Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo - inżynier europejski (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy budownictwa energooszczędnego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo - inżynier europejski | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy budownictwa energooszczędnego | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizyki Budowli i Materiałów Budowlanych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jarosław Strzałkowski <Jaroslaw.Strzalkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | angielski |
Blok obieralny | 17 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw z zakresu fizyki budowli Knowledge of the basics of building physics |
W-2 | Znajomość podstaw z zakresu inżynierii sanitarnej Knowledge of the basics of sanitary engineering |
W-3 | Umiejętność czytania rysunków technicznych Ability to read technical drawings |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta/ki z aktualnymi wymaganiami oszczędności energii w budownictwie To familiarize the student with the current requirements for energy saving in buildings |
C-2 | Zapoznanie studenta/ki ze standardami energetycznymi budynków To familiarize the student with energy standards of buildings |
C-3 | Zapoznanie studenta/ki z przykładowymi realizacjami budynków o wysokiej charakterystyce energetycznej, w szczególności budynków w standardzie pasywnym Familiarizing the student with exemplary implementations of buildings with high energy performance, in particular buildings in the passive standard |
C-4 | Przygotowanie studenta/ki do projektowania budynków w standardzie pasywnym Preparing the student to design buildings in the passive standard |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projekt koncepcyjny budynku mieszkalnego jednorodzinnego w standardzie pasywnym Conceptual design of a single-family residential building in a passive standard | 29 |
T-P-2 | Rozliczenie projektu Project settlement | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do tematyki energooszczędności w budownictwie, podstawa prawna (UE, ustawodawstwo krajowe) wymagań w zakresie oszczędności energii w budynkach Introduction to the topic of energy saving in buildings, legal basis (EU, national legislation) for energy saving requirements in buildings | 3 |
T-W-2 | Energia użytkowa, końcowa i pierwotna w poszczególnych celach użytkowania energii w budynkach Usable, final and primary energy for specific purposes of energy use in buildings | 2 |
T-W-3 | Wprowadzenie do standardu pasywnego budynków Introduction to the passive standard of buildings | 1 |
T-W-4 | Elementy wpływające na energooszczędność budynków Elements influencing the energy efficiency of buildings | 8 |
T-W-5 | Zaliczenie wykładów Lecture test | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Udział w zajęciach projektowych Participation in project activities | 30 |
A-P-2 | Konsultacje Consultations | 2 |
A-P-3 | Opracowanie projektu Project development | 18 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach Participation in lectures | 15 |
A-W-2 | Konsultacje Consultations | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów Preparation for the lecture test | 8 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające – wykład informacyjny i metoda przypadków |
M-2 | Metody praktyczne – metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena projektu technicznego Evaluation of the technical design |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia przedmiotu Grade from the lecture test |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BIE_1A_S1/C/39-a_W01 Student/ka zna wpływ oddziaływania środowiskowego budynku oraz charakter interakcji pomiędzy budynkiem i środowiskiem | BIE_1A_W05 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BIE_1A_S1/C/39-a_U01 Student/ka potrafi wykonać podstawowe obliczenia bilansu potrzeb cieplnych budynku oraz poddać ewaluacji otrzymane wyniki | BIE_1A_U08 | — | — | C-4 | T-P-1, T-P-2, T-W-3 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BIE_1A_S1/C/39-a_K01 Student/ka jest gotowy do oceny oddziaływania budynku, w kontekście jego standardu energetycznego, na szeroko rozumiane otoczenie, w tym społeczne i środowiskowe | BIE_1A_K01 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BIE_1A_S1/C/39-a_W01 Student/ka zna wpływ oddziaływania środowiskowego budynku oraz charakter interakcji pomiędzy budynkiem i środowiskiem | 2,0 | |
3,0 | Student ma wiedzę w zakresie wpływu budynku na środowisko oraz podstawowych wymagań i kryterów oceny stosowanych w projektowaniu budynków o wysokiej charakterystyce energetycznej The student has knowledge of the impact of a building on the environment and the basic requirements and assessment criteria used in the design of buildings with high energy performance. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BIE_1A_S1/C/39-a_U01 Student/ka potrafi wykonać podstawowe obliczenia bilansu potrzeb cieplnych budynku oraz poddać ewaluacji otrzymane wyniki | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi rozwiązać zadanie odwrotne bilansu potrzeb cieplnych budynku z jedną strefą obliczeniową i monowalentnym źródłem ciepła The student is able to solve the inverse problem of the balance of thermal needs of a building with one calculation zone and a monovalent heat source | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BIE_1A_S1/C/39-a_K01 Student/ka jest gotowy do oceny oddziaływania budynku, w kontekście jego standardu energetycznego, na szeroko rozumiane otoczenie, w tym społeczne i środowiskowe | 2,0 | |
3,0 | Student/ka jest gotowy do oceny oddziaływania budynku, w kontekście jego standardu energetycznego, na szeroko rozumiane otoczenie, w tym społeczne i środowiskowe The student is ready to assess the impact of the building, in the context of its energy standard, on the broadly understood surroundings, including social and environmental ones. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Gawin D., Grzywacz M, Jerominko T., Kurtz-Orecka K., Pabjańczyk W., Sabiniak H., Podstawy teoretyczne i praktyka – wykonywanie świadectw charakterystyki energetycznej. Wydanie uzupełnione, ArCADiasoft Chudzik sp.j. Łódź, Łódź, 2023
- red. Klemm P., Budownictwo ogólne. Tom 2. Fizyka budowli, Arkady, Warszawa, 2009
- Aktualne normy przedmiotowe i akty prawne z zakresu efektywności energetycznej budynków
Literatura dodatkowa
- K. Cuevas, J. Strzałkowski, J. Kim, C. Ehm, T. Glotz, M. Chougan, S. Ghaffar, D. Stephan, P. Sikora, Towards development of sustainable lightweight 3D printed wall building envelopes – Experimental and numerical studies, Case Studies in Construction Materials, Elsevier, 2023, Tom 18
- J. Strzałkowski, P. Sikora, S. Chung, M. Elrahman, Thermal performance of building envelopes with structural layers of the same density: Lightweight aggregate concrete versus foamed concrete, Building and Environment, Elsevier, 2021, Tom 196
- J. Strzałkowski, H. Garbalińska, Thermal simulation of building performance with different loadbearing materials, Materials Science & Engineering, IOP, 2018, Tom 415
- A. Stolarska, J. Strzałkowski, Using CFD software for the evaluation of hygrothermal conditions at wall-window perimeters, Materials Science & Engineering, IOP, 2018, Tom 415