Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Inżynieria środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Geodezja:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Geodezja | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Kurnatowski <Marek.Kurnatowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bogusława Fiłoniuk <Boguslawa.Filoniuk@zut.edu.pl>, Marek Kurnatowski <Marek.Kurnatowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość matematyki - szkoła średnia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | C1 Umiejętność poslugiwania się instumentami geodezyjnymi |
C-2 | C2 Umiejętnośc korzystania z geodezyjnych materiałów i dokumentacji przygotowanej w technologi tradycyjnej i SIT |
C-3 | C3 Umiejętnośc wykonywania podstawowych obliczeń geodezyjnych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Skala mapy, miary kątowe | 2 |
T-L-2 | Wprowadzenie do niwelacji geometrycznej | 2 |
T-L-3 | Sprawdzenie i rektyfikacja niwelatora samopoziomującego | 2 |
T-L-4 | Tyczenie wysokościowe | 2 |
T-L-5 | Ciąg niwelacyjny | 2 |
T-L-6 | Pomiar kątowe | 4 |
T-L-7 | Ciąg poligonowy | 2 |
T-L-8 | Tachimetria | 4 |
T-L-9 | Rachunek współrzędnych | 2 |
T-L-10 | Sporządzenie mapy sytuacyjno - wysokościowej | 3 |
T-L-11 | Pomiary realizacyjne | 3 |
T-L-12 | Kolokwium | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Istota geodezji. Powierzchnie odniesienia, układy współrzędnych | 2 |
T-W-2 | Osnowa geodezyjna, pomiary wysokościowe, techniki niwelacji | 2 |
T-W-3 | Sprawdzenie i rektyfikacja sprzętu, ciąg niwelacyjny | 2 |
T-W-4 | Pomiary kątowe, budowa i warunki konstrukcyjne teodolitu/tachimetru | 2 |
T-W-5 | Pomiar kątów poziomych i pionowych, metoda stałej prostej i pomiary pionowości konstrukcji | 2 |
T-W-6 | Pomiary sytuacyjne, pomiary długości | 2 |
T-W-7 | Tachimetria, ciąg poligonowy, rachunek współrzędnych | 2 |
T-W-8 | Skala mapy, odwzorowanie kartograficzne | 2 |
T-W-9 | Mapy toporgaficzne, mapa zasadnicza i bazy danych o terenie | 4 |
T-W-10 | Ewidencja gruntów i budynków | 2 |
T-W-11 | Zadania i opracowania geodezyjne w procesie inwestycyjnym | 4 |
T-W-12 | Technologie zbierania danych przestrzennych | 3 |
T-W-13 | Sprawdzian | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w ćwiczeniach laboratoryjnych i zaliczenie | 30 |
A-L-2 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-L-3 | Opracowanie materiału, studia literaturowe, przygotowanie sprawozdań | 18 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach i zaliczenie | 30 |
A-W-2 | Konsultacje | 2 |
A-W-3 | Samodzielne przyswajanie wiedzy z przedmiotu i przygotowanie do zaliczenia | 18 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/B/04_W01 Zna zasady odczytu map geodezyjnych | IS_1A_W02 | — | — | C-1, C-3, C-2 | T-W-1, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11 | M-1 | S-1 |
IS_1A_S1/B/04_W02 Ma wiedzę o podstawowych technikach pomiarowych wykorzystywanych w geodezji | IS_1A_W01, IS_1A_W02 | — | — | C-3, C-1, C-2 | T-W-5, T-W-12, T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-W-4, T-W-6 | M-1 | S-1 |
IS_1A_S1/B/04_W03 Rozumie istotę geodezji i jej rolę w procesie inwestycyjnym | IS_1A_W02, IS_1A_W05 | — | — | C-3, C-2, C-1 | T-W-11, T-W-9, T-W-1, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/B/04_U01 Potrafi odczytać mapy geodezyjne | IS_1A_U06, IS_1A_U08 | — | — | C-3, C-2 | T-L-9, T-L-1, T-L-10 | M-2 | S-1 |
IS_1A_S1/B/04_U02 Ma umiejętności samoksztalcenia się | IS_1A_U03 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-10, T-L-8, T-L-3, T-L-5, T-L-7 | M-2 | S-1 |
IS_1A_S1/B/04_U03 Potrafi dostosować podstawowe technologie pomiarowe do zadań inżynierskich i zastosować je w terenie | IS_1A_U08 | — | — | C-3, C-2, C-1 | T-L-11, T-L-5, T-L-8, T-L-4, T-L-6, T-L-10, T-L-2, T-L-3, T-L-9, T-L-7 | M-2 | S-1 |
