Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Inżynieria środowiska (S2)
Sylabus przedmiotu Gospodarka odpadami:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Gospodarka odpadami | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Głowacka <Anna.Glowacka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bartosz Bogusławski <Bartosz.Boguslawski@zut.edu.pl>, Jacek Mazur <Jacek.Mazur@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | chemia, ekologia, biologia, matematyka, podstawy gospodarki odpadami, |
W-2 | zanajomość programu CAD, rysunek techniczny |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studentów z zasadami gospodarki surowcami wtórnymi |
C-2 | wyrobienie umiejętności zagospodarowania odpadów oraz wyboru technologii ich utylizacji |
C-3 | zapoznanie studentów z korzystnym i niekorzystnym oddziaływaniem odpadów na środowiska |
C-4 | wyrobienie umiejętności zaprojektowania składowiska odpadów komunalnych |
C-5 | nabycie umiejętności wykonywania analiz jakości odpadów i procesów ich przeróbki |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Realizacja 15 godz. ćwiczeń laboratoryjnych dotyczących zagadnień wybranych z pośród: Procesów zagęszczania, odwadniania i suszenia osadów ściekowych. Analiz uwodnienia, suchej pozostałości, pozostałości po prażeniu i jakości odcieku. Usuwania azotu amonowego z odcieków ze składowisk odpadów. Analiza gospodarki odpadami w zakładach przemysłowych (zajęcia laboratoryjne w wybranym zakładzie). | 15 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Projekt składowiska odpadów komunalnych. Obliczenie wielkości składowiska dla założonej liczby mieszkańców. Obliczenie wskaźników gromadzenia odpadów. Zgodnie z normą zlokalizowanie składowiska. Zaprojektowanie odwodnienia, uszczelnienia składowiska. Podział na kwatery. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zasady gospodarki surowcami wtórnymi. Podstawy prawne w gospodarce odpadami. Produkcja odpadów i ich skład. Możliwości unikania wytwarzania odpadów. Zbiórka, przeładunek, transport odpadów i surowców wtórnych. Składowanie odpadów na składowiskach - budowa składowisk odpadów. Techniki przetwarzania odpadów komunalnych: rozdrabnianie, sortowanie, zagęszczanie. Termiczne metody unieszkodliwiania odpadów komunalnych oraz osadów ściekowych. Instalacje wykorzystywane w termicznej przeróbce odpadów. Mechaniczno-biologiczne przetwarzanie odpadów (MBP). Technologie fermentacji odpadów komunalnych i rozwiązania techniczne (AN/Biothane, ENTEC, BTA, Linde, Eco-Tec, Dranco i in.). Porównanie kosztów technologii fermentacji odpadów. Technologie kompostowania odpadów komunalnych oraz osadów ściekowych. Metody przetwarzania odpadów. Odzysk i wykorzystanie surowców wtórnych. Metody pozyskiwania paliwa. Zbyt produktów recyklingu. Rekultywacja składowisk odpadów. | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 10 |
A-L-3 | Opracowanie wyników, wniosków i sprawozdań | 5 |
30 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-P-2 | Przygotowanie się do zajęć projektowych | 3 |
A-P-3 | Wykonanie projektu składowiska odpadów komunalnych | 9 |
A-P-4 | Zaliczenie projektu | 1 |
A-P-5 | konsultacje | 2 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie bieżacej literatury | 2 |
A-W-3 | Uczestniczenie w konsultacjach | 1 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu z wykładów | 10 |
A-W-5 | Uczestniczenie w egzaminie | 2 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujacy zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Prezentacja multimedialna z użyciem komputera i projektora |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
M-4 | Ćwiczenia projektowe |
M-5 | Praktyczne ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: oceny cząstkowe w trakcie realizacji ćwiczeń projektowych za wiedzę potrzebną do realizacji projektu. Ocena za projekt. |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena za egzamin przeprowadzony po odbytych wykładach w formie pisemnej, jako pytania otwarte. Ocena podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się |
S-3 | Ocena podsumowująca: poprawność wykonania sprawozdania zawierającego obliczenia oznaczanych parametrów i wnioski |
S-4 | Ocena formująca: krótki sprawdzian wiedzy niezbędnej do wykonania bieżących ćwiczeń laboratoryjnych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
S_2A_S/D/9_W01 Student w wyniku przeprowadzonych zajęć zna i rozumie dostępne technologie zagospodarowania odpadów komunalnych (zbiórka, przeładunek, transport, składowanie, przetwarzanie, odzysk) i umieć objaśnić ich wpływ na środowisko naturalne. Zna i rozumie pracę z zakresu gospodarki odpadami. Znać zasady pracy urządzeń do przetwarzania odpadów. Zna i rozumie obliczenia i dobory wielkość składowiska odpadów. | IS_2A_W04, IS_2A_W09, IS_2A_W07 | — | — | C-2, C-1, C-3 | T-W-1 | M-2, M-1, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
