Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Inżynieria środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Ogrzewnictwo-1:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ogrzewnictwo-1
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Figiel <Ewa.Figiel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dorota Leciej-Pirczewska <Dorota.Leciej-Pirczewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 30 3,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka
W-2Podstawy termodynamiki technicznej
W-3Podstawy mechaniki płynów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Osiągnięcie podstawowej wiedzy na temat projektowania i eksploatacji systemów ogrzewania wraz z koordynacją w procesie projektowania i wykonawstwa.
C-2Zapoznanie studentów z rodzajami źródeł energii konwencjonalnej, niekonwencjonalnej oraz odnawialnych.
C-3Zapoznanie studentów z procesami przetwarzania poszczególnych rodzajów energii, sposobami transportu energii i czynnikami wpływającymi na jej straty
C-4Zapoznanie studentów z budową i cechami instalacji grzewczych ze szczególnym uwzględnieniem środków technicznych i eksploatacyjnych zmniejszenia zużycia energii oraz emisji szkodliwych substancji do otoczenia.
C-5Zapoznanie studentów z zasadami bilansowania energetycznego potrzebnymi do wykonania projektu instalacji centralnego ogrzewania
C-6Przekazanie wiedzy w zakresie energooszczędnych i proekologicznych rozwiązań instalacji centralnego ogrzewania budynków.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Aktualne uwarunkowania wynikające z polityki energetycznej UE i Polski. Charakterystyka paliw wykorzystywanych w ogrzewnictwie i ciepłownictwie: specyfika i wymagania źródeł ciepła, magazynowanie, dostępność, ekologia i ekonomia.2
T-W-2Źródła ciepła (w tym OŹE) i nośniki energii w ogrzewnictwie i ciepłownictwie: klasyfikacja, charakterystyka i zasady wyboru.6
T-W-3Parametry stanu powietrza i ich wpływ na mikroklimat w pomieszczeniach zamkniętych. Komfort cieplny2
T-W-4Projektowe obciążenie cieplne przestrzeni ogrzewanej, części budynku i budynku: parametry cieplne oraz wilgotnościowe przegród, współczynnik przenikania ciepła, ochrona cieplna budynków, warunki projektowe,wymagania, sposób obliczania obciążenia cieplnego.4
T-W-5Sposoby ogrzewania budynków i pomieszczeń: zadania, zalety i wady oraz specyficzne wymagania poszczególnych rozwiązań.4
T-W-6Elementy wodnych instalacji grzewczych: przewody, grzejniki, armatura, izolacje cieplne.4
T-W-7Zabezpieczenie instalacji ogrzewań wodnych niskoparametrowych systemu otwartego i zamknietego: zasady, rozwiązania, obliczanie.3
T-W-8Projektowanie instalacji ogrzewań wodnych pompowych: zasady prowadzenia przewodów, dobór urządzeń, dobór średnic przewodów, obliczenia hydrauliczne, stosowane materiały.5
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach w tym zaliczenie30
A-W-2udział w konsultacjach2
A-W-3przygotowanie do egzaminu41
A-W-4Egzamin2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda podająca- wykład informacyjny
M-2metoda aktywizująca- dyskusja dydaktyczna
M-3metoda programowana- z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/C/06-1_W01
Zna i rozumie podstawową wiedzę o źródłach ciepła, w tym źródłach odnawialnych i elementach składowych instalacji centralnego ogrzewania oraz zna ich funkcję w instalacjach grzewczych
IS_1A_W03C-2, C-3, C-4, C-6T-W-6, T-W-7, T-W-2M-1, M-2, M-3S-1
IS_1A_S1/C/06-1_W04
Zna i rozumie wiedzę z zakresu analizy cyklu życia urzadzeń i materiałów stosowanych w instalacjach centralnego ogrzewania oraz uwarunkowania poprawnej eksploatacji i oddziaływania na środowisko wewnętrzne i zewnętrzne
IS_1A_W05, IS_1A_W07C-1, C-6T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1
IS_1A_S1/C/08-1_W01
Zna i rozumie wiedzę z zakresu projektowania instalacji centralnego ogrzewania
IS_1A_W03, IS_1A_W04C-6, C-5, C-1, C-3T-W-8, T-W-4, T-W-7M-3, M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/C/06-1_U01
Potrafi wybrać odpowiednie materiały i urządzenia odpowiednie dla danego rodzaju instalacji centralnego ogrzewania
IS_1A_U04C-1, C-2, C-4, C-6T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1
IS_1A_S1/C/06-1_U02
Potrafi ocenić wpływ wybranego rozwiązania instalacji grzewczej na środowisko, potrafi wskazać rozwiązania bardziej przyjazne dla środowiska
IS_1A_U09, IS_1A_U07C-5, C-6T-W-1, T-W-4, T-W-2M-1, M-2, M-3S-1
IS_1A_S1/C/06-1_U03
Potrafi znaleźć informacje dotyczące urządzeń z zakresu instalacji centralnego ogrzewania w zasobach internetu oraz z innych źródeł ( np. z katalogów)
IS_1A_U07C-1, C-2, C-4T-W-1, T-W-6, T-W-2M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/C/06-1_K01
Jest gotów do podjęcia refleksji dotyczącej nowych, zmieniających się wyzwań i uwarunkowań prawnych stosowania konkretnych rozwiązań w ogrzewnictwie w aspekcie zmian polityki energetycznej UE i Polski oraz przepisów prawnych.
