Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Mechanika budowli:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mechanika budowli
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Teorii Konstrukcji
Nauczyciel odpowiedzialny Hanna Weber <Hanna.Weber@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Jabłonka <Anna.Jablonka@zut.edu.pl>, Krzysztof Wierzbicki <Krzysztof.Wierzbicki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 8,0 ECTS (formy) 8,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 9 1,00,20zaliczenie
wykładyW4 18 1,50,40egzamin
ćwiczenia audytoryjneA4 18 1,50,40zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 18 2,00,50zaliczenie
wykładyW5 18 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs matematyki
W-2Ukończony kurs fizyki
W-3Ukończony kurs mechaniki ogólnej
W-4Ukończony kurs wytrzymałości materiałów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność obliczania przemieszczeń w układach prętowych z zasady prac wirtualnych i twierdzenia redukcyjnego.
C-2Umiejętność rozwiązywania układów prętowych metodą sił.
C-3Umiejętność rozwiązywania układów prętowych metodą przemieszczeń.
C-4Umiejętność wyznaczania i wykorzystywania w obliczeniach linii wpływu w układach belkowych
C-5Umiejętność przeprowadzania eksperymentów weryfikujących wyniki rozwiązań analitycznych.
C-6Umiejętność praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy w samodzielnym rozwiązywaniu zadanych problemów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rozwiązywanie układów statycznie niewyznaczalnych metodą przemieszczeń. Kolokwium weryfikujące.11
T-A-2Linie wpływu w belkach statycznie wyznaczalnych i w belkach ciągłych. Kolokwium weryfikujące.7
18
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wyznaczanie przemieszczeń z zasady prac wirtualnych. Kolokwium weryfikujące.7
T-A-2Rozwiązywanie układów statycznie niewyznaczalnych metodą sił. Zastosowanie twierdzenia redukcyjnego. Obciążenia pozastatyczne. Kolokwium weryfikujące.11
18
laboratoria
T-L-1Podstawy pomiarów odkształceń, przemieszczeń i sił w konstrukcjach budowlanych.2
T-L-2Doświadczalna analiza stanu wytężenia statycznie niewyznaczalnych konstrukcji budowalnych, na przykładzie: - belki - ramy - rusztu6
T-L-3Kolokwium zaliczeniowe1
9
wykłady
T-W-1Wykład wprowadzający. Metoda przemieszczeń - rozwiązywanie układów statycznie niewyznaczalnych.10
T-W-2Linie wpływu w belkach statycznie wyznaczalnych i w belkach ciągłych.8
18
wykłady
T-W-1Wykład wprowadzający. Wyznaczanie przemieszczeń w układach statycznie wyznaczalnych z zasady prac wirtualnych.6
T-W-2Metoda sił - rozwiązywanie układów statycznie niewyznaczalnych. Twierdzenie redukcyjne. Obciążenia pozastatyczne w metodzie sił12
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-A-2Przygotowanie do kolokwiów30
A-A-3Udział w konsultacjach2
50
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach18
A-A-2Przygotowanie do kolokwiów17
A-A-3Udział w konsultacjach2
37
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach9
A-L-2Studia i praca własna10
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia laboratorium6
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Przygotowanie do egzaminu30
A-W-3Udział w egzaminie2
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Przygotowanie do egzaminu18
A-W-3Udział w egzaminie2
38

