Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Analityka gospodarcza
Sylabus przedmiotu Analiza przyczynowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Analiza przyczynowa | ||
Specjalność | Analityka gospodarcza | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Szczecińska <Beata.Szczecinska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | W zakresie wiedzy student powinien posiadać podstawowe informacje dotyczące funkcjonowania przedsiębiorstw |
W-2 | W zakresie umiejętności student potrafi obliczać operacje matematyczne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy w zakresie metod wykorzystywanych w analizie przyczynowej przedsiębiorstw |
C-2 | Umiejętność samodzielnego wykonania analizy przyczynowej oraz interpretacji jej wyników |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Badania przyczynowe w analizie finansowej przedsiębiorstwa | 2 |
T-L-2 | Dokumenty finansowe wykorzystywane w analizie przyczynowej | 2 |
T-L-3 | Wskaźniki syntetyczne wykorzystywane w analizie przyczynowej przedsiębiorstw | 4 |
T-L-4 | Metoda łańcuchowych podstawień | 3 |
T-L-5 | Metoda różnic cząstkowych | 3 |
T-L-6 | Metoda podstawień krzyżowych | 3 |
T-L-7 | Metoda logarytmowania | 3 |
T-L-8 | Inne metody analizy przyczynowej i ich ograniczenia | 4 |
T-L-9 | Analiza przyczynowa wybranego sektora gospodarki | 6 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie się do laboratoriów | 10 |
A-L-3 | Przygotowanie pracy zaliczeniowej | 10 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie na ocenę wykonanej samodzielnie analizy przyczynowej wraz z interpretacją otrzymanych wyników |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D1/2.2_W01 Student zna i rozumie zasady stosowania metod analizy przyczynowej | E_2A_W06 | — | C-1 | T-L-6, T-L-3, T-L-2, T-L-4, T-L-1, T-L-5, T-L-7 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D1/2.2_U01 Student potrafi zastosować różne metody analizy przyczynowej i zinterpretować otrzymane wyniki | E_2A_U03 | — | C-2, C-1 | T-L-6, T-L-3, T-L-9, T-L-4, T-L-8, T-L-5, T-L-7 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D1/2.2_K01 Student jest gotowy do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy | E_2A_K04 | — | C-2 | T-L-9 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D1/2.2_W01 Student zna i rozumie zasady stosowania metod analizy przyczynowej | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie zasad stosowania metod analizy przyczynowej |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym zna i rozumie zasady stosowania metod analizy przyczynowej | |
3,5 | Student w stopniu więcej niż dostatecznym zna i rozumie zasady stosowania metod analizy przyczynowej | |
4,0 | Student w stopniu dobrym zna i rozumie zasady stosowania metod analizy przyczynowej | |
4,5 | Student w stopniu więcej niż dobrym zna i rozumie zasady stosowania metod analizy przyczynowej | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym zna i rozumie zasady stosowania metod analizy przyczynowej |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D1/2.2_U01 Student potrafi zastosować różne metody analizy przyczynowej i zinterpretować otrzymane wyniki | 2,0 | Student nie potrafi zastosować różnych metod analizy przyczynowej i zinterpretować otrzymanych wyników |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym potrafi zastosować różne metody analizy przyczynowej i zinterpretować otrzymane wyniki | |
3,5 | Student w stopniu więcej niż dostatecznym potrafi zastosować różne metody analizy przyczynowej i zinterpretować otrzymane wyniki | |
4,0 | Student w stopniu dobrym potrafi zastosować różne metody analizy przyczynowej i zinterpretować otrzymane wyniki | |
4,5 | Student w stopniu więcej niż dobrym potrafi zastosować różne metody analizy przyczynowej i zinterpretować otrzymane wyniki | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym potrafi zastosować różne metody analizy przyczynowej i zinterpretować otrzymane wyniki |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D1/2.2_K01 Student jest gotowy do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy | 2,0 | Student nie jest gotowy do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym jest gotowy do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy | |
3,5 | Student w stopniu więcej niż dostatecznym jest gotowy do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy | |
4,0 | Student w stopniu dobrym jest gotowy do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy | |
4,5 | Student w stopniu więcej niż dobrym jest gotowy do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym jest gotowy do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy |
Literatura podstawowa
- Golej R., Prędkiewicz K., Analiza finansowa przedsiębiorstwa, Wyd. Marina, Wrocław, 2015
- Pomykalska B., Pomykalski P., Analiza finansowa przedsiębiorstwa, PWN, Warszawa, 2012, 2
- Woźniak K. (red.), Narzędzia analityczne w naukach ekonomicznych, Mfiles.pl., Kraków, 2015, https://wydawnictwo.mfiles.pl/content/narzedzia-analityczne-w-naukach-ekonomicznych
Literatura dodatkowa
- Kołosowska B., Voss G., Huterska A., Analiza finansowa w praktyce, Difin, Warszawa, 2018
- Szczecińska B., The application of the method of logarithm finding in the causal analysis of the financial results of enterprises of the food sector, Acta Scientiarum Polonorum Oeconomia nr 7 (1), s. 135-139, Warszawa, 2008, https://js.wne.sggw.pl/index.php/aspe/article/view/3771