Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Inżynieria środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy chłodnictwa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy chłodnictwa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Łokietek <Tomasz.Lokietek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl>, Tomasz Łokietek <Tomasz.Lokietek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW3 30 2,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy techniki cieplnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie termodynamicznych podstaw chłodnictwa, procesów chłodniczych oraz zasady obliczania obiegów chłodniczych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obliczenia sprężarkowych obiegów chłodniczych jedno- i wielostopniowych: praca sprężarki, wydajnosć chłodnicza, efektywność.5
T-A-2Analiza porównawcza obiegów. Obliczenia instalacji chłodniczej magazynu prowiantu.5
T-A-3Obliczenia ciepła i czasu odszraniania. Obliczenia bilansu cieplnego chłodni4
T-A-4Zaliczenie1
15
wykłady
T-W-1Praktyczne sposoby uzyskania niskich temperatur.1
T-W-2Podstawy termodynamiczne obiegów lewobieżnych.2
T-W-3Wykresy T-S i Lgp-h dla czynników chłodniczych.1
T-W-4Obiegi Carnota, Lindego z regeneracją ciepła2
T-W-5Wewnętrzna i zewnętrzna regeneracja ciepła.2
T-W-6Obiegi chłodnicze sprężarkowe dwustopniowe z pełnym i niepełnym chłodzeniem międzystopniowym.2
T-W-7Obiegi kaskadowe, Obiegi gazowe kriogeniczne. Obieg pompy ciepła i chłodniczo-grzejny. Obiegi rzeczywistwe, straty energetyczne w obiegach chłodniczych.6
T-W-8Czynniki chłodnicze- oddziaływanie na środowisko.2
T-W-9Systemy chłodzenia pośredni i bezpośredni.2
T-W-10Sposoby zasilania parowników1
T-W-11Procesy szronienia i odszraniania. Zamrażanie: owoców, warzyw, mięsa i ryb.2
T-W-12Przechowalnictwo żywności w niskich temperaturach. Zadania technologii chłodniczej. Wpływ warunków przechowywania na jakość produktów. Procesy schaładzania i zamrażania żywności. Procesy towarzyszące: ususzka, oddychanie, dojrzewanie.3
T-W-13Bilans cieplny kontenerów i komór chłodniczych2
T-W-14Zaliczenie2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych i zaliczenia10
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna/ ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej, ocena odpowiedzi studenta na zadawane pytania.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych w formie pisemnej, ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/C/01_W01
Zna i rozumie uporządkowaną wiedzę w zakresie lewobieżnych obiegów termodynamicznych jedno i wielostopniowych, kaskadowych
IS_1A_W08C-1T-W-10, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-13, T-W-12, T-W-3, T-W-11M-1S-1
IS_1A_S1/C/01_W02
Zna i rozumie uporządkowaną wiedzę dotyczącą realizacji obiegów chłodniczych. Rozróżnia obiegi Carnota, Lindego, Lorenza, obieg z regeneracją ciepła wewnętrzna i zewnętrzna. Posiada też wiedzę o czynnikach chłodniczych.
IS_1A_W08C-1T-W-10, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-13, T-W-12, T-W-3, T-W-11M-1S-1
IS_1A_S1/C/01_W03
Zna i rozumie wiedzę na temat podstaw wymiany ciepła w zastosowaniu do urządzeń chłodniczych, posiada wiedzę o przemianach freonowych substancji stosowanych w urządzeniach chłodniczych. Zna rozwiązania rzeczywistych urządzeń chłodniczych stosowanych w przemyśle, .... i gospodarstwie domowym.