IS_1A_K02C-6T-W-1M-1, M-2, M-3S-1
IS_1A_S1/C/06-1_K02
Jest gotów do refleksji dotyczącej skutków wyboru poszczególnych rozwiązań z zakresu ogrzewnictwa na koszty inwestycyjne, eksploatacyjne oraz środowisko naturalne
IS_1A_K02C-1, C-2, C-6T-W-1, T-W-5, T-W-2M-1, M-2, M-3S-1
IS_1A_S1/C/06-1_K03
Jest gotów do przekazywania zainteresowanym w tym podmiotom w procesie inwestycyjnym informacji i własnych przemyśleń na temat rowiązań technicznych w ogrzewnictwie korzystnych i niekorzystnych w aspekcie wpływu na efektywność energetyczną,ochronę środowiska i koszty inwestycyjne, dzielenia się swoją wiedzą na temat rozwiązań alternatywnych.
IS_1A_K03C-1, C-2, C-3, C-6T-W-1, T-W-5, T-W-2M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/C/06-1_W01
Zna i rozumie podstawową wiedzę o źródłach ciepła, w tym źródłach odnawialnych i elementach składowych instalacji centralnego ogrzewania oraz zna ich funkcję w instalacjach grzewczych
2,0
3,0Student zna i rozumie w zakresie podstawowym, bardzo ogólnym urządzenia i ich funkcję w instalacjach c.o.
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_S1/C/06-1_W04
Zna i rozumie wiedzę z zakresu analizy cyklu życia urzadzeń i materiałów stosowanych w instalacjach centralnego ogrzewania oraz uwarunkowania poprawnej eksploatacji i oddziaływania na środowisko wewnętrzne i zewnętrzne
2,0
3,0Student zna i rozumie podstawową, jedynie bardzo ogólną wiedzę na temat cyklu życia urzadzeń w instalacjach c.o., uwarunkowań prawidłowej eksploatacji i oddziaływania na środowiskio
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_S1/C/08-1_W01
Zna i rozumie wiedzę z zakresu projektowania instalacji centralnego ogrzewania
2,0
3,0Student zna i rozumie podstawową, jedynie bardzo ogólną wiedzę z zakresu projektowania instalacji centralnego ogrzewania
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/C/06-1_U01
Potrafi wybrać odpowiednie materiały i urządzenia odpowiednie dla danego rodzaju instalacji centralnego ogrzewania
2,0
3,0Student potrafi wprawdzie wybrać pewne odpowiednie materiały i urządzenia, ale nie zna pełnego ich asortymentu.
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_S1/C/06-1_U02
Potrafi ocenić wpływ wybranego rozwiązania instalacji grzewczej na środowisko, potrafi wskazać rozwiązania bardziej przyjazne dla środowiska
2,0
3,0Student potrafi jedynie bardzo ogólnie ocenić pewne aspekty wpływu rozwiązń technicznych z zakresu ogrzewnictwa na środowisko, potrafi wskazać rozwiązania proekologiczne, ale brak mu wiedzy szczegółowej na ten temat
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_S1/C/06-1_U03
Potrafi znaleźć informacje dotyczące urządzeń z zakresu instalacji centralnego ogrzewania w zasobach internetu oraz z innych źródeł ( np. z katalogów)
2,0
3,0Student potrafi znaleźć potrzebne mu informacje dotyczące różnych aspektów ogrzewnictwa w zasobach internetu, ale ma pewne trudności z ich selekcją, oceną, interpretacją
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/C/06-1_K01
Jest gotów do podjęcia refleksji dotyczącej nowych, zmieniających się wyzwań i uwarunkowań prawnych stosowania konkretnych rozwiązań w ogrzewnictwie w aspekcie zmian polityki energetycznej UE i Polski oraz przepisów prawnych.
