Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo - inżynier europejski (S1)

Sylabus przedmiotu Język niderlandzki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo - inżynier europejski
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Język niderlandzki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Języków Obcych
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Potyrała <Krzysztof.Potyrala@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 13,0 ECTS (formy) 13,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język holenderski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
lektoratLK1 45 3,01,00zaliczenie
lektoratLK2 45 3,01,00zaliczenie
lektoratLK3 45 3,01,00zaliczenie
lektoratLK4 60 4,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak wymagań wstępnych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Posługiwanie się językiem niderlandzkim w różnych sytuacjach życia codziennego poprzez umiejętne stosowanie zasad gramatyki i słownictwa na poziomie biegłości językowej B1.
C-2Rozumienie i posługiwanie się podstawowym słownictwem z dziedziny zgodnej z kierunkiem studiów
C-3Wyrobienie świadomości i potrzeby ustawicznego i samodzielnego kształcenia się.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
lektorat
T-LK-1Pierwsze kontakty - zaimki osobowe - odmiana czasownika12
T-LK-2Restauracja, kawiarnia - liczba mnoga rzeczowników - odmiana przymiotnika12
T-LK-3Święta, zwyczaje, czas wolny9
T-LK-4W sklepie, przepisy - zaimki wskazujące - waga, miara9
T-LK-5Wybrane tematy i słownictwo z dziedziny zgodnej z kierunkiem studiów3
45
lektorat
T-LK-1Własne zdanie, film, telewizja - zdania współrzędne i podrzędne12
T-LK-2Polityka, ustrój - przysłówek zaimkowy9
T-LK-3Prowadzenie rozmowy, gesty - mowa zależna - pogoda9
T-LK-4Mieszkanie - czas przeszły prosty - przymiotniki nieodmienne12
T-LK-5Wybrane tematy i słownictwo specjalistyczne z dziedziny zgodnej z kierunkiem studiów3
45
lektorat
T-LK-1Zdrowie - części ciała, choroby14
T-LK-2Szkoła, kursy - przeczenie czasownika moeten14
T-LK-3Praca, zawody - zaimki nieokreślone - list motywacyjny17
T-LK-4Powtórzenie wiadomości10
T-LK-5Wybrane tematy i słownictwo specjalistyczne z dziedziny zgodnej z kierunkiem studiów5
60
lektorat
T-LK-1Odzież, zakupy - zaimki dzierżawcze - przeczenie niet9
T-LK-2wskazywanie drogi, podróże - zegar - czas przeszły12
T-LK-3Poczta, telefon - okolicznik miejsca er - czasowniki rozdzielnie złożone12
T-LK-4Gazety, czasopisma - tryb rozkazujący - podmiot gramatyczny er9
T-LK-5Wybrane tematy i słownictwo specjalistyczne z dziedziny zgodnej z kierunkiem studiów3
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
lektorat
A-LK-1Zajęcia praktyczne45
A-LK-2Przygotowanie się do zajęć28
A-LK-3Udział w konsultacjach2
75
lektorat
A-LK-1Zajęcia praktyczne60
A-LK-2Przygotowanie się do zajęć38
A-LK-3Udział w konsultacjach2
100
lektorat
A-LK-1Zajęcia praktyczne45
A-LK-2Przygotowanie się do zajęć28
A-LK-3Udział w konsultacjach2
75
lektorat
A-LK-1Zajęcia praktyczne45
A-LK-2Przygotowanie się do zajęć28
A-LK-3Udział w konsultacjach2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1zajęcia praktyczne
M-2praca w grupach
M-3prezentacja
M-4dyskusja
M-5praca z tekstem
M-6słuchanie ze zrozumieniem
M-7pisanie listów formalnych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: test diagnostyczny (F)
S-2Ocena formująca: test kontrolny / kolokwium (F)
S-3Ocena formująca: kartkówka (F)
S-4Ocena formująca: prezentacja (F)

