Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Innowacje w gospodarce
Sylabus przedmiotu Statystyczna kontrola jakości:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Statystyczna kontrola jakości | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Wawrzyniak <Katarzyna.Wawrzyniak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Aneta Becker <aneta.becker@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagania w zakresie wiedzy: znajomość zagadnień ogólnych z wnioskowania statystycznego, podstaw rachunku prawdopodobieństwa i analizy matematycznej |
W-2 | Wymagania w zakresie umiejętności: student potrafi analizować zagadnienia i opracowywać je w formie prezentacji oraz posługiwać się arkuszem kalkulacyjnym Excel i programem Statistica |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uzyskanie podstawowej wiedzy na temat istoty i metod stosowanych w SKJ |
C-2 | Zdobycie praktycznych umiejętności stosowania metod SKJ i interpretacji uzyskanych wyników |
C-3 | Nabycie umiejętności wykorzystania programu Statistica oraz arkusza kalkulacyjnego Excel dla celów stosowania metod SKJ |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wprowadzenie do Statystycznej Kontroli Jakości (SKJ). Zastosowanie wybranych rozkładów zmiennych losowych (hipergeometryczy, Poissona, normalny) w SKJ. | 4 |
T-P-2 | Badanie losowości próby (test serii) - wykorzystanie arkusza Excel. Weryfikacja hipotezy o normalności rozkładu zmiennych dla dużych (test zgodności chi2, Kołmogorowa-Smirnowa) i małych prób (test Shapiro-Wilka) z wykorzystaniem arkusza Excel oraz programu Statistica. | 5 |
T-P-3 | Wprowadzenie do statystycznej kontroli procesu (SPC). Analiza ważności przyczyn zakłócajacych przebieg procesu produkcyjnego (diagram Pareto) - wykorzystanie pakietu Statistica. Budowa i interpretacja kart kontrolnych alternatywnych z wykorzystaniem programu Statistica. | 6 |
T-P-4 | Zbudowanie diagramu Pareto oraz karty kontrolnej alternatywnej w Statistice i interpretacja uzyskanych wyników - praca w grupie (projekt 1). | 2 |
T-P-5 | Prezentacja projektu 1. | 2 |
T-P-6 | Budowa i interpretacja kart kontrolnych liczbowych z wykorzystaniem programu Statistica. Analiza zdolności procesu – wskaźniki zdolności procesu (obliczanie wskaźników z wykorzystaniem pakietu Statistica, interpretacja). | 4 |
T-P-7 | Zbudowanie karty kontrolnej liczbowej i analiza zdolności procesu z wykorzystaniem programu Statistica - praca w grupie (projekt 2). | 2 |
T-P-8 | Prezentacja projektu 2. | 2 |
T-P-9 | Statystyczna kontrola jakości w badaniach odbiorczych - wprowadzenie, plany odbiorcze według oceny alternatywnej i liczbowej. | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-P-2 | Studia literaturowe | 10 |
A-P-3 | Przygotowanie końcowej wersji projektów | 10 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Zajęcia projektowe z użyciem komputera i urządzeń multimedialnych wraz z dyskusją dydaktyczną |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie ocen z projektów (zawartość merytoryczna i prezentacja) oraz aktywności na zajęciach |
S-2 | Ocena formująca: Projekty służące do oceny okresowych osiągnięć studenta |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_O02_W01 Student zna i rozumie istotę statystycznej kontroli jakości oraz metody w niej stosowane | E_2A_W01, E_2A_W03, E_2A_W06 | — | C-1 | T-P-3, T-P-5, T-P-1, T-P-9, T-P-8 | M-1 | S-2, S-1 |
E_2A_O02_W02 Student zna i rozumie opcje pakietu statystycznego Statistica i arkusza kalkulacynego Excel w zakresie metod statystycznej kontroli jakości | E_2A_W03, E_2A_W06 | — | C-2, C-3 | T-P-3, T-P-5, T-P-2, T-P-8, T-P-6 | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_O02_U01 Sudent potrafi stosować metody statystycznej kontroli jakości w procesach produkcyjnych i potrafi przedstawić uzyskane wyniki w formie prezentacji | E_2A_U04, E_2A_U02, E_2A_U11 | — | C-2, C-3 | T-P-3, T-P-5, T-P-9, T-P-2, T-P-8, T-P-6 | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_O02_K01 Student jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystycznej kontroli jakości | E_2A_K04, E_2A_K01 | — | C-1, C-2, C-3 | T-P-5, T-P-7, T-P-2, T-P-8, T-P-6, T-P-4 | M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_O02_W01 Student zna i rozumie istotę statystycznej kontroli jakości oraz metody w niej stosowane | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie istoty statystycznej kontroli jakości (SKJ) oraz metod w niej stosowanych |
3,0 | Student zna i rozumie istotę statystycznej kontroli jakości, zna i rozumie niektóre testy wykorzystywane w SKJ, zna i rozumie po jednej karcie kontrolnej z kart alternatywnych i liczbowych, zna i rozumie niektóre wskaźniki oceniające zmienność procesów produkcyjnych, zna i rozumie niektóre zasady kontroli odbiorczej | |
3,5 | Student zna i rozumie istotę statystycznej kontroli jakości, zna i rozumie testy wykorzystywane w SKJ, zna i rozumie po jednej karcie kontrolnej z kart alternatywnych i liczbowych, zna i rozumie niektóre wskaźniki oceniające zmienność procesów produkcyjnych, zna i rozumie większość zasad kontroli odbiorczej | |
4,0 | Student zna i rozumie istotę statystycznej kontroli jakości, zna i rozumie testy wykorzystywane w SKJ, zna i rozumie karty kontrolne, zna i rozumie niektóre wskaźniki oceniające zmienność procesów produkcyjnych, zna i rozumie większość zasad kontroli odbiorczej | |
