Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Inżynieria środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy ciepłownictwa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy ciepłownictwa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Leciej-Pirczewska <Dorota.Leciej-Pirczewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Władysław Szaflik <Wladyslaw.Szaflik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 45 2,00,50egzamin
projektyP6 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy wiedzy z termodynamiki technicznej i mechaniki płynów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem wykładów jest zapoznanie studenta z zagadnieniami dotyczącymi podstaw ciepłownictwa, w tym przede wszystkim zasadami działania i budową podstawowych urządzeń, sieci cieplnych
C-2Celem zajęć projektowych jest zapoznanie studenta z metodyką projektowania sieci cieplnych i węzłów cieplnych
C-3Rozumienie zasad projektowania oraz umiejętność zaprojektowania odcinka sieci cieplnej i elementów węzłów cieplnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt preizolowanej sieci cieplnej oraz wybranych elementów węzła cieplnego dwufunkcyjnego28
T-P-2Zaliczenie projektu2
30
wykłady
T-W-1Sieci ciepłownicze – rodzaje, układy, podział.4
T-W-2Kanałowa i preizolowana sieć cieplna – przewody, uzbrojenie, sposoby układania, kompensacja wydłużeń cieplnych.8
T-W-3Ogólne zasady projektowania sieci cieplnych – obliczenia cieplne i hydrauliczne.8
T-W-4Wykresy piezometryczne.2
T-W-5Lokalne sieci cieplne niskich parametrów2
T-W-6Bilanse cieplne, czynnik grzejny, transport ciepła.2
T-W-7Gospodarka paliwowa, rodzaje paliw stałych, ciekłych i gazowych, ich spalanie, zastosowanie i magazynowanie.8
T-W-8Podstawowe urządzenia wykorzystywane w ciepłownictwie - palniki, kotły, wymienniki ciepła9
T-W-9Problematyka gospodarki cieplnej ośrodków mieszkalnych i przemysłowych, centralizacja źródeł ciepła2
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego18
A-P-3Konsultacje2
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach45
A-W-2Samodzielne przygotowanie się do egzaminu3
A-W-3Egzamin2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające - wykład informacyjny w formie prezentacji multimedialnych
M-2Metody praktyczne - metoda projektu

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny lub ustny z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/C/18_W01
Ma podstawową wiedzę z zakresu: •systemów technicznego wyposażenia budynków, •źródeł ciepła, wymienników ciepła, • sieci cieplnych
IS_1A_W03, IS_1A_W05C-1, C-2, C-3T-W-9, T-W-1, T-W-6, T-W-4, T-W-3, T-W-8, T-W-7M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/C/18_U01
Potrafi odczytać mapy geodezyjne i potrafi sporządzić dokumentację graficzną odcinka sieci cieplnej.Potrafi poprawnie wybrać narzędzia do projektowania sieci i węzłów cieplnych
IS_1A_U09, IS_1A_U06C-1, C-2, C-3T-P-1, T-W-1, T-W-4, T-W-3M-2, M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/C/18_K01
Jest gotów do podejmowania refleksji nad skutkami wyboru poszczególnych rozwiązań z zakresu ciepłownictwa na koszty inwestycyjne, eksploatacyjne oraz środowisko naturalne
IS_1A_K02, IS_1A_K01C-1, C-2, C-3T-W-9, T-W-1, T-W-6, T-W-4, T-W-8, T-W-7M-2, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/C/18_W01
Ma podstawową wiedzę z zakresu: •systemów technicznego wyposażenia budynków, •źródeł ciepła, wymienników ciepła, • sieci cieplnych
2,0
3,0Ma podstawową wiedzę z zakresu wytwarzania, przesyłania i regulacji dostawy ciepła
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/C/18_U01
Potrafi odczytać mapy geodezyjne i potrafi sporządzić dokumentację graficzną odcinka sieci cieplnej.Potrafi poprawnie wybrać narzędzia do projektowania sieci i węzłów cieplnych
2,0
3,0Poprawnie wykonał projekt sieci cieplnej i węzła cieplnego.Potrafi odczytać mapy geodezyjne i potrafi sporządzić dokumentację graficzną. Projekt zawiera drobne błędy i niedociągnięcia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/C/18_K01
Jest gotów do podejmowania refleksji nad skutkami wyboru poszczególnych rozwiązań z zakresu ciepłownictwa na koszty inwestycyjne, eksploatacyjne oraz środowisko naturalne
2,0
3,0Jest gotów do mało pogłębionej refleksji na temat pozatechnicznych aspektów i skutkiów działalności inżynierskiej oraz jej wpływu na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Krygier K., Sieci ciepłownicze, Politechnika Warszawska, Warszawa
  2. Szkarowski A., Łatowski L., Ciepłownictwo, WNT, Warszawa
  3. Żarski K., Węzły cieplne w miejskich systemach ciepłowniczych, Ośr. Informacji Technika instalacyjna w budownictwie, Warszawa, Aquarius, Toruń
  4. Bagieński Z., Amanowicz Ł., Ciepłownictwo. Projektowanie kotłowni i ciepłowni, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań

