Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo - inżynier europejski (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy budownictwa energooszczędnego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo - inżynier europejski
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy budownictwa energooszczędnego
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizyki Budowli i Materiałów Budowlanych
Nauczyciel odpowiedzialny Jarosław Strzałkowski <Jaroslaw.Strzalkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język angielski
Blok obieralny 17 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP6 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw z zakresu fizyki budowli Knowledge of the basics of building physics
W-2Znajomość podstaw z zakresu inżynierii sanitarnej Knowledge of the basics of sanitary engineering
W-3Umiejętność czytania rysunków technicznych Ability to read technical drawings

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta/ki z aktualnymi wymaganiami oszczędności energii w budownictwie To familiarize the student with the current requirements for energy saving in buildings
C-2Zapoznanie studenta/ki ze standardami energetycznymi budynków To familiarize the student with energy standards of buildings
C-3Zapoznanie studenta/ki z przykładowymi realizacjami budynków o wysokiej charakterystyce energetycznej, w szczególności budynków w standardzie pasywnym Familiarizing the student with exemplary implementations of buildings with high energy performance, in particular buildings in the passive standard
C-4Przygotowanie studenta/ki do projektowania budynków w standardzie pasywnym Preparing the student to design buildings in the passive standard

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt koncepcyjny budynku mieszkalnego jednorodzinnego w standardzie pasywnym Conceptual design of a single-family residential building in a passive standard29
T-P-2Rozliczenie projektu Project settlement1
30
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do tematyki energooszczędności w budownictwie, podstawa prawna (UE, ustawodawstwo krajowe) wymagań w zakresie oszczędności energii w budynkach Introduction to the topic of energy saving in buildings, legal basis (EU, national legislation) for energy saving requirements in buildings3
T-W-2Energia użytkowa, końcowa i pierwotna w poszczególnych celach użytkowania energii w budynkach Usable, final and primary energy for specific purposes of energy use in buildings2
T-W-3Wprowadzenie do standardu pasywnego budynków Introduction to the passive standard of buildings1
T-W-4Elementy wpływające na energooszczędność budynków Elements influencing the energy efficiency of buildings8
T-W-5Zaliczenie wykładów Lecture test1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Udział w zajęciach projektowych Participation in project activities30
A-P-2Konsultacje Consultations2
A-P-3Opracowanie projektu Project development18
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach Participation in lectures15
A-W-2Konsultacje Consultations2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów Preparation for the lecture test8
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające – wykład informacyjny i metoda przypadków
M-2Metody praktyczne – metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena projektu technicznego Evaluation of the technical design
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia przedmiotu Grade from the lecture test