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena z egzaminu
S-2Ocena formująca: Ocena z poszczególnych kolokwiów
S-3Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na ćwiczeniach laboratoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/12_W01
Zna i rozumie zasadę prac wirtualnych, metodę sił, twierdzenie redukcyjne, metodę przemieszczeń i linie wpływu w układach belkowych.
B_1A_W02C-2, C-1, C-3, C-4T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-2, T-W-2, T-A-2, T-A-1, T-W-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/12_U01
Potrafi wyznaczać przemieszczenia w układach prętowych wykorzystując zasadę prac wirtualnych i twierdzenie redukcyjne.
B_1A_U08C-1T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-2M-1, M-2S-1, S-2
B_1A_S1/C/12_U02
Potrafi wyznaczać siły wewnętrzne w układach prętowych statycznie niewyznaczalnych metodą sił i metodą przemieszczeń.
B_1A_U04, B_1A_U08C-2, C-3T-A-2, T-W-2, T-A-1, T-W-1M-1, M-2S-1, S-2
B_1A_S1/C/16_U03
Potrafi wyznaczać i wykorzystywać linie wpływu w układach belkowych
B_1A_U08C-4T-W-2, T-A-2M-1, M-2S-1, S-2
B_1A_S1/C/16_U04
Potrafi przeprowadzać eksperymenty weryfikujące wyniki uzyskane na drodze analitycznej
B_1A_U05C-5T-L-1, T-L-2, T-L-3M-3S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/12_K01
Student jest gotów do samodzielnego wyboru metody służącej do rozwiązania postawionego problemu i ma świadomość odpowiedzialności za własne obliczenia.
B_1A_K01C-6T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-2, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-2, T-W-1, T-A-2, T-A-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/12_W01
Zna i rozumie zasadę prac wirtualnych, metodę sił, twierdzenie redukcyjne, metodę przemieszczeń i linie wpływu w układach belkowych.
2,0
3,0Student zna i rozumie zasadę prac wirtualnych, metodę sił, twierdzenie redukcyjne, metodę przemieszczeń i linie wpływu w układach belkowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/12_U01
Potrafi wyznaczać przemieszczenia w układach prętowych wykorzystując zasadę prac wirtualnych i twierdzenie redukcyjne.
2,0
3,0Potrafi wyznaczać przemieszczenia w układach prętowych, popełnia drobne błędy rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_S1/C/12_U02
Potrafi wyznaczać siły wewnętrzne w układach prętowych statycznie niewyznaczalnych metodą sił i metodą przemieszczeń.
2,0
3,0Potrafi wyznaczać siły wewnętrzne w układach prętowych metodą sił i metodą przemieszczeń, popełnia drobne błędy rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_S1/C/16_U03
Potrafi wyznaczać i wykorzystywać linie wpływu w układach belkowych
2,0
3,0Potrafi wyznaczać i wykorzystywać linie wpływu w układach belkowych, popełnia drobne błędy
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_S1/C/16_U04
Potrafi przeprowadzać eksperymenty weryfikujące wyniki uzyskane na drodze analitycznej
2,0
3,0Potrafi określić metodykę oraz procedurę weryfikacji doświadczalnej wyników uzyskanych na drodze analitycznej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/12_K01
Student jest gotów do samodzielnego wyboru metody służącej do rozwiązania postawionego problemu i ma świadomość odpowiedzialności za własne obliczenia.
2,0
3,0Student potrafi zastosować zdobytą wiedzę do poprawnego rozwiązywania zadanych problemów, samodzielnie realizuje zadanie projektowe, pisze kolokwia oraz egzamin
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dyląg Z., Mechanika Budowli, PWN, Warszawa, 1989
  2. Paluch M., Mechanika Budowli: teoria i przykłady, PWN, Warszawa, 2013
  3. Witkowska Z., Witkowski M., Zbiór zadań z mechaniki budowli, O.W.P.W., Warszawa, 2002
  4. Olszowski B., Radwańska M., Mechanika Budowli t.1, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2013, Wyd. 4

Literatura dodatkowa

  1. Pyrak S., Mechanika Konstrukcji, Arkady, Warszawa, 2001
  2. A. Jabłonka A., T.D. Hien, A modified perturbation scheme for structural statics systems with random parameters, Archive of Applied Mechanics, Springer-Verlag, 2014, Vol. 84, pp. 821-831
  3. R.Cypryjański, H.Weber, Spatial Advertising Structure Analysis on Selected Examples, IOP Conference Series : Materials Science & Engineering, 2019, Vol. 471, pp. 1-9

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rozwiązywanie układów statycznie niewyznaczalnych metodą przemieszczeń. Kolokwium weryfikujące.11
T-A-2Linie wpływu w belkach statycznie wyznaczalnych i w belkach ciągłych. Kolokwium weryfikujące.7
18

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wyznaczanie przemieszczeń z zasady prac wirtualnych. Kolokwium weryfikujące.7
T-A-2Rozwiązywanie układów statycznie niewyznaczalnych metodą sił. Zastosowanie twierdzenia redukcyjnego. Obciążenia pozastatyczne. Kolokwium weryfikujące.11
18

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Podstawy pomiarów odkształceń, przemieszczeń i sił w konstrukcjach budowlanych.2
T-L-2Doświadczalna analiza stanu wytężenia statycznie niewyznaczalnych konstrukcji budowalnych, na przykładzie: - belki - ramy - rusztu6
T-L-3Kolokwium zaliczeniowe1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wykład wprowadzający. Metoda przemieszczeń - rozwiązywanie układów statycznie niewyznaczalnych.10
T-W-2Linie wpływu w belkach statycznie wyznaczalnych i w belkach ciągłych.8
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wykład wprowadzający. Wyznaczanie przemieszczeń w układach statycznie wyznaczalnych z zasady prac wirtualnych.6
T-W-2Metoda sił - rozwiązywanie układów statycznie niewyznaczalnych. Twierdzenie redukcyjne. Obciążenia pozastatyczne w metodzie sił12
18