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_BIE/A/09-b_U01
posiada umiejętność porozumiewania się na poziomie B1 z różnymi podmiotami w formie werbalnej i pisemnej na tematy z życia codziennego, umie wyrazić swoje zdanie i krótko je uzasadnić
BIE_1A_U01C-1T-LK-1, T-LK-2, T-LK-3, T-LK-4, T-LK-1, T-LK-2, T-LK-3, T-LK-4, T-LK-1, T-LK-2, T-LK-3, T-LK-4, T-LK-1, T-LK-2, T-LK-3, T-LK-4M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-3, S-4
BIE_1A_BIE/A/09-b_U02
potrafi zastosować w prezentacji i dyskusji dotyczącej realizowanego zadania podstawowe słownictwo techniczne w języku obcym na poziomie B1
BIE_1A_U01C-2T-LK-5M-1, M-3, M-5S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_BIE/A/09-b_K01
jest gotów do efektywnego komunikowania się w języku obcym na poziomie B1 podczas pracy zawodowej, dyskusji i oceny swoich zadań zawodowych
BIE_1A_K02C-3T-LK-1, T-LK-2, T-LK-3, T-LK-4, T-LK-1, T-LK-2, T-LK-3, T-LK-4, T-LK-5, T-LK-1, T-LK-2, T-LK-3, T-LK-4, T-LK-1, T-LK-2, T-LK-3, T-LK-4M-1, M-2, M-4S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_BIE/A/09-b_U01
posiada umiejętność porozumiewania się na poziomie B1 z różnymi podmiotami w formie werbalnej i pisemnej na tematy z życia codziennego, umie wyrazić swoje zdanie i krótko je uzasadnić
2,0
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym porozumiewać się z różnymi podmiotami, bez umiejętności efektywnego argumentowania.
3,5
4,0
4,5
5,0
BIE_1A_BIE/A/09-b_U02
potrafi zastosować w prezentacji i dyskusji dotyczącej realizowanego zadania podstawowe słownictwo techniczne w języku obcym na poziomie B1
2,0
3,0Student rozumie podstawowe słownictwo specjalistyczne z zakresu budownictwa i używa je w ograniczonym zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_BIE/A/09-b_K01
jest gotów do efektywnego komunikowania się w języku obcym na poziomie B1 podczas pracy zawodowej, dyskusji i oceny swoich zadań zawodowych
2,0
3,0Student w minimalnym stopniu jest gotowy do komunikowania się w języku obcym na poziomie B1 i wypowiadania się na tematy zawodowe
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Henny Taks, Katja Verbruggen, “Taal Talent” część 1, Uitgeverij Coutinho, Bussum, 2017
  2. Katja Verbruggen, Henny Taks, “Taal Talent” część 2, Uitgeverij Coutinho q, Bussum, 2018

Literatura dodatkowa

  1. Van Ekeren-Krawczyk A., Niderlandzki drugi krok, Granpok system, 2011
  2. Van Ekeren-Krawczyk A., Jaskólska-Schothuis T, wo, Granpok system, Niderlandzki od podstaw, Budownictwo, Granpok system, 2011
  3. Lisetta Stembor, Stanisław Prędota, Mówimy po niderlandzku, Wiedza Powszechna, Mówimy, 1986
  4. Agata van Eikeren Krawczyk, Niderlandzki krok po krok, Granpok System, Dąbrowa Górnicza, 2006

Treści programowe - lektorat

KODTreść programowaGodziny
T-LK-1Pierwsze kontakty - zaimki osobowe - odmiana czasownika12
T-LK-2Restauracja, kawiarnia - liczba mnoga rzeczowników - odmiana przymiotnika12
T-LK-3Święta, zwyczaje, czas wolny9
T-LK-4W sklepie, przepisy - zaimki wskazujące - waga, miara9
T-LK-5Wybrane tematy i słownictwo z dziedziny zgodnej z kierunkiem studiów3
45

Treści programowe - lektorat

KODTreść programowaGodziny
T-LK-1Własne zdanie, film, telewizja - zdania współrzędne i podrzędne12
T-LK-2Polityka, ustrój - przysłówek zaimkowy9
T-LK-3Prowadzenie rozmowy, gesty - mowa zależna - pogoda9
T-LK-4Mieszkanie - czas przeszły prosty - przymiotniki nieodmienne12
T-LK-5Wybrane tematy i słownictwo specjalistyczne z dziedziny zgodnej z kierunkiem studiów3
45