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_S1/C/39-a_W01
Student/ka zna wpływ oddziaływania środowiskowego budynku oraz charakter interakcji pomiędzy budynkiem i środowiskiem
BIE_1A_W05C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_S1/C/39-a_U01
Student/ka potrafi wykonać podstawowe obliczenia bilansu potrzeb cieplnych budynku oraz poddać ewaluacji otrzymane wyniki
BIE_1A_U08C-4T-P-1, T-P-2, T-W-3M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_S1/C/39-a_K01
Student/ka jest gotowy do oceny oddziaływania budynku, w kontekście jego standardu energetycznego, na szeroko rozumiane otoczenie, w tym społeczne i środowiskowe
BIE_1A_K01C-1T-W-4, T-W-5M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_S1/C/39-a_W01
Student/ka zna wpływ oddziaływania środowiskowego budynku oraz charakter interakcji pomiędzy budynkiem i środowiskiem
2,0
3,0Student ma wiedzę w zakresie wpływu budynku na środowisko oraz podstawowych wymagań i kryterów oceny stosowanych w projektowaniu budynków o wysokiej charakterystyce energetycznej The student has knowledge of the impact of a building on the environment and the basic requirements and assessment criteria used in the design of buildings with high energy performance.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_S1/C/39-a_U01
Student/ka potrafi wykonać podstawowe obliczenia bilansu potrzeb cieplnych budynku oraz poddać ewaluacji otrzymane wyniki
2,0
3,0Student potrafi rozwiązać zadanie odwrotne bilansu potrzeb cieplnych budynku z jedną strefą obliczeniową i monowalentnym źródłem ciepła The student is able to solve the inverse problem of the balance of thermal needs of a building with one calculation zone and a monovalent heat source
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_S1/C/39-a_K01
Student/ka jest gotowy do oceny oddziaływania budynku, w kontekście jego standardu energetycznego, na szeroko rozumiane otoczenie, w tym społeczne i środowiskowe
2,0
3,0Student/ka jest gotowy do oceny oddziaływania budynku, w kontekście jego standardu energetycznego, na szeroko rozumiane otoczenie, w tym społeczne i środowiskowe The student is ready to assess the impact of the building, in the context of its energy standard, on the broadly understood surroundings, including social and environmental ones.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Gawin D., Grzywacz M, Jerominko T., Kurtz-Orecka K., Pabjańczyk W., Sabiniak H., Podstawy teoretyczne i praktyka – wykonywanie świadectw charakterystyki energetycznej. Wydanie uzupełnione, ArCADiasoft Chudzik sp.j. Łódź, Łódź, 2023
  2. red. Klemm P., Budownictwo ogólne. Tom 2. Fizyka budowli, Arkady, Warszawa, 2009
  3. Aktualne normy przedmiotowe i akty prawne z zakresu efektywności energetycznej budynków

Literatura dodatkowa

  1. K. Cuevas, J. Strzałkowski, J. Kim, C. Ehm, T. Glotz, M. Chougan, S. Ghaffar, D. Stephan, P. Sikora, Towards development of sustainable lightweight 3D printed wall building envelopes – Experimental and numerical studies, Case Studies in Construction Materials, Elsevier, 2023, Tom 18
  2. J. Strzałkowski, P. Sikora, S. Chung, M. Elrahman, Thermal performance of building envelopes with structural layers of the same density: Lightweight aggregate concrete versus foamed concrete, Building and Environment, Elsevier, 2021, Tom 196
  3. J. Strzałkowski, H. Garbalińska, Thermal simulation of building performance with different loadbearing materials, Materials Science & Engineering, IOP, 2018, Tom 415
  4. A. Stolarska, J. Strzałkowski, Using CFD software for the evaluation of hygrothermal conditions at wall-window perimeters, Materials Science & Engineering, IOP, 2018, Tom 415

