Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N1)
Sylabus przedmiotu Konstrukcje betonowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Konstrukcje betonowe | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Konstrukcji Żelbetowych i Technologii Betonu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Norbert Olczyk <Norbert.Olczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Brzozowski <Piotr.Brzozowski@zut.edu.pl>, Jarosław Błyszko <Jaroslaw.Blyszko@zut.edu.pl>, Piotr Freidenberg <Piotr.Freidenberg@zut.edu.pl>, Norbert Olczyk <Norbert.Olczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony kurs Matematyki |
W-2 | Ukończony kurs Fizyki |
W-3 | Unończony kurs Wytrzymałości materiałów |
W-4 | Ukończony kurs Mechaniki budowli |
W-5 | Ukończony kurs Podstawy konstrukcji betonowych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozumienie istoty konstrukcji żelbetowych i ich nieliniowej charakterystyki |
C-2 | Umiejętność projektowania prostych, typowych elementów i konstrukcji żelbetowych z udziałem momentu zginającego i siły podłużnej. |
C-3 | Umiejętność oceny podstawowych parametrów stanu technicznego istniejących konstrukcji żelbetowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Niszczące badania betonu na rdzeniach i próbkach pobieranych w czasie wznoszenia konstrukcji | 2 |
T-L-2 | Badania elementu żelbetowego w czasie próby obciążenia | 1 |
T-L-3 | Badanie modułu sprężystości betonu | 1 |
T-L-4 | Nieniszczące badania betonu w konstrukcji | 2 |
T-L-5 | Badanie zbrojenia w istniejącym elemencie. Pokaz próby sprężania elementu kablobetonowego. | 2 |
T-L-6 | Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych | 1 |
9 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Projekt elementow żelbetowej ramy dwukondygnacyjnej i dwunawowej obciążenej stropem płytowo-żebrowym. Obliczenia statyczne i wymiarowanie elementów ramy żelbetowej: dwuprzęslowego rygla i słupa najniższej kondygnacji oraz stopy fundamentowej obciążonej projektowanym słupem. Sprawdzenie zarysowania i ugięcia rygla. Rysunki konstrukcyjne projektowanych elementów konstrukcyjnych. | 18 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Płyty krzyżowo zbrojone - statyka, systemy zbrojenia, sposoby kształtowania zbrojenia w miejscach osłabionych otworami. | 1 |
T-W-2 | Elementy ściskane - sposoby uwzględniania wpływu inperfekcji geometrycznych i efektów II rzędu. | 1 |
T-W-3 | Nośność graniczna słupów betonowych; słupy żelbetowe - stan graniczny nośności, kryterium dużego i małego mimośrodu, wymiarowanie zbrojenia w przekroju ściskanym mimośrodowo. | 1 |
T-W-4 | Zasady zbrojenia słupów zwykłych. | 1 |
T-W-5 | Słupy uzwojone - nośność graniczna i konstrukcja zbrojenia. | 1 |
T-W-6 | Elementy rozciągane - przykłady żelbetowych elementów rozciąganych, kryterium dużego i małego mimośrodu, stany graniczne nośności i wymiarowanie, konstruowanie zbrojenia elementów prętowych. | 1 |
T-W-7 | Konstrukcje szkieletowe: sposoby zapewnienia sztywności przestrzennej, statyka, zasady konstruowania zbrojenia węzłów. | 1 |
T-W-8 | Ławy i stopy żelbetowe - zasady analizy statycznej, sprawdzanie stanów granicznych nośności, wymiarowanie zbrojenia na zginanie. | 1 |
T-W-9 | Ściany oporowe - rodzaje ścian oporowych, statyka, wymiarowanie i konstruowanie zbrojenia w ścianach płytowo-kątowych i płytowo-żebrowych. | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-L-2 | Opracwanie wyników | 14 |
A-L-3 | Przygotawanie do zaliczenia | 2 |
25 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-P-2 | Wykonywanie obliczeń i rysunków projektu | 30 |
A-P-3 | Konsultacje | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 5 |
A-W-4 | Egzamin | 1 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Realizacja indywidualnego zadania projektowego. |
M-3 | Realizacja i interpretacja badań laboratoryjnych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/22_W01 Rozumie istotę konstrukcji żelbetowych i ich nieliniową charakterystykę. | B_1A_W02 | — | — | C-1, C-3 | T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-8, T-W-1 | M-1 | S-3 |