Literatura dodatkowa

  1. Radlow R., Podręcznik ciepłownictwa. System rur preizolowanych, European District Heating Pipe Manufactures Association. Tłum. PTN CIBET
  2. Kamler W., Ciepłownictwo, PWN, Warszawa
  3. Zaborowska E., Zasady projektowania wodnych węzłów ciepłowniczych, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk
  4. Leciej – Pirczewska D., Dobór zaworów bezpieczeństwa dla wymienników ciepła, INSTAL, Nr 11 (378) Wydawnictwo - Ośrodek informacji "Technika instalacyjna w budownictwie", Warszawa, 2016

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt preizolowanej sieci cieplnej oraz wybranych elementów węzła cieplnego dwufunkcyjnego28
T-P-2Zaliczenie projektu2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Sieci ciepłownicze – rodzaje, układy, podział.4
T-W-2Kanałowa i preizolowana sieć cieplna – przewody, uzbrojenie, sposoby układania, kompensacja wydłużeń cieplnych.8
T-W-3Ogólne zasady projektowania sieci cieplnych – obliczenia cieplne i hydrauliczne.8
T-W-4Wykresy piezometryczne.2
T-W-5Lokalne sieci cieplne niskich parametrów2
T-W-6Bilanse cieplne, czynnik grzejny, transport ciepła.2
T-W-7Gospodarka paliwowa, rodzaje paliw stałych, ciekłych i gazowych, ich spalanie, zastosowanie i magazynowanie.8
T-W-8Podstawowe urządzenia wykorzystywane w ciepłownictwie - palniki, kotły, wymienniki ciepła9
T-W-9Problematyka gospodarki cieplnej ośrodków mieszkalnych i przemysłowych, centralizacja źródeł ciepła2
45