IS_1A_W08C-1T-W-10, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-13, T-W-12, T-W-3, T-W-11M-1S-1
IS_1A_S1/C/01_W04
Zna i rozumie szczegółową wiedzę w zakresie instalacji chłodniczych
IS_1A_W08C-1T-W-10, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-13, T-W-12, T-W-3, T-W-11M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/C/01_U01
Potrafi obliczyć wydajność chłodniczą i efektywność COP urządzeń chłodniczych, dobrać czynniki chłodnicze i rozwiązanie obiegu
IS_1A_U05C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3M-2S-2
IS_1A_S1/C/01_U02
Potrafi zaprojektować proste sprężarkowe urządzenie chłodnicze i porównać efektywność COP dla różnych wariantów
IS_1A_U05C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3M-2S-2
IS_1A_S1/C/01_U03
Potrafi analizować wpływ urządzeń chłodniczych na środowisko i możliwości ograniczenia zagrożeń dla środowiska
IS_1A_U05C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3M-2S-2
IS_1A_S1/C/01_U04
Potrafi ocenić efektywność energetyczną COP urządzeń chłodniczych w zastosowaniu dla przetwórstwa żywności, klimatyzacji i budownictwa.
IS_1A_U05C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/C/01_K01
Jest gotów do stałego pogłębiania wiedzy w tym na temat urządzeń chłodniczych ich efektywności nowych czynników i rozwiązań.
IS_1A_K01C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-10, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-13, T-W-12, T-W-3, T-W-11M-1, M-2S-1, S-2
IS_1A_S1/C/01_K02
Jest gotów do działania profesjonalnie i przestrzegania zasad etyki zawodowej w chłodnictwie w zakresie przechowywania żywności.
IS_1A_K02C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-10, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-13, T-W-12, T-W-3, T-W-11M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/C/01_W01
Zna i rozumie uporządkowaną wiedzę w zakresie lewobieżnych obiegów termodynamicznych jedno i wielostopniowych, kaskadowych
2,0
3,0Student zna i rozumie większość podstawowych pojęć
3,5
4,0
4,5
5,0.
IS_1A_S1/C/01_W02
Zna i rozumie uporządkowaną wiedzę dotyczącą realizacji obiegów chłodniczych. Rozróżnia obiegi Carnota, Lindego, Lorenza, obieg z regeneracją ciepła wewnętrzna i zewnętrzna. Posiada też wiedzę o czynnikach chłodniczych.
2,0
3,0Student zna i rozumie większość pojęć.
3,5
4,0
4,5
5,0.
IS_1A_S1/C/01_W03
Zna i rozumie wiedzę na temat podstaw wymiany ciepła w zastosowaniu do urządzeń chłodniczych, posiada wiedzę o przemianach freonowych substancji stosowanych w urządzeniach chłodniczych. Zna rozwiązania rzeczywistych urządzeń chłodniczych stosowanych w przemyśle, .... i gospodarstwie domowym.
2,0
3,0Student zna podstawowe źródła pozyskiwania informacji dotyczących analizowanych systemów.
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_S1/C/01_W04
Zna i rozumie szczegółową wiedzę w zakresie instalacji chłodniczych
2,0
3,0Student zna większą część podstawowych właściwości i cech analizowanych systemów chłodzenia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/C/01_U01
Potrafi obliczyć wydajność chłodniczą i efektywność COP urządzeń chłodniczych, dobrać czynniki chłodnicze i rozwiązanie obiegu
2,0
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5
4,0.
4,5
5,0
IS_1A_S1/C/01_U02
Potrafi zaprojektować proste sprężarkowe urządzenie chłodnicze i porównać efektywność COP dla różnych wariantów
2,0
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0.
IS_1A_S1/C/01_U03
Potrafi analizować wpływ urządzeń chłodniczych na środowisko i możliwości ograniczenia zagrożeń dla środowiska
2,0
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_S1/C/01_U04
Potrafi ocenić efektywność energetyczną COP urządzeń chłodniczych w zastosowaniu dla przetwórstwa żywności, klimatyzacji i budownictwa.
2,0
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5
4,0.
4,5
5,0.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/C/01_K01
Jest gotów do stałego pogłębiania wiedzy w tym na temat urządzeń chłodniczych ich efektywności nowych czynników i rozwiązań.
2,0
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_S1/C/01_K02
Jest gotów do działania profesjonalnie i przestrzegania zasad etyki zawodowej w chłodnictwie w zakresie przechowywania żywności.