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt koncepcyjny budynku mieszkalnego jednorodzinnego w standardzie pasywnym Conceptual design of a single-family residential building in a passive standard29
T-P-2Rozliczenie projektu Project settlement1
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do tematyki energooszczędności w budownictwie, podstawa prawna (UE, ustawodawstwo krajowe) wymagań w zakresie oszczędności energii w budynkach Introduction to the topic of energy saving in buildings, legal basis (EU, national legislation) for energy saving requirements in buildings3
T-W-2Energia użytkowa, końcowa i pierwotna w poszczególnych celach użytkowania energii w budynkach Usable, final and primary energy for specific purposes of energy use in buildings2
T-W-3Wprowadzenie do standardu pasywnego budynków Introduction to the passive standard of buildings1
T-W-4Elementy wpływające na energooszczędność budynków Elements influencing the energy efficiency of buildings8
T-W-5Zaliczenie wykładów Lecture test1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w zajęciach projektowych Participation in project activities30
A-P-2Konsultacje Consultations2
A-P-3Opracowanie projektu Project development18
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach Participation in lectures15
A-W-2Konsultacje Consultations2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów Preparation for the lecture test8
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_S1/C/39-a_W01Student/ka zna wpływ oddziaływania środowiskowego budynku oraz charakter interakcji pomiędzy budynkiem i środowiskiem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_W05Ma wiedzę w zakresie podstaw zrównoważonego rozwoju, zna trendy rozwojowe i rozumie wpływ realizacji na środowisko.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta/ki z aktualnymi wymaganiami oszczędności energii w budownictwie To familiarize the student with the current requirements for energy saving in buildings
C-2Zapoznanie studenta/ki ze standardami energetycznymi budynków To familiarize the student with energy standards of buildings
C-3Zapoznanie studenta/ki z przykładowymi realizacjami budynków o wysokiej charakterystyce energetycznej, w szczególności budynków w standardzie pasywnym Familiarizing the student with exemplary implementations of buildings with high energy performance, in particular buildings in the passive standard
C-4Przygotowanie studenta/ki do projektowania budynków w standardzie pasywnym Preparing the student to design buildings in the passive standard
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do tematyki energooszczędności w budownictwie, podstawa prawna (UE, ustawodawstwo krajowe) wymagań w zakresie oszczędności energii w budynkach Introduction to the topic of energy saving in buildings, legal basis (EU, national legislation) for energy saving requirements in buildings
T-W-2Energia użytkowa, końcowa i pierwotna w poszczególnych celach użytkowania energii w budynkach Usable, final and primary energy for specific purposes of energy use in buildings
T-W-4Elementy wpływające na energooszczędność budynków Elements influencing the energy efficiency of buildings
T-W-3Wprowadzenie do standardu pasywnego budynków Introduction to the passive standard of buildings
Metody nauczaniaM-1Metody podające – wykład informacyjny i metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia przedmiotu Grade from the lecture test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma wiedzę w zakresie wpływu budynku na środowisko oraz podstawowych wymagań i kryterów oceny stosowanych w projektowaniu budynków o wysokiej charakterystyce energetycznej The student has knowledge of the impact of a building on the environment and the basic requirements and assessment criteria used in the design of buildings with high energy performance.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_S1/C/39-a_U01Student/ka potrafi wykonać podstawowe obliczenia bilansu potrzeb cieplnych budynku oraz poddać ewaluacji otrzymane wyniki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_U08Potrafi rozwiązywać zadania i problemy techniczne z wykorzystaniem metod i narzędzi inżynierskich, w szczególności stosując techniki analityczne lub symulacyjne.
Cel przedmiotuC-4Przygotowanie studenta/ki do projektowania budynków w standardzie pasywnym Preparing the student to design buildings in the passive standard
Treści programoweT-P-1Projekt koncepcyjny budynku mieszkalnego jednorodzinnego w standardzie pasywnym Conceptual design of a single-family residential building in a passive standard
T-P-2Rozliczenie projektu Project settlement
T-W-3Wprowadzenie do standardu pasywnego budynków Introduction to the passive standard of buildings
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne – metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena projektu technicznego Evaluation of the technical design
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi rozwiązać zadanie odwrotne bilansu potrzeb cieplnych budynku z jedną strefą obliczeniową i monowalentnym źródłem ciepła The student is able to solve the inverse problem of the balance of thermal needs of a building with one calculation zone and a monovalent heat source
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_S1/C/39-a_K01Student/ka jest gotowy do oceny oddziaływania budynku, w kontekście jego standardu energetycznego, na szeroko rozumiane otoczenie, w tym społeczne i środowiskowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta/ki z aktualnymi wymaganiami oszczędności energii w budownictwie To familiarize the student with the current requirements for energy saving in buildings
Treści programoweT-W-4Elementy wpływające na energooszczędność budynków Elements influencing the energy efficiency of buildings
T-W-5Zaliczenie wykładów Lecture test
Metody nauczaniaM-1Metody podające – wykład informacyjny i metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia przedmiotu Grade from the lecture test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student/ka jest gotowy do oceny oddziaływania budynku, w kontekście jego standardu energetycznego, na szeroko rozumiane otoczenie, w tym społeczne i środowiskowe The student is ready to assess the impact of the building, in the context of its energy standard, on the broadly understood surroundings, including social and environmental ones.
3,5
4,0
4,5
5,0