Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Inżynieria środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Odnawialne i alternatywne źródła energii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Odnawialne i alternatywne źródła energii | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dorota Leciej-Pirczewska <Dorota.Leciej-Pirczewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza podstawowa z zakresu termodynamiki technicznej i źródeł ciepła |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z tematyką możliwości pozyskiwania i wykorzystania energii z tzw. źródeł odnawialnych |
C-2 | Umiejętność wykonania podstawowych obliczeń niezbędnych przy projektowaniu instalacji wykorzystujących tzw. odnawialne źródła energii |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Dobór powierzchni kolektorów słonecznych | 4 |
T-A-2 | Obliczenia wybranych elementów instalacji z kolektorami słonecznymi | 4 |
T-A-3 | Wybrane obliczenia dla ogniw fotowoltaicznych oraz instalacji PV | 2 |
T-A-4 | Dobór pompy ciepła | 4 |
T-A-5 | Dobór dolnego źródła ciepła | 4 |
T-A-6 | Schemat technologiczny źródła ciepła z pompą ciepła | 4 |
T-A-7 | Obliczenia wybranych elementów instalacji z pompą ciepła | 4 |
T-A-8 | Obliczenia wybanych elementów kotłowni na biomasę | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Klasyfikacja i zasoby energii odnawialnej i niekonwencjonalnej. Energia promieniowania słonecznego, ogniwa fotowoltaiczne, kolektory słoneczne. Wykorzystanie kolektorów słonecznych do podgrzewu ciepłej wody. Energia geotermiczna i jej zasoby. Sposoby pozyskiwania i wykorzystania. Pompy ciepła. Dolne źródła ciepła. Biomasa: technologie i kierunki wykorzystania w energetyce. Podstawy teoretyczne wykorzystania energii wody, mórz i oceanów, energii wiatru. Paliwa alternatywne. | 28 |
T-W-2 | Zaliczenie | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-2 | Samodzielna realizacja ćwiczenia, przygotowanie sprawozdania | 18 |
A-A-3 | Konsultacje | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Samodzielne przygotowanie się do zaliczenia | 10 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-W-4 | Bieżące utrwalanie wiedzy | 8 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające - wykład informacyjny w formie prezentacji multimedialnych |
M-2 | Metody praktyczne: ćwiczenia obliczeniowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne wykładów |
S-2 | Ocena formująca: Ocena poszczególnych zadań obliczeniowych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/C/23_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna i rozumie pojęcie energii ze źródeł odnawialnych oraz poszczególne jej rodzaje. Ma wiedzę pozwalającą przedstawić i omówić podstawowe sposoby wykorzystania OZE oraz możliwości i celowość ich użycia. Zna i rozumie znaczenie odnawialnych źródeł energii w kontekscie problemów energetycznych i środowiskowych. | IS_1A_W03, IS_1A_W05 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/C/23_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi wykazać potrzebę i celowość wykorzystania energii ze źródeł odnawialnych, a także potrafi ocenić możliwości wykorzystania (w danych warunkach) różnych rodzajów OZE celem zaspokojenia określonych potrzeb energetycznych. Potrafi wskazać konkretne rozwiązania przydatne do praktycznego zastosowania oraz dobrać niezbędne urządzenia. | IS_1A_U04, IS_1A_U06, IS_1A_U07 | — | — | C-2 | T-A-1, T-A-4, T-A-6, T-A-5, T-A-7, T-A-8, T-A-2, T-A-3 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/C/23_K01 Student jest gotów do stosowania zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności w dalszych etapach kształcenia się oraz w przyszłej pracy zawodowej | IS_1A_K01, IS_1A_K03 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-A-8, T-A-7, T-A-4, T-A-2, T-A-1, T-A-5, T-A-6, T-A-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/C/23_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna i rozumie pojęcie energii ze źródeł odnawialnych oraz poszczególne jej rodzaje. Ma wiedzę pozwalającą przedstawić i omówić podstawowe sposoby wykorzystania OZE oraz możliwości i celowość ich użycia. Zna i rozumie znaczenie odnawialnych źródeł energii w kontekscie problemów energetycznych i środowiskowych. | 2,0 | |
3,0 | Student uzyskał 60 - 69% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/C/23_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi wykazać potrzebę i celowość wykorzystania energii ze źródeł odnawialnych, a także potrafi ocenić możliwości wykorzystania (w danych warunkach) różnych rodzajów OZE celem zaspokojenia określonych potrzeb energetycznych. Potrafi wskazać konkretne rozwiązania przydatne do praktycznego zastosowania oraz dobrać niezbędne urządzenia. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi pozyskać potrzebne informacje w celu doboru wybranych urzadzeń instalacji wykorzystujących odnawialne źródła energii. Sprawozdania zawierają jednak dość istotne braki/ błędy w części obliczeniowej i/ lub rysunkowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/C/23_K01 Student jest gotów do stosowania zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności w dalszych etapach kształcenia się oraz w przyszłej pracy zawodowej | 2,0 | |
3,0 | Jest gotów do określenia właściwych priorytetów dla podjętych zadań projektowych jedynie w ograniczonym zakresie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- H. Foit, Zastosowanie odnawialnych źródeł ciepła w ogrzewnictwie i wentylacji, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice
- E. Klugmann-Radziemska, Proekologiczne odnawialne źródła energii, PWN, Warszawa
Literatura dodatkowa
- W. M. Lewandowski, Proekologiczne odnawialne źródła energii, WNT, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa
- Figiel E, Leciej – Pirczewska D, Nowoczesne instalacje w obiekcie o niskim zużyciu energii. Przykład największego w Polsce budynku w standardzie NZEB, INSTAL, Nr 11 Wydawnictwo - Ośrodek informacji "Technika instalacyjna w budownictwie, Warszawa, 2019