2,0
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Butrymowicz D., Śmierciew K., Gagan J., Baj P., Technika chłodnicza, PWN, Warszawa, 2021, 2
  2. Pod red. B.Zakrzewskiego, Chłodnictwo i klimatyzacja, Astroprint, Odessa, 2015, 1, Tom 1
  3. Bohdal T., Charun H., Czapp M., Urządzenia chłodnicze sprężarkowe parowe. Podstawy teoretyczne i obliczenia, PWN, Warszawa, 2018, 1
  4. Gruda Z., Postolski J., Zamrażanie żywności., Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Grzebielec A., Chłodnictwo i klimatyzacja. Perspektywiczne technologie, PWN, Warszawa, 2023, 1
  2. Królicki Z., Termodynamiczne podstawy obniżania temperatur, Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2006
  3. Bonza Z., Nowe czynniki chłodnicze i nośniki ciepła, I.P.P.U Masta, Gdańsk, 2003
  4. Fodemski T.R., Domowe i handlowe urządzenia chłodnicze, Naukowo- Techniczne, Warszawa, 2000
  5. Studziński A., Eksploatacja chłodniowców, Gdynia, 2005

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obliczenia sprężarkowych obiegów chłodniczych jedno- i wielostopniowych: praca sprężarki, wydajnosć chłodnicza, efektywność.5
T-A-2Analiza porównawcza obiegów. Obliczenia instalacji chłodniczej magazynu prowiantu.5
T-A-3Obliczenia ciepła i czasu odszraniania. Obliczenia bilansu cieplnego chłodni4
T-A-4Zaliczenie1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Praktyczne sposoby uzyskania niskich temperatur.1
T-W-2Podstawy termodynamiczne obiegów lewobieżnych.2
T-W-3Wykresy T-S i Lgp-h dla czynników chłodniczych.1
T-W-4Obiegi Carnota, Lindego z regeneracją ciepła2
T-W-5Wewnętrzna i zewnętrzna regeneracja ciepła.2
T-W-6Obiegi chłodnicze sprężarkowe dwustopniowe z pełnym i niepełnym chłodzeniem międzystopniowym.2
T-W-7Obiegi kaskadowe, Obiegi gazowe kriogeniczne. Obieg pompy ciepła i chłodniczo-grzejny. Obiegi rzeczywistwe, straty energetyczne w obiegach chłodniczych.6
T-W-8Czynniki chłodnicze- oddziaływanie na środowisko.2
T-W-9Systemy chłodzenia pośredni i bezpośredni.2
T-W-10Sposoby zasilania parowników1
T-W-11Procesy szronienia i odszraniania. Zamrażanie: owoców, warzyw, mięsa i ryb.2
T-W-12Przechowalnictwo żywności w niskich temperaturach. Zadania technologii chłodniczej. Wpływ warunków przechowywania na jakość produktów. Procesy schaładzania i zamrażania żywności. Procesy towarzyszące: ususzka, oddychanie, dojrzewanie.3
T-W-13Bilans cieplny kontenerów i komór chłodniczych2
T-W-14Zaliczenie2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych i zaliczenia10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/01_W01Zna i rozumie uporządkowaną wiedzę w zakresie lewobieżnych obiegów termodynamicznych jedno i wielostopniowych, kaskadowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W08Ma wiedzę w zakresie mechaniki płynów, termodynamiki technicznej, hydrologii, gospodarki wodnej, automatycznej regulacji i akustyki.
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie termodynamicznych podstaw chłodnictwa, procesów chłodniczych oraz zasady obliczania obiegów chłodniczych.
Treści programoweT-W-10Sposoby zasilania parowników
T-W-4Obiegi Carnota, Lindego z regeneracją ciepła
T-W-5Wewnętrzna i zewnętrzna regeneracja ciepła.
T-W-2Podstawy termodynamiczne obiegów lewobieżnych.
T-W-1Praktyczne sposoby uzyskania niskich temperatur.
