Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo - inżynier europejski (S1)

Sylabus przedmiotu Negocjacje w biznesie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo - inżynier europejski
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Negocjacje w biznesie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Budowlanej i Komunikacyjnej
Nauczyciel odpowiedzialny Wiesława Cieślewicz <Wieslawa.Cieslewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wiesława Cieślewicz <Wieslawa.Cieslewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 18 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA8 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW8 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy teoretycznej i praktycznej z zakresu negocjacji w biznesie. Przygotowanie studentów do prowadzenia rozmów negocjacyjnych poprzez m.in. poznanie podstawowych zasad procesu komunikowania się z kontrahentami, poznanie i zrozumienie zachowań negocjacyjnych oraz technik współczesnych negocjacji biznesowych, nawiązywania korzystnych kontaktów handlowych, dochodzenia do porozumienia biznesowego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Sylwetka negocjatora (cechy pożądane i niepożądane). Zespoół negocjacyjny i role poszczególnych uczestników/The silhouette of a negotiator (desirable and undesirable characteristics). Negotiation team and the roles of individual participants4
T-A-2Negocjacje w biznesie: kryteria, style negocjacji, taktyki i techniki negocjacyjne, BATNA/Negotiation in business: criteria, negotiation styles, negotiation tactics and techniques, BATNA.5
T-A-3Komunikacja w negocjacjach biznesowych. Dopasowanie niewerbalne i werbalne. Komunikacja niewerbalna i werbalna. Dominacja/Communication in business negotiations. Non-verbal and verbal matching. Non-verbal and verbal communication. Dominance4
T-A-4Zaliczenie ćwiczeń/Passing the exercises2
15
wykłady
T-W-1Pojęcie, istota, geneza negocjacji, sylwetka negocjatora (cechy pożądane i niepożądane). Skład zespołu negocjacyjnego i role poszczególnych uczestników/Concept, essence, origins of negotiation, silhouette of a negotiator (desirable and undesirable characteristics). The composition of the negotiation team and the roles of the different participants3
T-W-2Definicja negocjacji. Negocjacje w biznesie - rodzaje i kryteria ich wyodrębniania. Style negocjacji, taktyki i techniki negocjacyjne. Najlepsza alternatywa negocjowanego porozumienia – BATNA/Definition of negotiation. Negotiation in business - types and criteria for distinguishing them. Negotiation styles, tactics and techniques. The best alternative to a negotiated agreement - BATNA4
T-W-3Fazy procesu negocjacji. Istota i elementy komunikacji w negocjacjach biznesowych. Dopasowanie niewerbalne i werbalne. Komunikacja niewerbalna i werbalna. Dominacja w negocjacjach/Phases of the negotiation process. The essence and elements of communication in business negotiations. Non-verbal and verbal matching. Non-verbal and verbal communication. Dominance in negotiation4
T-W-4Autoprezentacja jako obszar komunikacji i negocjacji w biznesie. Komunikacja i negocjacje w biznesie w rożnych kulturach świata/Self-presentation as an area of communication and negotiation in business. Communication and negotiation in business in different world cultures3
T-W-5Zaliczenie wykładów/Passing the lectures1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach/Participation in the exercises15
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia/Preparation for passing the exercises9
A-A-3Udział w konsultacjach/Participation in the consultation1
25
wykłady
A-W-1Udział w wykładach/Participation in the lectures15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia/Preparation for passing the lectures9
A-W-3Udział w konsultacjach/Participation in the consultation1
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny, wykład problemowy, dyskusja dydaktyczna
M-2metoda przypadków, metoda sytuacyjna, inscenizacja, gry dydaktyczne,

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zalicznie wykładów.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_D/17-2_W01
Ma podstawową wiedzę na temat zasad prowadzenia negocjacji w biznesie
BIE_1A_W06C-1T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_D/17-2_U01
Ma umiejętność zaplanowania i przeprowadzenia negocjacji biznesowych
BIE_1A_U10C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_D/17-2_K01
Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
BIE_1A_K03C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_D/17-2_W01
Ma podstawową wiedzę na temat zasad prowadzenia negocjacji w biznesie
2,0
3,0Student potrafi objaśnić zasady prowadzenia negocjacji biznesowych, rozpoznaje i tłumaczy ich skutki w biznesie/działałalności gospodarczej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_D/17-2_U01
Ma umiejętność zaplanowania i przeprowadzenia negocjacji biznesowych
2,0
