Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Podstawy budownictwa energooszczędnego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy budownictwa energooszczędnego
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizyki Budowli i Materiałów Budowlanych
Nauczyciel odpowiedzialny Karolina Kurtz <Karolina.Kurtz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW8 9 1,00,50zaliczenie
projektyP8 9 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw z zakresu fizyki budowli
W-2Znajomość podstaw z zakresu inżynierii sanitarnej
W-3Umiejętność czytania rysunków technicznych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta/ki z ogólnie pojętą tematyką oszczędności energii w budownictwie
C-2Zapoznanie studenta/ki ze standardami energetycznymi budynków
C-3Zapoznanie studenta/ki z przykładowymi realizacjami budynków o wysokiej charakterystyce energetycznej, w szczególności budynków w standardzie pasywnym
C-4Przygotowanie studenta/ki do projektowania budynków w standardzie pasywnym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt koncepcyjny budynku mieszkalnego jednorodzinnego w standardzie pasywnym8
T-P-2Zaliczenie projektu1
9
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do tematyki energooszczędności w budownictwie, podstawa prawna (UE, ustawodawstwo krajowe) wymagań w zakresie oszczędności energii w budynkach1
T-W-2Podstawowe równanie potrzeb cieplnych budynku, wpływ rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych, instalacyjnych oraz pochodzenia energii (energia nieodnawialna, odnawialna i alternatywna) na kształtowanie zapotrzebowania na energię użytkową, końcową i pierwotną budynku1
T-W-3Cele użytkowania energii w budynkach w zależności od ich przeznaczenia, pojęcia: energia użytkowa, energia końcowa, energia finalna, energia pierwotna1
T-W-4Zapotrzebowanie na energię w budynku w jego cyklu życia, kształtowanie zapotrzebowania na energię budynku, podział budynków w zależności od głównych składowych definiujących zapotrzebowanie na energię2
T-W-5Wprowadzenie do standardu pasywnego budynków1
T-W-6Przegląd współczesnych standardów energetycznych budynków. Rozwiązania budynków w wybranych standardach energetycznych2
T-W-7Zaliczenie wykładów1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego14
A-P-3Konsultacje2
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2Utrwalanie materiału12
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia wykładów2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające – wykład informacyjny i metoda przypadków
M-2Metody praktyczne – metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena pracy projektowej
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia przedmiotu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/39-a_W01
Student/ka zna wpływ oddziaływania środowiskowego budynku oraz charakter interakcji pomiędzy budynkiem i środowiskiem
B_1A_W05C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-6M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/39-a_U01
Student/ka potrafi wykonać podstawowe obliczenia bilansu potrzeb cieplnych budynku oraz poddać ewaluacji otrzymane wyniki
B_1A_U08C-4T-W-5, T-P-1, T-P-2M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/39-a_K01
Student/ka jest gotowy do oceny oddziaływania budynku, w kontekście jego standardu energetycznego, na szeroko rozumiane otoczenie, w tym społeczne i środowiskowe
B_1A_K01C-1T-W-4, T-W-6, T-W-7M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/39-a_W01
Student/ka zna wpływ oddziaływania środowiskowego budynku oraz charakter interakcji pomiędzy budynkiem i środowiskiem
2,0
3,0Student ma wiedzę w zakresie wpływu budynku na środowisko oraz podstawowych wymagań i kryterów oceny stosowanych w projektowaniu budynków o wysokiej charakterystyce energetycznej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/39-a_U01
Student/ka potrafi wykonać podstawowe obliczenia bilansu potrzeb cieplnych budynku oraz poddać ewaluacji otrzymane wyniki
2,0
3,0Student potrafi rozwiązać zadanie odwrotne bilansu potrzeb cieplnych budynku z jedną strefą obliczeniową i monowalentnym źródłem ciepła
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/39-a_K01
Student/ka jest gotowy do oceny oddziaływania budynku, w kontekście jego standardu energetycznego, na szeroko rozumiane otoczenie, w tym społeczne i środowiskowe
2,0
3,0Student/ka jest gotowy do oceny oddziaływania budynku, w kontekście jego standardu energetycznego, na szeroko rozumiane otoczenie, w tym społeczne i środowiskowe
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Gawin D., Grzywacz M, Jerominko T., Kurtz-Orecka K., Pabjańczyk W., Sabiniak H., Podstawy teoretyczne i praktyka – wykonywanie świadectw charakterystyki energetycznej. Wydanie uzupełnione, ArCADiasoft Chudzik sp.j. Łódź, Łódź, 2023
  2. red. Klemm P., Budownictwo ogólne. Tom 2. Fizyka budowli, Arkady, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Marchwiński J., Starzyk A., Kopylov O., Kurtz-Orecka K., Impact of Atrium Glazing with and without BIPV on Energy Performance of the Low-rise Building: A Central European Case Study., Energies, 2023, 16, DOI: 10.3390/en16124683
  2. Kurtz-Orecka K., Współczynnik redukcji temperatury w obliczeniach strat ciepła do nieogrzewanych piwnic, Czasopismo Inżynierii Lądowej, Środowiska i Architektury (Journal of Civil Engineering and Architecture), 2016, Tom 33, zzeszyt 63