2,0
3,0Student jest gotów jedynie do pobieżnej reflekscji dotyczacej złożonych uwarunkowań wyborów technicznych w ogrzewnictwie wyniklających ze zmiennych regulacji zewnętrznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_S1/C/06-1_K02
Jest gotów do refleksji dotyczącej skutków wyboru poszczególnych rozwiązań z zakresu ogrzewnictwa na koszty inwestycyjne, eksploatacyjne oraz środowisko naturalne
2,0
3,0Jest gotów do refleksji dotyczącej skutków ekonomicznych, eksploatacyjnych i ekologicznych, jednak w dość ograniczonym zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_S1/C/06-1_K03
Jest gotów do przekazywania zainteresowanym w tym podmiotom w procesie inwestycyjnym informacji i własnych przemyśleń na temat rowiązań technicznych w ogrzewnictwie korzystnych i niekorzystnych w aspekcie wpływu na efektywność energetyczną,ochronę środowiska i koszty inwestycyjne, dzielenia się swoją wiedzą na temat rozwiązań alternatywnych.
2,0
3,0Jest gotów do przekazywania wiedzy w zakresie ogrzewnictwa, jednak zakres w jakim jest w stanie to wykonać jest dość ograniczony
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. M. Nantka, Ogrzewnictwo i ciepłownictwo. Tom 1, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2013, ISBN: 978-83-7880-007-1.
  2. D. Chwieduk, Energetyka odnawialna w budownictwie. Magazynowanie energii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2018
  3. Koczyk H., Antoniewicz B., Basińska M., Górka A., Makowska - Hess R., Ogrzewnictwo praktyczne. Projektowanie, montaż, certyfikacja energetyczna, eksploatacja., Systherm, Poznań, 2011, II wydanie uzupełnione
  4. Recknagel H., Schramek E., Kompendium wiedzy. Ogrzewnictwo, klimatyzacja, ciepła woda, chłodnictwo, Omni Scala, Wrocław, 2008
  5. Babiarz B., Szymański W, Ogrzewnictwo, Wydawnictwo Politechnika Rzeszowska, Rzeszów, 2010
  6. PN–EN 12831 Instalacje ogrzewcze w budynkach. Metoda obliczania projektowego obciążenia cieplnego, Aktualna wersja normy

Literatura dodatkowa

  1. Nocoń J., Poznański J., Słupek S., Rywotycki M., Technika cieplna. Przykłady z techniki procesów spalania., Wydawnictwo AGH, Kraków, 2007

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Aktualne uwarunkowania wynikające z polityki energetycznej UE i Polski. Charakterystyka paliw wykorzystywanych w ogrzewnictwie i ciepłownictwie: specyfika i wymagania źródeł ciepła, magazynowanie, dostępność, ekologia i ekonomia.2
T-W-2Źródła ciepła (w tym OŹE) i nośniki energii w ogrzewnictwie i ciepłownictwie: klasyfikacja, charakterystyka i zasady wyboru.6
T-W-3Parametry stanu powietrza i ich wpływ na mikroklimat w pomieszczeniach zamkniętych. Komfort cieplny2
T-W-4Projektowe obciążenie cieplne przestrzeni ogrzewanej, części budynku i budynku: parametry cieplne oraz wilgotnościowe przegród, współczynnik przenikania ciepła, ochrona cieplna budynków, warunki projektowe,wymagania, sposób obliczania obciążenia cieplnego.4
T-W-5Sposoby ogrzewania budynków i pomieszczeń: zadania, zalety i wady oraz specyficzne wymagania poszczególnych rozwiązań.4
T-W-6Elementy wodnych instalacji grzewczych: przewody, grzejniki, armatura, izolacje cieplne.4
T-W-7Zabezpieczenie instalacji ogrzewań wodnych niskoparametrowych systemu otwartego i zamknietego: zasady, rozwiązania, obliczanie.3
T-W-8Projektowanie instalacji ogrzewań wodnych pompowych: zasady prowadzenia przewodów, dobór urządzeń, dobór średnic przewodów, obliczenia hydrauliczne, stosowane materiały.5
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach w tym zaliczenie30
A-W-2udział w konsultacjach2
A-W-3przygotowanie do egzaminu41
A-W-4Egzamin2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/06-1_W01Zna i rozumie podstawową wiedzę o źródłach ciepła, w tym źródłach odnawialnych i elementach składowych instalacji centralnego ogrzewania oraz zna ich funkcję w instalacjach grzewczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W03Ma wiedzę w zakresie zasad działania, projektowania, wykonawstwa i eksploatacji urządzeń, obiektów technicznych i systemów służących do zaopatrzenia w energię cieplną i chłodniczą, gaz, wodę, odprowadzania i oczyszczania ścieków oraz odpadów, dystrybucji powietrza.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z rodzajami źródeł energii konwencjonalnej, niekonwencjonalnej oraz odnawialnych.