B_1A_S1/C/22_W02 Rozumie wpływ efektów II rzędu na pracę elementów ściskanych i konieczność analizy przestrzennej sztywności budynków. | B_1A_W04 | — | — | C-1, C-3 | T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-8, T-W-1 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/22_U01 Potrafi projektować konstrukcje żelbetowe złożene z typowych elementów w tym elementów z udziałem siły podłużnej oraz prostych fundanentów. | B_1A_U04, B_1A_U07 | — | — | C-2 | T-P-1 | M-2, M-1 | S-1 |
B_1A_S1/C/22_U02 Umiejętność oceny stanu technicznego istniejących konstrukcji betonowych. | B_1A_U05, B_1A_U07 | — | — | C-3 | T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/22_K01 Rozumie potrzebę samodzielnego uczenia się. | B_1A_K01 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-6, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-P-1, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-8, T-W-1 | M-2, M-1, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/22_W01 Rozumie istotę konstrukcji żelbetowych i ich nieliniową charakterystykę. | 2,0 | |
3,0 | Rozwiązania zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, czytelność, porządek, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle, że z analizy przedstawionego opracowania widać, że student po wskazaniu mu błędów będzie je w stanie bez problemu poprawić. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_S1/C/22_W02 Rozumie wpływ efektów II rzędu na pracę elementów ściskanych i konieczność analizy przestrzennej sztywności budynków. | 2,0 | |
3,0 | Rozwiązania zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, czytelność, porządek, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle, że z analizy przedstawionego opracowania widać, że student po wskazaniu mu błędów będzie je w stanie bez problemu poprawić. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/22_U01 Potrafi projektować konstrukcje żelbetowe złożene z typowych elementów w tym elementów z udziałem siły podłużnej oraz prostych fundanentów. | 2,0 | |
3,0 | Rozwiązania zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, czytelność, porządek, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle, że z analizy przedstawionego opracowania widać, że student po wskazaniu mu błędów będzie je w stanie bez problemu poprawić. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_S1/C/22_U02 Umiejętność oceny stanu technicznego istniejących konstrukcji betonowych. | 2,0 | |
3,0 | Rozwiązania zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, czytelność, porządek, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle, że z analizy przedstawionego opracowania widać, że student po wskazaniu mu błędów będzie je w stanie bez problemu poprawić. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/22_K01 Rozumie potrzebę samodzielnego uczenia się. | 2,0 | |
3,0 | Kompetencje społeczne nie podlegają ocenie bezpośredniej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Knauff M., Obliczanie konstrukcji żelbetowych według Eurokodu 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2013
- Łapko A., Jensen B., Podstawy projektowania konstrukcji żelbetowych, Arkady, Warszawa, 2008
- Starosolski W., Konstrukcje żelbetowe, t. I-VI, PWN, Warszawa, 2011
- Grabiec K., Bogucka J., Grabiec-Mizera T, Obliczanie przekrojów w elementach betonowych i żelbetowych, Arkady, Warszawa, 2002
- Drobiec Ł., Jasiński R., Piekarczyk A., Diagnostyka Konstrukcji żelbetowych, PWN, Warszawa, 2023
Literatura dodatkowa
- Zybura A., Konstrukcje żelbetowe. Atlas rysunków, PWN, Warszawa, 2011
- Ajdukiewicz A., Eurokod 2. Podręczny skrót dla projektantów konstrukcji żelbetowych, SPC, Kraków, 2010
- Praca zbiorowa, Podstawy projektowania konstrukcji żelbetowych i sprężonych według Eurokodu 2, Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wrocław, 2006
- Urban T. Habiera E., Przyklady obliczeń elementów zginanych zbrojonych jednokierunkowo., Wyd. Politechniki Łódzkiej, Łódź, 2011