T-W-6Obiegi chłodnicze sprężarkowe dwustopniowe z pełnym i niepełnym chłodzeniem międzystopniowym.
T-W-7Obiegi kaskadowe, Obiegi gazowe kriogeniczne. Obieg pompy ciepła i chłodniczo-grzejny. Obiegi rzeczywistwe, straty energetyczne w obiegach chłodniczych.
T-W-8Czynniki chłodnicze- oddziaływanie na środowisko.
T-W-9Systemy chłodzenia pośredni i bezpośredni.
T-W-13Bilans cieplny kontenerów i komór chłodniczych
T-W-12Przechowalnictwo żywności w niskich temperaturach. Zadania technologii chłodniczej. Wpływ warunków przechowywania na jakość produktów. Procesy schaładzania i zamrażania żywności. Procesy towarzyszące: ususzka, oddychanie, dojrzewanie.
T-W-3Wykresy T-S i Lgp-h dla czynników chłodniczych.
T-W-11Procesy szronienia i odszraniania. Zamrażanie: owoców, warzyw, mięsa i ryb.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej, ocena odpowiedzi studenta na zadawane pytania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i rozumie większość podstawowych pojęć
3,5
4,0
4,5
5,0.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/01_W02Zna i rozumie uporządkowaną wiedzę dotyczącą realizacji obiegów chłodniczych. Rozróżnia obiegi Carnota, Lindego, Lorenza, obieg z regeneracją ciepła wewnętrzna i zewnętrzna. Posiada też wiedzę o czynnikach chłodniczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W08Ma wiedzę w zakresie mechaniki płynów, termodynamiki technicznej, hydrologii, gospodarki wodnej, automatycznej regulacji i akustyki.
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie termodynamicznych podstaw chłodnictwa, procesów chłodniczych oraz zasady obliczania obiegów chłodniczych.
Treści programoweT-W-10Sposoby zasilania parowników
T-W-4Obiegi Carnota, Lindego z regeneracją ciepła
T-W-5Wewnętrzna i zewnętrzna regeneracja ciepła.
T-W-2Podstawy termodynamiczne obiegów lewobieżnych.
T-W-1Praktyczne sposoby uzyskania niskich temperatur.
T-W-6Obiegi chłodnicze sprężarkowe dwustopniowe z pełnym i niepełnym chłodzeniem międzystopniowym.
T-W-7Obiegi kaskadowe, Obiegi gazowe kriogeniczne. Obieg pompy ciepła i chłodniczo-grzejny. Obiegi rzeczywistwe, straty energetyczne w obiegach chłodniczych.
T-W-8Czynniki chłodnicze- oddziaływanie na środowisko.
T-W-9Systemy chłodzenia pośredni i bezpośredni.
T-W-13Bilans cieplny kontenerów i komór chłodniczych
T-W-12Przechowalnictwo żywności w niskich temperaturach. Zadania technologii chłodniczej. Wpływ warunków przechowywania na jakość produktów. Procesy schaładzania i zamrażania żywności. Procesy towarzyszące: ususzka, oddychanie, dojrzewanie.
T-W-3Wykresy T-S i Lgp-h dla czynników chłodniczych.
T-W-11Procesy szronienia i odszraniania. Zamrażanie: owoców, warzyw, mięsa i ryb.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej, ocena odpowiedzi studenta na zadawane pytania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i rozumie większość pojęć.
3,5
4,0
4,5
5,0.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/01_W03Zna i rozumie wiedzę na temat podstaw wymiany ciepła w zastosowaniu do urządzeń chłodniczych, posiada wiedzę o przemianach freonowych substancji stosowanych w urządzeniach chłodniczych. Zna rozwiązania rzeczywistych urządzeń chłodniczych stosowanych w przemyśle, .... i gospodarstwie domowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W08Ma wiedzę w zakresie mechaniki płynów, termodynamiki technicznej, hydrologii, gospodarki wodnej, automatycznej regulacji i akustyki.
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie termodynamicznych podstaw chłodnictwa, procesów chłodniczych oraz zasady obliczania obiegów chłodniczych.