C-3Zapoznanie studentów z procesami przetwarzania poszczególnych rodzajów energii, sposobami transportu energii i czynnikami wpływającymi na jej straty
C-4Zapoznanie studentów z budową i cechami instalacji grzewczych ze szczególnym uwzględnieniem środków technicznych i eksploatacyjnych zmniejszenia zużycia energii oraz emisji szkodliwych substancji do otoczenia.
C-6Przekazanie wiedzy w zakresie energooszczędnych i proekologicznych rozwiązań instalacji centralnego ogrzewania budynków.
Treści programoweT-W-6Elementy wodnych instalacji grzewczych: przewody, grzejniki, armatura, izolacje cieplne.
T-W-7Zabezpieczenie instalacji ogrzewań wodnych niskoparametrowych systemu otwartego i zamknietego: zasady, rozwiązania, obliczanie.
T-W-2Źródła ciepła (w tym OŹE) i nośniki energii w ogrzewnictwie i ciepłownictwie: klasyfikacja, charakterystyka i zasady wyboru.
Metody nauczaniaM-1metoda podająca- wykład informacyjny
M-2metoda aktywizująca- dyskusja dydaktyczna
M-3metoda programowana- z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i rozumie w zakresie podstawowym, bardzo ogólnym urządzenia i ich funkcję w instalacjach c.o.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/06-1_W04Zna i rozumie wiedzę z zakresu analizy cyklu życia urzadzeń i materiałów stosowanych w instalacjach centralnego ogrzewania oraz uwarunkowania poprawnej eksploatacji i oddziaływania na środowisko wewnętrzne i zewnętrzne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W05Ma wiedzę w zakresie podstaw zrównoważonego rozwoju, zna trendy rozwojowe i rozumie wpływ realizacji na otoczenie.
IS_1A_W07Ma wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Cel przedmiotuC-1Osiągnięcie podstawowej wiedzy na temat projektowania i eksploatacji systemów ogrzewania wraz z koordynacją w procesie projektowania i wykonawstwa.
C-6Przekazanie wiedzy w zakresie energooszczędnych i proekologicznych rozwiązań instalacji centralnego ogrzewania budynków.
Treści programoweT-W-1Aktualne uwarunkowania wynikające z polityki energetycznej UE i Polski. Charakterystyka paliw wykorzystywanych w ogrzewnictwie i ciepłownictwie: specyfika i wymagania źródeł ciepła, magazynowanie, dostępność, ekologia i ekonomia.
T-W-6Elementy wodnych instalacji grzewczych: przewody, grzejniki, armatura, izolacje cieplne.
T-W-2Źródła ciepła (w tym OŹE) i nośniki energii w ogrzewnictwie i ciepłownictwie: klasyfikacja, charakterystyka i zasady wyboru.
T-W-3Parametry stanu powietrza i ich wpływ na mikroklimat w pomieszczeniach zamkniętych. Komfort cieplny
Metody nauczaniaM-1metoda podająca- wykład informacyjny
M-2metoda aktywizująca- dyskusja dydaktyczna
M-3metoda programowana- z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i rozumie podstawową, jedynie bardzo ogólną wiedzę na temat cyklu życia urzadzeń w instalacjach c.o., uwarunkowań prawidłowej eksploatacji i oddziaływania na środowiskio
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/08-1_W01Zna i rozumie wiedzę z zakresu projektowania instalacji centralnego ogrzewania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W03Ma wiedzę w zakresie zasad działania, projektowania, wykonawstwa i eksploatacji urządzeń, obiektów technicznych i systemów służących do zaopatrzenia w energię cieplną i chłodniczą, gaz, wodę, odprowadzania i oczyszczania ścieków oraz odpadów, dystrybucji powietrza.