S_2A_S/D/9_U01 Student potrafi zaprojektować składowisko odpadów komunalnych w programie CAD. Potrafii zaprojektować jego odwodnienie, uszczelnienie i podział na kwatery. Potrafi interpretować i znależć rozwiązania alternatywne w stosunku do istniejących już składowisk odpadów. Potrafi dobrać i wykonać analizy jakości odpadów i procesów ich przeróbki. | IS_2A_U09, IS_2A_U10, IS_2A_U20, IS_2A_U21 | — | — | C-2, C-4, C-5 | T-L-1, T-P-1 | M-4, M-5 | S-1, S-4, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
S_2A_S/D/9_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest gotowy do podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, samodzielnego uzupełniania i poszerzania wiedzy z zakresu gospodarki odpadami. Jest gotowy do podejmowania decyzji w sposób kreatywny i przedsiębiorczy. Jest gotowy do inspirowania i organizowania procesu doskonalenia własnego warsztatu zawodowego i innych osób. | IS_2A_K03, IS_2A_K07, IS_2A_K06 | — | — | C-2, C-1, C-3, C-4, C-5 | T-L-1, T-P-1, T-W-1 | M-2, M-4, M-5, M-1, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
S_2A_S/D/9_W01 Student w wyniku przeprowadzonych zajęć zna i rozumie dostępne technologie zagospodarowania odpadów komunalnych (zbiórka, przeładunek, transport, składowanie, przetwarzanie, odzysk) i umieć objaśnić ich wpływ na środowisko naturalne. Zna i rozumie pracę z zakresu gospodarki odpadami. Znać zasady pracy urządzeń do przetwarzania odpadów. Zna i rozumie obliczenia i dobory wielkość składowiska odpadów. | 2,0 | |
3,0 | Student poprawnie definiuje technologie zagospodarowania - przetwarzania odpadów komunalnych (zbiórka, przeładunek, transport, składowanie, przetwarzanie, odzysk). Poprawnie określa ich wpływ na środowisko naturalne. Poprawnie charakteryzuje pracę urządzeń do przetwarzania odpadów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
S_2A_S/D/9_U01 Student potrafi zaprojektować składowisko odpadów komunalnych w programie CAD. Potrafii zaprojektować jego odwodnienie, uszczelnienie i podział na kwatery. Potrafi interpretować i znależć rozwiązania alternatywne w stosunku do istniejących już składowisk odpadów. Potrafi dobrać i wykonać analizy jakości odpadów i procesów ich przeróbki. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada niewielkie umiejętności w zakresie gospodarki odpadami. Poprawnie obliczona jest wielkość składowiska dla założonej liczby mieszkańców. Projekt składowiska odpadów wykonany jest poprawnie w programie CAD bez błędów obliczeniowych. Student wykonuje wszystkie ćwiczenia laboratoryjne przewidziane programem zajęć, przygotowuje poprawnie sprawozdanie z wykonanych ćwiczeń (uzyskuje min. 3 pkt. na 6 możliwych). Zalicza krótkie sprawdziany wiedzy bieżącej przed ćwiczeniami laboratoryjnymi (uzyskuje min. 3 pkt. na 6 możliwych). | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
S_2A_S/D/9_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest gotowy do podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, samodzielnego uzupełniania i poszerzania wiedzy z zakresu gospodarki odpadami. Jest gotowy do podejmowania decyzji w sposób kreatywny i przedsiębiorczy. Jest gotowy do inspirowania i organizowania procesu doskonalenia własnego warsztatu zawodowego i innych osób. | 2,0 | |
3,0 | Student biernie uczestniczy w pracy podczas zajęć, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się małą sumiennością w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu. Jest mało odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników obliczeń i analiz chemicznych. Nie wyraża chęci do działań indywidualnych/zespołowych w sposób kreatywny i przedsiębiorczy w dziedzinie gospodarki odpadami. Nie wykazuje inicjatywy do podnoszenia kompetencji zawodowych i do poszerzania wiedzy w zakresie nowoczesnych technologii przerobu odpadów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Bilitewski B., Haerdtle G., Marek K., Podręcznik gospodarki odpadami. Teoria i praktyka., Wyd. Seidel-Przywecki Sp. z o.o., 2006
- Kempa E., Gospadarka odpadami miejskimi, Arkady, Warszawa, 1983
- Lewandowski G., Wróblewska A., Milchert E., Zagospodarowanie odpadów komunalnych i przemysłowych, Wyd. Uczel. Polit. Szczecińskiej, Szczecin, 2006
- Nadziakiewicz J., Wacławiak K., Stelmach S., Procesy termiczne utylizacji odpadów, Wyd. Polit. Śląskiej, Gliwice, 2007
- Pisarczyk S., Elementy budownictwa ochrony środowiska, Of. Wyd. Polit. Warszawskiej, Warszawa, 2008
- Ustawa o odpadach, Dz U nr 28, poz. 145, 2010
- Rozporządzenie Ministra Środowiska zmieniające rozporządzenie w sprawie szczególnych wymagań dotyczących lokalizacji, budowy, eksploatacji i zamknięcia, jakim powinny odpowiadać poszczególne typy składowisk odpadów, Dz U nr 39, poz. 320, 2009
Literatura dodatkowa
- Piotrowska H., Bluhm-Kwiatkowski J., Litwin B., Zbiór zaleceń do programowania, projektowania i eksploatacji wysypisk odpadów komunalnych, Ministerstwo Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa, Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Ekologii Miast OBREM, Łódź, 1993
- Jędrczak A., Biologiczne przetwarzanie odpadów, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2008
- Łuniewski A., Łuniewski S., Od prymitywnych wysypisk do nowoczesnych zakładów zagospodarowania odpadów, Wyd. Ekonomia i Środowisko, Białystok, 2011
- Rozporządzenie Ministra Środowiska w sprawie katalogu odpadów, Dz U nr 112, poz. 1206, 2001