Treści programowe - lektorat

KODTreść programowaGodziny
T-LK-1Zdrowie - części ciała, choroby14
T-LK-2Szkoła, kursy - przeczenie czasownika moeten14
T-LK-3Praca, zawody - zaimki nieokreślone - list motywacyjny17
T-LK-4Powtórzenie wiadomości10
T-LK-5Wybrane tematy i słownictwo specjalistyczne z dziedziny zgodnej z kierunkiem studiów5
60

Treści programowe - lektorat

KODTreść programowaGodziny
T-LK-1Odzież, zakupy - zaimki dzierżawcze - przeczenie niet9
T-LK-2wskazywanie drogi, podróże - zegar - czas przeszły12
T-LK-3Poczta, telefon - okolicznik miejsca er - czasowniki rozdzielnie złożone12
T-LK-4Gazety, czasopisma - tryb rozkazujący - podmiot gramatyczny er9
T-LK-5Wybrane tematy i słownictwo specjalistyczne z dziedziny zgodnej z kierunkiem studiów3
45

Formy aktywności - lektorat

KODForma aktywnościGodziny
A-LK-1Zajęcia praktyczne45
A-LK-2Przygotowanie się do zajęć28
A-LK-3Udział w konsultacjach2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - lektorat

KODForma aktywnościGodziny
A-LK-1Zajęcia praktyczne60
A-LK-2Przygotowanie się do zajęć38
A-LK-3Udział w konsultacjach2
100
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - lektorat

KODForma aktywnościGodziny
A-LK-1Zajęcia praktyczne45
A-LK-2Przygotowanie się do zajęć28
A-LK-3Udział w konsultacjach2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - lektorat

