Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Inżynieria środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy chłodnictwa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy chłodnictwa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Łokietek <Tomasz.Lokietek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl>, Tomasz Łokietek <Tomasz.Lokietek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy techniki cieplnej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie termodynamicznych podstaw chłodnictwa, procesów chłodniczych oraz zasady obliczania obiegów chłodniczych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Obliczenia sprężarkowych obiegów chłodniczych jedno- i wielostopniowych: praca sprężarki, wydajnosć chłodnicza, efektywność. | 5 |
T-A-2 | Analiza porównawcza obiegów. Obliczenia instalacji chłodniczej magazynu prowiantu. | 5 |
T-A-3 | Obliczenia ciepła i czasu odszraniania. Obliczenia bilansu cieplnego chłodni | 4 |
T-A-4 | Zaliczenie | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Praktyczne sposoby uzyskania niskich temperatur. | 1 |
T-W-2 | Podstawy termodynamiczne obiegów lewobieżnych. | 2 |
T-W-3 | Wykresy T-S i Lgp-h dla czynników chłodniczych. | 1 |
T-W-4 | Obiegi Carnota, Lindego z regeneracją ciepła | 2 |
T-W-5 | Wewnętrzna i zewnętrzna regeneracja ciepła. | 2 |
T-W-6 | Obiegi chłodnicze sprężarkowe dwustopniowe z pełnym i niepełnym chłodzeniem międzystopniowym. | 2 |
T-W-7 | Obiegi kaskadowe, Obiegi gazowe kriogeniczne. Obieg pompy ciepła i chłodniczo-grzejny. Obiegi rzeczywistwe, straty energetyczne w obiegach chłodniczych. | 6 |
T-W-8 | Czynniki chłodnicze- oddziaływanie na środowisko. | 2 |
T-W-9 | Systemy chłodzenia pośredni i bezpośredni. | 2 |
T-W-10 | Sposoby zasilania parowników | 1 |
T-W-11 | Procesy szronienia i odszraniania. Zamrażanie: owoców, warzyw, mięsa i ryb. | 2 |
T-W-12 | Przechowalnictwo żywności w niskich temperaturach. Zadania technologii chłodniczej. Wpływ warunków przechowywania na jakość produktów. Procesy schaładzania i zamrażania żywności. Procesy towarzyszące: ususzka, oddychanie, dojrzewanie. | 3 |
T-W-13 | Bilans cieplny kontenerów i komór chłodniczych | 2 |
T-W-14 | Zaliczenie | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych i zaliczenia | 10 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca/Wykład informacyjny |
M-2 | Metoda praktyczna/ ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej, ocena odpowiedzi studenta na zadawane pytania. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych w formie pisemnej, ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/C/01_W01 Zna i rozumie uporządkowaną wiedzę w zakresie lewobieżnych obiegów termodynamicznych jedno i wielostopniowych, kaskadowych | IS_1A_W08 | — | — | C-1 | T-W-10, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-13, T-W-12, T-W-3, T-W-11 | M-1 | S-1 |
IS_1A_S1/C/01_W02 Zna i rozumie uporządkowaną wiedzę dotyczącą realizacji obiegów chłodniczych. Rozróżnia obiegi Carnota, Lindego, Lorenza, obieg z regeneracją ciepła wewnętrzna i zewnętrzna. Posiada też wiedzę o czynnikach chłodniczych. | IS_1A_W08 | — | — | C-1 | T-W-10, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-13, T-W-12, T-W-3, T-W-11 | M-1 | S-1 |
IS_1A_S1/C/01_W03 Zna i rozumie wiedzę na temat podstaw wymiany ciepła w zastosowaniu do urządzeń chłodniczych, posiada wiedzę o przemianach freonowych substancji stosowanych w urządzeniach chłodniczych. Zna rozwiązania rzeczywistych urządzeń chłodniczych stosowanych w przemyśle, .... i gospodarstwie domowym. | IS_1A_W08 | — | — | C-1 | T-W-10, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-13, T-W-12, T-W-3, T-W-11 | M-1 | S-1 |
IS_1A_S1/C/01_W04 Zna i rozumie szczegółową wiedzę w zakresie instalacji chłodniczych | IS_1A_W08 | — | — | C-1 | T-W-10, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-13, T-W-12, T-W-3, T-W-11 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/C/01_U01 Potrafi obliczyć wydajność chłodniczą i efektywność COP urządzeń chłodniczych, dobrać czynniki chłodnicze i rozwiązanie obiegu | IS_1A_U05 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-2 | S-2 |
IS_1A_S1/C/01_U02 Potrafi zaprojektować proste sprężarkowe urządzenie chłodnicze i porównać efektywność COP dla różnych wariantów | IS_1A_U05 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-2 | S-2 |
IS_1A_S1/C/01_U03 Potrafi analizować wpływ urządzeń chłodniczych na środowisko i możliwości ograniczenia zagrożeń dla środowiska | IS_1A_U05 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-2 | S-2 |