IS_1A_S1/B/04_U04 Potrafi wykonać podstawowe obliczenia geodezyjne i analizy w oparciu o pozyskane dane przestrzenne | IS_1A_U07, IS_1A_U08, IS_1A_U09 | — | — | C-3, C-2, C-1 | T-L-9, T-L-5, T-L-10, T-L-11, T-L-7, T-L-4 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/B/04_K01 Jest gotów do przestrzegania zasad bezpieczenstwa własnego i zespołu | IS_1A_K03 | — | — | C-1 | T-L-4, T-L-11, T-L-3, T-L-7, T-L-8, T-L-6, T-L-5 | M-2 | S-1 |
IS_1A_S1/B/04_K02 Jest gotów do przyjęcia odpowiedzialności za pracę własną i zespołu | IS_1A_K03 | — | — | C-3, C-1, C-2 | T-L-2, T-L-7, T-L-9, T-L-6, T-L-10, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-11, T-L-8 | M-2 | S-1 |
IS_1A_S1/B/04_K03 Jest gotów do pracy w zespole i optymalnego podziału zadań wynikającego z kompetencji członków zespołu | IS_1A_K01 | — | — | C-1, C-3, C-2 | T-L-2, T-L-9, T-L-6, T-L-11, T-L-8, T-L-7, T-L-10, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/B/04_W01 Zna zasady odczytu map geodezyjnych | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe zasady tworzenia, prowadzenia i udostępniania mapy zasadniczej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_S1/B/04_W02 Ma wiedzę o podstawowych technikach pomiarowych wykorzystywanych w geodezji | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę na temat instrumentów geodezyjnych, wie jakie dane są pozyskiwane z wykorzystaniem danego rodzaju sprzętu geodezyjnego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_S1/B/04_W03 Rozumie istotę geodezji i jej rolę w procesie inwestycyjnym | 2,0 | |
3,0 | Student umie wskazać i opisać w podstawowy sposób najważniejsze zadania geodezyjne na poszczególnych etapach inwestycji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/B/04_U01 Potrafi odczytać mapy geodezyjne | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi czytać mapy w stopniu dostatecznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_S1/B/04_U02 Ma umiejętności samoksztalcenia się | 2,0 | |
3,0 | Student umie czytać ze zrozumieniem i samodzielnie wyszukiwać wiarygodne materiały dydaktyczne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_S1/B/04_U03 Potrafi dostosować podstawowe technologie pomiarowe do zadań inżynierskich i zastosować je w terenie | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zastosować techniki niwelacji geometrycznej do prostych zadań pomiarowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_S1/B/04_U04 Potrafi wykonać podstawowe obliczenia geodezyjne i analizy w oparciu o pozyskane dane przestrzenne | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wykonać podstawowy rachunek współrzędnych i podstawowe analizy danych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/B/04_K01 Jest gotów do przestrzegania zasad bezpieczenstwa własnego i zespołu | 2,0 | |
3,0 | Studet ma poczucie bezpieczeństwa w terenie w stopniu dostatecznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_S1/B/04_K02 Jest gotów do przyjęcia odpowiedzialności za pracę własną i zespołu | 2,0 | |
3,0 | Student jest odpowiedzialny w stopniu dostatecznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_S1/B/04_K03 Jest gotów do pracy w zespole i optymalnego podziału zadań wynikającego z kompetencji członków zespołu | 2,0 | |
3,0 | Student wywiązuje się z powierzonego mu zadania w stopniu dostatecznym, wykonuje swoją część pracy ze zrozumieniem istoty zagadnienia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kosiński W., Geodezja, SGGW, Warszawa, 2005
Literatura dodatkowa
- Gil J., Pomiary geodezyjne w praktyce inżynierskiej, Zielonogórski Uniwersytet, Zielona Góra, 2005
- Przewłocki St., Geodezja dla inżynierii środowiska, PWN, Warszawa, 1997
- Wysocki J., Geodezja z fotogrametrią, SGGW, Warszawa, 2000