Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Inżynieria środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Energooszczędne rozwiązania w inżynierii środowiska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Energooszczędne rozwiązania w inżynierii środowiska | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Zwarycz-Makles <Katarzyna.Zwarycz-Makles@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Katarzyna Zwarycz-Makles <Katarzyna.Zwarycz-Makles@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza dotycząca przepływów cieczy w rurociągach i wymiany ciepła |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zagadnieniami optymalnego zużycia energii w systemach technicznych |
C-2 | Ukształtowanie umiejętnosci z zakresu tworzenia rozwiązań energooszczędnych w technice |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projekt energooszczędnego źródła energii dla budynku mieszkalnego/niemieszkalnego | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy teoretyczne pozyskiwania energii ze źródeł naturalnych: słońca, ziemi i wody. | 1 |
T-W-2 | Tradycyjne energooszczędne układy zaopatrzenia budynków w ciepło | 2 |
T-W-3 | Praktyczne zastosowania różnych źródeł energii w systemach technicznych | 1 |
T-W-4 | Współpraca kilku źródeł energii (odnawialnych, nieodnawialnych) w układach technicznych | 2 |
T-W-5 | Regulacja w systemach technicznych | 2 |
T-W-6 | Odzyskiwanie energii w wybranych technologiach | 2 |
T-W-7 | Magazynowanie energii termicznej i innych form energii | 2 |
T-W-8 | Optymalne zużycie energii, kryteria ekologiczne, ekonomiczne i energetyczne oceny systemów | 1 |
T-W-9 | Wpływ doboru urządzeń na koszty w systemach technicznych, podsumowanie omawianego zagadnienia energooszczędności w systemach technicznych | 1 |
T-W-10 | Zaliczenie wykładów | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach i zaliczenie projektu | 15 |
A-P-2 | Konsultacje | 2 |
A-P-3 | Przygotowywanie do zajęć projektowych, indywidualne wykonywanie projektu | 8 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Konsultacje | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 8 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca: wykład informacyjno-problemowy |
M-2 | Metoda praktyczna: metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów |
S-2 | Ocena formująca: Ocena wykonania poszczególnych zadań projektowych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/C/13_W01 Ma wiedzę o podstawowych rozwiązaniach technicznych zwiazanych z energooszczędnością | IS_1A_W05 | — | — | C-2 | T-W-6, T-W-1, T-P-1 | M-1, M-2 | S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/C/13_U01 Student potrafi zaprojektować energooszczędne rozwiązanie techniczne | IS_1A_U04 | — | — | C-2 | T-P-1, T-W-3, T-W-4, T-W-8 | M-2, M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/C/13_K01 Student ma świadomość ograniczonych zasobów energii | IS_1A_K02 | — | — | C-1, C-2 | T-P-1, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/C/13_W01 Ma wiedzę o podstawowych rozwiązaniach technicznych zwiazanych z energooszczędnością | 2,0 | |
3,0 | Ma podstawową wiedzę o rozwiązaniach energoszczędnych w budownictwie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/C/13_U01 Student potrafi zaprojektować energooszczędne rozwiązanie techniczne | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zaprojektować podstawowe energooszczędne rozwiązanie technicznie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/C/13_K01 Student ma świadomość ograniczonych zasobów energii | 2,0 | |
3,0 | ma świadomość znaczenia pojęcia energooszczedności oraz wykazuje podstawową inicjatywę podczas wykonywania postawionych przed nim zadań | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Szczechowiak i inni, Energooszczędne układy zaopatrzenia budynków w ciepło. Budowa i eksploatacja, Enviromatic, Poznań, 1994, Wydanie II poprawione
- Lewandowski M.W., Proekologiczne odnawialne źródła energii, WNT, 2014
- Oszczak W., Ogrzewanie domów z zastosowaniem pomp ciepła, WNT, 2022
- Dziennik Ustaw z 2022 z późn. zm., Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, 2022
- Koczyk H. (red.), Ogrzewnictwo praktyczne. Projektowanie, montaż, eksploatacja, Systherm Serwis, Poznań, 2005
- Borsukiewicz-Gozdur A., Zwarycz-Makles K., Kaskadowe wykorzystanie energii geotermalnej na przykładzie odwiertu geotermalnego w Chochołowie k. Zakopanego, Rynek Energii, 2015, Nr 6(121) – 2015, pp. 65–73, ISSN 1425-5960
- Zwarycz-Makles K., Gruntowy akumulator ciepła ogrzewany elementem elektrycznym – wyniki badań laboratoryjnych, Materiały XIV Sympozjum Wymiany Ciepła i Masy: SWCiM – 2010, Szczecin, Polska Akademia Nauk, Komitet Termodynamiki i Spalania PAN, 2010, s. 609–616, ISBN 978-7663-036-6
- Zwarycz-Makles K., Szaflik W., Comparison of Analytical and Numerical Models of Adsorber/desorber of Silica Gel-water Adsorption Heat Pump, Journal of Sustainable Development of Energy, Water and Environment Systems (JSDEWES), 2017, Vol. 5 (1), pp 69-88. ISSN 1848-9257, DOI: http://dx.doi.org/10.13044/j.sdewes.d5.0134, SNIP 0.438, SJR 0,367
Literatura dodatkowa
- Laskowski L., Leksykon podstaw budownictwa niskoenergochłonnego, Polcen, Warszawa, 2009
- Kostyrko K., Łobzowski A., KLIMAT POMIARY REGULACJA, Agenda Wydawnicza PAK, Warszawa, 2002
- Waters J.R., Energy Conservation in Buildings. A Guide to Part L of the Buildings Regulations, Blackwell, Oxford, 2003
- Kabza Z., Kostyrko K., Zator S., Łobzowski A, Szkolnikowski W., REGULACJA MIKROKLIMATU POMIESZCZENIA, Agenda Wydawnicza PAK, Warszawa, 2005