerokiej wiedzy teoretycznej wykraczającej poza zagadnienia przedstawione na zajęciach.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_O09_K01
Student jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy oraz uwzględniania aspektów rozwoju zrównoważonego w działaniach podejmowanych w zakresie mikrologistyki
2,0Student nie myśli i nie działa w sposób przedsiębiorczy oraz nie uwzględnia aspektów rozwoju zrównoważonego w działaniach podejmowanych w zakresie mikrologistyki
3,0Student myśli i działa w sposób przedsiębiorczy oraz uwzględnia aspekty rozwoju zrównoważonego w działaniach podejmowanych w zakresie mikrologistyki w stopniu dostatecznym
3,5Student myśli i działa w sposób przedsiębiorczy oraz uwzględnia aspekty rozwoju zrównoważonego w działaniach podejmowanych w zakresie mikrologistyki w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Student myśli i działa w sposób przedsiębiorczy oraz uwzględnia aspekty rozwoju zrównoważonego w działaniach podejmowanych w zakresie mikrologistyki w stopniu dobrym
4,5Student myśli i działa w sposób przedsiębiorczy oraz uwzględnia aspekty rozwoju zrównoważonego w działaniach podejmowanych w zakresie mikrologistyki w stopniu więcej niż dobrym
5,0Student myśli i działa w sposób przedsiębiorczy oraz uwzględnia aspekty rozwoju zrównoważonego w działaniach podejmowanych w zakresie mikrologistyki w stopniu bardzo dobrym

Literatura podstawowa

  1. Blaik P., Logistyka, PWE, Warszawa, 2020
  2. Skowronek Cz., Sarjusz-Wolski Z., Logistyka w przedsiębiorstwie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2012
  3. Łapko A., Wagner N., Logistyka dystrybucji, Trendy - Wyzwania - Przykłądy, CeDeWu, Warszawa, 2020
  4. Blaik P., Efektywność logistyki, PWN, Warszawa, 2016
  5. Gołębiowski G., Grycuk A., Analiza finansowa przedsiębiorstwa, Difin, Warszawa, 2014
  6. Sadowska B., Rachunek kosztów logistycznych w przedsiębiorstwie, CeDeWu, Warszawa, 2021
  7. Szpon J., Analiza logistyczna przedsiębiorstwie (wydanie II poprawione), SNIGiR, Szczecin, 2006
  8. Szpon J., Dembińska-Cyran I., Wiktorowska-Jasik A., Podstawy Logistyki, SNIGiR, Szczecin, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Gołembska E., Kompendium wiedzy o logistyce, PWN, Warszawa, 2000
  2. Christopher M., Logistics and Supply Chain Management, Prentice Hall, Londyn, 2005
  3. Pfohl H.Ch., Zarządzanie logistyką, HiM, Poznań, 1998
  4. Zeroual T., Blanquart C., Analysis of logistics practices, The contribution of the service economy, 2017, (open access)
  5. Daganzo C. F., Logistics Systems Analysis, Springer, 2005, (open access)

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Logistyka - definicja, istota i rola w przedsiębiorstwie3
T-A-2Proces zaopatrzenia przedsiębiorstwa a analiza logistyczna gospodarowania materiałami3
T-A-3Proces produkcyjny - analiza logistyczna zarządzania materiałami w przedsiębiorstwie3
T-A-4Logistyczna analiza sfery dystrybucyjnej3
T-A-5Praktyczne wykorzystanie logistyki w przedsiębiorstwie na przykładzie sterowania zapasami3
T-A-6Zarządzanie zapasami - analiza kosztów magazynowych oraz organizacja ewidencji materiałowej3
T-A-7Stosowanie rozwiązań logistyki w przedsiębiorstwach - wybrane trendy i strategie2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2Praktyczne wykorzystanie wiedzy teoretycznej3
A-A-3Zaznajomienie z literaturą2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O09_W01Student zna i rozumie analizę logistyczną w przedsiębiorstwie w podstawowych podsystemach logistycznych tj. zaopatrzenie, produkcja i dystrybucja.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W01Zna i rozumie w pogłębionym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej
E_2A_W07Zna i rozumie w pogłębionym stopniu koncepcje i metody gospodarowania, w tym kapitałem ludzkim oraz powiązania między obszarami i funkcjami gospodarowania w podmiotach społeczno-gospodarczych
E_2A_W10Zna i rozumie normy i reguły prawne, ekonomiczne, organizacyjne, etyczne i inne warunkujące funkcjonowanie gospodarki, w tym podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie studentów z pojęciami z zakresu analizy logistycznej w przedsiębiorstwie w podstawowych podsystemach logistycznych tj. zaopatrzenie, produkcja i dystrybucja.