3,0Student potrafi zaplanować negocjacje biznesowe
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_D/17-2_K01
Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
2,0
3,0Student ma świadomość znaczenia pracy zespołowej i właściwej komunikacji w trakcie prowadzenia negocjacji biznesowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Z. Nęcki, Negocjacje w biznesie, Wyd. Antykwa, Warszawa, 2005
  2. J. Kamiński, Negocjacje. Techniki rozwiązywania konfliktów, Wyd. Poltext, Warszawa, 2002
  3. E. Drzewiecka, Negocjacje w biznesie, C.H.Beck, Warszawa, 2007
  4. G. Rosa, Komunikacja i negocjacje w biznesie, WNUS, Szczecin, 2009

Literatura dodatkowa

  1. E. W. Radecki, Konflikty i ich rozwiązywanie, WSIE w Szczecinie, Szczecin, 2010
  2. A. Heeper, M. Schmidt, Negocjacje handlowe, BC Edukacja, Warszawa, 2008
  3. R. A. Rządca, Negocjacje w interesach, PWE, Warszawa, 2009
  4. M. Kendik, Negocjacje międzynarodowe, Difin, Warszawa, 2009
  5. Agnieszka Siewiera, Analiza ryzyka w procesie zarządzania projektem budowlanym, Wn US, Szczecin, 2018
  6. Agnieszka Siewiera, Certyfikacja wielokryterialna jako narzędzie realizacji koncepcji CSV na przykładzie budowlanych projektów inwestycyjnych, W UG, Gdańsk, 2020
  7. W.Cieślewicz, Rozwój specjalnych stref ekonomicznych w Polsce, Prace Naukowe AE we Wrocławiu, Wrocław, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Sylwetka negocjatora (cechy pożądane i niepożądane). Zespoół negocjacyjny i role poszczególnych uczestników/The silhouette of a negotiator (desirable and undesirable characteristics). Negotiation team and the roles of individual participants4
T-A-2Negocjacje w biznesie: kryteria, style negocjacji, taktyki i techniki negocjacyjne, BATNA/Negotiation in business: criteria, negotiation styles, negotiation tactics and techniques, BATNA.5
T-A-3Komunikacja w negocjacjach biznesowych. Dopasowanie niewerbalne i werbalne. Komunikacja niewerbalna i werbalna. Dominacja/Communication in business negotiations. Non-verbal and verbal matching. Non-verbal and verbal communication. Dominance4
T-A-4Zaliczenie ćwiczeń/Passing the exercises2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie, istota, geneza negocjacji, sylwetka negocjatora (cechy pożądane i niepożądane). Skład zespołu negocjacyjnego i role poszczególnych uczestników/Concept, essence, origins of negotiation, silhouette of a negotiator (desirable and undesirable characteristics). The composition of the negotiation team and the roles of the different participants3
T-W-2Definicja negocjacji. Negocjacje w biznesie - rodzaje i kryteria ich wyodrębniania. Style negocjacji, taktyki i techniki negocjacyjne. Najlepsza alternatywa negocjowanego porozumienia – BATNA/Definition of negotiation. Negotiation in business - types and criteria for distinguishing them. Negotiation styles, tactics and techniques. The best alternative to a negotiated agreement - BATNA4
T-W-3Fazy procesu negocjacji. Istota i elementy komunikacji w negocjacjach biznesowych. Dopasowanie niewerbalne i werbalne. Komunikacja niewerbalna i werbalna. Dominacja w negocjacjach/Phases of the negotiation process. The essence and elements of communication in business negotiations. Non-verbal and verbal matching. Non-verbal and verbal communication. Dominance in negotiation4
T-W-4Autoprezentacja jako obszar komunikacji i negocjacji w biznesie. Komunikacja i negocjacje w biznesie w rożnych kulturach świata/Self-presentation as an area of communication and negotiation in business. Communication and negotiation in business in different world cultures3
T-W-5Zaliczenie wykładów/Passing the lectures1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach/Participation in the exercises15
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia/Preparation for passing the exercises9
A-A-3Udział w konsultacjach/Participation in the consultation1
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach/Participation in the lectures15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia/Preparation for passing the lectures9
A-W-3Udział w konsultacjach/Participation in the consultation1
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_D/17-2_W01Ma podstawową wiedzę na temat zasad prowadzenia negocjacji w biznesie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_W06Zna i rozumie dylematy współczesnej cywilizacji, ma wiedzę z zakresu ekonomii, zarządzania i prawa, w tym podstawowych pojęć i zasad z zakresu ochrony własności przemysłowej i praw autorskich. Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy teoretycznej i praktycznej z zakresu negocjacji w biznesie. Przygotowanie studentów do prowadzenia rozmów negocjacyjnych poprzez m.in. poznanie podstawowych zasad procesu komunikowania się z kontrahentami, poznanie i zrozumienie zachowań negocjacyjnych oraz technik współczesnych negocjacji biznesowych, nawiązywania korzystnych kontaktów handlowych, dochodzenia do porozumienia biznesowego.