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-A-2Przygotowanie do kolokwiów30
A-A-3Udział w konsultacjach2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach18
A-A-2Przygotowanie do kolokwiów17
A-A-3Udział w konsultacjach2
37
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach9
A-L-2Studia i praca własna10
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia laboratorium6
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Przygotowanie do egzaminu30
A-W-3Udział w egzaminie2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Przygotowanie do egzaminu18
A-W-3Udział w egzaminie2
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/12_W01Zna i rozumie zasadę prac wirtualnych, metodę sił, twierdzenie redukcyjne, metodę przemieszczeń i linie wpływu w układach belkowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W02Posiada podstawową wiedzę w zakresie teorii konstrukcji oraz teorii projektowania obiektów budowlanych i inżynieryjnych.
Cel przedmiotuC-2Umiejętność rozwiązywania układów prętowych metodą sił.
C-1Umiejętność obliczania przemieszczeń w układach prętowych z zasady prac wirtualnych i twierdzenia redukcyjnego.
C-3Umiejętność rozwiązywania układów prętowych metodą przemieszczeń.
C-4Umiejętność wyznaczania i wykorzystywania w obliczeniach linii wpływu w układach belkowych
Treści programoweT-A-1Wyznaczanie przemieszczeń z zasady prac wirtualnych. Kolokwium weryfikujące.
T-A-2Rozwiązywanie układów statycznie niewyznaczalnych metodą sił. Zastosowanie twierdzenia redukcyjnego. Obciążenia pozastatyczne. Kolokwium weryfikujące.
T-W-1Wykład wprowadzający. Wyznaczanie przemieszczeń w układach statycznie wyznaczalnych z zasady prac wirtualnych.
T-W-2Metoda sił - rozwiązywanie układów statycznie niewyznaczalnych. Twierdzenie redukcyjne. Obciążenia pozastatyczne w metodzie sił
T-W-2Linie wpływu w belkach statycznie wyznaczalnych i w belkach ciągłych.
T-A-2Linie wpływu w belkach statycznie wyznaczalnych i w belkach ciągłych. Kolokwium weryfikujące.
T-A-1Rozwiązywanie układów statycznie niewyznaczalnych metodą przemieszczeń. Kolokwium weryfikujące.
T-W-1Wykład wprowadzający. Metoda przemieszczeń - rozwiązywanie układów statycznie niewyznaczalnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena z egzaminu
S-2Ocena formująca: Ocena z poszczególnych kolokwiów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i rozumie zasadę prac wirtualnych, metodę sił, twierdzenie redukcyjne, metodę przemieszczeń i linie wpływu w układach belkowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/12_U01Potrafi wyznaczać przemieszczenia w układach prętowych wykorzystując zasadę prac wirtualnych i twierdzenie redukcyjne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U08Potrafi rozwiązywać zadania i problemy techniczne z wykorzystaniem metod i narzędzi inżynierskich, w szczególności stosując techniki analityczne lub symulacyjne.
Cel przedmiotuC-1Umiejętność obliczania przemieszczeń w układach prętowych z zasady prac wirtualnych i twierdzenia redukcyjnego.
Treści programoweT-A-1Wyznaczanie przemieszczeń z zasady prac wirtualnych. Kolokwium weryfikujące.
T-A-2Rozwiązywanie układów statycznie niewyznaczalnych metodą sił. Zastosowanie twierdzenia redukcyjnego. Obciążenia pozastatyczne. Kolokwium weryfikujące.
T-W-1Wykład wprowadzający. Wyznaczanie przemieszczeń w układach statycznie wyznaczalnych z zasady prac wirtualnych.
T-W-2Metoda sił - rozwiązywanie układów statycznie niewyznaczalnych. Twierdzenie redukcyjne. Obciążenia pozastatyczne w metodzie sił
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena z egzaminu
S-2Ocena formująca: Ocena z poszczególnych kolokwiów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wyznaczać przemieszczenia w układach prętowych, popełnia drobne błędy rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/12_U02Potrafi wyznaczać siły wewnętrzne w układach prętowych statycznie niewyznaczalnych metodą sił i metodą przemieszczeń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U04Potrafi samodzielnie zestawić obciążenia działające na konstrukcję, wykonać analizę statyczną i projektować podstawowe elementy konstrukcyjne, również wykorzystując komercyjne oprogramowanie.
B_1A_U08Potrafi rozwiązywać zadania i problemy techniczne z wykorzystaniem metod i narzędzi inżynierskich, w szczególności stosując techniki analityczne lub symulacyjne.
Cel przedmiotuC-2Umiejętność rozwiązywania układów prętowych metodą sił.
C-3Umiejętność rozwiązywania układów prętowych metodą przemieszczeń.