Treści programoweT-A-4Logistyczna analiza sfery dystrybucyjnej
T-A-3Proces produkcyjny - analiza logistyczna zarządzania materiałami w przedsiębiorstwie
T-A-2Proces zaopatrzenia przedsiębiorstwa a analiza logistyczna gospodarowania materiałami
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, objaśnianie i wyjaśnianie)
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metody aktywizujące np. metoda przypadków)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Średnia z ocen wynikających z mini projektów przygotowywanych na każdych zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada wiedzy z zakresu analizy logistycznej w podstawowych podsystemach logistycznych
3,0Posiada podstawową wiedzę z zakresu analizy logistycznej w podstawowych podsystemach logistycznych
3,5Posiada ogólną wiedzę z zakresu analizy logistycznej w podstawowych podsystemach logistycznych
4,0Posiada pełną wiedzę z zakresu analizy logistycznej w podstawowych podsystemach logistycznych
4,5Posiada pełną wiedzę z zakresu analizy logistycznej w podstawowych podsystemach logistycznych przedstawioną na zajęciach oraz dodatkową wiedzę z literatury podstawowej
5,0Posiada pełną wiedzę z zakresu analizy logistycznej w podstawowych podsystemach logistycznych przedstawioną na zajęciach oraz dodatkową wiedzę z literatury podstawowej i uzupełniającej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O09_W02Student zna i rozumie problemy gospodarowania zapasami w magazynie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W01Zna i rozumie w pogłębionym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej
E_2A_W07Zna i rozumie w pogłębionym stopniu koncepcje i metody gospodarowania, w tym kapitałem ludzkim oraz powiązania między obszarami i funkcjami gospodarowania w podmiotach społeczno-gospodarczych
E_2A_W10Zna i rozumie normy i reguły prawne, ekonomiczne, organizacyjne, etyczne i inne warunkujące funkcjonowanie gospodarki, w tym podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie problemów gospodarowania zapasami w magazynie.
Treści programoweT-A-5Praktyczne wykorzystanie logistyki w przedsiębiorstwie na przykładzie sterowania zapasami
T-A-7Stosowanie rozwiązań logistyki w przedsiębiorstwach - wybrane trendy i strategie
T-A-6Zarządzanie zapasami - analiza kosztów magazynowych oraz organizacja ewidencji materiałowej
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, objaśnianie i wyjaśnianie)
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metody aktywizujące np. metoda przypadków)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Średnia z ocen wynikających z mini projektów przygotowywanych na każdych zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak znajomości problemów gospodarowania zapasami w magazynie.
3,0Podstawowa znajomość problemów gospodarowania zapasami w magazynie.
3,5Ogólna znajomość problemów gospodarowania zapasami w magazynie.
4,0Pełna znajomość problemów gospodarowania zapasami w magazynie.
4,5Pełna znajomość problemów gospodarowania zapasami w magazynie oraz wiedza dodatkowa z zakresu literatury podstawowej.
5,0Pełna znajomość problemów gospodarowania zapasami w magazynie oraz wiedza dodatkowa z zakresu literatury podstawowej i uzupełniającej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O09_U01Student potrafi modelować przepływy zasobów na przykładzie systemu DRP
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U03Potrafi dobrać i stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne do analizowania, prognozowania i modelowania procesów i zjawisk ekonomicznych oraz rozwiązywania problemów gospodarczych
E_2A_U07Potrafi analizować trendy w gospodarce (w tym oceniać efekty rozwoju zrównoważonego na poziomie globalnym, krajowym, regionalnym i lokalnym) oraz złożone problemy współczesnej gospodarki w świetle dorobku i poglądów autorytetów ekonomii i finansów
E_2A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywania zadań w nieprzewidywalnych warunkach w sposób innowacyjny
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności modelowania przepływów zasobów na przykładnie systemu DRP.