Treści programoweT-W-10Sposoby zasilania parowników
T-W-4Obiegi Carnota, Lindego z regeneracją ciepła
T-W-5Wewnętrzna i zewnętrzna regeneracja ciepła.
T-W-2Podstawy termodynamiczne obiegów lewobieżnych.
T-W-1Praktyczne sposoby uzyskania niskich temperatur.
T-W-6Obiegi chłodnicze sprężarkowe dwustopniowe z pełnym i niepełnym chłodzeniem międzystopniowym.
T-W-7Obiegi kaskadowe, Obiegi gazowe kriogeniczne. Obieg pompy ciepła i chłodniczo-grzejny. Obiegi rzeczywistwe, straty energetyczne w obiegach chłodniczych.
T-W-8Czynniki chłodnicze- oddziaływanie na środowisko.
T-W-9Systemy chłodzenia pośredni i bezpośredni.
T-W-13Bilans cieplny kontenerów i komór chłodniczych
T-W-12Przechowalnictwo żywności w niskich temperaturach. Zadania technologii chłodniczej. Wpływ warunków przechowywania na jakość produktów. Procesy schaładzania i zamrażania żywności. Procesy towarzyszące: ususzka, oddychanie, dojrzewanie.
T-W-3Wykresy T-S i Lgp-h dla czynników chłodniczych.
T-W-11Procesy szronienia i odszraniania. Zamrażanie: owoców, warzyw, mięsa i ryb.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej, ocena odpowiedzi studenta na zadawane pytania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe źródła pozyskiwania informacji dotyczących analizowanych systemów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/01_W04Zna i rozumie szczegółową wiedzę w zakresie instalacji chłodniczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W08Ma wiedzę w zakresie mechaniki płynów, termodynamiki technicznej, hydrologii, gospodarki wodnej, automatycznej regulacji i akustyki.
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie termodynamicznych podstaw chłodnictwa, procesów chłodniczych oraz zasady obliczania obiegów chłodniczych.
Treści programoweT-W-10Sposoby zasilania parowników
T-W-4Obiegi Carnota, Lindego z regeneracją ciepła
T-W-5Wewnętrzna i zewnętrzna regeneracja ciepła.
T-W-2Podstawy termodynamiczne obiegów lewobieżnych.
T-W-1Praktyczne sposoby uzyskania niskich temperatur.
T-W-6Obiegi chłodnicze sprężarkowe dwustopniowe z pełnym i niepełnym chłodzeniem międzystopniowym.
T-W-7Obiegi kaskadowe, Obiegi gazowe kriogeniczne. Obieg pompy ciepła i chłodniczo-grzejny. Obiegi rzeczywistwe, straty energetyczne w obiegach chłodniczych.
T-W-8Czynniki chłodnicze- oddziaływanie na środowisko.
T-W-9Systemy chłodzenia pośredni i bezpośredni.
T-W-13Bilans cieplny kontenerów i komór chłodniczych
T-W-12Przechowalnictwo żywności w niskich temperaturach. Zadania technologii chłodniczej. Wpływ warunków przechowywania na jakość produktów. Procesy schaładzania i zamrażania żywności. Procesy towarzyszące: ususzka, oddychanie, dojrzewanie.
T-W-3Wykresy T-S i Lgp-h dla czynników chłodniczych.
T-W-11Procesy szronienia i odszraniania. Zamrażanie: owoców, warzyw, mięsa i ryb.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej, ocena odpowiedzi studenta na zadawane pytania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna większą część podstawowych właściwości i cech analizowanych systemów chłodzenia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/01_U01Potrafi obliczyć wydajność chłodniczą i efektywność COP urządzeń chłodniczych, dobrać czynniki chłodnicze i rozwiązanie obiegu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U05Potrafi planować i przeprowadzać obliczenia, analizy i eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane rezultaty, krytycznie ocenić otrzymane wyniki oraz wyciągać wnioski.
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie termodynamicznych podstaw chłodnictwa, procesów chłodniczych oraz zasady obliczania obiegów chłodniczych.