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego18
A-P-3Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach45
A-W-2Samodzielne przygotowanie się do egzaminu3
A-W-3Egzamin2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/18_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu: •systemów technicznego wyposażenia budynków, •źródeł ciepła, wymienników ciepła, • sieci cieplnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W03Ma wiedzę w zakresie zasad działania, projektowania, wykonawstwa i eksploatacji urządzeń, obiektów technicznych i systemów służących do zaopatrzenia w energię cieplną i chłodniczą, gaz, wodę, odprowadzania i oczyszczania ścieków oraz odpadów, dystrybucji powietrza.
IS_1A_W05Ma wiedzę w zakresie podstaw zrównoważonego rozwoju, zna trendy rozwojowe i rozumie wpływ realizacji na otoczenie.
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest zapoznanie studenta z zagadnieniami dotyczącymi podstaw ciepłownictwa, w tym przede wszystkim zasadami działania i budową podstawowych urządzeń, sieci cieplnych
C-2Celem zajęć projektowych jest zapoznanie studenta z metodyką projektowania sieci cieplnych i węzłów cieplnych
C-3Rozumienie zasad projektowania oraz umiejętność zaprojektowania odcinka sieci cieplnej i elementów węzłów cieplnych
Treści programoweT-W-9Problematyka gospodarki cieplnej ośrodków mieszkalnych i przemysłowych, centralizacja źródeł ciepła
T-W-1Sieci ciepłownicze – rodzaje, układy, podział.
T-W-6Bilanse cieplne, czynnik grzejny, transport ciepła.
T-W-4Wykresy piezometryczne.
T-W-3Ogólne zasady projektowania sieci cieplnych – obliczenia cieplne i hydrauliczne.
T-W-8Podstawowe urządzenia wykorzystywane w ciepłownictwie - palniki, kotły, wymienniki ciepła
T-W-7Gospodarka paliwowa, rodzaje paliw stałych, ciekłych i gazowych, ich spalanie, zastosowanie i magazynowanie.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne - metoda projektu
M-1Metody podające - wykład informacyjny w formie prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny lub ustny z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma podstawową wiedzę z zakresu wytwarzania, przesyłania i regulacji dostawy ciepła
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/18_U01Potrafi odczytać mapy geodezyjne i potrafi sporządzić dokumentację graficzną odcinka sieci cieplnej.Potrafi poprawnie wybrać narzędzia do projektowania sieci i węzłów cieplnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U09Potrafi dobrać właściwe metody i narzędzia do rozwiązywania różnych zadań inżynierskich z zakresu inżynierii środowiska.
IS_1A_U06Potrafi odczytać oraz przygotowywać dokumentację techniczną w środowisku wybranych programów komputerowych.
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest zapoznanie studenta z zagadnieniami dotyczącymi podstaw ciepłownictwa, w tym przede wszystkim zasadami działania i budową podstawowych urządzeń, sieci cieplnych
C-2Celem zajęć projektowych jest zapoznanie studenta z metodyką projektowania sieci cieplnych i węzłów cieplnych
C-3Rozumienie zasad projektowania oraz umiejętność zaprojektowania odcinka sieci cieplnej i elementów węzłów cieplnych
Treści programoweT-P-1Projekt preizolowanej sieci cieplnej oraz wybranych elementów węzła cieplnego dwufunkcyjnego
T-W-1Sieci ciepłownicze – rodzaje, układy, podział.
T-W-4Wykresy piezometryczne.
T-W-3Ogólne zasady projektowania sieci cieplnych – obliczenia cieplne i hydrauliczne.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne - metoda projektu
M-1Metody podające - wykład informacyjny w formie prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Poprawnie wykonał projekt sieci cieplnej i węzła cieplnego.Potrafi odczytać mapy geodezyjne i potrafi sporządzić dokumentację graficzną. Projekt zawiera drobne błędy i niedociągnięcia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/18_K01Jest gotów do podejmowania refleksji nad skutkami wyboru poszczególnych rozwiązań z zakresu ciepłownictwa na koszty inwestycyjne, eksploatacyjne oraz środowisko naturalne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K02Jest gotów do kształtowania i stosowania postaw prospołecznych oraz efektywnego komunikowania się, inicjowania działań i uczestnictwa w działalności na rzecz środowiska społecznego, a także do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
IS_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych.
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest zapoznanie studenta z zagadnieniami dotyczącymi podstaw ciepłownictwa, w tym przede wszystkim zasadami działania i budową podstawowych urządzeń, sieci cieplnych
C-2Celem zajęć projektowych jest zapoznanie studenta z metodyką projektowania sieci cieplnych i węzłów cieplnych
C-3Rozumienie zasad projektowania oraz umiejętność zaprojektowania odcinka sieci cieplnej i elementów węzłów cieplnych
Treści programoweT-W-9Problematyka gospodarki cieplnej ośrodków mieszkalnych i przemysłowych, centralizacja źródeł ciepła
T-W-1Sieci ciepłownicze – rodzaje, układy, podział.
T-W-6Bilanse cieplne, czynnik grzejny, transport ciepła.
T-W-4Wykresy piezometryczne.
T-W-8Podstawowe urządzenia wykorzystywane w ciepłownictwie - palniki, kotły, wymienniki ciepła
T-W-7Gospodarka paliwowa, rodzaje paliw stałych, ciekłych i gazowych, ich spalanie, zastosowanie i magazynowanie.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne - metoda projektu
M-1Metody podające - wykład informacyjny w formie prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny lub ustny z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Jest gotów do mało pogłębionej refleksji na temat pozatechnicznych aspektów i skutkiów działalności inżynierskiej oraz jej wpływu na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0