Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N1)
Sylabus przedmiotu Akustyka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Akustyka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizyki Budowli i Materiałów Budowlanych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Halina Garbalińska <Halina.Garbalinska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka 1 |
W-2 | Fizyka |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie wiedzy z zakresu akustyki budowlanej, urbanistycznej i akustyki wnętrz oraz wykształcenie świadomości zagrożeń wynikającch z obciążenia środowiska hałasem. |
C-2 | Nabycie umiejętności praktycznego zastosowania technik pomiarowych parametrów akustycznych oraz umiejętności doboru rozwiązań służących kształtowaniu właściwego środowiska akustycznego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie. Wymagania w zakresie zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych. Metody pomiarów parametrów akustycznych. Wprowadzenie do aktualnych norm i rozporządzeń. | 1 |
T-L-2 | Pomiary poziomu dźwięku w pomieszczeniu. Analiza widmowa hałasu. | 1 |
T-L-3 | Pomiary czasu pogłosu. | 2 |
T-L-4 | Izolacyjność akustyczna przegród wewnętrznych od dźwięków powietrznych. | 2 |
T-L-5 | Izolacyjność akustyczna stropów od dźwięków uderzeniowych. | 2 |
T-L-6 | Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych. | 1 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wymagania dotyczące zaliczenia wykładów. Przedstawienie zagadnień rozpatrywanych w ramach akustyki technicznej. | 2 |
T-W-2 | Dźwięk jako zjawisko falowe. Wielkości charakterystyczne fali dźwiękowej – częstotliwość, długość fali, prędkość rozchodzenia się fali dźwiękowej. | 2 |
T-W-3 | Moc akustyczna/poziom mocy akustycznej, natężenie dźwięku/poziom natężenia dźwięku, ciśnienie dźwięku/poziom ciśnienia akustycznego. Odbiór dźwięków przez człowieka. Ważony (skorygowany) poziom dźwięku, średni poziom dźwięku A, równoważny poziom dźwięku A. | 2 |
T-W-4 | Wymagania w zakresie ochrony przed hałasem: Prawo budowlane, Warunki Techniczne, normy. Dopuszczalne poziomy dźwięku A hałasu przenikającego do pomieszczeń oraz hałasu wytwarzanego przez urządzenia. Hałas ustalony i nieustalony. Wymagania normowe dotyczące izolacyjności akustycznej oraz dopuszczalnego poziomu dźwięków uderzeniowych. | 2 |
T-W-5 | Zaliczenie wykładów. | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnioctwo w zajęciach | 9 |
A-L-2 | Opracowywanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych | 8 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 6 |
A-L-4 | Konsultacje | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 9 |
A-W-2 | Bieżące utrwalanie poznanego materiału i przygotowanie do zaliczenia | 14 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny, problemowe: wykład konwersatoryjny |
M-2 | Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia obliczeniowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy z ćwiczeń laboratoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/11_W01 Student zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu akustyki technicznej. | B_1A_W05, B_1A_W04 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/11_U01 Student potrafi zastosować w praktyce techniki pomiarowe parametrów akustycznych, potrafi analizować i ocenić wyniki pomiarów oraz dobrać rozwiązania służące kształtowaniu właściwego środowiska akustycznego. | B_1A_U08 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/11_K01 Student jest gotów do refleksji dotyczącej zagrożenia wynikającego z obciążenia środowiska hałasem. | B_1A_K01 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/11_W01 Student zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu akustyki technicznej. | 2,0 | |
3,0 | Student zna i rozumie jedynie podstawową wiedzę z zakresu akustyki technicznej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/11_U01 Student potrafi zastosować w praktyce techniki pomiarowe parametrów akustycznych, potrafi analizować i ocenić wyniki pomiarów oraz dobrać rozwiązania służące kształtowaniu właściwego środowiska akustycznego. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi tylko w stopniu podstawowym zastosować w praktyce techniki pomiarowe parametrów akustycznych, potrafi w stopniu dostatecznym analizować i ocenić wyniki pomiarów oraz dobrać bazowe rozwiązania służące kształtowaniu właściwego środowiska akustycznego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/11_K01 Student jest gotów do refleksji dotyczącej zagrożenia wynikającego z obciążenia środowiska hałasem. | 2,0 | |
3,0 | Student jest gotowy do refleksji dotyczącej zagrożenia wynikającego z obciążenia środowiska hałasem w stopniu podstawowym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jacek Nurzyński, Akustyka w budownictwie, PWN
- F. Alton Everest, Ken C. Pohlmann, Podręcznik akustyki, Sonia Draga
- Opracowanie zbiorowe, Budownictwo ogólne. Tom 2. Fizyka Budowli, Arkady
- Jarosław Gil, Izolacyjność akustyczna w budownictwie mieszkaniowym, Medium
- Aktualne normy przedmiotowe i akty prawne z zakresu akustyki technicznej
Literatura dodatkowa
- A. Stolarska, J. Strzałkowski, A. Kandybowicz, Acoustic analysis of selected sacred buildings in Szczecin, Budwnictwo i Architektura, Politechnika Lubelska, Lublin, 2021, Tom 20, Zeszyt 4