IS_1A_W04Ma wiedzę w zakresie stosowanych materiałów i wyrobów instalacyjnych oraz budowlanych.
Cel przedmiotuC-6Przekazanie wiedzy w zakresie energooszczędnych i proekologicznych rozwiązań instalacji centralnego ogrzewania budynków.
C-5Zapoznanie studentów z zasadami bilansowania energetycznego potrzebnymi do wykonania projektu instalacji centralnego ogrzewania
C-1Osiągnięcie podstawowej wiedzy na temat projektowania i eksploatacji systemów ogrzewania wraz z koordynacją w procesie projektowania i wykonawstwa.
C-3Zapoznanie studentów z procesami przetwarzania poszczególnych rodzajów energii, sposobami transportu energii i czynnikami wpływającymi na jej straty
Treści programoweT-W-8Projektowanie instalacji ogrzewań wodnych pompowych: zasady prowadzenia przewodów, dobór urządzeń, dobór średnic przewodów, obliczenia hydrauliczne, stosowane materiały.
T-W-4Projektowe obciążenie cieplne przestrzeni ogrzewanej, części budynku i budynku: parametry cieplne oraz wilgotnościowe przegród, współczynnik przenikania ciepła, ochrona cieplna budynków, warunki projektowe,wymagania, sposób obliczania obciążenia cieplnego.
T-W-7Zabezpieczenie instalacji ogrzewań wodnych niskoparametrowych systemu otwartego i zamknietego: zasady, rozwiązania, obliczanie.
Metody nauczaniaM-3metoda programowana- z użyciem komputera
M-2metoda aktywizująca- dyskusja dydaktyczna
M-1metoda podająca- wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i rozumie podstawową, jedynie bardzo ogólną wiedzę z zakresu projektowania instalacji centralnego ogrzewania
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/06-1_U01Potrafi wybrać odpowiednie materiały i urządzenia odpowiednie dla danego rodzaju instalacji centralnego ogrzewania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U04Potrafi samodzielnie dobrać i zaprojektować urządzenia, obiekty techniczne, instalacje i sieci z zakresu inżynierii środowiska w tym wykorzystując specjalistyczne oprogramowanie.
Cel przedmiotuC-1Osiągnięcie podstawowej wiedzy na temat projektowania i eksploatacji systemów ogrzewania wraz z koordynacją w procesie projektowania i wykonawstwa.
C-2Zapoznanie studentów z rodzajami źródeł energii konwencjonalnej, niekonwencjonalnej oraz odnawialnych.
C-4Zapoznanie studentów z budową i cechami instalacji grzewczych ze szczególnym uwzględnieniem środków technicznych i eksploatacyjnych zmniejszenia zużycia energii oraz emisji szkodliwych substancji do otoczenia.
C-6Przekazanie wiedzy w zakresie energooszczędnych i proekologicznych rozwiązań instalacji centralnego ogrzewania budynków.
Treści programoweT-W-6Elementy wodnych instalacji grzewczych: przewody, grzejniki, armatura, izolacje cieplne.
T-W-7Zabezpieczenie instalacji ogrzewań wodnych niskoparametrowych systemu otwartego i zamknietego: zasady, rozwiązania, obliczanie.
Metody nauczaniaM-1metoda podająca- wykład informacyjny
M-2metoda aktywizująca- dyskusja dydaktyczna
M-3metoda programowana- z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wprawdzie wybrać pewne odpowiednie materiały i urządzenia, ale nie zna pełnego ich asortymentu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/06-1_U02Potrafi ocenić wpływ wybranego rozwiązania instalacji grzewczej na środowisko, potrafi wskazać rozwiązania bardziej przyjazne dla środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U09Potrafi dobrać właściwe metody i narzędzia do rozwiązywania różnych zadań inżynierskich z zakresu inżynierii środowiska.
IS_1A_U07Potrafi samodzielnie posługiwać się materiałami źródłowymi w zakresie analizy i syntezy zawartych w nich informacji oraz poddawać je krytycznej ocenie w odniesieniu do rozważanych problemów.