Treści programoweT-W-2Definicja negocjacji. Negocjacje w biznesie - rodzaje i kryteria ich wyodrębniania. Style negocjacji, taktyki i techniki negocjacyjne. Najlepsza alternatywa negocjowanego porozumienia – BATNA/Definition of negotiation. Negotiation in business - types and criteria for distinguishing them. Negotiation styles, tactics and techniques. The best alternative to a negotiated agreement - BATNA
T-W-4Autoprezentacja jako obszar komunikacji i negocjacji w biznesie. Komunikacja i negocjacje w biznesie w rożnych kulturach świata/Self-presentation as an area of communication and negotiation in business. Communication and negotiation in business in different world cultures
T-W-1Pojęcie, istota, geneza negocjacji, sylwetka negocjatora (cechy pożądane i niepożądane). Skład zespołu negocjacyjnego i role poszczególnych uczestników/Concept, essence, origins of negotiation, silhouette of a negotiator (desirable and undesirable characteristics). The composition of the negotiation team and the roles of the different participants
T-W-3Fazy procesu negocjacji. Istota i elementy komunikacji w negocjacjach biznesowych. Dopasowanie niewerbalne i werbalne. Komunikacja niewerbalna i werbalna. Dominacja w negocjacjach/Phases of the negotiation process. The essence and elements of communication in business negotiations. Non-verbal and verbal matching. Non-verbal and verbal communication. Dominance in negotiation
T-A-1Sylwetka negocjatora (cechy pożądane i niepożądane). Zespoół negocjacyjny i role poszczególnych uczestników/The silhouette of a negotiator (desirable and undesirable characteristics). Negotiation team and the roles of individual participants
T-A-2Negocjacje w biznesie: kryteria, style negocjacji, taktyki i techniki negocjacyjne, BATNA/Negotiation in business: criteria, negotiation styles, negotiation tactics and techniques, BATNA.
T-A-3Komunikacja w negocjacjach biznesowych. Dopasowanie niewerbalne i werbalne. Komunikacja niewerbalna i werbalna. Dominacja/Communication in business negotiations. Non-verbal and verbal matching. Non-verbal and verbal communication. Dominance
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, wykład problemowy, dyskusja dydaktyczna
M-2metoda przypadków, metoda sytuacyjna, inscenizacja, gry dydaktyczne,
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zalicznie wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi objaśnić zasady prowadzenia negocjacji biznesowych, rozpoznaje i tłumaczy ich skutki w biznesie/działałalności gospodarczej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_D/17-2_U01Ma umiejętność zaplanowania i przeprowadzenia negocjacji biznesowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_U10Potrafi posługiwać się rachunkiem ekonomicznym przy ocenie podejmowanych przedsięwzięć technicznych, dostrzegając znaczenie aspektów społecznych i organizacyjnych
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy teoretycznej i praktycznej z zakresu negocjacji w biznesie. Przygotowanie studentów do prowadzenia rozmów negocjacyjnych poprzez m.in. poznanie podstawowych zasad procesu komunikowania się z kontrahentami, poznanie i zrozumienie zachowań negocjacyjnych oraz technik współczesnych negocjacji biznesowych, nawiązywania korzystnych kontaktów handlowych, dochodzenia do porozumienia biznesowego.
Treści programoweT-A-1Sylwetka negocjatora (cechy pożądane i niepożądane). Zespoół negocjacyjny i role poszczególnych uczestników/The silhouette of a negotiator (desirable and undesirable characteristics). Negotiation team and the roles of individual participants
T-A-2Negocjacje w biznesie: kryteria, style negocjacji, taktyki i techniki negocjacyjne, BATNA/Negotiation in business: criteria, negotiation styles, negotiation tactics and techniques, BATNA.
T-A-3Komunikacja w negocjacjach biznesowych. Dopasowanie niewerbalne i werbalne. Komunikacja niewerbalna i werbalna. Dominacja/Communication in business negotiations. Non-verbal and verbal matching. Non-verbal and verbal communication. Dominance
Metody nauczaniaM-2metoda przypadków, metoda sytuacyjna, inscenizacja, gry dydaktyczne,
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zalicznie wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zaplanować negocjacje biznesowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_D/17-2_K01Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_K03Jest gotów do podjęcia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za pełnione role zawodowe i wymagania tego od innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy teoretycznej i praktycznej z zakresu negocjacji w biznesie. Przygotowanie studentów do prowadzenia rozmów negocjacyjnych poprzez m.in. poznanie podstawowych zasad procesu komunikowania się z kontrahentami, poznanie i zrozumienie zachowań negocjacyjnych oraz technik współczesnych negocjacji biznesowych, nawiązywania korzystnych kontaktów handlowych, dochodzenia do porozumienia biznesowego.
Treści programoweT-A-1Sylwetka negocjatora (cechy pożądane i niepożądane). Zespoół negocjacyjny i role poszczególnych uczestników/The silhouette of a negotiator (desirable and undesirable characteristics). Negotiation team and the roles of individual participants
T-A-2Negocjacje w biznesie: kryteria, style negocjacji, taktyki i techniki negocjacyjne, BATNA/Negotiation in business: criteria, negotiation styles, negotiation tactics and techniques, BATNA.
T-A-3Komunikacja w negocjacjach biznesowych. Dopasowanie niewerbalne i werbalne. Komunikacja niewerbalna i werbalna. Dominacja/Communication in business negotiations. Non-verbal and verbal matching. Non-verbal and verbal communication. Dominance
Metody nauczaniaM-2metoda przypadków, metoda sytuacyjna, inscenizacja, gry dydaktyczne,
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zalicznie wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość znaczenia pracy zespołowej i właściwej komunikacji w trakcie prowadzenia negocjacji biznesowych
3,5
4,0
4,5
5,0