IS_1A_S1/C/01_U04 Potrafi ocenić efektywność energetyczną COP urządzeń chłodniczych w zastosowaniu dla przetwórstwa żywności, klimatyzacji i budownictwa. | IS_1A_U05 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/C/01_K01 Jest gotów do stałego pogłębiania wiedzy w tym na temat urządzeń chłodniczych ich efektywności nowych czynników i rozwiązań. | IS_1A_K01 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-10, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-13, T-W-12, T-W-3, T-W-11 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
IS_1A_S1/C/01_K02 Jest gotów do działania profesjonalnie i przestrzegania zasad etyki zawodowej w chłodnictwie w zakresie przechowywania żywności. | IS_1A_K02 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-10, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-13, T-W-12, T-W-3, T-W-11 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/C/01_W01 Zna i rozumie uporządkowaną wiedzę w zakresie lewobieżnych obiegów termodynamicznych jedno i wielostopniowych, kaskadowych | 2,0 | |
3,0 | Student zna i rozumie większość podstawowych pojęć | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | . | |
IS_1A_S1/C/01_W02 Zna i rozumie uporządkowaną wiedzę dotyczącą realizacji obiegów chłodniczych. Rozróżnia obiegi Carnota, Lindego, Lorenza, obieg z regeneracją ciepła wewnętrzna i zewnętrzna. Posiada też wiedzę o czynnikach chłodniczych. | 2,0 | |
3,0 | Student zna i rozumie większość pojęć. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | . | |
IS_1A_S1/C/01_W03 Zna i rozumie wiedzę na temat podstaw wymiany ciepła w zastosowaniu do urządzeń chłodniczych, posiada wiedzę o przemianach freonowych substancji stosowanych w urządzeniach chłodniczych. Zna rozwiązania rzeczywistych urządzeń chłodniczych stosowanych w przemyśle, .... i gospodarstwie domowym. | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe źródła pozyskiwania informacji dotyczących analizowanych systemów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_S1/C/01_W04 Zna i rozumie szczegółową wiedzę w zakresie instalacji chłodniczych | 2,0 | |
3,0 | Student zna większą część podstawowych właściwości i cech analizowanych systemów chłodzenia. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/C/01_U01 Potrafi obliczyć wydajność chłodniczą i efektywność COP urządzeń chłodniczych, dobrać czynniki chłodnicze i rozwiązanie obiegu | 2,0 | |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | ||
4,0 | . | |
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_S1/C/01_U02 Potrafi zaprojektować proste sprężarkowe urządzenie chłodnicze i porównać efektywność COP dla różnych wariantów | 2,0 | |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | . | |
IS_1A_S1/C/01_U03 Potrafi analizować wpływ urządzeń chłodniczych na środowisko i możliwości ograniczenia zagrożeń dla środowiska | 2,0 | |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_S1/C/01_U04 Potrafi ocenić efektywność energetyczną COP urządzeń chłodniczych w zastosowaniu dla przetwórstwa żywności, klimatyzacji i budownictwa. | 2,0 | |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | ||
4,0 | . | |
4,5 | ||
5,0 | . |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/C/01_K01 Jest gotów do stałego pogłębiania wiedzy w tym na temat urządzeń chłodniczych ich efektywności nowych czynników i rozwiązań. | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_S1/C/01_K02 Jest gotów do działania profesjonalnie i przestrzegania zasad etyki zawodowej w chłodnictwie w zakresie przechowywania żywności. | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Butrymowicz D., Śmierciew K., Gagan J., Baj P., Technika chłodnicza, PWN, Warszawa, 2021, 2
- Pod red. B.Zakrzewskiego, Chłodnictwo i klimatyzacja, Astroprint, Odessa, 2015, 1, Tom 1
- Bohdal T., Charun H., Czapp M., Urządzenia chłodnicze sprężarkowe parowe. Podstawy teoretyczne i obliczenia, PWN, Warszawa, 2018, 1
- Gruda Z., Postolski J., Zamrażanie żywności., Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2011
Literatura dodatkowa
- Grzebielec A., Chłodnictwo i klimatyzacja. Perspektywiczne technologie, PWN, Warszawa, 2023, 1
- Królicki Z., Termodynamiczne podstawy obniżania temperatur, Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2006
- Bonza Z., Nowe czynniki chłodnicze i nośniki ciepła, I.P.P.U Masta, Gdańsk, 2003
- Fodemski T.R., Domowe i handlowe urządzenia chłodnicze, Naukowo- Techniczne, Warszawa, 2000
- Studziński A., Eksploatacja chłodniowców, Gdynia, 2005