Cel przedmiotuC-5Zapoznanie studentów z zasadami bilansowania energetycznego potrzebnymi do wykonania projektu instalacji centralnego ogrzewania
C-6Przekazanie wiedzy w zakresie energooszczędnych i proekologicznych rozwiązań instalacji centralnego ogrzewania budynków.
Treści programoweT-W-1Aktualne uwarunkowania wynikające z polityki energetycznej UE i Polski. Charakterystyka paliw wykorzystywanych w ogrzewnictwie i ciepłownictwie: specyfika i wymagania źródeł ciepła, magazynowanie, dostępność, ekologia i ekonomia.
T-W-4Projektowe obciążenie cieplne przestrzeni ogrzewanej, części budynku i budynku: parametry cieplne oraz wilgotnościowe przegród, współczynnik przenikania ciepła, ochrona cieplna budynków, warunki projektowe,wymagania, sposób obliczania obciążenia cieplnego.
T-W-2Źródła ciepła (w tym OŹE) i nośniki energii w ogrzewnictwie i ciepłownictwie: klasyfikacja, charakterystyka i zasady wyboru.
Metody nauczaniaM-1metoda podająca- wykład informacyjny
M-2metoda aktywizująca- dyskusja dydaktyczna
M-3metoda programowana- z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi jedynie bardzo ogólnie ocenić pewne aspekty wpływu rozwiązń technicznych z zakresu ogrzewnictwa na środowisko, potrafi wskazać rozwiązania proekologiczne, ale brak mu wiedzy szczegółowej na ten temat
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/06-1_U03Potrafi znaleźć informacje dotyczące urządzeń z zakresu instalacji centralnego ogrzewania w zasobach internetu oraz z innych źródeł ( np. z katalogów)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U07Potrafi samodzielnie posługiwać się materiałami źródłowymi w zakresie analizy i syntezy zawartych w nich informacji oraz poddawać je krytycznej ocenie w odniesieniu do rozważanych problemów.
Cel przedmiotuC-1Osiągnięcie podstawowej wiedzy na temat projektowania i eksploatacji systemów ogrzewania wraz z koordynacją w procesie projektowania i wykonawstwa.
C-2Zapoznanie studentów z rodzajami źródeł energii konwencjonalnej, niekonwencjonalnej oraz odnawialnych.
C-4Zapoznanie studentów z budową i cechami instalacji grzewczych ze szczególnym uwzględnieniem środków technicznych i eksploatacyjnych zmniejszenia zużycia energii oraz emisji szkodliwych substancji do otoczenia.
Treści programoweT-W-1Aktualne uwarunkowania wynikające z polityki energetycznej UE i Polski. Charakterystyka paliw wykorzystywanych w ogrzewnictwie i ciepłownictwie: specyfika i wymagania źródeł ciepła, magazynowanie, dostępność, ekologia i ekonomia.
T-W-6Elementy wodnych instalacji grzewczych: przewody, grzejniki, armatura, izolacje cieplne.
T-W-2Źródła ciepła (w tym OŹE) i nośniki energii w ogrzewnictwie i ciepłownictwie: klasyfikacja, charakterystyka i zasady wyboru.
Metody nauczaniaM-1metoda podająca- wykład informacyjny
M-2metoda aktywizująca- dyskusja dydaktyczna
M-3metoda programowana- z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi znaleźć potrzebne mu informacje dotyczące różnych aspektów ogrzewnictwa w zasobach internetu, ale ma pewne trudności z ich selekcją, oceną, interpretacją
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/06-1_K01Jest gotów do podjęcia refleksji dotyczącej nowych, zmieniających się wyzwań i uwarunkowań prawnych stosowania konkretnych rozwiązań w ogrzewnictwie w aspekcie zmian polityki energetycznej UE i Polski oraz przepisów prawnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K02Jest gotów do kształtowania i stosowania postaw prospołecznych oraz efektywnego komunikowania się, inicjowania działań i uczestnictwa w działalności na rzecz środowiska społecznego, a także do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
Cel przedmiotuC-6Przekazanie wiedzy w zakresie energooszczędnych i proekologicznych rozwiązań instalacji centralnego ogrzewania budynków.
Treści programoweT-W-1Aktualne uwarunkowania wynikające z polityki energetycznej UE i Polski. Charakterystyka paliw wykorzystywanych w ogrzewnictwie i ciepłownictwie: specyfika i wymagania źródeł ciepła, magazynowanie, dostępność, ekologia i ekonomia.
