Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Inżynieria środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Odwodnienia terenów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Odwodnienia terenów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Tarnowski <Krzysztof.Tarnowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Meteorologia i klimatologia. Gleboznastwo |
W-2 | Ukończony kurs drenażu podziemnego |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zastosowanie zabiegów melioracyjnych do kształtowania stosunków powietrzno-wodnych gleb |
C-2 | Ocena i sposoby eksploatacji systemów melioracyjnych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projektowanie systemów nawadniających i odwadniających. | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cele i zadania melioracji terenów zurbanizowanych | 3 |
T-W-2 | Czynniki wpływające na stosunki wodne gleby. Przyczyny podtopień. | 2 |
T-W-3 | Regulacja stosunków wodnych w glebie - drenowanie. | 2 |
T-W-4 | Odwodnienia powierzchni dróg, ulic i placów. | 2 |
T-W-5 | Ukształtowanie poprzeczne korony drogi, muldy podłużne, rowy przydrożne, rowy stokowe, rowy odprowadzające. | 2 |
T-W-6 | Przepusty drogowe, rynny, studnie chłonne i baseny odparowujące, wpusty deszczowe. | 2 |
T-W-7 | Zaliczenie | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-P-2 | Konsultacje. | 2 |
A-P-3 | Realizacja zadania projektowego. | 15 |
A-P-4 | Przygotowanie do zaliczenia projektu. | 3 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-W-2 | Samodzielne analizowanie treści wykładów. | 3 |
A-W-3 | Konsultacje. | 1 |
A-W-4 | Przygotowanie studenta do zaliczenia. | 6 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Prezentacja multimedialna z użyciem komputera i projektora |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
M-4 | Ćwiczenia projektowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Oceny cząstkowe w trakcie realizacji ćwiczeń projektowych za wiedzą potrzebną do realizacji projektu. Ocena za projekt |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena za egzamin przeprowadzony po odbytych wykłądach w formie pisemnej. Ocena podsumuwująca osiągnięte efekty uczenia się |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/C/10-1111_W01 Student zna i rozumie zasady projektowania, zna podstawowe rodzaje i budowę urządzeń do odwadniania terenów . Rozumie zasady ich stosowania. | IS_1A_W07 | — | — | C-1, C-2 | T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/C/10-1111_U01 Student potrafi zaprojektować podstawowe systemy odwadniające. Potrafi ocenić potrzebę zastosowania odwodnienia lub nawodnienia dla danego obszaru lub obiektu. | IS_1A_U05, IS_1A_U10 | — | — | C-2 | T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/C/10-1111_K01 Student jest gotowy do przyjmowania odpowiedzialności za rzetelność wykonanych obliczeń i bezpieczeństwo zaprojektowanych obiektów. Jest gotowy do kontynuowania samokształcenia. | IS_1A_K03 | — | — | C-1, C-2 | T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/C/10-1111_W01 Student zna i rozumie zasady projektowania, zna podstawowe rodzaje i budowę urządzeń do odwadniania terenów . Rozumie zasady ich stosowania. | 2,0 | |
3,0 | Student zna większość zagadnień składających się na podstawową wiedzę związaną z procesami melioracji, w tym także tą z zakresu projektowania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/C/10-1111_U01 Student potrafi zaprojektować podstawowe systemy odwadniające. Potrafi ocenić potrzebę zastosowania odwodnienia lub nawodnienia dla danego obszaru lub obiektu. | 2,0 | |
3,0 | Student poprawnie rozwiązuje jedynie wybrane rozwiązania inżynierskie związane z projektowaniem systemów nawadniających | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/C/10-1111_K01 Student jest gotowy do przyjmowania odpowiedzialności za rzetelność wykonanych obliczeń i bezpieczeństwo zaprojektowanych obiektów. Jest gotowy do kontynuowania samokształcenia. | 2,0 | |
3,0 | Student jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo własne i zespołu, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Edward Mielcarzewicz, Melioracje terenów miejskich i przemysłowych, ARKADY, 1971
- Czesław Święcicki, Gleboznastwo melioracyjne, PWN, Warszawa, 1974
- Stryjewski Fr., Rosiński F., Dutkiewicz Z., Drenowanie, PWRiL, Warszawa, 2000
- Zakaszewski Cz., Meriolacje rolne T1, PWRiL, Warszawa, 1996
- Ostromęcki J., Wstęp do melioracji rolnych, PWRiL, Warszawa, 1994
Literatura dodatkowa
- Czasopisma techniczne, Gospodarka wodna, Wiadomości Melioracyjne i Łąkarskie, NOT, Warszawa, 2012
- Tarnowski, K., Bering, S., Głowacka, A., & Mazur, J., Oil derivatives separating efficiency in treatment of water contaminated with diesel oil with bio-components., Desalination and Water Treatment, 2018, 134, s. 52-56. doi:10.5004/dwt.2018.22606
- Piotr Jermołowicz, Urządzenia wodno-melioracyjne i drenaże. Kompendium, Inżynier Budownictwa, 2019, https://inzynierbudownictwa.pl/urzadzenia-wodno-melioracyjne-i-drenaze-kompendium/