KODForma aktywnościGodziny
A-LK-1Zajęcia praktyczne45
A-LK-2Przygotowanie się do zajęć28
A-LK-3Udział w konsultacjach2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_BIE/A/09-b_U01posiada umiejętność porozumiewania się na poziomie B1 z różnymi podmiotami w formie werbalnej i pisemnej na tematy z życia codziennego, umie wyrazić swoje zdanie i krótko je uzasadnić
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_U01Potrafi posługiwać się językiem obcym na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego oraz specjalistyczną terminologią w środowisku branżowym i poza nim, w szczególności wykorzystując nowoczesne technologie informacyjno-komunikacyjne. Potrafi w dyskusji wymieniać poglądy, skutecznie przekonywać do własnych pomysłów oraz uwzględniać sugestie współpracowników, również w języku obcym.
Cel przedmiotuC-1Posługiwanie się językiem niderlandzkim w różnych sytuacjach życia codziennego poprzez umiejętne stosowanie zasad gramatyki i słownictwa na poziomie biegłości językowej B1.
Treści programoweT-LK-1Pierwsze kontakty - zaimki osobowe - odmiana czasownika
T-LK-2Restauracja, kawiarnia - liczba mnoga rzeczowników - odmiana przymiotnika
T-LK-3Święta, zwyczaje, czas wolny
T-LK-4W sklepie, przepisy - zaimki wskazujące - waga, miara
T-LK-1Odzież, zakupy - zaimki dzierżawcze - przeczenie niet
T-LK-2wskazywanie drogi, podróże - zegar - czas przeszły
T-LK-3Poczta, telefon - okolicznik miejsca er - czasowniki rozdzielnie złożone
T-LK-4Gazety, czasopisma - tryb rozkazujący - podmiot gramatyczny er
T-LK-1Własne zdanie, film, telewizja - zdania współrzędne i podrzędne
T-LK-2Polityka, ustrój - przysłówek zaimkowy
T-LK-3Prowadzenie rozmowy, gesty - mowa zależna - pogoda
T-LK-4Mieszkanie - czas przeszły prosty - przymiotniki nieodmienne
T-LK-1Zdrowie - części ciała, choroby
T-LK-2Szkoła, kursy - przeczenie czasownika moeten
T-LK-3Praca, zawody - zaimki nieokreślone - list motywacyjny
T-LK-4Powtórzenie wiadomości
Metody nauczaniaM-1zajęcia praktyczne
M-2praca w grupach
M-3prezentacja
M-4dyskusja
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: test kontrolny / kolokwium (F)
S-3Ocena formująca: kartkówka (F)
S-4Ocena formująca: prezentacja (F)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym porozumiewać się z różnymi podmiotami, bez umiejętności efektywnego argumentowania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_BIE/A/09-b_U02potrafi zastosować w prezentacji i dyskusji dotyczącej realizowanego zadania podstawowe słownictwo techniczne w języku obcym na poziomie B1
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_U01Potrafi posługiwać się językiem obcym na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego oraz specjalistyczną terminologią w środowisku branżowym i poza nim, w szczególności wykorzystując nowoczesne technologie informacyjno-komunikacyjne. Potrafi w dyskusji wymieniać poglądy, skutecznie przekonywać do własnych pomysłów oraz uwzględniać sugestie współpracowników, również w języku obcym.
Cel przedmiotuC-2Rozumienie i posługiwanie się podstawowym słownictwem z dziedziny zgodnej z kierunkiem studiów
Treści programoweT-LK-5Wybrane tematy i słownictwo z dziedziny zgodnej z kierunkiem studiów
Metody nauczaniaM-1zajęcia praktyczne
M-3prezentacja
M-5praca z tekstem
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: test kontrolny / kolokwium (F)
S-3Ocena formująca: kartkówka (F)
S-4Ocena formująca: prezentacja (F)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie podstawowe słownictwo specjalistyczne z zakresu budownictwa i używa je w ograniczonym zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_BIE/A/09-b_K01jest gotów do efektywnego komunikowania się w języku obcym na poziomie B1 podczas pracy zawodowej, dyskusji i oceny swoich zadań zawodowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_K02Jest gotów do kształtowania i stosowania postaw prospołecznych oraz efektywnego komunikowania się, inicjowania działań i uczestnictwa w działalności na rzecz środowiska społecznego, a także do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
Cel przedmiotuC-3Wyrobienie świadomości i potrzeby ustawicznego i samodzielnego kształcenia się.
Treści programoweT-LK-1Pierwsze kontakty - zaimki osobowe - odmiana czasownika
T-LK-2Restauracja, kawiarnia - liczba mnoga rzeczowników - odmiana przymiotnika
T-LK-3Święta, zwyczaje, czas wolny
T-LK-4W sklepie, przepisy - zaimki wskazujące - waga, miara
T-LK-1Odzież, zakupy - zaimki dzierżawcze - przeczenie niet
T-LK-2wskazywanie drogi, podróże - zegar - czas przeszły
T-LK-3Poczta, telefon - okolicznik miejsca er - czasowniki rozdzielnie złożone
T-LK-4Gazety, czasopisma - tryb rozkazujący - podmiot gramatyczny er
T-LK-5Wybrane tematy i słownictwo specjalistyczne z dziedziny zgodnej z kierunkiem studiów
T-LK-1Własne zdanie, film, telewizja - zdania współrzędne i podrzędne
T-LK-2Polityka, ustrój - przysłówek zaimkowy
T-LK-3Prowadzenie rozmowy, gesty - mowa zależna - pogoda
T-LK-4Mieszkanie - czas przeszły prosty - przymiotniki nieodmienne
T-LK-1Zdrowie - części ciała, choroby
T-LK-2Szkoła, kursy - przeczenie czasownika moeten
T-LK-3Praca, zawody - zaimki nieokreślone - list motywacyjny
T-LK-4Powtórzenie wiadomości
Metody nauczaniaM-1zajęcia praktyczne
M-2praca w grupach
M-4dyskusja
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: test kontrolny / kolokwium (F)
S-3Ocena formująca: kartkówka (F)
S-4Ocena formująca: prezentacja (F)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w minimalnym stopniu jest gotowy do komunikowania się w języku obcym na poziomie B1 i wypowiadania się na tematy zawodowe
3,5
4,0
4,5
5,0