Metody nauczaniaM-1metoda podająca- wykład informacyjny
M-2metoda aktywizująca- dyskusja dydaktyczna
M-3metoda programowana- z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest gotów jedynie do pobieżnej reflekscji dotyczacej złożonych uwarunkowań wyborów technicznych w ogrzewnictwie wyniklających ze zmiennych regulacji zewnętrznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/06-1_K02Jest gotów do refleksji dotyczącej skutków wyboru poszczególnych rozwiązań z zakresu ogrzewnictwa na koszty inwestycyjne, eksploatacyjne oraz środowisko naturalne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K02Jest gotów do kształtowania i stosowania postaw prospołecznych oraz efektywnego komunikowania się, inicjowania działań i uczestnictwa w działalności na rzecz środowiska społecznego, a także do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
Cel przedmiotuC-1Osiągnięcie podstawowej wiedzy na temat projektowania i eksploatacji systemów ogrzewania wraz z koordynacją w procesie projektowania i wykonawstwa.
C-2Zapoznanie studentów z rodzajami źródeł energii konwencjonalnej, niekonwencjonalnej oraz odnawialnych.
C-6Przekazanie wiedzy w zakresie energooszczędnych i proekologicznych rozwiązań instalacji centralnego ogrzewania budynków.
Treści programoweT-W-1Aktualne uwarunkowania wynikające z polityki energetycznej UE i Polski. Charakterystyka paliw wykorzystywanych w ogrzewnictwie i ciepłownictwie: specyfika i wymagania źródeł ciepła, magazynowanie, dostępność, ekologia i ekonomia.
T-W-5Sposoby ogrzewania budynków i pomieszczeń: zadania, zalety i wady oraz specyficzne wymagania poszczególnych rozwiązań.
T-W-2Źródła ciepła (w tym OŹE) i nośniki energii w ogrzewnictwie i ciepłownictwie: klasyfikacja, charakterystyka i zasady wyboru.
Metody nauczaniaM-1metoda podająca- wykład informacyjny
M-2metoda aktywizująca- dyskusja dydaktyczna
M-3metoda programowana- z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Jest gotów do refleksji dotyczącej skutków ekonomicznych, eksploatacyjnych i ekologicznych, jednak w dość ograniczonym zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/06-1_K03Jest gotów do przekazywania zainteresowanym w tym podmiotom w procesie inwestycyjnym informacji i własnych przemyśleń na temat rowiązań technicznych w ogrzewnictwie korzystnych i niekorzystnych w aspekcie wpływu na efektywność energetyczną,ochronę środowiska i koszty inwestycyjne, dzielenia się swoją wiedzą na temat rozwiązań alternatywnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K03Jest gotów do podjęcia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za pełnione role zawodowe i wymagania tego od innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu.
Cel przedmiotuC-1Osiągnięcie podstawowej wiedzy na temat projektowania i eksploatacji systemów ogrzewania wraz z koordynacją w procesie projektowania i wykonawstwa.
C-2Zapoznanie studentów z rodzajami źródeł energii konwencjonalnej, niekonwencjonalnej oraz odnawialnych.
C-3Zapoznanie studentów z procesami przetwarzania poszczególnych rodzajów energii, sposobami transportu energii i czynnikami wpływającymi na jej straty
C-6Przekazanie wiedzy w zakresie energooszczędnych i proekologicznych rozwiązań instalacji centralnego ogrzewania budynków.
Treści programoweT-W-1Aktualne uwarunkowania wynikające z polityki energetycznej UE i Polski. Charakterystyka paliw wykorzystywanych w ogrzewnictwie i ciepłownictwie: specyfika i wymagania źródeł ciepła, magazynowanie, dostępność, ekologia i ekonomia.
T-W-5Sposoby ogrzewania budynków i pomieszczeń: zadania, zalety i wady oraz specyficzne wymagania poszczególnych rozwiązań.
T-W-2Źródła ciepła (w tym OŹE) i nośniki energii w ogrzewnictwie i ciepłownictwie: klasyfikacja, charakterystyka i zasady wyboru.
Metody nauczaniaM-1metoda podająca- wykład informacyjny
M-2metoda aktywizująca- dyskusja dydaktyczna
M-3metoda programowana- z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Jest gotów do przekazywania wiedzy w zakresie ogrzewnictwa, jednak zakres w jakim jest w stanie to wykonać jest dość ograniczony
3,5
4,0
4,5
5,0