Treści programoweT-A-1Logistyka - definicja, istota i rola w przedsiębiorstwie
T-A-5Praktyczne wykorzystanie logistyki w przedsiębiorstwie na przykładzie sterowania zapasami
T-A-4Logistyczna analiza sfery dystrybucyjnej
T-A-3Proces produkcyjny - analiza logistyczna zarządzania materiałami w przedsiębiorstwie
T-A-7Stosowanie rozwiązań logistyki w przedsiębiorstwach - wybrane trendy i strategie
T-A-2Proces zaopatrzenia przedsiębiorstwa a analiza logistyczna gospodarowania materiałami
T-A-6Zarządzanie zapasami - analiza kosztów magazynowych oraz organizacja ewidencji materiałowej
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne (ćwiczenia przedmiotowe)
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metody aktywizujące np. metoda przypadków)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Średnia z ocen wynikających z mini projektów przygotowywanych na każdych zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada umiejętności modelowania przepływów zasobów.
3,0Posiada podstawowe umiejętności modelowania przepływów zasobów.
3,5Posiada większość umiejętności modelowania przepływów zasobów.
4,0Posiada wszystkie umiejętności modelowania przepływów zasobów.
4,5Posiada wszystkie umiejętności modelowania przepływów zasobów oraz dodatkowe umiejętności nabyte we własnym zakresie na bazie literatury podstawowej.
5,0Doskonale opanował wszystkie umiejętności modelowania przepływów zasobów, umiejętności opiera na szerokiej wiedzy teoretycznej wykraczającej poza zagadnienia przedstawione na zajęciach.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O09_K01Student jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy oraz uwzględniania aspektów rozwoju zrównoważonego w działaniach podejmowanych w zakresie mikrologistyki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K04Jest gotów do myślenia i rozwiązywania problemów w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
E_2A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, umiejętności i odbieranych treści
E_2A_K02Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy z zakresu ekonomii i finansów w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, a w przypadku trudności z ich rozwiązaniem jest gotów do korzystania z opinii ekspertów
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności modelowania przepływów zasobów na przykładnie systemu DRP.
C-2Przedstawienie problemów gospodarowania zapasami w magazynie.
C-1Zaznajomienie studentów z pojęciami z zakresu analizy logistycznej w przedsiębiorstwie w podstawowych podsystemach logistycznych tj. zaopatrzenie, produkcja i dystrybucja.
Treści programoweT-A-1Logistyka - definicja, istota i rola w przedsiębiorstwie
T-A-5Praktyczne wykorzystanie logistyki w przedsiębiorstwie na przykładzie sterowania zapasami
T-A-4Logistyczna analiza sfery dystrybucyjnej
T-A-3Proces produkcyjny - analiza logistyczna zarządzania materiałami w przedsiębiorstwie
T-A-7Stosowanie rozwiązań logistyki w przedsiębiorstwach - wybrane trendy i strategie
T-A-2Proces zaopatrzenia przedsiębiorstwa a analiza logistyczna gospodarowania materiałami
T-A-6Zarządzanie zapasami - analiza kosztów magazynowych oraz organizacja ewidencji materiałowej
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, objaśnianie i wyjaśnianie)
M-3Metody praktyczne (ćwiczenia przedmiotowe)
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metody aktywizujące np. metoda przypadków)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Średnia z ocen wynikających z mini projektów przygotowywanych na każdych zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie myśli i nie działa w sposób przedsiębiorczy oraz nie uwzględnia aspektów rozwoju zrównoważonego w działaniach podejmowanych w zakresie mikrologistyki
3,0Student myśli i działa w sposób przedsiębiorczy oraz uwzględnia aspekty rozwoju zrównoważonego w działaniach podejmowanych w zakresie mikrologistyki w stopniu dostatecznym
3,5Student myśli i działa w sposób przedsiębiorczy oraz uwzględnia aspekty rozwoju zrównoważonego w działaniach podejmowanych w zakresie mikrologistyki w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Student myśli i działa w sposób przedsiębiorczy oraz uwzględnia aspekty rozwoju zrównoważonego w działaniach podejmowanych w zakresie mikrologistyki w stopniu dobrym
4,5Student myśli i działa w sposób przedsiębiorczy oraz uwzględnia aspekty rozwoju zrównoważonego w działaniach podejmowanych w zakresie mikrologistyki w stopniu więcej niż dobrym
5,0Student myśli i działa w sposób przedsiębiorczy oraz uwzględnia aspekty rozwoju zrównoważonego w działaniach podejmowanych w zakresie mikrologistyki w stopniu bardzo dobrym