Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Inżynieria środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy instalacji wodno-kanalizacyjnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy instalacji wodno-kanalizacyjnych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Tarnowski <Krzysztof.Tarnowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Andrzej Aniszewski <Andrzej.Aniszewski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z mechaniki płynów i hydrauliki |
W-2 | Podstawowe wiadomości z budownictwa |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozumienie zagadnień związanych z instalacjami wodociągowymi (dla zimnej i ciepłej wody użytkowej), instalacjami kanalizacyjnymi oraz instalacjami deszczowymi w budynkach mieszkalnych |
C-2 | Umiejętność projektowania instalacji wodociągowych, kanalizacyjnych oraz deszczowych w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projekt instalacji wewnętrznych wodociągowo-kanalizacyjnych dla budynku jednorodzinnego wraz z przyłączami | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Obowiązujące normy i przepisy prawne dla projektowania wewnętrznych instalacji wodociągowych i kanalizacyjnych | 1 |
T-W-2 | Omówienie podstawowych jednostek miar stosowanych przy projektowaniu instalacji wodociągowo - kanalizacyjnej | 1 |
T-W-3 | Instalacje wodociągowe. Budowa. Podział. Armatura. | 5 |
T-W-4 | Sposoby obliczeń hydraulicznych instalacji zimnej oraz ciepłej wody użytkowej | 3 |
T-W-5 | Instalacje kanalizacyjne. Rodzaje. Budowa. Stosowane materiały. | 4 |
T-W-6 | Omówienie normowych sposobów obliczeń hydraulicznych dla wewnętrznej kanalizacji gospodarczo - bytowej | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach projektowych | 15 |
A-P-2 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-P-3 | Samodzielna realizacja zadania projektowego | 8 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Uczestnictwo w konsultacjach | 2 |
A-W-3 | Bieżące utrwalanie poznanego materiału | 15 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 17 |
A-W-5 | Egzamin | 1 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (test) z wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/C/03-1_W01 Student zna i rozumie podstawowy teoretyczne niezbędne do projektowania instalacji wodociągowo - kanalizacyjnych oraz deszczowych. Student dobiera i opisuje zasadę działania stosunkowo prostych schematów instalacji wewnętrznych wodociągowych i kanalizacyjnych. | IS_1A_W03 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/C/03-1_U01 Student potrafi zastosować nabytą wiedzę do rozwiązywania różnych inżynierskich problemów zwiazanych z zakresem wybranej specjalności (między innymi odnośnie doboru i obliczania prostych układów instalacji wewnętrznych). Potrafi także koordynować, organizować i weryfikować pracę zespołu. | IS_1A_U05 | — | — | C-2 | T-W-1 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/C/03-1_K01 Student jest gotowy do podnoszenia swoich kwalifikacji przez całe życie. Jest gotowy do współpracy i odpowiedzialności w zespole za zagadnienia związane z instalacjami wewnętrznymi. Jest kompetentny i odpowiedzialny a także potrafi inspirować inne osoby w organizowaniu procesu samokształcenia się | IS_1A_K02, IS_1A_K01 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/C/03-1_W01 Student zna i rozumie podstawowy teoretyczne niezbędne do projektowania instalacji wodociągowo - kanalizacyjnych oraz deszczowych. Student dobiera i opisuje zasadę działania stosunkowo prostych schematów instalacji wewnętrznych wodociągowych i kanalizacyjnych. | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową (dostateczną) wiedzę związaną z zagadnieniami dotyczącymi wiedzy teoretycznej oraz projektowej odnośnie projektowania kompleksowych instalacji wodociągowych (dla zimnej i ciepłej wody użytkowej), instalacjami kanalizacyjnymi oraz deszczowymi dla jednorodzinnych budynków mieszkalnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/C/03-1_U01 Student potrafi zastosować nabytą wiedzę do rozwiązywania różnych inżynierskich problemów zwiazanych z zakresem wybranej specjalności (między innymi odnośnie doboru i obliczania prostych układów instalacji wewnętrznych). Potrafi także koordynować, organizować i weryfikować pracę zespołu. | 2,0 | |
3,0 | Student poprawnie rozwiązuje jedynie wybrane (pojedyncze) rozwiązania (urządzenia) inżynierskie związane z projektowaniem podstawowych elementów wewnętrznych sieci wodociągowych, kanalizacyjnych i deszczowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/C/03-1_K01 Student jest gotowy do podnoszenia swoich kwalifikacji przez całe życie. Jest gotowy do współpracy i odpowiedzialności w zespole za zagadnienia związane z instalacjami wewnętrznymi. Jest kompetentny i odpowiedzialny a także potrafi inspirować inne osoby w organizowaniu procesu samokształcenia się | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje jedynie minimalną chęć i motywację dla konieczności dalszego pogłębiania wiedzy w zakresie projektowania wewnętrznych instalacji wodociągowych, kanalizacyjnych oraz deszczowych bez świadomości potrzeby organizacji procesu uczenia się dla innych osób | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- S. Sosnowski, J. Tabernacki, J. Chudzicki, Instalacje wodociągowe i kanalizacyjne (wybrane rozdziały), Instalator Polski (Wydanie poprawione), Warszawa, 2005
- J. Chudzicki, S. Sosnowski, Instalacje wodociągowe i kanalizacyjne. Materiały pomocnicze do ćwiczeń (wybrane rozdziały), Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2001