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt koncepcyjny budynku mieszkalnego jednorodzinnego w standardzie pasywnym8
T-P-2Zaliczenie projektu1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do tematyki energooszczędności w budownictwie, podstawa prawna (UE, ustawodawstwo krajowe) wymagań w zakresie oszczędności energii w budynkach1
T-W-2Podstawowe równanie potrzeb cieplnych budynku, wpływ rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych, instalacyjnych oraz pochodzenia energii (energia nieodnawialna, odnawialna i alternatywna) na kształtowanie zapotrzebowania na energię użytkową, końcową i pierwotną budynku1
T-W-3Cele użytkowania energii w budynkach w zależności od ich przeznaczenia, pojęcia: energia użytkowa, energia końcowa, energia finalna, energia pierwotna1
T-W-4Zapotrzebowanie na energię w budynku w jego cyklu życia, kształtowanie zapotrzebowania na energię budynku, podział budynków w zależności od głównych składowych definiujących zapotrzebowanie na energię2
T-W-5Wprowadzenie do standardu pasywnego budynków1
T-W-6Przegląd współczesnych standardów energetycznych budynków. Rozwiązania budynków w wybranych standardach energetycznych2
T-W-7Zaliczenie wykładów1
9

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego14
A-P-3Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2Utrwalanie materiału12
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia wykładów2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/39-a_W01Student/ka zna wpływ oddziaływania środowiskowego budynku oraz charakter interakcji pomiędzy budynkiem i środowiskiem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W05Ma wiedzę w zakresie podstaw zrównoważonego rozwoju, zna trendy rozwojowe i rozumie wpływ realizacji na środowisko.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta/ki z ogólnie pojętą tematyką oszczędności energii w budownictwie
C-2Zapoznanie studenta/ki ze standardami energetycznymi budynków
C-3Zapoznanie studenta/ki z przykładowymi realizacjami budynków o wysokiej charakterystyce energetycznej, w szczególności budynków w standardzie pasywnym
C-4Przygotowanie studenta/ki do projektowania budynków w standardzie pasywnym
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do tematyki energooszczędności w budownictwie, podstawa prawna (UE, ustawodawstwo krajowe) wymagań w zakresie oszczędności energii w budynkach
T-W-3Cele użytkowania energii w budynkach w zależności od ich przeznaczenia, pojęcia: energia użytkowa, energia końcowa, energia finalna, energia pierwotna
T-W-4Zapotrzebowanie na energię w budynku w jego cyklu życia, kształtowanie zapotrzebowania na energię budynku, podział budynków w zależności od głównych składowych definiujących zapotrzebowanie na energię
T-W-5Wprowadzenie do standardu pasywnego budynków
T-W-2Podstawowe równanie potrzeb cieplnych budynku, wpływ rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych, instalacyjnych oraz pochodzenia energii (energia nieodnawialna, odnawialna i alternatywna) na kształtowanie zapotrzebowania na energię użytkową, końcową i pierwotną budynku
T-W-6Przegląd współczesnych standardów energetycznych budynków. Rozwiązania budynków w wybranych standardach energetycznych
Metody nauczaniaM-1Metody podające – wykład informacyjny i metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma wiedzę w zakresie wpływu budynku na środowisko oraz podstawowych wymagań i kryterów oceny stosowanych w projektowaniu budynków o wysokiej charakterystyce energetycznej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/39-a_U01Student/ka potrafi wykonać podstawowe obliczenia bilansu potrzeb cieplnych budynku oraz poddać ewaluacji otrzymane wyniki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U08Potrafi rozwiązywać zadania i problemy techniczne z wykorzystaniem metod i narzędzi inżynierskich, w szczególności stosując techniki analityczne lub symulacyjne.
Cel przedmiotuC-4Przygotowanie studenta/ki do projektowania budynków w standardzie pasywnym
Treści programoweT-W-5Wprowadzenie do standardu pasywnego budynków
T-P-1Projekt koncepcyjny budynku mieszkalnego jednorodzinnego w standardzie pasywnym
T-P-2Zaliczenie projektu
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne – metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi rozwiązać zadanie odwrotne bilansu potrzeb cieplnych budynku z jedną strefą obliczeniową i monowalentnym źródłem ciepła
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/39-a_K01Student/ka jest gotowy do oceny oddziaływania budynku, w kontekście jego standardu energetycznego, na szeroko rozumiane otoczenie, w tym społeczne i środowiskowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta/ki z ogólnie pojętą tematyką oszczędności energii w budownictwie
Treści programoweT-W-4Zapotrzebowanie na energię w budynku w jego cyklu życia, kształtowanie zapotrzebowania na energię budynku, podział budynków w zależności od głównych składowych definiujących zapotrzebowanie na energię
T-W-6Przegląd współczesnych standardów energetycznych budynków. Rozwiązania budynków w wybranych standardach energetycznych
T-W-7Zaliczenie wykładów
Metody nauczaniaM-1Metody podające – wykład informacyjny i metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student/ka jest gotowy do oceny oddziaływania budynku, w kontekście jego standardu energetycznego, na szeroko rozumiane otoczenie, w tym społeczne i środowiskowe
3,5
4,0
4,5
5,0