Treści programoweT-A-2Rozwiązywanie układów statycznie niewyznaczalnych metodą sił. Zastosowanie twierdzenia redukcyjnego. Obciążenia pozastatyczne. Kolokwium weryfikujące.
T-W-2Metoda sił - rozwiązywanie układów statycznie niewyznaczalnych. Twierdzenie redukcyjne. Obciążenia pozastatyczne w metodzie sił
T-A-1Rozwiązywanie układów statycznie niewyznaczalnych metodą przemieszczeń. Kolokwium weryfikujące.
T-W-1Wykład wprowadzający. Metoda przemieszczeń - rozwiązywanie układów statycznie niewyznaczalnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena z egzaminu
S-2Ocena formująca: Ocena z poszczególnych kolokwiów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wyznaczać siły wewnętrzne w układach prętowych metodą sił i metodą przemieszczeń, popełnia drobne błędy rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/16_U03Potrafi wyznaczać i wykorzystywać linie wpływu w układach belkowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U08Potrafi rozwiązywać zadania i problemy techniczne z wykorzystaniem metod i narzędzi inżynierskich, w szczególności stosując techniki analityczne lub symulacyjne.
Cel przedmiotuC-4Umiejętność wyznaczania i wykorzystywania w obliczeniach linii wpływu w układach belkowych
Treści programoweT-W-2Linie wpływu w belkach statycznie wyznaczalnych i w belkach ciągłych.
T-A-2Linie wpływu w belkach statycznie wyznaczalnych i w belkach ciągłych. Kolokwium weryfikujące.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena z egzaminu
S-2Ocena formująca: Ocena z poszczególnych kolokwiów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wyznaczać i wykorzystywać linie wpływu w układach belkowych, popełnia drobne błędy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/16_U04Potrafi przeprowadzać eksperymenty weryfikujące wyniki uzyskane na drodze analitycznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U05Potrafi planować i przeprowadzać obliczenia, analizy i eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane rezultaty, krytycznie ocenić otrzymane wyniki oraz wyciągać wnioski .
Cel przedmiotuC-5Umiejętność przeprowadzania eksperymentów weryfikujących wyniki rozwiązań analitycznych.
Treści programoweT-L-1Podstawy pomiarów odkształceń, przemieszczeń i sił w konstrukcjach budowlanych.
T-L-2Doświadczalna analiza stanu wytężenia statycznie niewyznaczalnych konstrukcji budowalnych, na przykładzie: - belki - ramy - rusztu
T-L-3Kolokwium zaliczeniowe
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na ćwiczeniach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi określić metodykę oraz procedurę weryfikacji doświadczalnej wyników uzyskanych na drodze analitycznej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/12_K01Student jest gotów do samodzielnego wyboru metody służącej do rozwiązania postawionego problemu i ma świadomość odpowiedzialności za własne obliczenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych.
Cel przedmiotuC-6Umiejętność praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy w samodzielnym rozwiązywaniu zadanych problemów
Treści programoweT-A-1Wyznaczanie przemieszczeń z zasady prac wirtualnych. Kolokwium weryfikujące.
T-A-2Rozwiązywanie układów statycznie niewyznaczalnych metodą sił. Zastosowanie twierdzenia redukcyjnego. Obciążenia pozastatyczne. Kolokwium weryfikujące.
T-W-1Wykład wprowadzający. Wyznaczanie przemieszczeń w układach statycznie wyznaczalnych z zasady prac wirtualnych.
T-W-2Metoda sił - rozwiązywanie układów statycznie niewyznaczalnych. Twierdzenie redukcyjne. Obciążenia pozastatyczne w metodzie sił
T-L-1Podstawy pomiarów odkształceń, przemieszczeń i sił w konstrukcjach budowlanych.
T-L-2Doświadczalna analiza stanu wytężenia statycznie niewyznaczalnych konstrukcji budowalnych, na przykładzie: - belki - ramy - rusztu
T-L-3Kolokwium zaliczeniowe
T-W-2Linie wpływu w belkach statycznie wyznaczalnych i w belkach ciągłych.
T-W-1Wykład wprowadzający. Metoda przemieszczeń - rozwiązywanie układów statycznie niewyznaczalnych.
T-A-2Linie wpływu w belkach statycznie wyznaczalnych i w belkach ciągłych. Kolokwium weryfikujące.
T-A-1Rozwiązywanie układów statycznie niewyznaczalnych metodą przemieszczeń. Kolokwium weryfikujące.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena z egzaminu
S-2Ocena formująca: Ocena z poszczególnych kolokwiów
S-3Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na ćwiczeniach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zastosować zdobytą wiedzę do poprawnego rozwiązywania zadanych problemów, samodzielnie realizuje zadanie projektowe, pisze kolokwia oraz egzamin
3,5
4,0
4,5
5,0