4,5 | Student zna i rozumie istotę statystycznej kontroli jakości, zna i rozumie testy wykorzystywane w SKJ, zna i rozumie karty kontrolne, zna i rozumie wskaźniki oceniające zmienność procesów produkcyjnych, zna i rozumie większość zasad kontroli odbiorczej | |
5,0 | Student zna i rozumie istotę statystycznej kontroli jakości, zna i rozumie testy wykorzystywane w SKJ, zna i rozumie karty kontrolne, zna i rozumie wskaźniki oceniające zmienność procesów produkcyjnych, zna i rozumie zasady kontroli odbiorczej | |
E_2A_O02_W02 Student zna i rozumie opcje pakietu statystycznego Statistica i arkusza kalkulacynego Excel w zakresie metod statystycznej kontroli jakości | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie opcji pakietu statystycznego Statistica i arkusza kalkulacynego Excel w zakresie metod statystycznej kontroli jakości |
3,0 | Student w dostatecznym stopniu zna i rozumie opcje pakietu statystycznego Statistica i arkusza kalkulacynego Excel w zakresie metod statystycznej kontroli jakości | |
3,5 | Student w stopniu więcej niż dostatecznym zna i rozumie opcje pakietu statystycznego Statistica i arkusza kalkulacynego Excel w zakresie metod statystycznej kontroli jakości | |
4,0 | Student w stopniu dobrym zna i rozumie opcje pakietu statystycznego Statistica i arkusza kalkulacynego Excel w zakresie metod statystycznej kontroli jakości | |
4,5 | Student w stopniu więcej niż dobrym zna i rozumie opcje pakietu statystycznego Statistica i arkusza kalkulacynego Excel w zakresie metod statystycznej kontroli jakości | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym zna i rozumie opcje pakietu statystycznego Statistica i arkusza kalkulacynego Excel w zakresie metod statystycznej kontroli jakości |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_O02_U01 Sudent potrafi stosować metody statystycznej kontroli jakości w procesach produkcyjnych i potrafi przedstawić uzyskane wyniki w formie prezentacji | 2,0 | Sudent nie potrafi stosować metod statystycznej kontroli jakości w procesach produkcyjnych i nie potrafi przedstawić uzyskanych wyników w formie prezentacji |
3,0 | Sudent w stopniu dostatecznym potrafi stosować metody statystycznej kontroli jakości w procesach produkcyjnych i potrafi przedstawić uzyskane wyniki w formie prezentacji | |
3,5 | Sudent w stopniu więcej niż dostatecznym potrafi stosować metody statystycznej kontroli jakości w procesach produkcyjnych i potrafi przedstawić uzyskane wyniki w formie prezentacji | |
4,0 | Sudent w stopniu dobrym potrafi stosować metody statystycznej kontroli jakości w procesach produkcyjnych i potrafi przedstawić uzyskane wyniki w formie prezentacji | |
4,5 | Sudent w stopniu więcej niż dobrym potrafi stosować metody statystycznej kontroli jakości w procesach produkcyjnych i potrafi przedstawić uzyskane wyniki w formie prezentacji | |
5,0 | Sudent w stopniu bardzo dobrym potrafi stosować metody statystycznej kontroli jakości w procesach produkcyjnych i potrafi przedstawić uzyskane wyniki w formie prezentacji |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_O02_K01 Student jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystycznej kontroli jakości | 2,0 | Student nie jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystycznej kontroli jakości |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystycznej kontroli jakości | |
3,5 | Student w stopniu więcej niż dostatecznym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystycznej kontroli jakości | |
4,0 | Student w stopniu dobrym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystycznej kontroli jakości | |
4,5 | Student w stopniu więcej niż dobrym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystycznej kontroli jakości | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystycznej kontroli jakości |
Literatura podstawowa
- Greber T., Statystyczne sterowanie procesami-doskonalenie jakości z pakietem STATISTICA, StatSoft Polska Sp. z o.o, Kraków, 2000
- Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Statystyka matematyczna. Przykłady i zadania, CeDeWu, Warszawa, 2020
- Aczel A. D., Statystyka w zarządzaniu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011, s. 670-693
- Domański Cz., Testy statystyczne, PWE, Warszawa, 1990
- Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Formulas and Tables. Statistical and Econometric Methods, CeDeWu, Warszawa, 2021
- Aczel A.D., Souderpandian J., Complete Business Statistics (chapter 13), McGraw-Hill, Primis Online, 2008, siódme, https://alitsaki.ir/wp-content/uploads/2019/07/compelet-business-statisrics-aczel.pdf
Literatura dodatkowa
- Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Statystyka w zadaniach. Część II. Statystyka matematyczna, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2006, drugie
- Wawrzyniak K., Karta kontrolna dla danych przekrojowo-czasowych jako narzędzie diagnostyczne, Wydawnictwo Uczelniane ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2010, Folia Pomer. Univ. Technol. Stetin, Oeconomica 280(59), s. 115-122
- Mongiało Z., Systemy zapewnienia jakości produktów rolnych, Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2002
- Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K, Wzory i tablice. Metody statystyczne i ekonometryczne, CeDeWu, Warszawa, 2019, drugie
- Quality Control Charts Overview, TIBCO Software Inc., 2020, Data Science Textbook, https://docs.tibco.com/data-science/textbook