Treści programoweT-A-1Obliczenia sprężarkowych obiegów chłodniczych jedno- i wielostopniowych: praca sprężarki, wydajnosć chłodnicza, efektywność.
T-A-2Analiza porównawcza obiegów. Obliczenia instalacji chłodniczej magazynu prowiantu.
T-A-3Obliczenia ciepła i czasu odszraniania. Obliczenia bilansu cieplnego chłodni
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna/ ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych w formie pisemnej, ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5
4,0.
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/01_U02Potrafi zaprojektować proste sprężarkowe urządzenie chłodnicze i porównać efektywność COP dla różnych wariantów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U05Potrafi planować i przeprowadzać obliczenia, analizy i eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane rezultaty, krytycznie ocenić otrzymane wyniki oraz wyciągać wnioski.
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie termodynamicznych podstaw chłodnictwa, procesów chłodniczych oraz zasady obliczania obiegów chłodniczych.
Treści programoweT-A-1Obliczenia sprężarkowych obiegów chłodniczych jedno- i wielostopniowych: praca sprężarki, wydajnosć chłodnicza, efektywność.
T-A-2Analiza porównawcza obiegów. Obliczenia instalacji chłodniczej magazynu prowiantu.
T-A-3Obliczenia ciepła i czasu odszraniania. Obliczenia bilansu cieplnego chłodni
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna/ ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych w formie pisemnej, ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/01_U03Potrafi analizować wpływ urządzeń chłodniczych na środowisko i możliwości ograniczenia zagrożeń dla środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U05Potrafi planować i przeprowadzać obliczenia, analizy i eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane rezultaty, krytycznie ocenić otrzymane wyniki oraz wyciągać wnioski.
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie termodynamicznych podstaw chłodnictwa, procesów chłodniczych oraz zasady obliczania obiegów chłodniczych.
Treści programoweT-A-1Obliczenia sprężarkowych obiegów chłodniczych jedno- i wielostopniowych: praca sprężarki, wydajnosć chłodnicza, efektywność.
T-A-2Analiza porównawcza obiegów. Obliczenia instalacji chłodniczej magazynu prowiantu.
T-A-3Obliczenia ciepła i czasu odszraniania. Obliczenia bilansu cieplnego chłodni
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna/ ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych w formie pisemnej, ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/01_U04Potrafi ocenić efektywność energetyczną COP urządzeń chłodniczych w zastosowaniu dla przetwórstwa żywności, klimatyzacji i budownictwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U05Potrafi planować i przeprowadzać obliczenia, analizy i eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane rezultaty, krytycznie ocenić otrzymane wyniki oraz wyciągać wnioski.
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie termodynamicznych podstaw chłodnictwa, procesów chłodniczych oraz zasady obliczania obiegów chłodniczych.
Treści programoweT-A-1Obliczenia sprężarkowych obiegów chłodniczych jedno- i wielostopniowych: praca sprężarki, wydajnosć chłodnicza, efektywność.
T-A-2Analiza porównawcza obiegów. Obliczenia instalacji chłodniczej magazynu prowiantu.
T-A-3Obliczenia ciepła i czasu odszraniania. Obliczenia bilansu cieplnego chłodni
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna/ ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych w formie pisemnej, ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5
4,0.
4,5
5,0.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/01_K01Jest gotów do stałego pogłębiania wiedzy w tym na temat urządzeń chłodniczych ich efektywności nowych czynników i rozwiązań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych.
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie termodynamicznych podstaw chłodnictwa, procesów chłodniczych oraz zasady obliczania obiegów chłodniczych.
Treści programoweT-A-1Obliczenia sprężarkowych obiegów chłodniczych jedno- i wielostopniowych: praca sprężarki, wydajnosć chłodnicza, efektywność.
T-A-2Analiza porównawcza obiegów. Obliczenia instalacji chłodniczej magazynu prowiantu.
T-A-3Obliczenia ciepła i czasu odszraniania. Obliczenia bilansu cieplnego chłodni
T-W-10Sposoby zasilania parowników
T-W-4Obiegi Carnota, Lindego z regeneracją ciepła
T-W-5Wewnętrzna i zewnętrzna regeneracja ciepła.
T-W-2Podstawy termodynamiczne obiegów lewobieżnych.
T-W-1Praktyczne sposoby uzyskania niskich temperatur.
T-W-6Obiegi chłodnicze sprężarkowe dwustopniowe z pełnym i niepełnym chłodzeniem międzystopniowym.
T-W-7Obiegi kaskadowe, Obiegi gazowe kriogeniczne. Obieg pompy ciepła i chłodniczo-grzejny. Obiegi rzeczywistwe, straty energetyczne w obiegach chłodniczych.
T-W-8Czynniki chłodnicze- oddziaływanie na środowisko.
T-W-9Systemy chłodzenia pośredni i bezpośredni.
T-W-13Bilans cieplny kontenerów i komór chłodniczych
T-W-12Przechowalnictwo żywności w niskich temperaturach. Zadania technologii chłodniczej. Wpływ warunków przechowywania na jakość produktów. Procesy schaładzania i zamrażania żywności. Procesy towarzyszące: ususzka, oddychanie, dojrzewanie.
T-W-3Wykresy T-S i Lgp-h dla czynników chłodniczych.
T-W-11Procesy szronienia i odszraniania. Zamrażanie: owoców, warzyw, mięsa i ryb.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna/ ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej, ocena odpowiedzi studenta na zadawane pytania.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych w formie pisemnej, ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/01_K02Jest gotów do działania profesjonalnie i przestrzegania zasad etyki zawodowej w chłodnictwie w zakresie przechowywania żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K02Jest gotów do kształtowania i stosowania postaw prospołecznych oraz efektywnego komunikowania się, inicjowania działań i uczestnictwa w działalności na rzecz środowiska społecznego, a także do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie termodynamicznych podstaw chłodnictwa, procesów chłodniczych oraz zasady obliczania obiegów chłodniczych.
Treści programoweT-A-1Obliczenia sprężarkowych obiegów chłodniczych jedno- i wielostopniowych: praca sprężarki, wydajnosć chłodnicza, efektywność.
T-A-2Analiza porównawcza obiegów. Obliczenia instalacji chłodniczej magazynu prowiantu.
T-A-3Obliczenia ciepła i czasu odszraniania. Obliczenia bilansu cieplnego chłodni
T-W-10Sposoby zasilania parowników
T-W-4Obiegi Carnota, Lindego z regeneracją ciepła
T-W-5Wewnętrzna i zewnętrzna regeneracja ciepła.
T-W-2Podstawy termodynamiczne obiegów lewobieżnych.
T-W-1Praktyczne sposoby uzyskania niskich temperatur.
T-W-6Obiegi chłodnicze sprężarkowe dwustopniowe z pełnym i niepełnym chłodzeniem międzystopniowym.
T-W-7Obiegi kaskadowe, Obiegi gazowe kriogeniczne. Obieg pompy ciepła i chłodniczo-grzejny. Obiegi rzeczywistwe, straty energetyczne w obiegach chłodniczych.
T-W-8Czynniki chłodnicze- oddziaływanie na środowisko.
T-W-9Systemy chłodzenia pośredni i bezpośredni.
T-W-13Bilans cieplny kontenerów i komór chłodniczych
T-W-12Przechowalnictwo żywności w niskich temperaturach. Zadania technologii chłodniczej. Wpływ warunków przechowywania na jakość produktów. Procesy schaładzania i zamrażania żywności. Procesy towarzyszące: ususzka, oddychanie, dojrzewanie.
T-W-3Wykresy T-S i Lgp-h dla czynników chłodniczych.
T-W-11Procesy szronienia i odszraniania. Zamrażanie: owoców, warzyw, mięsa i ryb.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna/ ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej, ocena odpowiedzi studenta na zadawane pytania.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych w formie pisemnej, ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0